iltasyazilim
FD Üye
Dua Ederken İnşallah Demek
Hz Enes(ra) anlatıyor: Resulullah(sav) buyurdu ki: Sizden biri dua edince 'Ya Rab! Dİlersen beni affet! Ya Rab! Dilersen bana rahmet et! demesin Bilakis, azimle (kesin bir uslubla) istesin
Hadisiyle bağlantılı olarak günlük hayatta kullandığımız inşa kelimesini dua ederken dahi ağız alışkanlığı olarak kullanıyoruz
Allah razı olsun inşadediğimiz de Allah dilerse Allah razı olsunanlamı çıkıyor Kesin bir dil kullanmamız gerektiği hadiste belirtilmiş yalnızca Allah razı olsun dememiz lazım
İNSANIN DUA EDERKEN, ALLAHIM DİLERSEN BENİ
BAĞIŞLADEMESİNİN MEKRUHLUĞU VE İSTEĞİNİ
KESİN BİR DİLLE İFADE ETMENİN GEREKTİĞİ
İNSANIN DUA EDERKEN, ALLAHIM DİLERSEN BENİ
BAĞIŞLADEMESİNİN MEKRUHLUĞU VE İSTEĞİNİ
KESİN BİR DİLLE İFADE ETMENİN GEREKTİĞİ
Hadisler
1747 Ebû Hüreyre radıyu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
Sizden biriniz dua ederken: Allahım! Dilersen beni bağışla; dilersen bana merhamet et, demesin Dilediğini kesin bir dille istesin Çünkü Allah'ı zorlayan hiçbir kuvvet yoktur
Buhârî, Daavât 21, Tevhîd 31; Müslim, Zikr 9 Ayrıca bk Ebû Dâvûd, Vitr 23; Tirmizî, Daavât 77
Müslim'in bir rivayeti şöyledir: Fakat kesin bir şekilde istesin ve isteğini büyük tutsun Çünkü vereceği hiçbir şey Allah'a büyük gelmez
Müslim, Zikr 8
Aşağıdaki hadis ile birlikte açıklanacaktır
1748 Enes radıyu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
Sizden biriniz dua ettiği zaman kesin bir ifade ile dilekte bulunsun Allahım! Dilersen bana ver, demesin Çünkü Allah'ı zorlayan hiçbir güç yoktur
Buhârî, Daavât 21; Müslim, Zikr 7
Açıklamalar
Allah'a dua ederken dilersen bağışlagibi sözler söylenilmesi ve duanın böyle şartlara bağlanması mekruhtur Çünkü bu tarz ifadeler, bir başkası tarafından zorlanabilen, dilediğini rahatça yapamayacak durumda olan kimseler hakkında kullanılır Oysa Azîz ve Celîl olan Allah böyle şeylerden münezzehtir ve Cenâbı Hakk'ı bir şeye mecbur edecek hiçbir güç ve kuvvet yoktur
Ayrıca böyle sözler, sanki kendini müstağni kabul etmek, verirsen de olur vermezsen deder gibi bir anlam ifade eder ki, Allah Teâlâ'ya karşı kullanılması asla affedilmez bir hitap tarzıdır
İsteğinin kabul edilip edilmeyeceğinden şüphe etme düşüncesi de yersizdir; zira Allah cimri değil cömerttir, kerîmdir; her isteyene istediğini verir Bu sebeple duada kesin ifadeler kullanılmalı, samîmi ve ihlaslı olunmalı, istenilen şey kesin olarak ve kararlı bir şekilde Allah Teâlâ'ya arzedilmelidir Çünkü O'nun vereceği hiçbir şey kendisine zor gelmez ve hiçbir şey O'nun nezdinde büyük değildir
Bir kudsî hadiste bu husus şöyle belirtilir: Bütün insanlar düz bir arazide toplansalar, herkes ne isteği varsa istese, ben de herkese istediğini versem, yine de mülkümden hiçbir şey eksilmiş olmazO, her şeye kâdirdir ve bütün mevcûdât O'nun emrinin altındadır Bir insan bunları bilerek Allah'a yalvarıp yakarmalı ve dua etmelidir
Dua, Allah'a duyulan tam güveni en iyi şekilde yansıtan bir üslupla yapılmalıdır
Hadislerden Öğrendiklerimiz
1 Allah Teâlâ'ya dua ederken ve O'ndan bir şey isterken dilersen, istersengibi şarta bağlı kelimelerle dua etmek câiz değildir
2 Allah Teâlâ'ya dua eden ve dilekte bulunan kimse, kesinlik ifade eden cümlelerle talepde bulunmalıdır
3 Allah Teâlâ'ya dua ve niyazda bulunan, Allah'ın duasına icabet edeceğine ve kendisine merhametiyle muamele yapacağına kesin olarak inanmalıdır
4 Cenâbı Hak, dileyene dilediği şeyi verir; O'nu zorlayan hiçbir güç yoktur Kesin ifadelelerle Allah'tan bir şey istemek asla O'nu zorlamak anlamına gelmez Her şey Allah'ın elindedir ve verdiği O'nun mülkünden hiçbir şey eksiltmez
Riyazüs salihin
Hz Enes(ra) anlatıyor: Resulullah(sav) buyurdu ki: Sizden biri dua edince 'Ya Rab! Dİlersen beni affet! Ya Rab! Dilersen bana rahmet et! demesin Bilakis, azimle (kesin bir uslubla) istesin
Hadisiyle bağlantılı olarak günlük hayatta kullandığımız inşa kelimesini dua ederken dahi ağız alışkanlığı olarak kullanıyoruz
Allah razı olsun inşadediğimiz de Allah dilerse Allah razı olsunanlamı çıkıyor Kesin bir dil kullanmamız gerektiği hadiste belirtilmiş yalnızca Allah razı olsun dememiz lazım
İNSANIN DUA EDERKEN, ALLAHIM DİLERSEN BENİ
BAĞIŞLADEMESİNİN MEKRUHLUĞU VE İSTEĞİNİ
KESİN BİR DİLLE İFADE ETMENİN GEREKTİĞİ
İNSANIN DUA EDERKEN, ALLAHIM DİLERSEN BENİ
BAĞIŞLADEMESİNİN MEKRUHLUĞU VE İSTEĞİNİ
KESİN BİR DİLLE İFADE ETMENİN GEREKTİĞİ
Hadisler
1747 Ebû Hüreyre radıyu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
Sizden biriniz dua ederken: Allahım! Dilersen beni bağışla; dilersen bana merhamet et, demesin Dilediğini kesin bir dille istesin Çünkü Allah'ı zorlayan hiçbir kuvvet yoktur
Buhârî, Daavât 21, Tevhîd 31; Müslim, Zikr 9 Ayrıca bk Ebû Dâvûd, Vitr 23; Tirmizî, Daavât 77
Müslim'in bir rivayeti şöyledir: Fakat kesin bir şekilde istesin ve isteğini büyük tutsun Çünkü vereceği hiçbir şey Allah'a büyük gelmez
Müslim, Zikr 8
Aşağıdaki hadis ile birlikte açıklanacaktır
1748 Enes radıyu anh'den rivayet edildiğine göre Resûlullah sallu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
Sizden biriniz dua ettiği zaman kesin bir ifade ile dilekte bulunsun Allahım! Dilersen bana ver, demesin Çünkü Allah'ı zorlayan hiçbir güç yoktur
Buhârî, Daavât 21; Müslim, Zikr 7
Açıklamalar
Allah'a dua ederken dilersen bağışlagibi sözler söylenilmesi ve duanın böyle şartlara bağlanması mekruhtur Çünkü bu tarz ifadeler, bir başkası tarafından zorlanabilen, dilediğini rahatça yapamayacak durumda olan kimseler hakkında kullanılır Oysa Azîz ve Celîl olan Allah böyle şeylerden münezzehtir ve Cenâbı Hakk'ı bir şeye mecbur edecek hiçbir güç ve kuvvet yoktur
Ayrıca böyle sözler, sanki kendini müstağni kabul etmek, verirsen de olur vermezsen deder gibi bir anlam ifade eder ki, Allah Teâlâ'ya karşı kullanılması asla affedilmez bir hitap tarzıdır
İsteğinin kabul edilip edilmeyeceğinden şüphe etme düşüncesi de yersizdir; zira Allah cimri değil cömerttir, kerîmdir; her isteyene istediğini verir Bu sebeple duada kesin ifadeler kullanılmalı, samîmi ve ihlaslı olunmalı, istenilen şey kesin olarak ve kararlı bir şekilde Allah Teâlâ'ya arzedilmelidir Çünkü O'nun vereceği hiçbir şey kendisine zor gelmez ve hiçbir şey O'nun nezdinde büyük değildir
Bir kudsî hadiste bu husus şöyle belirtilir: Bütün insanlar düz bir arazide toplansalar, herkes ne isteği varsa istese, ben de herkese istediğini versem, yine de mülkümden hiçbir şey eksilmiş olmazO, her şeye kâdirdir ve bütün mevcûdât O'nun emrinin altındadır Bir insan bunları bilerek Allah'a yalvarıp yakarmalı ve dua etmelidir
Dua, Allah'a duyulan tam güveni en iyi şekilde yansıtan bir üslupla yapılmalıdır
Hadislerden Öğrendiklerimiz
1 Allah Teâlâ'ya dua ederken ve O'ndan bir şey isterken dilersen, istersengibi şarta bağlı kelimelerle dua etmek câiz değildir
2 Allah Teâlâ'ya dua eden ve dilekte bulunan kimse, kesinlik ifade eden cümlelerle talepde bulunmalıdır
3 Allah Teâlâ'ya dua ve niyazda bulunan, Allah'ın duasına icabet edeceğine ve kendisine merhametiyle muamele yapacağına kesin olarak inanmalıdır
4 Cenâbı Hak, dileyene dilediği şeyi verir; O'nu zorlayan hiçbir güç yoktur Kesin ifadelelerle Allah'tan bir şey istemek asla O'nu zorlamak anlamına gelmez Her şey Allah'ın elindedir ve verdiği O'nun mülkünden hiçbir şey eksiltmez
Riyazüs salihin