iltasyazilim
FD Üye
Duanın kabul edilmesi için bazı şartlar vardır Duanın kabul edileceğinden şüphe etmemeli, şartlarına riayet edilip edilmediğinden şüphe etmelidir Gereken şartlara riayet etmeden duanın kabul edilmesini beklemek uygun olmaz
Önce çalışmak, sonra dua dinin esası!
Kabul edilir ancak, çalışanın duası!
Duanın kabul edilmesi için gereken şartlardan bir kısmı şöyle:
Haram lokmadan sakınmalıdır!
Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Haramdan sakının! Midesine haram lokma girenin kırk gün duası kabul olmaz) Taberani
Sad bin Ebi Vakkas hazretleri dedi ki: Ya Resulallah, dua buyur da, Allahü teâlâ, benim her duamı kabul etsin!
Cevabında buyurdu ki:
(Duanızın kabul olması için helâl lokma yiyiniz! Çok kimse vardır ki, yedikleri ve giydikleri haramdır Sonra ellerini kaldırıp dua ederler Böyle dua nasıl kabul olunur?) Şir’a
Yine buyurdu ki:
(Duanın kabul olması için iki şey gerekir Duayı ihlâs ile yapmalıdır Yediği ve giydiği helâldan olmalıdır Müminin odasında, haramdan bir iplik varsa, bu odada yaptığı dua kabul olmaz) Tergibüssalât
2 İtikadı düzgün olmalıdır
Sapıkların, mezhepsizlerin, duaları kabul olmaz Hadisi şerifte, (Bid’at ehlinin duası ve ibadetleri kabul olmaz) buyuruldu (İbni Mace)
Âyeti kerimenin, duanın tesir edebilmesi için, okuyan ve okunan kimsenin buna inanması ve okuyanın itikadının düzgün olması, Allah rızası için okuması, kul hakkından sakınması, haram yememesi ve karşılığında ücret istememesi şarttır
3 Uyanık kalble ve kabul edileceğine inanarak dua etmelidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâya, kabul edileceğine tam inanarak dua ediniz! Biliniz ki, Allahü teâlâ gafil bir kalb ile yapılan duayı kabul etmez) Şir’a
4 Dualarım niçin kabul olmuyor dememelidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, duanızı kabul eder Dua ettim, hâlâ duam kabul olmadı diye acele etmeyiniz! Allah’tan çok isteyiniz! Çünkü kerem sahibinden istiyorsunuz) Buhari
İstenilen şeyin olmaması, duanın kabul olmadığını göstermez Onun için duaya devam etmelidir! Duanın kabulünün gecikmesinin başka sebepleri de vardır Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Mümin dua edince, Allahü teâlâ, Cebraile, Ben onu seviyorum, isteğini hemen yerine getirme!Facir, günahkâr dua edince de Ben onun sesini sevmiyorum İsteğini hemen yerine getirbuyurur) İbni Neccar
Şu halde, duanın kabulünün gecikmesi zararlı değildir
5 Bela gelmeden önce çok dua etmelidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Sıkıntılı iken duasının kabul edilmesini isteyen, refah zamanında çok dua etsin!) Tirmizi
Ebu İshak hazretlerinden dua istediler Dua etti Duasının kabul edildiğini gören bir talebesi, (Efendim, bu duayı bana da öğretin, ihtiyaç halinde ben de edeyim) dedi Buyurdu ki: (Duamın kabul edilmesinin sebebi, otuz yıldır kıldığım namazlar, ettiğim dualar ve haram lokmadan sakınmamdır)
6 Duaya hamd ve salevatla başlamalıdır
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Ey namaz kılan, acele ettin Namaz kıldıktan sonra dua ederken önce Allahü teâlâya layık olduğu şekilde hamd et, sonra bana salevat getir, sonra dua et!) Tirmizi
7 Yalvararak dua etmelidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki: (Gafil olan kalb ile yapılan dua makbul değildir) Tirmizi
Hz Davud zamanında kuraklık oldu Halk dua etmek için aralarından üç âlimi seçtiler
Âlimlerden biri şöyle dua etti: (Ya Rabbi, Kitabında kendimize zulmedenleri affetmemizi bildirdin İşte biz, nefslerimize zulmettik Senden af diliyoruz Bizi affet!)
İkinci âlimin duası da şöyle: (Ya Rabbi, Kitabında köleleri, azat etmemizi bildirdin İşte biz kul olarak huzurundayız Bizleri azat eyle!)
Üçüncü âlim de şöyle dua etti: (Ya Rabbi, Kitabında, kapımıza gelen saili kovmamamızı, yüz çevirmememizi bildirdin İşte biz de sail olarak huzurundayız Senden rahmet istiyoruz Bizi boş çevirme!)
Duaları kabul olarak rahmet yağdı
8 Sebeplere yapışmadan istemek kuru bir temennidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Çalışmadan dua eden, silahsız harbe giden gibidir) Deylemi
9 Günah işlemeyen dil ile dua etmelidir
Peygamber efendimiz, (Allahü teâlâya günah işlemeyen dil ile dua edin) buyurdu Böyle bir dilin nasıl bulunacağı sual edilince, (Birbirinize dua edin! Çünkü ne sen onun, ne de o senin dilinle günah işlemiştir) buyurdu Tergibüssalât
10 İsmi azam ve esmai hüsna ile dua etmelidir
Gafletle dua etmektense hiç dua etmemek daha iyi değil mi?
CEVAP
Gaflet içinde olduğunu söyleyerek, duayı bırakmak doğru değildir Kalbine geldiği gibi dua etmek, ezberlediği duayı okumaktan daha iyidir (Bezzâziyye)
Dua dinin direğidir (Allahü teâlâ indinde duadan daha şerefli bir şey yoktur), (Düşmandan kurtulmak, bol rızka kavuşmak için dua edin! Çünkü dua, müminin silahıdır) hadisi şerifleri duanın önemini açıkça bildirmektedir Allahü teâlâdan bir şey istememek ise çok kötüdür Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, kendisinden bir şey istemeyene, dua etmeyene gadap eder) Tirmizi
Başka bir hadisi şerifte, (Dua ibadettir) buyuruldu İbadeti terk etmek ise hiç uygun değildir Kur'anı
kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Bana dua edin kabul edeyim Bana halis kalb ile dua ederseniz kabul ederim Bana ibadet etmek istemeyenleri, zelil ve hakir eder, Cehenneme atarım) Mümin 60
Duanın makbul olduğu zamanlar
1 Seher vakti
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, seher vakti, “İstiğfar eden yok mu, onu mağfiret edeyim İsteyen yok mu, istediğini vereyim, duasını kabul edeyim buyurur) Müslim
Allahü teâlâ iyileri överken, (Onlar seher vaktinde istiğfar eder) buyuruyor (Zariyat 18)
Seher vakti, gecenin son altıda biridir Gecenin ikinci yarısından sonra da dualar kabul olur Gece, akşam ile imsak vaktinin arasıdır
2 Mübarek gün ve geceler
Cuma günü öğle ile ikindi arası
Recebin ilk gecesi,
Şabanın 15 gecesi,
Bayram geceleri,
Arefe günü,
Ramazan gün ve geceleri,
İftar zamanı,
Her günün zeval vakti
Bu vakitleri ganimet bilmelidir Hadisi şeriflerde buyuruluyor ki:
(Şu beş gecede yapılan dua red edilmez: Regaib gecesi, Şabanın 15 Berat gecesi, Cuma gecesi, Ramazan ve Kurban bayramı gecesi) İAsakir
(Cuma günlerinde bir an vardır ki, o anda edilen dua red olmaz) Buhari, Müslim, Tirmizi
(Ramazanda Allah günahları affeder ve duaları kabul eder) Taberani
3 Ezan okunurken ve ezan ile kamet arasında
Hadisi şerifte, (Ezan okunurken dua red olmaz) ve (Ezanla kamet arasında dua kabul edilir) buyuruldu
4 Namaz kılarken, secdede iken ve namazlardan sonra
Hadisi şerifte, (Kulun Rabbine en yakın hali, namazda secdede ikendir Secdede çok dua edin Bu dua kabul olur) ve (Beş vakit namazlardan sonra yapılan dua kabul olur) buyuruldu (Buhari) Nafile namazlarda, secdede iken dua edilir, farz namazlarda secdede dua edilmez
5 Kur'anı kerim hatmedilince
Hadisi şerifte, (Kur'anı hatmedenin duası kabul olur) buyuruldu
6 Kalbinde incelik hissettiği an
Hadisi şerifte, (Rikkat incelik halinde duayı ganimet bilin Bu hal Rahmet kapısının açık olduğunu gösterir) buyuruldu
7 Kâbei şerifi görünce
Hadisi şerifte, (Hac yapanların, duaları kabul olur Kâbe’de Mültezim denilen yerde, dua eden mutlaka uğradığı musibetten kurtulur) buyuruldu
8 Hasta iken, sıkıntılı iken
Hadisi şerifte, (Dertli müminin duasını ganimet bilin!) buyuruldu (Ebuşşeyh)
9 Oruçlu iken
Hadisi şerifte, (Oruçlunun duası red edilmez) buyuruldu Tirmizi
10 Yağmur yağarken, Kur’an okunurken, düşmanla karşılaşınca
Hadisi şerifte, (Şu durumda rahmet kapıları açılır ve dualar kabul edilir: Kur’an okunurken, düşman ordusu ile karşılaşılınca, yağmur yağarken) buyuruldu
11 Cemaat halinde,
Hadisi şerifte, (Bir cemaat toplanır, bir kısmı dua eder, ötekiler de amin derse o duayı, Allah kabul eder) buyuruldu
12 Gıyaben yapılan dua
Hadisi şerifte, (Din kardeşine gıyabında arkasından yaptığı dua kabul olur) buyuruldu İbni Ebi Şeybe
13 Ana babanın, yolcunun duası ve mazlumun zalime ettiği dua
Hadisi şerifte, (Ana babanın evladına duası, yolcunun, misafirin ve mazlumun duası makbuldür) buyuruldu (Tirmizi)
14 Kur’anı kerimi hıfzedenler
Hadisi şerifte, (Kur’anı kerimi hıfzeden, her hatmi sırasında, kabul olunmuş bir dua hakkına sahip olur) buyuruldu
15 Hacılar, mücahidler
Hadisi şerifte, (Şu dört dua red olmaz: Din kardeşine arkasından yapılan dua İyileşinceye kadar hastaların, dönünceye kadar hacca ve savaşa gidenlerin duası) buyuruldu
16 Müslümanlıkta saçlarını ağartanların, âlimlerin ve adil idarecilerin duaları da makbuldür
Hadisi şerifte, (Şu üç kişinin hakkını ancak münafık olan küçümser: İslam yolunda saçını ağartmış olan, ilim sahibi ve âdil idareci) buyuruldu
NOT; Kaynak bir wep sitesidirReklam olmasın diye vermedimöğrenmek isteyen pm atsın
Önce çalışmak, sonra dua dinin esası!
Kabul edilir ancak, çalışanın duası!
Duanın kabul edilmesi için gereken şartlardan bir kısmı şöyle:
Haram lokmadan sakınmalıdır!
Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Haramdan sakının! Midesine haram lokma girenin kırk gün duası kabul olmaz) Taberani
Sad bin Ebi Vakkas hazretleri dedi ki: Ya Resulallah, dua buyur da, Allahü teâlâ, benim her duamı kabul etsin!
Cevabında buyurdu ki:
(Duanızın kabul olması için helâl lokma yiyiniz! Çok kimse vardır ki, yedikleri ve giydikleri haramdır Sonra ellerini kaldırıp dua ederler Böyle dua nasıl kabul olunur?) Şir’a
Yine buyurdu ki:
(Duanın kabul olması için iki şey gerekir Duayı ihlâs ile yapmalıdır Yediği ve giydiği helâldan olmalıdır Müminin odasında, haramdan bir iplik varsa, bu odada yaptığı dua kabul olmaz) Tergibüssalât
2 İtikadı düzgün olmalıdır
Sapıkların, mezhepsizlerin, duaları kabul olmaz Hadisi şerifte, (Bid’at ehlinin duası ve ibadetleri kabul olmaz) buyuruldu (İbni Mace)
Âyeti kerimenin, duanın tesir edebilmesi için, okuyan ve okunan kimsenin buna inanması ve okuyanın itikadının düzgün olması, Allah rızası için okuması, kul hakkından sakınması, haram yememesi ve karşılığında ücret istememesi şarttır
3 Uyanık kalble ve kabul edileceğine inanarak dua etmelidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâya, kabul edileceğine tam inanarak dua ediniz! Biliniz ki, Allahü teâlâ gafil bir kalb ile yapılan duayı kabul etmez) Şir’a
4 Dualarım niçin kabul olmuyor dememelidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, duanızı kabul eder Dua ettim, hâlâ duam kabul olmadı diye acele etmeyiniz! Allah’tan çok isteyiniz! Çünkü kerem sahibinden istiyorsunuz) Buhari
İstenilen şeyin olmaması, duanın kabul olmadığını göstermez Onun için duaya devam etmelidir! Duanın kabulünün gecikmesinin başka sebepleri de vardır Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Mümin dua edince, Allahü teâlâ, Cebraile, Ben onu seviyorum, isteğini hemen yerine getirme!Facir, günahkâr dua edince de Ben onun sesini sevmiyorum İsteğini hemen yerine getirbuyurur) İbni Neccar
Şu halde, duanın kabulünün gecikmesi zararlı değildir
5 Bela gelmeden önce çok dua etmelidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Sıkıntılı iken duasının kabul edilmesini isteyen, refah zamanında çok dua etsin!) Tirmizi
Ebu İshak hazretlerinden dua istediler Dua etti Duasının kabul edildiğini gören bir talebesi, (Efendim, bu duayı bana da öğretin, ihtiyaç halinde ben de edeyim) dedi Buyurdu ki: (Duamın kabul edilmesinin sebebi, otuz yıldır kıldığım namazlar, ettiğim dualar ve haram lokmadan sakınmamdır)
6 Duaya hamd ve salevatla başlamalıdır
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Ey namaz kılan, acele ettin Namaz kıldıktan sonra dua ederken önce Allahü teâlâya layık olduğu şekilde hamd et, sonra bana salevat getir, sonra dua et!) Tirmizi
7 Yalvararak dua etmelidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki: (Gafil olan kalb ile yapılan dua makbul değildir) Tirmizi
Hz Davud zamanında kuraklık oldu Halk dua etmek için aralarından üç âlimi seçtiler
Âlimlerden biri şöyle dua etti: (Ya Rabbi, Kitabında kendimize zulmedenleri affetmemizi bildirdin İşte biz, nefslerimize zulmettik Senden af diliyoruz Bizi affet!)
İkinci âlimin duası da şöyle: (Ya Rabbi, Kitabında köleleri, azat etmemizi bildirdin İşte biz kul olarak huzurundayız Bizleri azat eyle!)
Üçüncü âlim de şöyle dua etti: (Ya Rabbi, Kitabında, kapımıza gelen saili kovmamamızı, yüz çevirmememizi bildirdin İşte biz de sail olarak huzurundayız Senden rahmet istiyoruz Bizi boş çevirme!)
Duaları kabul olarak rahmet yağdı
8 Sebeplere yapışmadan istemek kuru bir temennidir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Çalışmadan dua eden, silahsız harbe giden gibidir) Deylemi
9 Günah işlemeyen dil ile dua etmelidir
Peygamber efendimiz, (Allahü teâlâya günah işlemeyen dil ile dua edin) buyurdu Böyle bir dilin nasıl bulunacağı sual edilince, (Birbirinize dua edin! Çünkü ne sen onun, ne de o senin dilinle günah işlemiştir) buyurdu Tergibüssalât
10 İsmi azam ve esmai hüsna ile dua etmelidir
Gafletle dua etmektense hiç dua etmemek daha iyi değil mi?
CEVAP
Gaflet içinde olduğunu söyleyerek, duayı bırakmak doğru değildir Kalbine geldiği gibi dua etmek, ezberlediği duayı okumaktan daha iyidir (Bezzâziyye)
Dua dinin direğidir (Allahü teâlâ indinde duadan daha şerefli bir şey yoktur), (Düşmandan kurtulmak, bol rızka kavuşmak için dua edin! Çünkü dua, müminin silahıdır) hadisi şerifleri duanın önemini açıkça bildirmektedir Allahü teâlâdan bir şey istememek ise çok kötüdür Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, kendisinden bir şey istemeyene, dua etmeyene gadap eder) Tirmizi
Başka bir hadisi şerifte, (Dua ibadettir) buyuruldu İbadeti terk etmek ise hiç uygun değildir Kur'anı
kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Bana dua edin kabul edeyim Bana halis kalb ile dua ederseniz kabul ederim Bana ibadet etmek istemeyenleri, zelil ve hakir eder, Cehenneme atarım) Mümin 60
Duanın makbul olduğu zamanlar
1 Seher vakti
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Allahü teâlâ, seher vakti, “İstiğfar eden yok mu, onu mağfiret edeyim İsteyen yok mu, istediğini vereyim, duasını kabul edeyim buyurur) Müslim
Allahü teâlâ iyileri överken, (Onlar seher vaktinde istiğfar eder) buyuruyor (Zariyat 18)
Seher vakti, gecenin son altıda biridir Gecenin ikinci yarısından sonra da dualar kabul olur Gece, akşam ile imsak vaktinin arasıdır
2 Mübarek gün ve geceler
Cuma günü öğle ile ikindi arası
Recebin ilk gecesi,
Şabanın 15 gecesi,
Bayram geceleri,
Arefe günü,
Ramazan gün ve geceleri,
İftar zamanı,
Her günün zeval vakti
Bu vakitleri ganimet bilmelidir Hadisi şeriflerde buyuruluyor ki:
(Şu beş gecede yapılan dua red edilmez: Regaib gecesi, Şabanın 15 Berat gecesi, Cuma gecesi, Ramazan ve Kurban bayramı gecesi) İAsakir
(Cuma günlerinde bir an vardır ki, o anda edilen dua red olmaz) Buhari, Müslim, Tirmizi
(Ramazanda Allah günahları affeder ve duaları kabul eder) Taberani
3 Ezan okunurken ve ezan ile kamet arasında
Hadisi şerifte, (Ezan okunurken dua red olmaz) ve (Ezanla kamet arasında dua kabul edilir) buyuruldu
4 Namaz kılarken, secdede iken ve namazlardan sonra
Hadisi şerifte, (Kulun Rabbine en yakın hali, namazda secdede ikendir Secdede çok dua edin Bu dua kabul olur) ve (Beş vakit namazlardan sonra yapılan dua kabul olur) buyuruldu (Buhari) Nafile namazlarda, secdede iken dua edilir, farz namazlarda secdede dua edilmez
5 Kur'anı kerim hatmedilince
Hadisi şerifte, (Kur'anı hatmedenin duası kabul olur) buyuruldu
6 Kalbinde incelik hissettiği an
Hadisi şerifte, (Rikkat incelik halinde duayı ganimet bilin Bu hal Rahmet kapısının açık olduğunu gösterir) buyuruldu
7 Kâbei şerifi görünce
Hadisi şerifte, (Hac yapanların, duaları kabul olur Kâbe’de Mültezim denilen yerde, dua eden mutlaka uğradığı musibetten kurtulur) buyuruldu
8 Hasta iken, sıkıntılı iken
Hadisi şerifte, (Dertli müminin duasını ganimet bilin!) buyuruldu (Ebuşşeyh)
9 Oruçlu iken
Hadisi şerifte, (Oruçlunun duası red edilmez) buyuruldu Tirmizi
10 Yağmur yağarken, Kur’an okunurken, düşmanla karşılaşınca
Hadisi şerifte, (Şu durumda rahmet kapıları açılır ve dualar kabul edilir: Kur’an okunurken, düşman ordusu ile karşılaşılınca, yağmur yağarken) buyuruldu
11 Cemaat halinde,
Hadisi şerifte, (Bir cemaat toplanır, bir kısmı dua eder, ötekiler de amin derse o duayı, Allah kabul eder) buyuruldu
12 Gıyaben yapılan dua
Hadisi şerifte, (Din kardeşine gıyabında arkasından yaptığı dua kabul olur) buyuruldu İbni Ebi Şeybe
13 Ana babanın, yolcunun duası ve mazlumun zalime ettiği dua
Hadisi şerifte, (Ana babanın evladına duası, yolcunun, misafirin ve mazlumun duası makbuldür) buyuruldu (Tirmizi)
14 Kur’anı kerimi hıfzedenler
Hadisi şerifte, (Kur’anı kerimi hıfzeden, her hatmi sırasında, kabul olunmuş bir dua hakkına sahip olur) buyuruldu
15 Hacılar, mücahidler
Hadisi şerifte, (Şu dört dua red olmaz: Din kardeşine arkasından yapılan dua İyileşinceye kadar hastaların, dönünceye kadar hacca ve savaşa gidenlerin duası) buyuruldu
16 Müslümanlıkta saçlarını ağartanların, âlimlerin ve adil idarecilerin duaları da makbuldür
Hadisi şerifte, (Şu üç kişinin hakkını ancak münafık olan küçümser: İslam yolunda saçını ağartmış olan, ilim sahibi ve âdil idareci) buyuruldu
NOT; Kaynak bir wep sitesidirReklam olmasın diye vermedimöğrenmek isteyen pm atsın