Milliyet'ten Hanife Baş'ın haberine göre Tadım Pazarlama Yöneticisi Zeynep Göçmen, Türkiye’de kuruyemiş pazarının büyüklüğünün 4.84 milyar TL olduğunu belirterek, “Bunun yüzde 75’i açık, geri kalanı ise ambalajlı olarak tüketiliyor. En çok tüketilen kuruyemiş ise ay çekirdeği. Türklerin vazgeçilmezi bilhassa yaz aylarıyla birlikte tüketimi tavan yapıyor. Piknik alanlarından parklara, apartman önlerine kadar her yerde tüketiliyor” dedi.
'HER HANEYE GİRİYOR'
Dalın yüzde 50’sinin ay çekirdeğinde döndüğünü lisana getiren Göçmen, “Onu yer fıstığı ve karışık kuruyemiş takip ediyor. 2018’de ülkemizde ay çekirdeği üretimi 125 bin ton olarak gerçekleşti. Pazarın cirosal büyüklüğü 1.2 milyar TL. 2018’de hanelerin yüzde 84’üne ay çekirdeği girdi. Bir evvelki yıla nazaran tüketim oranı yüzde 7 arttı. 2018’de 40.6 tonluk ambalajlı ay çekirdeği tüketimi gerçekleşti. Ambalajlı kısımda pazar hissemiz yüzde 71” diye konuştu.
Zeynep Göçmen, kuruyemiş fiyatlarına da değinerek, “O yılki mahsule nazaran fiyatlar inip çıkıyor. Çekirdek fiyatı daha stabil. Her eserde fiyatlar o yılki rekolteye nazaran değişiyor. Genelde kuruyemiş eserlerinin hasadı ağustos ve eylül aylarında. Eylülle birlikte yeni mahsule geçeceğiz. Mümkün olduğunca ortacılar olmadan direkt çiftçiden alıyoruz. Fiyat artışı yapmamaya çalışıyoruz. Biz tüketiciye katma pahalı ve uygun işlenmiş eser sunuyoruz. Hepsi tıpkı uzunluk ve kalitede oluyor” değerlendirmesini yaptı.
DÜNYADA FAVORİ YER FISTIĞI
Türkiye’de pazarını büyüklüğü 4.84 milyar TL.
Pazarın yüzde 75’i açık, yüzde 25’i paketli.
Dünyada tüketim açısından en tanınan kuruyemiş 42 milyon tonla yer fıstığı oldu.
Yer fıstığı 1.1 milyon tonla badem, 888 bin tonla ceviz takip ediyor.
Kuruyemişi en çok tüketen ülke kişi başına 12.2 kg ile Çin. Çin’i 10.8 kg ile Türkiye izliyor.
8.61 kg ile İran üçüncü, 8.5 kg ile Amerika dördüncü sırada yer alıyor.
Türkiye’de en çok ay çekirdeği tüketiliyor. Rekoltesi 125 bin ton, büyüklüğü ise 1.2 milyar TL.
'KURUYEMİŞE ÖNEMLİ YÖNELİM VAR'
Pazarı da pahalandıran Zeynep Göçmen, “Geçen yıl yüzde 10 büyümüştü. Bu yıl yüzde 4’lük büyüme var. Biz geçen yıl pazarın üzerinde yüzde 20 oranında büyüdük. Bölgesel olarak tüketime bakıldığında ise İstanbul ve Marmara Bölgesi başta geliyor. Onu Ankara, İzmir, Bursa üzere vilayetler takip ediyor” bilgisini verdi. Göçmen, sağlıklı hayat trendlerinin artmasıyla kuruyemişe önemli yönelim olduğunu da lisana getirerek, hekimler ve diyetisyenlerin tavsiyelerinin başında geldiğini kaydetti. Göçmen, kesimde yeni trend olarak çiğ kuruyemiş ve meyvenin öne çıktığını lisana getirdi.