Geçmiş vakitlerde; yoksul köylerin kalkınması için kooperatifler kurulur, köylere tarım ve hayvancılık üzerine uzman takımlar gönderilir, devlet tarafından eğitim, sıhhat ve altyapı konusunda çeşitli projeler gerçekleştirilirdi. Her ne kadar bu adımlar geçmişte bir nebze başarılı olduysa da, teknoloji çağında yeni tahliller de üretilebiliyor.
Bugün sizlerle bir arada; yoksul bir köyü doruktan tırnağa değiştiren, dünya üzerinde YouTube Köyü olarak anılan birinci ve tek köyün öyküsüne göz atacağız.
Her şey kolay bir vlog aşkı ile başladı
Liton Ali, Bangladeş’in Shimulia (Şimulya) Köyü’nde yaşayan bir genç. Yaklaşık 400 nüfuslu Shimulia Köyü’nde yaşayan Ali, izlediği YouTube görüntülerinden etkilenmiş olacak ki, 2016 yılında cep telefonuyla görüntü blog (vlog) şeklinde görüntüler çekmeye başladı. Ali, bütün gün köyde yaşadıklarını ya da arkadaşlarının yaptığı işleri anlamsızca kayda alıyordu. Vakit zaman tuşlu telefonla bile görüntü çektiği vakitler oldu
Ali, köyde internet sorunu olduğu için, çektiği görüntüleri amcasının yanına gidince toplu halde YouTube’a yüklüyordu. Ali’nin bu görüntülerden gerçekçi olarak hiçbir beklentisi yoktu. Asıl gayesi yalnızca biraz eğlenmekti.
Videolar ilgi görünce, işin rengi değişti
Ali'nin Facebook ve YouTube ile paylaştığı görüntülere vakitle ilgi gelince; Ali, mevzuyu amcasına açmaya karar verdi. Köyde, köy halkının her gün pişirdiği yemekler, köyde üretilen araç ve gereçler, günlük rutin işler ve av imgeleri YouTube’da paylaşılacaktı.
Ali’nin amcası Delwar Hossain, yeğeninin heyecanına da güvenerek Ali’ye takviye verdi ve birinci iş olarak görüntü çekimi için kamera satın aldılar.
2017 yılında kanal profesyonel bir yapılanmaya gitti
Ali ve amcası Hossain, profesyonel ekipmanlar satın aldıktan sonra kanalın isminde ufak bir düzeltme yaptılar ve kanalın ismini AroundMeBD olarak güncellediler. Arround me “etrafımdakiler” ve BD de Bangladeş manasına geliyordu. Kanalın evvelki ismiyse Arroundme idi.
93 milyon izlenen görüntü ile kanalın ünü arttı
Shimulia Köyü’nde bayanlar yemek yaparken, Ali ve amcası da bayanlardan müsaade alarak yemek pişirme manzaralarını kaydetti. Bir gün 3 yaşındaki bir kız çocuğunun yemek pişirdiği anları içeren görüntü, 93 milyondan fazla görüntülenme alınca, YouTube fikri üzerinde yeni bir sayfa açmaya karar verdiler.
3 yaşındaki küçük kızın yemek pişirdiği anlar:
Bütün köy, YouTube kanalına ortak oldu
Evet, birinci başta kulağa biraz tuhaf gelse de, ArroundMeBD kanalı, Shimulia Köyü’ne ilişkin bir kanal. Kanalın tüm reklam gelirleri köy için harcanıyor. Yemek ve ekipman masrafları kanalın reklam gelirlerinden karşılanırken; artan para ile köylülere ev, okul ve sıhhat merkezi üzere yerler inşa ediliyor.
Kanal sayesinde 400 kişilik köydeki herkes fiyatsız yemek yerken; artan yemekler de komşu köylerdeki gereksinim sahiplerine dağıtılıyor. Evvelden tüm köy tenekeden kolay konutlarda yaşarken; artık her aileye sırasıyla “yaşanabilir” konutlar inşa ediliyor.
Reklam gelirleri arttıkça kanal da gelişti
Kanalın abone sayısı ve izlenmesi arttıkça, doğal olarak reklam gelirleri de arttı. 2020 yılında açıklanan bir bilgiye nazaran kanal aylık 8 bin dolar reklam geliri sağlıyordu. Bu da 744.856 Bangladeş Takası’na denk geliyor.
YouTube sayesinde son derece tatminkâr bir gelir elde eden Shimulia köylüleri, görüntülerde da birtakım değişikliklere gitti. Örneğin bayanlar, artık daha profesyonel bir izlenim için tek çeşit elbise giyiniyor, eskiye oranla daha çok araç gereç imali ve avlanma görüntüleri, yapı paylaşımları ve sohbet içerikleri paylaşılıyor, yerel yemeklere tartı veriliyor.
Köy halkının kanal hakkındaki görüşleri
Bütün köyün geçiminin YouTube kanalı üzerine olduğundan bahsetmiştik. Bilhassa yemek görüntüleri ile meşgul olan bayanlar; “Daha evvel de yemek yapıyordum, artık de yemek yapıyorum. Tek farkla, şimdi ben ve köyüm para kazanıyoruz” diyorlar. Erkekler de halinden son derece şad zira gündelik yaptıkları işler ile onlar da kanala katkı sunuyor.
Köyde artık herkes YouTuber
İlk yıllarda köylüler yalnızca yemek yaparken, işler artık eskisi üzere değil. Köyde neredeyse herkes görüntü ve fotoğraf çekmeyi öğrendi. Kendi görüntülerini kendileri çekiyor, hatta kurgu ve edit üzere hususlarda bile eğitim alıyorlar. Eğitim konusunda hiç elbet, asıl mesleği öğretmenlik olan Hossain’in de katkısı çok büyük.
Hossain’e nazaran, köydeki herkes birer YouTuber. Neredeyse herkes tek başına görüntü çekip, YouTube’da paylaşacak kadar bilgi birikimine sahip. Hossain, kurduğu YouTube Köyü’nün tüm Bangladeş’e örnek olmasını, öteki yoksul köylerin de tıpkı Shimulia üzere kalkınmasını umut ediyor.
YouTube Köyü’ne konuk olmak isterseniz...
Siz de 4,27 milyon abonenin bulunduğu, her gün birbirinden değişik yemek ve araçların yapıldığı dünyanın birinci YouTube Köyü’ne katılmak isterseniz; buradaki ilişkiden kanala ulaşabilirsiniz.
Peki ya sizler YouTube Köyü hakkında neler düşünüyorsunuz?
Kaynaklar: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9 /