iltasyazilim
FD Üye
Duraklama ve gerileme döneminde deniz seferleri hakkında bilgiler
Cevap: Duraklama ve gerileme döneminde deniz seferleri hakkında bilgi
Osmanlı Donanması veya diğer adıyla Deniz Filosuyı Hümâyûn, Osmanlı Devleti'nin deniz kuvvetleri XIV yüzyılda kuruldu Osmanlı Devleti, 1323 yılında Karamürsel'i fethederek denize ulaştı, Karamürsel Bey komutasında birincil deniz filosu oluşturuldu ve Kocaeli'nde yapılan savaşlarda denizden takviye sağlandı 1327 yılında Karamürsel'de birincil Osmanlı tersanesi kuruldu ve böylece deniz gücünün kurumsallaşma çalışmaları başladı Osmanlı donanmasında hiyerarşik sisteme geçildi, birincil Derya Beyi (Deniz Filosu Komutanı), Karamürsel Bey oldu 1337 yılında Kocaeli ele geçirildi, bu nedenle 1353 yılında Rumeli'ye geçiş kolaylaştı Bundan daha sonra donanmanın merkezi sırayla İzmit, Gelibolu ve son olarak İstanbul oldu
İstanbul'un fethinde II Mehmed, donanmadan yararlandıKaradeniz'de ve Akdeniz'de etkisi büyüyen Osmanlı donanması, Mısır seferinde Osmanlı kuvvetlerine lojistik takviye sağladı 1538 yılında Preveze Deniz Muharebesi kazanıldı Bundan sonra Cerbe Deniz Muharebesi de kazanıldı, Malta kuşatıldı fakat bir şey elde edilemedi Osmanlı donanmasını büyütmek için çoğu tersane kuruldu, ihtiyaç duyulan malzemeler Kocaeli'den, Biga'dan, Samsun'dan, Kastamonu'ndan ve Aydın'dan getiriliyorduKaptanı Deryalara gelenek olarak Cezayir beylerbeyliği verilirdi Tersanei Amire'nin bulunduğu Kasımpaşa'nın inzibat sorumlusu deniz filosu idi Gelibolu, Akdeniz adaları ve İzmir'in bir takım yerleri Osmanlı kaptanlarına dirlik olarak verilirdi
16 yüzyılda Hint Okyanusu'nda Portekiz Krallığı'na aleyhinde Hadım Süleyman Paşa ve Piri Reis komutasında seferler düzenlendiyse de, Portekiz donanması üstün geldi ve Piri Reis idam edildi İnebahtı Savaşı'ndan daha sonra ağır kayıplar veren Osmanlı donanması, kayıplarını telafi etmeyi başardıOsmanlı Devleti, duraklama döneminden itibaren deniz ticaretinde Avrupalı devletlerden geri kaldı XVIII Yüzyılda Mezomorto Hüseyin Paşa'nın girişimleri ile donanmada reform yapıldıNot 1 Lakin denizlerde önemli bir üstünlük sağlanamadı 1773 yılında Cezayirli Gazi Hasan Paşa'nın Kaptanı derya olmasıyla Bahriye Mektebi açıldı, burada modern eğitim verilmeye başlandı ve 1776 yılında Tersanei Amire'nin yakınlarında ikinci Bahriye Mektebi olarak Hendesehanei Bahri açıldı 19 Yüzyıl'da Osmanlı Devleti, Fransa'nın Darı Seferi'nde İngiliz donanmasından destek aldı Bundan sonra III Selim'in reformlarını devam ettiren II Mahmut devrinde deniz filosu, 1827 yılında Navarin'de yıkım edildi II Mahmut döneminde ABD'li mühendislerin yardımlarıyla reformlar devam etti, Osmanlı tersanelerine çağdaş deniz sanayi girdi ve dönemin en büyük savaş gemisi unvanını elinde tutan Mahmudiye de o dönemde denize indirildi II Mahmut'un ölümünden daha sonra bu mühendisler İstanbul'u terketmek zorunda bırakıldı, tahta meydana çıkan Abdülmecit döneminde, 1840 yılında Bahriye meclisi kuruldu ve çağdaş donanma çalışmaları devam etti Birincil denizcilik şirketi Şirketi Hayriye de bu dönemde kurulmuştu Abdülaziz döneminde ise, 1867 yılında Bahriye Nazırlığı kuruldu Abdülaziz döneminde devamlı reformlar ile yabancı ülkelerden çok sayıda modern savaş gemisi satın alındı 1878'den itibaren II Abdülhamit'in güvensizliği sonucu donanma, Haliç'te terkedildi ve denize açılmadı1897 OsmanlıYunan Savaşı'nda Osmanlı donanması kendini gösteremedi, 1909 yılında Deniz Filosu Cemiyeti'nin çabaları ile modern deniz filosu çalışmaları halkın bağışlarıyla devam etti Bu cemiyetin çabaları ile fazla sayıda modern savaş gemisi satın alındı, Alman subaylardan oluşan bir heyet ile reform çalışmaları canlandı Trablusgarp Savaşı'nda ve Balkan Savaşları'nda Osmanlı donanması etkinlik gösterdi, ama I Dünya Savaşı'nda Ege Denizi'nde sınırlı faaliyet kullanmak zorunda kalan donanma, Çanakkale Deniz Savaşları'nda başarılı oldu I Dünya Savaşı'nın ardındaki donanma, Marmara Denizi'nde İtilaf kuvvetlerinin kontrolü altına girdi *
Cevap: Duraklama ve gerileme döneminde deniz seferleri hakkında bilgi
Osmanlı Donanması veya diğer adıyla Deniz Filosuyı Hümâyûn, Osmanlı Devleti'nin deniz kuvvetleri XIV yüzyılda kuruldu Osmanlı Devleti, 1323 yılında Karamürsel'i fethederek denize ulaştı, Karamürsel Bey komutasında birincil deniz filosu oluşturuldu ve Kocaeli'nde yapılan savaşlarda denizden takviye sağlandı 1327 yılında Karamürsel'de birincil Osmanlı tersanesi kuruldu ve böylece deniz gücünün kurumsallaşma çalışmaları başladı Osmanlı donanmasında hiyerarşik sisteme geçildi, birincil Derya Beyi (Deniz Filosu Komutanı), Karamürsel Bey oldu 1337 yılında Kocaeli ele geçirildi, bu nedenle 1353 yılında Rumeli'ye geçiş kolaylaştı Bundan daha sonra donanmanın merkezi sırayla İzmit, Gelibolu ve son olarak İstanbul oldu
İstanbul'un fethinde II Mehmed, donanmadan yararlandıKaradeniz'de ve Akdeniz'de etkisi büyüyen Osmanlı donanması, Mısır seferinde Osmanlı kuvvetlerine lojistik takviye sağladı 1538 yılında Preveze Deniz Muharebesi kazanıldı Bundan sonra Cerbe Deniz Muharebesi de kazanıldı, Malta kuşatıldı fakat bir şey elde edilemedi Osmanlı donanmasını büyütmek için çoğu tersane kuruldu, ihtiyaç duyulan malzemeler Kocaeli'den, Biga'dan, Samsun'dan, Kastamonu'ndan ve Aydın'dan getiriliyorduKaptanı Deryalara gelenek olarak Cezayir beylerbeyliği verilirdi Tersanei Amire'nin bulunduğu Kasımpaşa'nın inzibat sorumlusu deniz filosu idi Gelibolu, Akdeniz adaları ve İzmir'in bir takım yerleri Osmanlı kaptanlarına dirlik olarak verilirdi
16 yüzyılda Hint Okyanusu'nda Portekiz Krallığı'na aleyhinde Hadım Süleyman Paşa ve Piri Reis komutasında seferler düzenlendiyse de, Portekiz donanması üstün geldi ve Piri Reis idam edildi İnebahtı Savaşı'ndan daha sonra ağır kayıplar veren Osmanlı donanması, kayıplarını telafi etmeyi başardıOsmanlı Devleti, duraklama döneminden itibaren deniz ticaretinde Avrupalı devletlerden geri kaldı XVIII Yüzyılda Mezomorto Hüseyin Paşa'nın girişimleri ile donanmada reform yapıldıNot 1 Lakin denizlerde önemli bir üstünlük sağlanamadı 1773 yılında Cezayirli Gazi Hasan Paşa'nın Kaptanı derya olmasıyla Bahriye Mektebi açıldı, burada modern eğitim verilmeye başlandı ve 1776 yılında Tersanei Amire'nin yakınlarında ikinci Bahriye Mektebi olarak Hendesehanei Bahri açıldı 19 Yüzyıl'da Osmanlı Devleti, Fransa'nın Darı Seferi'nde İngiliz donanmasından destek aldı Bundan sonra III Selim'in reformlarını devam ettiren II Mahmut devrinde deniz filosu, 1827 yılında Navarin'de yıkım edildi II Mahmut döneminde ABD'li mühendislerin yardımlarıyla reformlar devam etti, Osmanlı tersanelerine çağdaş deniz sanayi girdi ve dönemin en büyük savaş gemisi unvanını elinde tutan Mahmudiye de o dönemde denize indirildi II Mahmut'un ölümünden daha sonra bu mühendisler İstanbul'u terketmek zorunda bırakıldı, tahta meydana çıkan Abdülmecit döneminde, 1840 yılında Bahriye meclisi kuruldu ve çağdaş donanma çalışmaları devam etti Birincil denizcilik şirketi Şirketi Hayriye de bu dönemde kurulmuştu Abdülaziz döneminde ise, 1867 yılında Bahriye Nazırlığı kuruldu Abdülaziz döneminde devamlı reformlar ile yabancı ülkelerden çok sayıda modern savaş gemisi satın alındı 1878'den itibaren II Abdülhamit'in güvensizliği sonucu donanma, Haliç'te terkedildi ve denize açılmadı1897 OsmanlıYunan Savaşı'nda Osmanlı donanması kendini gösteremedi, 1909 yılında Deniz Filosu Cemiyeti'nin çabaları ile modern deniz filosu çalışmaları halkın bağışlarıyla devam etti Bu cemiyetin çabaları ile fazla sayıda modern savaş gemisi satın alındı, Alman subaylardan oluşan bir heyet ile reform çalışmaları canlandı Trablusgarp Savaşı'nda ve Balkan Savaşları'nda Osmanlı donanması etkinlik gösterdi, ama I Dünya Savaşı'nda Ege Denizi'nde sınırlı faaliyet kullanmak zorunda kalan donanma, Çanakkale Deniz Savaşları'nda başarılı oldu I Dünya Savaşı'nın ardındaki donanma, Marmara Denizi'nde İtilaf kuvvetlerinin kontrolü altına girdi *