Duşuk yapan bir kadın Ramazan orucunu nasıl tutar?
Bu konuda fıkıh kaynaklarında yer alan bilgiler ayet ve hadislere dayanmayıp her biri kendi donemindeki tıbbi bilgilere dayanmaktadır Bu sebeple gunumuzde de mevcut tıbbi veriler dikkate alınmalıdır Hanefi ve Hanbelilere gore; el, ayak veya parmak gibi organları belirmiş olan bir bebek duşuren kadından gelen kan, nifas (lohusalık) kanıdır Dolayısıyla bu kadın aynen sağ olarak cocuk doğurmuş gibi lohusadır, oruclu ise orucu bozulmuş olur Lohusalık kanı devam ettiği surece de oruc tutamaz El ve ayak gibi organlar belirmeden meydana gelmiş duşukten sonra gorulen kan, istihaza (ozur) kanıdır Bu kan, diğer organlardan gelen kan gibidir Boyle bir kanın gelmesi ile yalnız abdest bozulur Devamlı gelirse, ozurlu hukmune gecer ve ozur sahiplerine ait olan hukumler bu gibilerde de uygulanır Bu durumdaki bir kadından namaz sorumluluğu duşmez, orucunu kazaya bırakamaz ve kocasıyla cinsel ilişkide bulunabilir (Bkz Merğinani, elHidaye, I, 226; İbn Kudame, elMuğni, I, 431) Şafii ve Malikilere gore ise her durumdaki duşuk, lohusalık sebebidir (Remli, Nihayetu’lmuhtac, I, 212; DusUki, Haşiye, I, 174175) Bu durumda lohusalık hukumleri uygulanır Hanefi ve Hanbelilerin verdiği bu hukmun, rahim yolundan gelip duşendışarıya cıkan maddenin cenin mi yoksa başka bir şey mi olduğunun ancak elayak gibi organların belirmesiyle ayrıştırılabildiği zamanlarda verilmiş olduğu dikkate alınmalıdır (Bkz Kasani, Bedai’, I, 43) Dolayısıyla rahimden gelen şeyin niteliği ve hangi aşamada olursa olsun duşen şeyin cenin olup olmadığı gunumuzde tespit edilebildiği icin bu tespite gore davranmak uygun olacaktır Bu itibarla organları belli olsun ya da olmasın duşenin cenin olduğu biliniyorsa, duşukten sonra gorulen kan da lohusalık (nifas) kabul edilmelidir Nitekim Şafii ve Malikilere gore de her durumdaki duşuk lohusalık sebebidir
Bu konuda fıkıh kaynaklarında yer alan bilgiler ayet ve hadislere dayanmayıp her biri kendi donemindeki tıbbi bilgilere dayanmaktadır Bu sebeple gunumuzde de mevcut tıbbi veriler dikkate alınmalıdır Hanefi ve Hanbelilere gore; el, ayak veya parmak gibi organları belirmiş olan bir bebek duşuren kadından gelen kan, nifas (lohusalık) kanıdır Dolayısıyla bu kadın aynen sağ olarak cocuk doğurmuş gibi lohusadır, oruclu ise orucu bozulmuş olur Lohusalık kanı devam ettiği surece de oruc tutamaz El ve ayak gibi organlar belirmeden meydana gelmiş duşukten sonra gorulen kan, istihaza (ozur) kanıdır Bu kan, diğer organlardan gelen kan gibidir Boyle bir kanın gelmesi ile yalnız abdest bozulur Devamlı gelirse, ozurlu hukmune gecer ve ozur sahiplerine ait olan hukumler bu gibilerde de uygulanır Bu durumdaki bir kadından namaz sorumluluğu duşmez, orucunu kazaya bırakamaz ve kocasıyla cinsel ilişkide bulunabilir (Bkz Merğinani, elHidaye, I, 226; İbn Kudame, elMuğni, I, 431) Şafii ve Malikilere gore ise her durumdaki duşuk, lohusalık sebebidir (Remli, Nihayetu’lmuhtac, I, 212; DusUki, Haşiye, I, 174175) Bu durumda lohusalık hukumleri uygulanır Hanefi ve Hanbelilerin verdiği bu hukmun, rahim yolundan gelip duşendışarıya cıkan maddenin cenin mi yoksa başka bir şey mi olduğunun ancak elayak gibi organların belirmesiyle ayrıştırılabildiği zamanlarda verilmiş olduğu dikkate alınmalıdır (Bkz Kasani, Bedai’, I, 43) Dolayısıyla rahimden gelen şeyin niteliği ve hangi aşamada olursa olsun duşen şeyin cenin olup olmadığı gunumuzde tespit edilebildiği icin bu tespite gore davranmak uygun olacaktır Bu itibarla organları belli olsun ya da olmasın duşenin cenin olduğu biliniyorsa, duşukten sonra gorulen kan da lohusalık (nifas) kabul edilmelidir Nitekim Şafii ve Malikilere gore de her durumdaki duşuk lohusalık sebebidir