2012 yılında TV üretimcileri, bir Boeing 727'yi düşürmek hedefiyle satın aldılar. Yapımcıların bunu yapmasının sebebi insanlara şu sorunun cevabını vermekti: “Bir kazadan sağ kurtulmak istiyorsam uçakta nereye oturmalıyım?”
İngiltere, ABD ve Almanya ortasındaki iş birliği ile gerçekleştirilen bu deneyin sonuçları televizyonda yayınladı. Bilimsel ölçüm ekipmanları, çarpışma testi modelleri ve kameralarla dolu uçak, bir pilotun denetiminde havalandı ve pilot uçaktan atlayarak uçağı otomatik pilotun denetimine bıraktı. Her şey problemsiz ilerledi ve uçak saatte 225 kilometre süratle Meksika'da kurumuş bir göl yatağına çakıldı.
Verileri inceleyen bilim insanları, 1’inci sınıftaki (Business Class) modellerin aldıkları darbelerin muhakkak öldürücü olduğunu tespit etti. Tıpkı halde, uçağın ön tarafındaki modeller (7’inci sıraya kadar) de çarpışmadan sağ çıkılamayacak darbelere maruz kaldı.
Uçağın ortasında oturan modeller yalnızca ayak bilekleri kırılarak çarpışmayı atlatmayı başardı. Uçağın art tarafında oturanlar ise kazayı küçük sıyrıklarla atlattılar.
Bu deney birebir vakitte “destek pozisyonunu” da (brace pozisyonu) gündeme getirdi. Evvelden takviye durumu verilen modeller, dik oturanlara kıyasla sırtlarında daha az hasar alırken, mevzuyla ilgili açıklamada bulunan Wayne State Üniversitesi'nde biyomedikal mühendisliği profesörü Cindy Bir, “Yaralanmaları önlemek için hala dayanak durumunun kullanılması gerektiğini düşünüyorum" dedi.
Bu deneye nazaran, muhtemel bir uçak kazasından sağ çıkmak için Business Class bilet almanın pek de akıl karı olmadığı çok açık. Fakat elbette Business Class'ın iktisat sınıfından daha rahat olduğu da aşikar. Bu noktada tercih sizin...