Duyu Bütünleme, duyusal entegrasyon, beyindeki beş duyumuzdan aldığımız bilgileri algılamamızı, düzenlememizi ve uygun şekilde yanıt vermemizi sağlayan süreçleri tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Ayrıca bize bedenimizi ve kafamızı nasıl konumlandıracağımızı söyleyen bir vestibüler duyumuz (denge) ve eklemlerimiz, kaslarımız ve bağlarımızla ne yaptığımızı bilmemize yardımcı olan propriyoseptif duyumuz (uzayda vücudun farkındalığı) var. Yani bilinenin aksine toplamda sekiz adet duyuya sahibiz. Çevreden gelen uyaranlar ile beynizin bu duyusal bilgileri düzenlemesi, yorumlaması ve cevap oluşturmasına Duyu Bütünleme denir.
Duyu Bütünleme Bozukluğu (DBB)Nedir?
Duyu Bütünleme bozukluğu, duyusal işlem entegrasyon bozukluğu , duyusal işlemleme bozukluğu aynı anlama gelmektedir.Duyusal bilgi beyne gider ancak uygun tepkiler halinde düzenlenmez. DBB’li kişiler, duyusal bilgiyi diğer birçok insandan farklı şekilde algılar ve / veya yanıt verir. Görme veya işitme engelli kişilerin aksine, Duyusal İşleme Bozukluğu olanlar duyusal bilgileri tespit eder; ancak duyusal bilgi beyinlerinde “karışır” ve bu nedenle yanıtlar kendilerini içinde buldukları bağlamda uygun değildir.
Duyu Bütünleme Temelli Terapi
Duyusal işleme Bozukluğu, duyusal işleme ve entegrasyon konusunda ileri eğitim almış bir terapist tarafından tanımlanabilir ve kategorize edilebilir. Birincil önemi, duyusal bozuklukları evde veya okulda işleyişteki zorluklarla ilişkilendirmektir.
Tanımlama genellikle tarama ile başlar, temelde bir uzmanın daha kapsamlı bir değerlendirmeyi garanti etmek için gelişimdeki yeterli farklılıkları gösteren kırmızı bayrak arayışıdır. Tarama okulda veya özel muayenehane kliniğinde yapılabilir. Aileden bu süreç içinde, bir veya daha fazla ebeveyn kontrol listesi ve değerlendiricilerin gözlemlerini desteklemek için bir gelişim geçmişi doldurulması istenebilir. Unutmayın, ebeveyn raporu kontrol listesi sadece bir incelemedir ve kapsamlı bir değerlendirmeyi tamamlamak için ek testler gereklidir.
DBB için bir değerlendirme, standartlaştırılmış testleri, ayrıntılı klinik gözlemleri ve ebeveyn raporu ölçümlerini içerir. Çok disiplinli bir ekip söz konusuysa, değerlendirme süreci aynı zamanda genel bir sağlık ve fiziksel değerlendirme, konuşma / dil değerlendirmesi, psikolojik değerlendirme ve belirli bir sorun alanı belirlenirse muhtemelen tıbbi veya diğer uzmanlara yönlendirmeyi içerebilir. Dikkat dağınıklığı, Otizm, anksiyete bozukluğu ve benzeri diğer ilgili tanıları elemek veya dışlamak için çok disiplinli bir değerlendirmeye ihtiyaç vardır.
Duyusal Bütünleme Bozukluğu Tedavisi, duyusal açıdan zengin bir ortamda gerçekleşen eğlenceli, oyun temelli bir müdahaledir. Duyu bütünleme bozukluğu için duyusal bütünleme yaklaşımını kullanma konusunda ileri düzeyde eğitim almış fizyoterapistler, konuşma / dil terapistleri, ergoterapistler, özel eğitim öğretmenleri tedaviye dahil olarak iş birliği halinde çalışabilir.
Duyu bütünleme bozukluğu için etkili tedavi de aile merkezlidir. Aile merkezli bakımda, ebeveynler ve terapistler, tedavi sırasında farklı ama temel roller üstlenen ortaklar haline gelirler. Ebeveynler öncelikleri belirler ve çocukları konusunda uzman olarak hareket ederler. Çocuğun terapistleri, terapötik teknikte uzmanlığa sahiptir ve ailenin önceliklerine yönelik ilerlemeyi ölçer. Aile ve terapist, ailenin kültürünü, ihtiyaçlarını ve değerlerini yansıtan mümkün olan en iyi programı geliştirmek için birlikte çalışır. Ölçülebilir sonuç ölçümleri kullanan aile merkezli bir klinik veya klinisyenden tedavi, çocuğunuz veya kendiniz için seçtiğiniz terapötik programdan yararlanma ve tatmin olma olasılığını artırır.
Duyu Bütünleme Bozukluğu için kırmızı bayraklar
Bebekler ve küçük çocuklar
__Yeme veya uyku sorunları
__ Rahatlamak için annelerinden başka kişileri kabul etmeme
__ Giyinirken sinirli; kıyafetlerde rahatsız
__ Nadiren oyuncaklarla oynama
__ Sarılmaya direnir, tutulduğunda vücudunu yay şeklinde gerer
__ Kendini sakinleştiremez
__ Sarkık veya sert gövde, motor gecikmeleri
Okul öncesi
__ Dokunmaya, gürültülere, kokulara ve diğer insanlara aşırı duyarlılık
__ Arkadaş edinmede zorluk
__ Giyinme, yemek yeme, uyumakta ve / veya tuvalet eğitiminde zorluk
__ Sakar; zayıf motor becerileri; güçsüz
__ Sürekli hareket halinde; herkesin “yüzüne yakın ve kişilerin alanında”
__ Sık veya uzun süren öfke nöbetleri
Sınıf öğrencileri
__ Dokunmaya, gürültüye, kokulara ve diğer insanlara karşı aşırı hassas
__ Kolayca dikkati dağılan, kıpır kıpır, hareket etme isteği; agresif ruh hali.
__ Kolayca bunalmış
__ El yazısı veya motor aktiviteler ile ilgili zorluk
__ Arkadaş edinmede zorluk
__ Ağrı hissetmeme ve diğer kişilerin hissetmediğini düşünme
Ergenler ve yetişkinler
_ Dokunmaya, gürültüye, kokulara ve diğer insanlara karşı aşırı hassas
_ Zayıf özgüven; yeni görevlerde başarısız olmaktan korkmak
_ Uyuşuk ve yavaş
__ Her zaman hareket halinde; dürtüsel; dikkati hızlı dağılan
__ Görevleri tamamlanmadan bırakır.
__ Beceriksiz, yavaş, zayıf motor becerileri veya el yazısı
__ Odaklanma zorluğu
__ İşe ve toplantılara odaklanmada zorluk
__ Motive edilemeyen; hayattan hiç keyif almayan.