iltasyazilim
FD Üye
Duyumcu Şüphecilik Nedir? Hakkında Data
Duyumların getirdiği bilginin öznel olduğunu ileri süren şüphecilik
Duyumcu kuşkuculuk duyumun nesnel temelini bırakıp öznel yanını ele alır Bu bakımdan hem duyumcu keza de öznelci yapıdadır Antik Devir Yunan düşüncesinin ünlü şüphecileri Pyrrhon, Aenesidemos, Timon, Agrippa, Zenodotos gibi düşünürler nesnelerin algıladığımız biçimde varolduklarından kuşkulanmak gerektiğini ileri sürerler; çünkü her insanın duyumu başkadır ve herkes kendi duyumuyla algıladığından, başkasınınkine benzemeyen, kendine özgü bir veri edinir Bu düşünceyi tanıtlamak için de özellikle Aenesidemos, tropos adı bahşedilen ön delil ileri sürer
Bu kanıtlar şöyle özetlenebilir: Hepimiz benzer biçimde algılasaydık benzer düşünceleri veya bilgileri edinirdik, ama hepimizin çeşitli ve birbirimizinkine benzemeyen düşünceleri var Öyleyse, objektif gerçeklik yoktur, bilgilerimizden tekrar tekrar kararsızlık etmeliyiz Duyumcu şüpheciler bundan katıksız idealist bir sonuç çıkarırlar: Aynı nedenin dağıtılmış sonuçları olabilir; güneş, karartır, kızartır, eritir ve yakar Öyleyse nedensellik yoktur, nedensellik olmadığına tarafından oluş benzer deyişle devim de yoktur Duyumcu şüphecilerin düştükleri bu büyük yanılgı, duyumun nesnel temelini bırakıp sadece öznel yanını ele almalarının sonucudur *
Duyumların getirdiği bilginin öznel olduğunu ileri süren şüphecilik
Duyumcu kuşkuculuk duyumun nesnel temelini bırakıp öznel yanını ele alır Bu bakımdan hem duyumcu keza de öznelci yapıdadır Antik Devir Yunan düşüncesinin ünlü şüphecileri Pyrrhon, Aenesidemos, Timon, Agrippa, Zenodotos gibi düşünürler nesnelerin algıladığımız biçimde varolduklarından kuşkulanmak gerektiğini ileri sürerler; çünkü her insanın duyumu başkadır ve herkes kendi duyumuyla algıladığından, başkasınınkine benzemeyen, kendine özgü bir veri edinir Bu düşünceyi tanıtlamak için de özellikle Aenesidemos, tropos adı bahşedilen ön delil ileri sürer
Bu kanıtlar şöyle özetlenebilir: Hepimiz benzer biçimde algılasaydık benzer düşünceleri veya bilgileri edinirdik, ama hepimizin çeşitli ve birbirimizinkine benzemeyen düşünceleri var Öyleyse, objektif gerçeklik yoktur, bilgilerimizden tekrar tekrar kararsızlık etmeliyiz Duyumcu şüpheciler bundan katıksız idealist bir sonuç çıkarırlar: Aynı nedenin dağıtılmış sonuçları olabilir; güneş, karartır, kızartır, eritir ve yakar Öyleyse nedensellik yoktur, nedensellik olmadığına tarafından oluş benzer deyişle devim de yoktur Duyumcu şüphecilerin düştükleri bu büyük yanılgı, duyumun nesnel temelini bırakıp sadece öznel yanını ele almalarının sonucudur *