elektronikci
FD Üye
Dal dolar bazında yüzde 18 büyürken, 2015-2019 yılları ortasında bölümün ortalama yıllık büyüme suratı yüzde 35 oldu.
Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) tarafından Deloitte Türkiye'nin proje paydaşlığı ve SimilarWeb ile İnveon'un işbirliğiyle hazırlanan, Türkiye'de e-ticaret pazarındaki gelişmeleri milletlerarası standartlara nazaran ölçümleyen “Türkiye e-Ticaret 2019 Pazar Büyüklüğü” raporunun bulguları online ortamda düzenlenen bir basın toplantısı ile açıklandı. Rapora nazaran, Türkiye'de e-Ticaret kesimi 2019 yılında büyümesini sürdürerek yüzde 39 oranında artışla 83,1 milyar TL'lik hacme ulaştı.
Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD) İdare Heyeti Lideri Kübra Erman Karaca şunları söyledi: “Hepimizin yakından takip ettiği üzere, dijital iktisada dönüşüm süreci COVID-19 salgını ile birlikte muazzam bir sürat kazandı. Tüm dünya bu değerli krizi yönetirken, siyasal, toplumsal ve ekonomik faaliyetlerinin sürdürülebilirliği için birinci adres olarak teknolojik araçlara başvurdu. Bu teknoloji ihtilalini yakalayabilen dallar ve şirketler açısından günümüz şartlarında sergilenen performans hiç şaşırtan değil. Bugün, krizin birinci günlerinden bu yana dönüşümün kalbinde yer alan e-ticaret kesimimizin nabzını tutan bir çalışmayla karşınızdayız.
Ülkemizde e-ticaret, 2018'de olduğu üzere 2019 yılında da büyümesini sürdürdü. Tüm dünyada ticaret savaşlarının ve global siyasal konjonktürde birçok belirsizlik doğuran gelişmelerin yaşandığı 2019 yılında yüzde 39'luk bir büyüme ile 83,1 milyar TL'lik bir hacim büyüklüğüne ulaşılmasını olumlu bir gelişim olarak kıymetlendirebiliriz. Yaşadığımız bu inanılmaz periyotta, tüketiciye süratli teslimat deneyimi yaratarak çok süratli büyüme gösteren yeni kategorilere ve e-ticareti hiç kullanmayan kısmın de kullanıcıya dönüşmesine şahit olduk. Taşınabilir telefonların kullanımının artması ve gerek taşınabilir internet gerekse taşınabilir uygulamaların e-ticaret içinde hissesinin artmasıyla birlikte 2020 yılı için daha güzel büyüme sayıları açıklamayı ümit ediyoruz.”
Deloitte Türkiye Ortağı Hakan Göl de yaptığı değerlendirmede “E-ticaret kesimi kuvvetli bir büyüme ile perakende bölümü içinde yüzde 6,2'lik bir hisseye ulaştı, ama bu oranın ülkemizin potansiyeline nazaran düşük olduğunu düşünüyoruz. COVID-19 salgını da gösterdi ki e-ticaret artık alternatif bir kanal değil. Kesim büyüklüğü 80 milyar lirayı aştı ve büyümenin güçlenerek devam etmesini bekliyoruz. Önümüzdeki yıllarda dijital dönüşüme ve e-ticarete odaklanmış firmaların yalnızca ülkemizde değil global pazarlarda da öne çıkacağına inanıyoruz” dedi.
Giysi ve ayakkabı yüzde 40 büyüdü
TÜBİSAD e-Ticaret Komitesi Lideri Burak Ertaş ise rapor sunumunda, raporda öne çıkan bulguları paylaştı:
"83,1 milyar TL büyüklüğüne ulaşan e-ticaret pazarında online perakende yüzde 43'lük büyüme ile 44,9 milyar TL, online tatil ve seyahat yüzde 32 büyüme ile 30,2 milyar TL büyüklüğüne ulaştı.
Online perakende kategorisinde "Sadece online perakende (30,8 Milyar TL) yüzde 48 ile en fazla büyüme gösteren alan oldu. Burada yüzde 50'lik büyüme ile pazaryerlerinin tesiri büyük oldu. Pazaryerlerinin hacmi 29,3 milyar TL ye ulaştı.
Çok kanallı online perakende kategorisinde en yüksek büyüme oranı yüzde 40 ile giysi ve ayakkabıda görüldü, pazar büyüklüğü böylelikle 3,5 milyar TL'ye ulaştı. Yüzde 33'lük büyümelerle konut ve dekorasyon (1,7 milyar TL,) ve cümbüş ve kültür (0,7 milyar TL) takip etti. Elektronik ise yüzde 18'lik büyüme ile 4,0 milyar TL oldu."
“Türkiye e-ticaret Pazar Büyüklüğü” raporuna nazaran 2015 ile 2019 yılları ortasında en yüksek oranda yıllık büyüme gösteren e-ticaret kategorilerinde birinci sırayı yüzde 38 ile "Sadece online perakende" alırken, kelam konusu beş yıllık periyotta tatil ve seyahat yıllık yüzde 36, online yasal bahis yıllık yüzde 33, çok kanallı perakende yüzde 31 oranında büyüdüler.
Taşınabilir telefonların internette kullanımının artması ile birlikte e-ticarette de yıllar içerisinde taşınabilir ticaretin hissesi görünür biçimde arttı. Rapora bu yıl, taşınabilir internet ve taşınabilir uygulamalar üzerinden yapılan e-ticaret bilgileri de eklendi. E-ticaret ciroları içerisinde taşınabilir hissesi yaklaşık yüzde 60'a kadar çıktı. Kullanıcıların taşınabilir tecrübelerinin artması ve firmaların bu alanlara yatırımlarının devam etmesiyle yüzde 60'lık ciro hissesinin her sene yüzde 5 ila 10 bandında artması bekleniyor.
Rapora nazaran 2018 yılında Türkiye'de yüzde 5,3 olarak ölçülen online perakendenin toplam perakende içindeki hissesi 2019 yılında a yüzde 6,2'ye yükseldi. Ortalarında Polonya, Hindistan, Brezilya ve Rusya'nın da bulunduğu gelişmekte olan ülkeler için online perakendenin toplam perakende içindeki hisse ortalaması yüzde 6,7 iken gelişmiş ülkeler ortalaması yüzde 12,3 olarak ölçüldü.