iltasyazilim
FD Üye
Edirne Muradiye Camii
Yapılış Tarihi 1436
Edirne ’de 1436 tarihinde yapı edilmiş olan bir külliye yapısıdır Yapının mimarı kesin olarak bilinmemektedir yalnız mimar Şehabeddin kadar üretilmiş olduğu düşünülmektedir Külliye camii açık havada mevlevihane, imaret, çeşme ve mektepten oluşmaktadır yalnız bugün camii ve hazire bölümü günümüze sağlam olarak gelebilmiştir
MİMARİ ÖZELLİKLERİ
Camii zaviyeli planda olup sürükleyici kesme taştan yapı edilmiştir Güneykuzey istikametinde sırt sırta iki kubbe yanlarında ise birer kubbe ile kuzeyinde beş gözlü son cemaat yeri ve kuzeybatısında tek şerefeli bir minareden meydana gelmektedir Son cemaat yeri tuğla malzemeyle yapılmış olup, üzeri kubbeyle örtülü olan orta bölüm yüksek tutulmuş, yanlar ise aynalı çarpraz tonozla örtülmüştür Camiye antre ise bu yüksek tutulan gözden sağlanmış, basık kemerli, mukarnaslı bilye bir taç kapıyla sağlanmıştır Yapının yanlarında bulunan minik ve hain tutulmuş tabhane odaları yer almaktadır Bu odalarda bir ocak, dört tane duvar nişi görülmektedir Inşa dıştan sade olarak tasarlanmış olsa da dürüst oldukça süslü ve görkemlidir Kaliteli ve zengin çini kullanımının yanı sıra usta kalem işleri dikkat çekmektedir Camiinin mihrabı ayrıntılarıyla çini ile kaplı olup, giz altı tekniğinde beyaz zemin üstüne mavi, birbirinden öbür bitkisel ve geometrik motifler ile süslenmiştir Ayrıca II Murad ’ın adı ile üç satır sülüs ve iki satır kufi hat ile yazılı Ali İmran suresinden ayetler yer almaktadır Çinili duvarların üstteki kısımlarında kabartmalar, bezemeli palmet frizleri yer almaktadır İznik üslubu olan mavibeyaz seramiklerinin kalitesini gösteren bu çiniler Edirne ’de orijinal bir anlayışın olduğunu göstermektedir Yalnız ne yazık oysa 2001 yılında bu çinilerin bir birçok zarar görmüştür Günümüzde çini restorasyonu ile zarar gören parçalar tamamlanmış, çalınan çinilerin yerleri ise alçı sıva ile kaplanarak manâsız bırakılmıştır Camii içinde bambaşka dönemlere ait kalem işleri de bulunmaktadır Bu kalem işlerinden birçok günümüze ulaşamasa da bugün görülebildiği kadarıyla bu işler vaktinde epeyce başarılı bir şekilde uygulanmıştır Cami içindeki en eski katman kırmızı zemin üstüne siyah tahrirli beyaz, sarı ve lacivert bezemelerden oluşmaktadır
Inşa yalnızca çinileri ile yok ahşap işçiliği ile de öne çıkmaktadır Meandır motifini andıran geometrik süslemeli pencere kapakları ile korkulukları, şebekeli ahşap minberi ve vaiz kürsüsü bu dönemin öne çıkan ahşap sanatına misal oluşturmaktadır Yapının önemi içte bulunan geometrik ve bitkisel motifli firuze, sarı, lacivert, açık yeşil renkteki bu levha çiniler teknik ve üslup açısından Bursa Yeşil Camii ’den sonra gelen en hoş örnekleri oluşturmaktadır Ayrıca mihrabın batısında tepede çerçeve içinde bulunan taşın halk müziği göre Kabe taşı olarak tanımlanmasından nedeniyle yapı Edirne Eski Camii ’den sonradan ikinci önemli ziyaret yeri olmuştur Son cemaat yerinin ve taçkapının üzerinde yer alan Mevlevi Sikkesi biçimindeki motif, tasavvufla ilgili olduğu için ağırlık taşımaktadır *
Yapılış Tarihi 1436
Edirne ’de 1436 tarihinde yapı edilmiş olan bir külliye yapısıdır Yapının mimarı kesin olarak bilinmemektedir yalnız mimar Şehabeddin kadar üretilmiş olduğu düşünülmektedir Külliye camii açık havada mevlevihane, imaret, çeşme ve mektepten oluşmaktadır yalnız bugün camii ve hazire bölümü günümüze sağlam olarak gelebilmiştir
MİMARİ ÖZELLİKLERİ
Camii zaviyeli planda olup sürükleyici kesme taştan yapı edilmiştir Güneykuzey istikametinde sırt sırta iki kubbe yanlarında ise birer kubbe ile kuzeyinde beş gözlü son cemaat yeri ve kuzeybatısında tek şerefeli bir minareden meydana gelmektedir Son cemaat yeri tuğla malzemeyle yapılmış olup, üzeri kubbeyle örtülü olan orta bölüm yüksek tutulmuş, yanlar ise aynalı çarpraz tonozla örtülmüştür Camiye antre ise bu yüksek tutulan gözden sağlanmış, basık kemerli, mukarnaslı bilye bir taç kapıyla sağlanmıştır Yapının yanlarında bulunan minik ve hain tutulmuş tabhane odaları yer almaktadır Bu odalarda bir ocak, dört tane duvar nişi görülmektedir Inşa dıştan sade olarak tasarlanmış olsa da dürüst oldukça süslü ve görkemlidir Kaliteli ve zengin çini kullanımının yanı sıra usta kalem işleri dikkat çekmektedir Camiinin mihrabı ayrıntılarıyla çini ile kaplı olup, giz altı tekniğinde beyaz zemin üstüne mavi, birbirinden öbür bitkisel ve geometrik motifler ile süslenmiştir Ayrıca II Murad ’ın adı ile üç satır sülüs ve iki satır kufi hat ile yazılı Ali İmran suresinden ayetler yer almaktadır Çinili duvarların üstteki kısımlarında kabartmalar, bezemeli palmet frizleri yer almaktadır İznik üslubu olan mavibeyaz seramiklerinin kalitesini gösteren bu çiniler Edirne ’de orijinal bir anlayışın olduğunu göstermektedir Yalnız ne yazık oysa 2001 yılında bu çinilerin bir birçok zarar görmüştür Günümüzde çini restorasyonu ile zarar gören parçalar tamamlanmış, çalınan çinilerin yerleri ise alçı sıva ile kaplanarak manâsız bırakılmıştır Camii içinde bambaşka dönemlere ait kalem işleri de bulunmaktadır Bu kalem işlerinden birçok günümüze ulaşamasa da bugün görülebildiği kadarıyla bu işler vaktinde epeyce başarılı bir şekilde uygulanmıştır Cami içindeki en eski katman kırmızı zemin üstüne siyah tahrirli beyaz, sarı ve lacivert bezemelerden oluşmaktadır
Inşa yalnızca çinileri ile yok ahşap işçiliği ile de öne çıkmaktadır Meandır motifini andıran geometrik süslemeli pencere kapakları ile korkulukları, şebekeli ahşap minberi ve vaiz kürsüsü bu dönemin öne çıkan ahşap sanatına misal oluşturmaktadır Yapının önemi içte bulunan geometrik ve bitkisel motifli firuze, sarı, lacivert, açık yeşil renkteki bu levha çiniler teknik ve üslup açısından Bursa Yeşil Camii ’den sonra gelen en hoş örnekleri oluşturmaktadır Ayrıca mihrabın batısında tepede çerçeve içinde bulunan taşın halk müziği göre Kabe taşı olarak tanımlanmasından nedeniyle yapı Edirne Eski Camii ’den sonradan ikinci önemli ziyaret yeri olmuştur Son cemaat yerinin ve taçkapının üzerinde yer alan Mevlevi Sikkesi biçimindeki motif, tasavvufla ilgili olduğu için ağırlık taşımaktadır *