iltasyazilim
FD Üye
Eğitim Felsefesi Nedir?
Eğitim felsefesi öteki felsefi disiplinlerden ayrı ayrı, eğitimin amaçlarının meydana getirdiği başlıca konu üzerinde duran bir felsefi disiplindir Eğitim felsefesine sosyal yönden bakarsak o, insanların müşterek hayatının doğurduğu sorun, kural ve tutum kalıplarının sahip olduğu sosyal boyutlu eğitim olaylarını analiz eden bir daha aşağı data dalıdır Devlet ve hukuk felsefesi açısından eğitim felsefesi ise yasalresmî olarak tatbik alanı bulan eğitim ve öğretimin ana prensip ve metotlarını eleştiren bir felsefi yaklaşma tarzıdır
Eğitim felsefesi bakımlı anlamı içerisinde eğitimle ilgili zihin ve uygulamaları inceleme ederek yorumlayan ve bu yorumlara uygun bir şekilde eğitimi her tarafta sistemleştirmeye çalışan felsefi bir disiplindir Fakat genel anlamı içinde eğitim felsefesi, insan ve insanlığın tarihî, sosyal ve kültürel varlık problemlerini inceleyen, buradan elde ettiği bulgularla insanı özel çevre ve evrensel ölçülerle tanımlayan, sonuç olarak da bu tanıma uygun bir şekilde bir eğitim anlayışı öneren data alanıdır
Batı hafıza tarihi içinde insan zihninin insana çevrilmesi, yani insan üstüne düşünmeye başlaması fazla eskiye dayanmaktadır İnsanın, insanlarca başlı başına bir layık olarak ele alınışı, sofistlerde ve bilhassa de Sokrates felsefesinde uzun uzadıya görülebilmektedir Örneğin Sokrates felsefesindeki düşünsel mücadele, bir bakıma insanın tekrar keşfedilmesini amaçlamaktadır Bu zamanda insan, evrenin merkezinde tutulmuş ve ona bedel atfedilmiştir Sofistlerde ve Sokrates felsefesinde açık açık görülen bu insana yöneliş, onlardan sonraki felsefe ekollerinde de devam etmiş ve günümüze değin gelmiştir
Eğitim felsefesinin temelini, insanların öteki hayvanlardan ayrılmasına niçin olan özellikleri atmaktadır Bu özellikler, insanın temel yapıları olan biyopsişik ve biyososyal durumlarıdır Daha da açtırmak icabında, insanı insan yapan özellikler, onun somut, zihinsel, sosyal ve kendini bilen yönlerinde belirmektedir neticede, insanları öteki canlılardan ayıran en esas mahiyet, onun bu özelliklerinden kaynaklanır
İşte eğitim felsefesi; insanın yukarıda saydığımız bireysel özelliklerini, kültürel ve maddi çevresini ve bunların aralarındaki ilişkiyi inceleyerek tanımlamakta ve açıklamakta ve açıklamaya uygun şekilde emin bir eğitim düşüncesi geliştirmeye çalışmaktadır *
Eğitim felsefesi öteki felsefi disiplinlerden ayrı ayrı, eğitimin amaçlarının meydana getirdiği başlıca konu üzerinde duran bir felsefi disiplindir Eğitim felsefesine sosyal yönden bakarsak o, insanların müşterek hayatının doğurduğu sorun, kural ve tutum kalıplarının sahip olduğu sosyal boyutlu eğitim olaylarını analiz eden bir daha aşağı data dalıdır Devlet ve hukuk felsefesi açısından eğitim felsefesi ise yasalresmî olarak tatbik alanı bulan eğitim ve öğretimin ana prensip ve metotlarını eleştiren bir felsefi yaklaşma tarzıdır
Eğitim felsefesi bakımlı anlamı içerisinde eğitimle ilgili zihin ve uygulamaları inceleme ederek yorumlayan ve bu yorumlara uygun bir şekilde eğitimi her tarafta sistemleştirmeye çalışan felsefi bir disiplindir Fakat genel anlamı içinde eğitim felsefesi, insan ve insanlığın tarihî, sosyal ve kültürel varlık problemlerini inceleyen, buradan elde ettiği bulgularla insanı özel çevre ve evrensel ölçülerle tanımlayan, sonuç olarak da bu tanıma uygun bir şekilde bir eğitim anlayışı öneren data alanıdır
Batı hafıza tarihi içinde insan zihninin insana çevrilmesi, yani insan üstüne düşünmeye başlaması fazla eskiye dayanmaktadır İnsanın, insanlarca başlı başına bir layık olarak ele alınışı, sofistlerde ve bilhassa de Sokrates felsefesinde uzun uzadıya görülebilmektedir Örneğin Sokrates felsefesindeki düşünsel mücadele, bir bakıma insanın tekrar keşfedilmesini amaçlamaktadır Bu zamanda insan, evrenin merkezinde tutulmuş ve ona bedel atfedilmiştir Sofistlerde ve Sokrates felsefesinde açık açık görülen bu insana yöneliş, onlardan sonraki felsefe ekollerinde de devam etmiş ve günümüze değin gelmiştir
Eğitim felsefesinin temelini, insanların öteki hayvanlardan ayrılmasına niçin olan özellikleri atmaktadır Bu özellikler, insanın temel yapıları olan biyopsişik ve biyososyal durumlarıdır Daha da açtırmak icabında, insanı insan yapan özellikler, onun somut, zihinsel, sosyal ve kendini bilen yönlerinde belirmektedir neticede, insanları öteki canlılardan ayıran en esas mahiyet, onun bu özelliklerinden kaynaklanır
İşte eğitim felsefesi; insanın yukarıda saydığımız bireysel özelliklerini, kültürel ve maddi çevresini ve bunların aralarındaki ilişkiyi inceleyerek tanımlamakta ve açıklamakta ve açıklamaya uygun şekilde emin bir eğitim düşüncesi geliştirmeye çalışmaktadır *