Eğitim Felsefesi Nedir?
Eğitim felsefesi diğer felsefi disiplinlerden ayrı olarak, eğitimin amaclarının meydana getirdiği ana konu uzerinde duran bir felsefi disiplindir Eğitim felsefesine sosyal yonden bakarsak o, insanların ortak hayatının doğurduğu sorun, kural ve davranış kalıplarının sahip olduğu sosyal boyutlu eğitim olaylarını analiz eden bir alt bilgi dalıdır Devlet ve hukuk felsefesi acısından eğitim felsefesi ise hukukiresmi olarak uygulama alanı bulan eğitim ve oğretimin ana ilke ve metotlarını eleştiren bir felsefi yaklaşım tarzıdır
Eğitim felsefesi dar anlamı icerisinde eğitimle ilgili duşunce ve uygulamaları analiz ederek yorumlayan ve bu yorumlara uygun olarak eğitimi yeniden sistemleştirmeye calışan felsefi bir disiplindir Fakat genel anlamı icinde eğitim felsefesi, insan ve insanlığın tarihi, sosyal ve kulturel varlık problemlerini inceleyen, buradan elde ettiği bulgularla insanı ozel cevre ve evrensel olculerle tanımlayan, sonuc olarak da bu tanıma uygun olarak bir eğitim anlayışı oneren bilgi alanıdır
Batı duşunce tarihi icinde insan zihninin insana cevrilmesi, yani insan uzerine duşunmeye başlaması cok eskiye dayanmaktadır İnsanın, insanlarca başlı başına bir değer olarak ele alınışı, sofistlerde ve ozellikle de Sokrates felsefesinde ayrıntılı olarak gorulebilmektedir Orneğin Sokrates felsefesindeki duşunsel caba, bir bakıma insanın yeniden keşfedilmesini amaclamaktadır Bu zamanda insan, evrenin merkezinde tutulmuş ve ona değer atfedilmiştir Sofistlerde ve Sokrates felsefesinde acıkca gorulen bu insana yoneliş, onlardan sonraki felsefe ekollerinde de devam etmiş ve gunumuze kadar gelmiştir
Eğitim felsefesinin temelini, insanların diğer hayvanlardan ayrılmasına neden olan ozellikleri atmaktadır Bu ozellikler, insanın temel yapıları olan biyopsişik ve biyososyal durumlarıdır Daha da acmak gerekirse, insanı insan yapan ozellikler, onun bedensel, zihinsel, sosyal ve kendini bilen yonlerinde belirmektedir Sonuc olarak, insanları diğer canlılardan ayıran en temel mahiyet, onun bu ozelliklerinden kaynaklanır
İşte eğitim felsefesi; insanın yukarıda saydığımız bireysel ozelliklerini, kulturel ve fiziksel cevresini ve bunların aralarındaki ilişkiyi inceleyerek tanımlamakta ve acıklamakta ve acıklamaya uygun olarak belli bir eğitim duşuncesi geliştirmeye calışmaktadır
Eğitim felsefesi diğer felsefi disiplinlerden ayrı olarak, eğitimin amaclarının meydana getirdiği ana konu uzerinde duran bir felsefi disiplindir Eğitim felsefesine sosyal yonden bakarsak o, insanların ortak hayatının doğurduğu sorun, kural ve davranış kalıplarının sahip olduğu sosyal boyutlu eğitim olaylarını analiz eden bir alt bilgi dalıdır Devlet ve hukuk felsefesi acısından eğitim felsefesi ise hukukiresmi olarak uygulama alanı bulan eğitim ve oğretimin ana ilke ve metotlarını eleştiren bir felsefi yaklaşım tarzıdır
Eğitim felsefesi dar anlamı icerisinde eğitimle ilgili duşunce ve uygulamaları analiz ederek yorumlayan ve bu yorumlara uygun olarak eğitimi yeniden sistemleştirmeye calışan felsefi bir disiplindir Fakat genel anlamı icinde eğitim felsefesi, insan ve insanlığın tarihi, sosyal ve kulturel varlık problemlerini inceleyen, buradan elde ettiği bulgularla insanı ozel cevre ve evrensel olculerle tanımlayan, sonuc olarak da bu tanıma uygun olarak bir eğitim anlayışı oneren bilgi alanıdır
Batı duşunce tarihi icinde insan zihninin insana cevrilmesi, yani insan uzerine duşunmeye başlaması cok eskiye dayanmaktadır İnsanın, insanlarca başlı başına bir değer olarak ele alınışı, sofistlerde ve ozellikle de Sokrates felsefesinde ayrıntılı olarak gorulebilmektedir Orneğin Sokrates felsefesindeki duşunsel caba, bir bakıma insanın yeniden keşfedilmesini amaclamaktadır Bu zamanda insan, evrenin merkezinde tutulmuş ve ona değer atfedilmiştir Sofistlerde ve Sokrates felsefesinde acıkca gorulen bu insana yoneliş, onlardan sonraki felsefe ekollerinde de devam etmiş ve gunumuze kadar gelmiştir
Eğitim felsefesinin temelini, insanların diğer hayvanlardan ayrılmasına neden olan ozellikleri atmaktadır Bu ozellikler, insanın temel yapıları olan biyopsişik ve biyososyal durumlarıdır Daha da acmak gerekirse, insanı insan yapan ozellikler, onun bedensel, zihinsel, sosyal ve kendini bilen yonlerinde belirmektedir Sonuc olarak, insanları diğer canlılardan ayıran en temel mahiyet, onun bu ozelliklerinden kaynaklanır
İşte eğitim felsefesi; insanın yukarıda saydığımız bireysel ozelliklerini, kulturel ve fiziksel cevresini ve bunların aralarındaki ilişkiyi inceleyerek tanımlamakta ve acıklamakta ve acıklamaya uygun olarak belli bir eğitim duşuncesi geliştirmeye calışmaktadır