Eğitim ve Kalite Yönetimi Bütün Örgütler içinde bulundukları çevre kadar etkilenmektedir Eğitim Örgütleri de içinde bulundukları çevreyi etkilemekte ve yeniden bu çevre tarafından da etkilenmektedirler Toplumun şekillenmesinde rol oynayan eğitim kurumlarının bir tamlık ve beraberlik içinde geleceğe yönelik öğrenci yetiştirebilmeleri, öğrencilerin ve toplumun beklentileri doğrultusunda eğitim vermeleri ile muhtemel olacaktır İnsanı imalatçı ve alıcı olarak eğiterek, mal ve hizmetlerin kalitesinin yükselmesine ortam hazırlanmalıdır Burada manâlı olan öğrencilerin kendilerini sürekli gelişmeye yöneltecek ihtiyaçları ayrım etmelerini sağlamaktır TKY’nin laf konusu ihtiyaçları giderecek bir problem çözme yöntemi olduğunu unutmamak gerekir Eğitimin niteliğini geliştirmek ve öğrenci başarısını çoğaltmak için eğitim örgütlerinin, öğrencilerin ve toplumun beklentilerine yanıt verebilecek bir alt yapıya kavuşturulması gereklidir Okulda paylaşımcı ve meslek birliğine dayalı bir egzersiz sistemi gerçekleştirilerek eğitimde TKY uygulamasına gidebilecektir Bu sistemin olumlu yönde gelişmesi eğitimin düzenli ufak basamaklar halinde ilerlemeyi amaç alması ile mümkün olabilecektir Okul yöneticileri ve öğretmenlerin kendi nitelikleri ile görevlerinin gerektirdiği nitelikler arasında bir denge olmalı, hizmet öncesinde edindikleri veri ve becerilerin yetersizliğini gidermede hizmet içi eğitimden yararlanmada, daha etkin ve bereketli hizmet sunmada, yeni teknoloji ve yöntemleri gerçekte en uygun davranışları kazanmalıdırlar Öğrencilere uyarlanacak bu davranışlar okulda verilecek hizmet ile öğrencilerin sürekli geliştirilmesini sağlayacak bu da eğitimde kaliteyi artırmanın bir yolu olacaktır Çabuk değişen dünyamızda hiçbir eğitim kurumu, bir ömür boyu yetecek data ve becerileri bir defada verememektedir Ülkeler, eğitim sistemlerini sürekli gözden geçirmekte, çağın ve günümüzün koşullarına uygun bir şekilde yeniden yapılandırılmaktadırlar Eğitimde Toplam Kalite İlkeleri Toplumun beklentilerine yerinde hedeflerin belirlenmesi Belirlenen hedefe birincil seferde ulaşılması Hedefe varmak düzeyinin ölçülmesi Gelişmeleri peşine düşüp takip etmenin ilke edinilmesi Nitelikli eğitime yük verilmesi Etkili bir Irtibat ağı kurulması Yönetimde takım çalışmasına yük verilmesi Yönetimde motivasyonun sağlanması Demokratik bir yönetim sistemi kurulması Korkmaz, Aysel Toplam Kalite Yönetiminin Eğitime Etkisi ve İlkeleri TKY’nin Öğretmen Üzerindeki Etkileri Toplam kalite yönetiminin oluşmasıyla derslik ortamında kayıtlı oranda değişimler yaşanacaktır Toplam kalite yönetiminin uygulanmasıyla, öğrenci ile öğretmen aralarında resmi ilişki yerine, öğrencisi ile diyalog kurabilen, öğrenci ile odaklaşabilen,ona rehberlik eden, eleştiren yok yol bildiren, öğrenci ile koordineli, veri vermekten çok bilgiyi paylaşan, bilgiyi derslik içerisinde yok dış ortamlarda da arayan, bilim ve teknolojideki değişimleri takip eden, öğrencileri araştırmaya iten, öğrencinin her türlü ihtiyacını haberdar olan, başarısızlığı yargılayan değil, nedenini araştırıcı bir öğretmen profili çizilir(Korkmaz, Aysel) Toplam Kalite Yönetiminin Eğitime Etkisi ve İlkeleri TKY’nin Öğrenci Üzerindeki Etkileri TKY uygulaması ile idare kademesi ve öğretim kadrosunda yaşanan köklü başkalaşım, öğrencileri de ister istemez etkileyecektir TKY uygulaması yapılan okulları bitiren gençler iletişim, ekip çalışması, problem çözme,öğrenmeyi öğrenme konularında beceri geliştirirler Öğrenci artık derslerde sıkılmayacak, düşüncelerini derslik ortamında rahatça ifade edebilecek, araştırma ve incelemeye yönelecektir Data edinme isteği ile, bir üstteki eğitim kurumuna gidecektir Teknolojik gelişmeleri takip eden, takım çalışmasını seven, öğretmenlerine ve arkadaşlarına karşısında saygılı olan öğrenciler ile, bitiren yok, üreten bir toplum oluşacaktır Hizmet öncesinde nitelikli yetişen öğrenci, bilgiye olduğu gibi değil, eleştirisel bir göz ile bakacaktır Öğrenciye, gerçek us yetisi kazandıracaktır Bu Vesile Ile, hizmet öncesinde kaliteli yetişen bireyler, ülke kalkınmasında büyük rol oynayacaktır Korkmaz, Aysel Toplam kalite Yönetiminin Eğitime Etkisi ve İlkeleri Toplam Kalite Yönetiminin Mektep Örgütünde Uygulamasının Yararları Okulların gelişimlerini kendi planları doğrultusunda gerçekleştirmelerini sağlar Okullar oluşturdukları Kalite Kurulu ve Kalite Geliştirme Ekipleri ile sorunlarını kendileri çözme sürecine giderler Okulular bazında çözülemeyen sorunlar azalır Öğretmenlerin okuldaki sorumlulukları paylaşmaları,kendi katkılarının gözardı edilmediğini ayrım etmeleri okulda iştirakçi yönetimin uygulamasına katkı sağlar ve öğretmenlerin motivasyonunu artırır Her türlü savurganlığın (elektrik, kağıt, ekipman vb) önüne geçilir Okullar arası veri aktarımı konusunda koordinasyon daha kolay sağlanabilir ÖNERİLEN STRATEJİLER Strateji 1 Toplam Kalite yönetimi esas ilkeler doğrultusunda uygulanır Taktik 2 Okulda Kalite Kurulu (KK) olarak çalışır Kalite kurulu olarak TKY’nin uygulaması için süreçleri tasarlar, yürütülmesi ve geliştirilmesi için zorunlu kararları ve önlemleri alır(Diğer dosyalarda açıklanmıştır) Strateji 3 Okulda çalışma Grupları Kalite Geliştirme Ekipleri olarak çalışır(Diğer dosyalarda açıklanmıştır) Taktik 4 Toplam kalite yönetiminin okulda gerçekleştirilmesi için üç derece derece işlem uygulanır (Öteki dosyalarda açıklanmıştır) TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ TEMEL İLKELERİ Tip odaklılık Bütün katılım Aralıksız gelişme Örgüt Kültürü Önce insan anlayışı ve insan kaynakları yönetimi Süreçlerin yönetimi ve kesintisiz denetimi’dir Alıcı Odaklılık Uzun dönemde örgüte en fazla katkıyı sağlayacak bir ilke olarak kabul edilmektedir Iş akımı sürecinde üretilen her mahsul veya hizmetin kullanıcılarını bir tip olarak gören TKY, herif isteklerinin bütün olarak zamanında, nitelikli ve ucuz olarak sürekli karşılanması temeline dayanır Müşteriyi merkeze alan bu anlayışta, iki öbür alıcı kavramından laf edilir Bunlar : İç müşteri ve dış müşteridir İç tip: Örgüt içinde çalışan cümbür cemaat bir başkası için bir ürün veya hizmet üretmektedir İç müşteriler, kurumun gelişimi ve imal sürecinin iyileştirilmesi açısından önemlidir Müşteri tatmininin en yüksek layık olduğu düşüncesi, ilk önce üstteki idare almak üzere bütün örgüt çalışanlarına benimsetilmeye çalışılmalıdır Örgüt içinde bu tip düşünce tarzıyla kurulacak ilişkiler sonucunda ortaya meydana çıkan ürün veya hizmetin kalitesi fazla yüksek olacaktır Dış Tip: Bunlar örgütün ürettiği mahsul ya da hizmetten nitelikli elde etmek şartıyla en yüksek yararı sağlamak isteyen kişiler veya kurumlardır Örgüt içinde çalışan bütün elemanlar dış müşteriler için çalışıldığının ve hoşnutluk edilmiş müşterilerin paha biçilmez olduğunun bilincinde olmalıdır İç ve dış alıcı ilişkilerinde benzer dili konuşabilmek önemlidir Dış herif tatminini sağlayabilmek için geri bildirim sonuçlarını değer biçmek, gerekli düzeltmeleri yerine getirmek ve bu nedenle sıfır hataya gelmek başlıca alınmalıdır