imagesegitimdeezbernasilbozulur5af980c147d7d
Yapılandırmacı eğitim sistemi nedir?
Eğitimde Ezbercilik
Yapılandırmacı eğitim modeli bilginin hazır olarak aktarıldığı ezberci yapıya karşı, cocuğun hayat deneyimlerinden yola cıkarak bilgiye kendisinin ulaşmasını hedefliyor Ayrıca var olan bilgileri ile oncekiler arasında ilişki kurarak yeni bilgiler inşa ettiği bir anlayışı ortaya koyuyorYeni mufredatla, oğrencilerin bilgi hamalı olmaları yerine, temel becerilere ve istenen kişisel niteliklere sahip insanlar olarak yetişmeleri ve hayatta kullanabilecekleri bilgilere ulaşmaları hedeflenmiştir Bu beceriler ise, iletişim, girişimcilik, problem cozme, araştırma, sıra dışı ve uretken duşunme, oz denetim diye sıralanabilir Bununla birlikte sorumluluk duygusu, yardımseverlik, adalet duygusu, sabır, saygı, takım ruhu, ozguven, doğruluk, planlı olmak vb kişilik ozelliklerine sahip olmaları da planlanmıştır Bu sonucları alabilmek icin oğretmen ve oğrencilere ne gibi roller duşuyor?
Geleneksel anlayışta değerlendirme sadece oğretmen tarafından yapılırAslında yapılandırmacı yaklaşımda değerlendirme surecine oğrenci de katılır Yapılandırmacı değerlendirme bilgiyi hatırlama gucunu olcmez Bireyin elde ettiği bilgileri nasıl kullandığını ve nasıl yorumladığını, bu yorumlar ve anlamlandırmalar sonunda yeni bilgilere nasıl ulaştığını gozlemler
Yapılandırıcı Yaklaşımda Oğretmenin Rolu
Yapısalcı yaklaşımda oğretmen, oğrencilerin goruşlerine onem verir, oğrenci goruşleri doğrultusunda yontem ve tekniklerini, dersin iceriğini değiştirebilir Oğrencinin sahip olduğu mevcut bilgi, beceri, ceşitli yonleriyle kapasite ve ozelliklerini iyi tanır, tanıma calışmalarında bilimsel yontem ve teknikleri kullanır
Yine bu yaklaşıma gore oğretmen, oğrencilerin eğitim ortamında olabildiğince rahat olmalarını sağlar, onların bağımsız iş yapabilme guclerini geliştirmelerine yardımcı olur, sınıf icinde oğrenme etkinliklerinin gerektirdiği hareket ve yer değiştirmelere izin verir Acık uclu sorularla oğrencilerin duşunmelerini, sorgulama ve soru sorma becerilerini geliştirir Oğrencilerine oğrenmeyi ve duşunmeyi oğretir
Oğretmen, eğitim ortamında oğrenci yerleşimini; iletişimin yonu, oğretmenden oğrenciye, oğrenciden oğretmene ve oğrenciden oğrenciye olacak şekilde duzenler Grupla calışma yontem ve tekniklerine onem verir Oğrenmeyi oğrencinin ilgi ve ihtiyacları etrafında yoğunlaştırır Oğrencilerin geniş bir bakış acısı kazanmaları icin, devamlı farklı ve alternatif goruşler sunar Oğrencilerin moral, motivasyon ve meraklarını surekli canlı tutar
Yapılandırmacı oğretmen acık fikirli, cağdaş, kendini yenileyebilen, bireysel farklılıkları dikkate alan ve alana da cok iyi olmanın yanında, bilgiyi aktaran değil uygun oğrenme yaşantılarını sağlayan ve oğrenenlerle birlikte oğrenen olmalıdır (Selley, 1999; Akt, Şaşan, 2002)
Oğrencilerin, ozgun calışmalarını tespit ve takdirde cok titiz davranır Oğrencilerin kendi yanlışlarını, goruşlerindeki celişkileri yine kendilerinin gormesine, bulmasına fırsat verecek etkinlikler duzenler Oğrenci hatalarını, yanlışlarını oğrenmede bir fırsat olarak bilir ve kullanır Oğrenmenin değerlendirilmesinde sonuctan cok, surece onem verir, olcme değerlendirme olcutlerini oğrencilerle birlikte tespit eder (Şaşan, 2002)
Yapılandırıcı Yaklaşımda Oğrencinin Rolu
Yapılandırmacı oğrenme, oğrencinin kendi yetenekleri, guduleri, tutumu ve tecrubelerinden edindikleri ile oluşan bir karar verme surecidir Oğrenmenin kontrolu bireydedir Oğrenmeye oğretmenle birlikte yon verir Bu yon verme surecinde oğrencinin gecmiş yaşantıları, bakış acısı, hazır bulunuşluk duzeyi etkilidir (Şaşan, 2002)
Oğrenci, oğrenme surecinde etkili olabilmek icin eleştirel ve yapıcı sorular sorar, diğer oğrencilerle ve oğretmeniyle etkileşim ve iletişim icinde bulunur Yapılandırmacılık surecinde oğrenci oğrenmeyi kendisine sunulan şekliyle değil de, zihninde yapılandırdığı bicimi ile gercekleştirir Yapılandırmacılıkta oğrenci; meraklı, girişimci ve sabırlı olmalıdır
Yapılandırıcı Yaklaşımda Velinin Rolu
Bu yeni anlayışın savunduğu temel ozelliklerden biri de oğrenenin okul dışı oğrenmelere de ihtiyac duyduğunu kabul etmesidir Bu anlamda baktığımız zaman oğrenci, okul dışı oğrenmelerinde ona rehberlik edebilecek bir cevreye ihtiyac duymaktadır Oğrencilerin, cevrelerinde ulaşabilecekleri en yakın kişiler de ebeveynleridir
Veli oğrencinin oğrenme surecine katılımcı gozlemci olarak dahil olmalıdır Bu katılım yol gosterici, olası cozum yollarını duşundurucu, araştırmaya yoneltici, farklı konularla ve bilgilerle bağlantı kurmaya teşvik edici sorularla oğrencinin bizzat kendi odevini ve oğrenmesini tamamlamasını sağlayıcı sorularla olmalıdır Veli cocuğuyla bu şekilde girdiği yapıcı diyaloglarla onun sosyal ve duygusal gelişimine de katkıda bulunmuş olur Sonucta; yapılandırmacı yaklaşımla birlikte, okul yaşantıları ve gercek hayat durumları arasındaki ilişkiler kuvvetlendirilmekte, oğrenmelerde velinin rolu de artmaktadır
Sonuc
Yaşadığımız donem bilgi cağı olarak adlandırılmakta ve bu zamanda bilgi her gun katlanarak coğalmaktadır Bu cağda teknolojik imkanlar ile de bilgiye ulaşmak artık cok kolay olmaktadır İnsan oturduğu yerden hic kalkmadan dunyanın obur ucunda bulunan bilgilere kolaylıkla ulaşabilmektedir
Bilgi cağı olarak adlandırdığımız cağımızda artık bilgiye ulaşmak ve bilgiyi oğrenmek ikinci planda kalmaktadır Bilgiye ulaşmak ve bilgiyi oğrenmek ulkeleri, cağdaş medeniyetler seviyesinin uzerine cıkarmamaktadır Cağımızda onemli olan, elde edilen bilgileri zihinde yapılandırarak mevcut bu bilgilerden yeni bilgilere ulaşmak, yeni cıkarımlarda bulunmak ve yeni bilgiler uretmektir İşte bunu gercekleştiren toplumlar dunyada soz sahibi olmaktadırlar
Eğitim oğretimde cocuklarımıza bilgiyi sadece oğretmek, hatta en kotusu ezberletmek cağımızda onemini yitirmiştir Onemli olan cocuklarımızın, oğretilen bilgilerden yeni bilgilere ulaşabilmeleridir Yani cocuklarımız, oğrendikleri mevcut bilgilerden hareketle yeni bilgilere kendileri ulaşabilmelidir İşte, yapılandırmacı yaklaşım da bu amaca hizmet etmektedir Yapılandırmacı yaklaşım bu temel felsefe uzerine kurulmuştur
internetten derlenerek alıntı
Yapılandırmacı eğitim sistemi nedir?
Eğitimde Ezbercilik
Yapılandırmacı eğitim modeli bilginin hazır olarak aktarıldığı ezberci yapıya karşı, cocuğun hayat deneyimlerinden yola cıkarak bilgiye kendisinin ulaşmasını hedefliyor Ayrıca var olan bilgileri ile oncekiler arasında ilişki kurarak yeni bilgiler inşa ettiği bir anlayışı ortaya koyuyorYeni mufredatla, oğrencilerin bilgi hamalı olmaları yerine, temel becerilere ve istenen kişisel niteliklere sahip insanlar olarak yetişmeleri ve hayatta kullanabilecekleri bilgilere ulaşmaları hedeflenmiştir Bu beceriler ise, iletişim, girişimcilik, problem cozme, araştırma, sıra dışı ve uretken duşunme, oz denetim diye sıralanabilir Bununla birlikte sorumluluk duygusu, yardımseverlik, adalet duygusu, sabır, saygı, takım ruhu, ozguven, doğruluk, planlı olmak vb kişilik ozelliklerine sahip olmaları da planlanmıştır Bu sonucları alabilmek icin oğretmen ve oğrencilere ne gibi roller duşuyor?
Geleneksel anlayışta değerlendirme sadece oğretmen tarafından yapılırAslında yapılandırmacı yaklaşımda değerlendirme surecine oğrenci de katılır Yapılandırmacı değerlendirme bilgiyi hatırlama gucunu olcmez Bireyin elde ettiği bilgileri nasıl kullandığını ve nasıl yorumladığını, bu yorumlar ve anlamlandırmalar sonunda yeni bilgilere nasıl ulaştığını gozlemler
Yapılandırıcı Yaklaşımda Oğretmenin Rolu
Yapısalcı yaklaşımda oğretmen, oğrencilerin goruşlerine onem verir, oğrenci goruşleri doğrultusunda yontem ve tekniklerini, dersin iceriğini değiştirebilir Oğrencinin sahip olduğu mevcut bilgi, beceri, ceşitli yonleriyle kapasite ve ozelliklerini iyi tanır, tanıma calışmalarında bilimsel yontem ve teknikleri kullanır
Yine bu yaklaşıma gore oğretmen, oğrencilerin eğitim ortamında olabildiğince rahat olmalarını sağlar, onların bağımsız iş yapabilme guclerini geliştirmelerine yardımcı olur, sınıf icinde oğrenme etkinliklerinin gerektirdiği hareket ve yer değiştirmelere izin verir Acık uclu sorularla oğrencilerin duşunmelerini, sorgulama ve soru sorma becerilerini geliştirir Oğrencilerine oğrenmeyi ve duşunmeyi oğretir
Oğretmen, eğitim ortamında oğrenci yerleşimini; iletişimin yonu, oğretmenden oğrenciye, oğrenciden oğretmene ve oğrenciden oğrenciye olacak şekilde duzenler Grupla calışma yontem ve tekniklerine onem verir Oğrenmeyi oğrencinin ilgi ve ihtiyacları etrafında yoğunlaştırır Oğrencilerin geniş bir bakış acısı kazanmaları icin, devamlı farklı ve alternatif goruşler sunar Oğrencilerin moral, motivasyon ve meraklarını surekli canlı tutar
Yapılandırmacı oğretmen acık fikirli, cağdaş, kendini yenileyebilen, bireysel farklılıkları dikkate alan ve alana da cok iyi olmanın yanında, bilgiyi aktaran değil uygun oğrenme yaşantılarını sağlayan ve oğrenenlerle birlikte oğrenen olmalıdır (Selley, 1999; Akt, Şaşan, 2002)
Oğrencilerin, ozgun calışmalarını tespit ve takdirde cok titiz davranır Oğrencilerin kendi yanlışlarını, goruşlerindeki celişkileri yine kendilerinin gormesine, bulmasına fırsat verecek etkinlikler duzenler Oğrenci hatalarını, yanlışlarını oğrenmede bir fırsat olarak bilir ve kullanır Oğrenmenin değerlendirilmesinde sonuctan cok, surece onem verir, olcme değerlendirme olcutlerini oğrencilerle birlikte tespit eder (Şaşan, 2002)
Yapılandırıcı Yaklaşımda Oğrencinin Rolu
Yapılandırmacı oğrenme, oğrencinin kendi yetenekleri, guduleri, tutumu ve tecrubelerinden edindikleri ile oluşan bir karar verme surecidir Oğrenmenin kontrolu bireydedir Oğrenmeye oğretmenle birlikte yon verir Bu yon verme surecinde oğrencinin gecmiş yaşantıları, bakış acısı, hazır bulunuşluk duzeyi etkilidir (Şaşan, 2002)
Oğrenci, oğrenme surecinde etkili olabilmek icin eleştirel ve yapıcı sorular sorar, diğer oğrencilerle ve oğretmeniyle etkileşim ve iletişim icinde bulunur Yapılandırmacılık surecinde oğrenci oğrenmeyi kendisine sunulan şekliyle değil de, zihninde yapılandırdığı bicimi ile gercekleştirir Yapılandırmacılıkta oğrenci; meraklı, girişimci ve sabırlı olmalıdır
Yapılandırıcı Yaklaşımda Velinin Rolu
Bu yeni anlayışın savunduğu temel ozelliklerden biri de oğrenenin okul dışı oğrenmelere de ihtiyac duyduğunu kabul etmesidir Bu anlamda baktığımız zaman oğrenci, okul dışı oğrenmelerinde ona rehberlik edebilecek bir cevreye ihtiyac duymaktadır Oğrencilerin, cevrelerinde ulaşabilecekleri en yakın kişiler de ebeveynleridir
Veli oğrencinin oğrenme surecine katılımcı gozlemci olarak dahil olmalıdır Bu katılım yol gosterici, olası cozum yollarını duşundurucu, araştırmaya yoneltici, farklı konularla ve bilgilerle bağlantı kurmaya teşvik edici sorularla oğrencinin bizzat kendi odevini ve oğrenmesini tamamlamasını sağlayıcı sorularla olmalıdır Veli cocuğuyla bu şekilde girdiği yapıcı diyaloglarla onun sosyal ve duygusal gelişimine de katkıda bulunmuş olur Sonucta; yapılandırmacı yaklaşımla birlikte, okul yaşantıları ve gercek hayat durumları arasındaki ilişkiler kuvvetlendirilmekte, oğrenmelerde velinin rolu de artmaktadır
Sonuc
Yaşadığımız donem bilgi cağı olarak adlandırılmakta ve bu zamanda bilgi her gun katlanarak coğalmaktadır Bu cağda teknolojik imkanlar ile de bilgiye ulaşmak artık cok kolay olmaktadır İnsan oturduğu yerden hic kalkmadan dunyanın obur ucunda bulunan bilgilere kolaylıkla ulaşabilmektedir
Bilgi cağı olarak adlandırdığımız cağımızda artık bilgiye ulaşmak ve bilgiyi oğrenmek ikinci planda kalmaktadır Bilgiye ulaşmak ve bilgiyi oğrenmek ulkeleri, cağdaş medeniyetler seviyesinin uzerine cıkarmamaktadır Cağımızda onemli olan, elde edilen bilgileri zihinde yapılandırarak mevcut bu bilgilerden yeni bilgilere ulaşmak, yeni cıkarımlarda bulunmak ve yeni bilgiler uretmektir İşte bunu gercekleştiren toplumlar dunyada soz sahibi olmaktadırlar
Eğitim oğretimde cocuklarımıza bilgiyi sadece oğretmek, hatta en kotusu ezberletmek cağımızda onemini yitirmiştir Onemli olan cocuklarımızın, oğretilen bilgilerden yeni bilgilere ulaşabilmeleridir Yani cocuklarımız, oğrendikleri mevcut bilgilerden hareketle yeni bilgilere kendileri ulaşabilmelidir İşte, yapılandırmacı yaklaşım da bu amaca hizmet etmektedir Yapılandırmacı yaklaşım bu temel felsefe uzerine kurulmuştur
internetten derlenerek alıntı