iltasyazilim
FD Üye
TOPLUMSAL KURUM OLARAK EĞİTİM
Toplumsal yaşantıda toplumdoğa ve topluminsan edinmek üzere iki temel ilişki laf konusudurbu ilişkilerin kimileri devamlılık gösterir ve zamanla kalıplaşarak kurumları oluşturur
Toplumsal kurumlar,tüm toplumlarda görülürtoplumsal hayat fakat kurumsallaşma ile olanaklıdır
kurumların kimi ortak özellikleri vardır:
*kurumlar, toplumun gereksinimlerinin bir parçasını karşılar
*kurumlar birbirleri ile etkileşim içindedir
*kurumlar düzenlenmiş statüler,roller ve normlar bütünüdür
EĞİTİM KURUMLARININ İŞLEVLERİ
Toplumsallaşma:insan biyolojik bir varlık olarak fazla veya az örgütlenmiş toplum dediğimiz kümeler içinde dünyaya gelir ve çevresiyle etkileşim kurarak sosyal bir varlık durumuna dönüşür işte bireyin bu yolla toplumun bir üyesi gelme sürecine toplumsallaşma denir
okullarda öğrencilere okulların karşılıklı değerleri, tavır kalıpları, toplumda oynayacakları rollerin gerektirdiği davranışlar, planlı ve denetimli bir biçimde öğretilirBöylece,onların toplumla ahenkli, işbirliği duygusuna sahip, yargı ve sorumlulukların sınırlarını iyi çizen ve ona tarafından davranan bireyler durumuna gelmesi sağlanır
Toplumun kültürel mirasını aktarma
insan düşünen,düşündüklerini konuşarak ve yazarak anlatabilen tek canlı varlıktırinsanın bu özellikleri onun kendi yaşantıları yoluyla elde ettiği, maharet ve yetenekleri sonraki kuşaklara aktarmasını sağlar
kültürel mirasın yeni kuşaklara aktarılması görevi okullarca üstlenilmiştir
okulların, varolan kültürün aktarılması işlevinin yanısıra, kültürün geliştirilmesi yükümlülüğü de vardır
Varolan siyasal düzeni koruma:
eğitim kurumları toplumdaki bireylere ulusal ideoloji, değerleri ve idealleri kazandırarak onları varolan siyasal düzene ast vatandaşlar olarak yetiştirirler
Seçme ve yöneltme
eğitimin bir başka işlevi de öğrencileri alaka,maharet ve yetenekleri doğrultusunda eğitmektireğitim kurumları, dağıtılmış yeteneklerdeki çocukların en iyilerini, en yeteneklilerini seçerek, onlara mükemmel bir eğitimolanağı karşılamak zorundadır
eğitim kurumlarının,seçme işlevinin yanı sıra, yön belirleme işlevi de önemlidir eğitim kurumları,öğrencilerin ilgi veyeteneklerini belirleyerekonları yönlendirmelidir
Toplumu kalkındırma:
ülkelerin kalkınması ile toplumdaki insanların eğitim düzeyleri aralarında yakın ilişki vardırkalkınmış ve gelişmiş ülkelere bakıldığı vakit, bu ülkelerde çocukların okullaşma oranının fazla yüksek olduğu,zorunlu eğitim sürelerinin arttığı görülmektedir
Bireyi geliştirme
kişi eğitim kurumlarında ,doğal ve toplumsal çevresini tanıyarak bunlardan en iyi biçimde kullanma ve esas gereksinimlerini karşılama yollarını öğrenir
EĞİTİMİN ÖBÜR TOPLUMSAL KURUMLARLA İLİŞKİSİ
Ekonomi ve eğitim:idareli gelişme için gerekli olan teknolojiyi üretme ve insan gücü yetiştirme işlevlerinin eğitim kurumlarınca yürütülmesi,eğitim ile ekonominin müşterek etkileşimde bulunmasına niçin olmaktadır
siyaset ve eğitim:devlet, siyasi partier,hükümet belirlenmiş başlısiyasal kurumlardır
her toplumda, devlet yönetimini üstlenen siyasal kurumlar, eğitim aracılığıyla toplumdaki bireylere kendi siyasal ideolojilerini benimseterek var olan düzeni koruyan ve milli bütünleşmeye katkıda bulunan vatandaşlar yetiştirmeye çalışır bunu karşılamak için de büyük ölçüde eğitim kurumlarından yararlanırlar
Din ve eğitim:Tarih her tarafında tüm toplumlarda görülen,din, toplumların idareli, politik ve sosyal etkinliklerin düzenlenmesinde manâlı rol oynamıştıreğitimin gelişimi incelendiğinde de birincil formal eğitimin dini kurumlarda verilmeye başlaqndığı görülmektedir
Dini kurumlardan sanki,laik eğitim kurumlarının kurulması,ticaretin gelişmesi vec endüstrileşme sonucunda ekonomik kurumların güçlenmesiyle olmuştur
Aile ve eğitim:aile çocuğun doğuştan olan üyesi olduğu için en küçük toplumsal kurumlardırçocuk ilk toplumsal davranışları aile üyeleri ile etkileşim kurarak ve onları taklit ederek öğrenir başka bir anlatımla çocuğun toplumsallaşması ailede başlar
günümüzde çocuğun ilk eğitimi işlevi büyük ölçüde eğitim kurumlarınca yürütülmektedir
bu gelişmelere karşın,ailenin çocuğun eğitimi işlevini tam olarak bıraktığı söylenemez her aile çocuğuna aile üyelerince benimsenen değerleri,tutumları çoğunlukla bilinçli bir biçimde kazandırılmaya çalışılır böylece aile içinde çocuğa verilen eğitim, sanki formal eğitim olarak
BELLI BAŞLI TOPLUMSAL OLGULAR VE EĞİTİM
Toplumsal yoklama ve eğitim:
Toplumun bir bütünüyle çözülmeden ahenkli bir biçimde varlığını sürdürmesinde toplumsal denetim manâlı rol oynar
toplumsal değerler ve normların yanısıra her toplumda yapılması kesinlikle yasak ve yaptırım gücü zorlama kullanılmasına olasılık sağlayacak bir biçimde örgütlenmiş yazılı hukuk kuralları vardır
eğitim kurumlarının ürünü insan olduğu için, bir çok toplumsal kurum, eğitim kurumlarının etkileri ile yakından ilgilenerek onları denetler eğitim kurumları üstünde en çok politik, dini, ekonomik ve aile kurumlarının denetimi vardır
Toplumsal hareketlilik ve eğitim
Toplumsal hareketlik:genel anlamıyla toplumdaki bireylerin toplumsal hiyerarşide bir statüden başka bir statüye geçmesidirbireyin düzeyinin,
kümenin,üyesi olduğu derneğin,işinin yaşam biçiminin değişmesi toplumsal hareketlilik olarak nitelendirilebilir
toplumsal hareketlilik, yatayve dikey almak üzere iki türlüdür yatay hareketlilik aynı toplumsal düzeyde kalmak koşuluyla bir benzer küme ya da durumdan bir başkasına içten ileri geri hareketi anlatır bu tür hareketliliktestatü değişmesi laf konusu değildirdikey hareketlilikte ise bir toplumsal tabakadan bir başkasına geçiş sözkonusudur diğer bir anlatımla bireyin toplumsal statüsü değişmektedir
toplumsal hareketliliği başlatan en önemli etmen, ticaretin gelişmesi ve endüstrileşmeyle birlikte toplumların ekonomik ve politik yapılarının değişmesi ve eğitimin yaygınlaşmasıdır
Toplumun Nüfus Özellikleri ve Eğitim
bir toplumun nüfusunun azalması ya da çoğalması, toplumdaki iş gücü sayısını, imal ve tüketim düzeyini bunlara yan olarak da ulusal gelirdeki artışı ve gelirin bireylere dağılımını etkiler
toplumların eğitim düzeyi ile nüfus yapıları arasında da yakın ilişki vardırbu ilişki aşağıdaki gibi özetlenebilir
1 eğitim düzeyi yükseldikçe,birey dinç kalma yollarını öğrenebileceği ve sağlık durumu hizmetlerinden daha iyi yararlanabileceği için vefat oranı düşer
2 eğitim düzeyi yükseldikçe ailelerdeki çocuk sayısı azalır
*
Toplumsal yaşantıda toplumdoğa ve topluminsan edinmek üzere iki temel ilişki laf konusudurbu ilişkilerin kimileri devamlılık gösterir ve zamanla kalıplaşarak kurumları oluşturur
Toplumsal kurumlar,tüm toplumlarda görülürtoplumsal hayat fakat kurumsallaşma ile olanaklıdır
kurumların kimi ortak özellikleri vardır:
*kurumlar, toplumun gereksinimlerinin bir parçasını karşılar
*kurumlar birbirleri ile etkileşim içindedir
*kurumlar düzenlenmiş statüler,roller ve normlar bütünüdür
EĞİTİM KURUMLARININ İŞLEVLERİ
Toplumsallaşma:insan biyolojik bir varlık olarak fazla veya az örgütlenmiş toplum dediğimiz kümeler içinde dünyaya gelir ve çevresiyle etkileşim kurarak sosyal bir varlık durumuna dönüşür işte bireyin bu yolla toplumun bir üyesi gelme sürecine toplumsallaşma denir
okullarda öğrencilere okulların karşılıklı değerleri, tavır kalıpları, toplumda oynayacakları rollerin gerektirdiği davranışlar, planlı ve denetimli bir biçimde öğretilirBöylece,onların toplumla ahenkli, işbirliği duygusuna sahip, yargı ve sorumlulukların sınırlarını iyi çizen ve ona tarafından davranan bireyler durumuna gelmesi sağlanır
Toplumun kültürel mirasını aktarma
insan düşünen,düşündüklerini konuşarak ve yazarak anlatabilen tek canlı varlıktırinsanın bu özellikleri onun kendi yaşantıları yoluyla elde ettiği, maharet ve yetenekleri sonraki kuşaklara aktarmasını sağlar
kültürel mirasın yeni kuşaklara aktarılması görevi okullarca üstlenilmiştir
okulların, varolan kültürün aktarılması işlevinin yanısıra, kültürün geliştirilmesi yükümlülüğü de vardır
Varolan siyasal düzeni koruma:
eğitim kurumları toplumdaki bireylere ulusal ideoloji, değerleri ve idealleri kazandırarak onları varolan siyasal düzene ast vatandaşlar olarak yetiştirirler
Seçme ve yöneltme
eğitimin bir başka işlevi de öğrencileri alaka,maharet ve yetenekleri doğrultusunda eğitmektireğitim kurumları, dağıtılmış yeteneklerdeki çocukların en iyilerini, en yeteneklilerini seçerek, onlara mükemmel bir eğitimolanağı karşılamak zorundadır
eğitim kurumlarının,seçme işlevinin yanı sıra, yön belirleme işlevi de önemlidir eğitim kurumları,öğrencilerin ilgi veyeteneklerini belirleyerekonları yönlendirmelidir
Toplumu kalkındırma:
ülkelerin kalkınması ile toplumdaki insanların eğitim düzeyleri aralarında yakın ilişki vardırkalkınmış ve gelişmiş ülkelere bakıldığı vakit, bu ülkelerde çocukların okullaşma oranının fazla yüksek olduğu,zorunlu eğitim sürelerinin arttığı görülmektedir
Bireyi geliştirme
kişi eğitim kurumlarında ,doğal ve toplumsal çevresini tanıyarak bunlardan en iyi biçimde kullanma ve esas gereksinimlerini karşılama yollarını öğrenir
EĞİTİMİN ÖBÜR TOPLUMSAL KURUMLARLA İLİŞKİSİ
Ekonomi ve eğitim:idareli gelişme için gerekli olan teknolojiyi üretme ve insan gücü yetiştirme işlevlerinin eğitim kurumlarınca yürütülmesi,eğitim ile ekonominin müşterek etkileşimde bulunmasına niçin olmaktadır
siyaset ve eğitim:devlet, siyasi partier,hükümet belirlenmiş başlısiyasal kurumlardır
her toplumda, devlet yönetimini üstlenen siyasal kurumlar, eğitim aracılığıyla toplumdaki bireylere kendi siyasal ideolojilerini benimseterek var olan düzeni koruyan ve milli bütünleşmeye katkıda bulunan vatandaşlar yetiştirmeye çalışır bunu karşılamak için de büyük ölçüde eğitim kurumlarından yararlanırlar
Din ve eğitim:Tarih her tarafında tüm toplumlarda görülen,din, toplumların idareli, politik ve sosyal etkinliklerin düzenlenmesinde manâlı rol oynamıştıreğitimin gelişimi incelendiğinde de birincil formal eğitimin dini kurumlarda verilmeye başlaqndığı görülmektedir
Dini kurumlardan sanki,laik eğitim kurumlarının kurulması,ticaretin gelişmesi vec endüstrileşme sonucunda ekonomik kurumların güçlenmesiyle olmuştur
Aile ve eğitim:aile çocuğun doğuştan olan üyesi olduğu için en küçük toplumsal kurumlardırçocuk ilk toplumsal davranışları aile üyeleri ile etkileşim kurarak ve onları taklit ederek öğrenir başka bir anlatımla çocuğun toplumsallaşması ailede başlar
günümüzde çocuğun ilk eğitimi işlevi büyük ölçüde eğitim kurumlarınca yürütülmektedir
bu gelişmelere karşın,ailenin çocuğun eğitimi işlevini tam olarak bıraktığı söylenemez her aile çocuğuna aile üyelerince benimsenen değerleri,tutumları çoğunlukla bilinçli bir biçimde kazandırılmaya çalışılır böylece aile içinde çocuğa verilen eğitim, sanki formal eğitim olarak
BELLI BAŞLI TOPLUMSAL OLGULAR VE EĞİTİM
Toplumsal yoklama ve eğitim:
Toplumun bir bütünüyle çözülmeden ahenkli bir biçimde varlığını sürdürmesinde toplumsal denetim manâlı rol oynar
toplumsal değerler ve normların yanısıra her toplumda yapılması kesinlikle yasak ve yaptırım gücü zorlama kullanılmasına olasılık sağlayacak bir biçimde örgütlenmiş yazılı hukuk kuralları vardır
eğitim kurumlarının ürünü insan olduğu için, bir çok toplumsal kurum, eğitim kurumlarının etkileri ile yakından ilgilenerek onları denetler eğitim kurumları üstünde en çok politik, dini, ekonomik ve aile kurumlarının denetimi vardır
Toplumsal hareketlilik ve eğitim
Toplumsal hareketlik:genel anlamıyla toplumdaki bireylerin toplumsal hiyerarşide bir statüden başka bir statüye geçmesidirbireyin düzeyinin,
kümenin,üyesi olduğu derneğin,işinin yaşam biçiminin değişmesi toplumsal hareketlilik olarak nitelendirilebilir
toplumsal hareketlilik, yatayve dikey almak üzere iki türlüdür yatay hareketlilik aynı toplumsal düzeyde kalmak koşuluyla bir benzer küme ya da durumdan bir başkasına içten ileri geri hareketi anlatır bu tür hareketliliktestatü değişmesi laf konusu değildirdikey hareketlilikte ise bir toplumsal tabakadan bir başkasına geçiş sözkonusudur diğer bir anlatımla bireyin toplumsal statüsü değişmektedir
toplumsal hareketliliği başlatan en önemli etmen, ticaretin gelişmesi ve endüstrileşmeyle birlikte toplumların ekonomik ve politik yapılarının değişmesi ve eğitimin yaygınlaşmasıdır
Toplumun Nüfus Özellikleri ve Eğitim
bir toplumun nüfusunun azalması ya da çoğalması, toplumdaki iş gücü sayısını, imal ve tüketim düzeyini bunlara yan olarak da ulusal gelirdeki artışı ve gelirin bireylere dağılımını etkiler
toplumların eğitim düzeyi ile nüfus yapıları arasında da yakın ilişki vardırbu ilişki aşağıdaki gibi özetlenebilir
1 eğitim düzeyi yükseldikçe,birey dinç kalma yollarını öğrenebileceği ve sağlık durumu hizmetlerinden daha iyi yararlanabileceği için vefat oranı düşer
2 eğitim düzeyi yükseldikçe ailelerdeki çocuk sayısı azalır
*