iltasyazilim
FD Üye
Eğitsel çocuk oyunları
Mektep öncesi eğitsel oyunlar
Oyuncak Oyunu
Bütün çocuklar bir halka üstünde sıralanırlar Birisi ortadadır Tüm öğrencilere birden altıya değin numaralar verilir Sonradan hoca numaralara isimler verir
Mesela ; 1 ler Bebekler,
2 ler Trenler,
3 ler Toplar,
4 ler Tahta askerler,
5 ler Uçaklar,
6 lar Taksiler
Bundan sonradan ortadaki oyuncu, Trenlerdiye bağırır Tren olan ikiler, geriye doğru bir adım atarak halka etrafında koşarlar ve tekrar yerlerine gelirler Yerine ilk gelen öğrenci elini yukarıya kaldırır ve ortadaki ile yer değiştirerek, ikinci oyunu o başlatır
Seni Tutabilir miyim?
Bir öğrenci lider olur ve çizginin üzerinde durur Diğerleri sarı, kırmızı, siyah, beyaz renklerini alırlar Renk ismi alanlar liderden 45 metre mesafede dağınık olarak dururlar Çocuklar seslenir ; Ali seni tutabilir miyiz ?Lider ;Eğer beyazsanız ?der Beyazlar Ali'yi ( Yani lideri ) yetişmek için koşarlar Hangisi önce Ali'ye dokunursa o lider olur ve oyuna böylece devam edilir
Parmak Şıklatma
Bu oyun, kolaydan zora dürüst, üç aşamada oynanmalıdır
Çocuklar halka olur, otururlar
a) Öğretmenin göstermesiyle ve hep birlikte
Hoca birikider, iki avucunu sayma temposuyla dizlerine vurur Çocuklar öykünerek yaparlar, aynı devinme bir kaç defa yinelenir
Hoca üçdörtder, iki avucunu sayma temposuyla birbirine vurur Çocuklar öykünerek yaparlar
Hoca birikiüçdörtder ve avuçlarını iki kez dizlerine, iki kez de birbirlerine ( sayma temposuna uyarak ) vurur Çocuklar öykünürler, yinelerler
Buraya dek alıştırma yöntemiyle öğretilen saymavurma işlemi pekiştikten daha sonra öğretmen, parmak şıklatmayı gösterir, anlatır; çocuklara birer birer ve topluca yaptırır Öğrenildiğini saptadıktan sonradan, sayarak parmak şıklatmaya geçer
Hoca beşaltıder, sağ ve sol elleriyle ( sayma temposuna göre ) parmaklarını şıklatır
Çocuklar öykünerek yaparlar, gerektiği kadar yinelenir
Son aşamada öğretmen, buraya kadar ayrı ayrı öğrenilmiş olan saymayapma devinimlerini birleştirir; birikiüç dörtbeşaltı diye sayarak, sırasıyla iki defa dizlerine, iki kez ellerine vurur, iki defa de parmaklarını şıklatır Çocuklar da öğretmene öykünerek ve tempoya uyarak yaparlar
Bu oyun iyice öğrenildikten sonra, alıştırmalar yaptırılmadan, ansızın altıya değin sayılarak gereken devinimler yaptırılır
Hoca, çocukların dikkatlerini, ritmik duyuşlarını ve reflekslerini ilerletmek nedeniyle, saymayapma temposunu hızlandırabilir, ağırlaştırabilir
Çiftçi Çukura Daldı ( şarkılı oyun )
Çocuklar elele tutuşup bir halka oluştururlar İçlerinden biri çiftlik sahibiolarak seçilir Çiftçi halkanın ortasında durur Çocuklar bir yana, aşağıda gösterilen sözlerle oyunun şarkısını söylerler, bir yana da sağa yada sola içten yan yan yürüye yürüye dönmeye çalışırlar
Oyun esnasında çiftçi hanımını aldısözleri söylenirken çiftlik sahibi olan çocuk halka içinden bir çocuğu seçer, yanına alır Sözlerin öbür dizelere tarafından, hanım çocuğunu, çocuk dadısını, dadı köpeğini, köpek kedisini, kedi sıçanını, sıçan da peynirini seçer Bunlar, ilk halkanın içinde ikinci bir halka oluştururlar Peynir seçilince çocuklar ellerini çırparak şarkının peynir apaçık kaldıdizesini söylerler ve oyun bu nedenle biter Oyunun yinelenmesinde peynirbu kez çiftlik sahibiyapılarak ödüllendirilir
Çiftçi çukura daldı Haydi peri kızı
Çiftçi çukura daldı
Çiftçi hanımını aldı Haydi peri kızı
Çiftçi hanımını aldı
Hanım çocuğunu aldı Haydi peri kızı
Hanım çocuğunu aldı
Çocuk dadısını aldı Haydi peri kızı
Çocuk dadısını aldı
Dadı köpeğini aldı Haydi peri kızı
Dadı köpeğini aldı
Köpek kedisini aldı Haydi peri kızı
Köpek kedisini aldı
Kedi sıçanını aldı Haydi peri kızı
Kedi sıçanını aldı
Sıçan peynirini aldı Haydi peri kızı
Sıçan peynirini aldı
Peynir apaçık kaldı Haydi peri kızı
Peynir apaçık kaldı ( oyun bitinceye dek bu mısra yinelenir)
Hangisi Yok Oyunu
Üniteye yerinde birkaç nesne, varsa bir masanın üstüne ( yada oyun alanına ) konulur herkes çocuklara Bunun adı nedir ?diye gösterilerek sorulur Çocuklar her nesnenin adını söylerler, yinelerler
İçlerinden biri ebe seçilir, dışarı çıkarılır Ebe dışarıdayken, nesnelerden birisi saklanır Ebe içeri çağırılır Demin burada bulunan nesnelerden hangisi yok ?diye sorulur Bilirse ebelikten kurtulur, kurtulan çocuk, bir diğer çocuğu ebe seçer Oyun böylece sürer
Esir Alma ve Verme
Oyuncular müşterek iki sıra olur Arasında 78 metre uzaklık vardır Her sıra sağdan numara sayar A sıranın bir numarası karşıya gider O sıranın önünden geçerken bir kişinin herhangi bir yerine dokunur ve yakalanmadan kendi sırasına dürüst kaçar Kendisine dokunulan oyuncu bunu değişik sıranın hizasına değin kovalamaya başlar Eğer oyuncuyu yakalarsa, yakalanan oyuncu B sırasına tutsak olarak gider, o sıranın en sonuna eklenir Dokunulmadan kaçarsa B sırasındaki kovalayan oyuncu tutsak olur ve A sırasının en sonuna eklenir Emin bir zaman sonra hangi sıra daha artı ise o taraf oyunu kazanır
Ağaçlardaki Sincaplar
Bütün çocuklar 78 şahsiyet gruplara ayrılırlar Her grup el ele tutarak bir daire yapar Bir kişi ortada bulunur Birisi de ebe olarak dışarıdadır Daireyi oluşturan çocuklar bir ağacı temsil eder Dairenin ortasındaki öğrenciler sincaplardır Ebe olan öğrenci de sincaptır Öğretmenin düdüğü ile sincaplar, kendi dairesinden çıkar ve başka daireye giderler Bu sırada ebe olan sincap da kendisine bir ağaç bulur Dışarıda kalan ebe sincap olur ( Öğretmen bütün çocuklara sincap olma olanağı verir)
Zıpçıktı Çiçek Açtı
Çocuklar halka biçiminde çömelirler Hoca, çocuklar, şu anda sizinle, zıpçıktı çiçek açtı oyunu oynayacağızder, oyunu anlatır
Oturan çocuklar, zıpçıktı çiçek açtıdenilince, hızla ayağa kalkar, kollarını yandan açar ve tekrar çömelirler Hoca bunun tersini de söyler: zıpçıktı çiçek açmadıdiyebilir Bu durumda çocuklar çömelik durumlarını bozmayacaklardır
Zıpçıktı çiçek açtıdenilince çömelik kalan yada zıpçıktı çiçek açmadıdenilince ayağa kalkan çocuk, yanmış olur; oyun dışı kalır
Üç Ufak Kuzu
Bir çocuk ( Büyük Kurt ) sınıfın önünde ve ayaktadır Diğerleri yerlerinde oturmuştur Kurt, sıraların aralarında dolaşır Üç küçük kuzunun ellerine vurur ve yeniden sınıfın önüne gelerek ; hurr, hurrder Bu kelimeler ile birlikte ellerine vurulan üç kuzunun yerlerini değiştirmesi gerekir Kurt da bu kuzulardan birinin yerine oturmaya çalışır Ayakta kalan kuzu bir sonraki oyun için Kurt olur Oyun böylece devam eder
Sözcük tombalası (1sınıf)
Bu aracın hazırlanabilmesi için,elde rahatlıkla gezdirilebilecek kumaş bir torba veya alışılagelmiş büyüklükte bir kutu,sınıftaki öğrenci sayısına göre tatmin edici sayıda 8x16 cmebadında tombala kartları tedarik edilmelidir Bu malzemeler hazırlandıktan daha sonra tombala kartlarının üzerine öbür kelimeler yazılmalı, ancak bunların büyüklüğü ufak fişlerin büyüklüğünde olmalıdırBu kartlarda yazılmış yer alan kelimeler temin edilen bez torba ya da kutunun içerisine bırakılmalıdırDaha daha sonra kartlar öğrencilere dağıtılmalıdır Torba içerisinde bulunan öğrenciler öğretmen veya bir öğrenci kadar çekilerek yüksek sesle okumalıdırOkunan sözcük kimin kartında varsa o kelimenin üzeri kapatılacaktırHangi öğrencinin kartındaki kelimeler önce kapanır ve tamamlanırsa o öğrenci oyunu kazanmış olacaktırKartlar değişik renklerde yapılabilir
*
Mektep öncesi eğitsel oyunlar
Oyuncak Oyunu
Bütün çocuklar bir halka üstünde sıralanırlar Birisi ortadadır Tüm öğrencilere birden altıya değin numaralar verilir Sonradan hoca numaralara isimler verir
Mesela ; 1 ler Bebekler,
2 ler Trenler,
3 ler Toplar,
4 ler Tahta askerler,
5 ler Uçaklar,
6 lar Taksiler
Bundan sonradan ortadaki oyuncu, Trenlerdiye bağırır Tren olan ikiler, geriye doğru bir adım atarak halka etrafında koşarlar ve tekrar yerlerine gelirler Yerine ilk gelen öğrenci elini yukarıya kaldırır ve ortadaki ile yer değiştirerek, ikinci oyunu o başlatır
Seni Tutabilir miyim?
Bir öğrenci lider olur ve çizginin üzerinde durur Diğerleri sarı, kırmızı, siyah, beyaz renklerini alırlar Renk ismi alanlar liderden 45 metre mesafede dağınık olarak dururlar Çocuklar seslenir ; Ali seni tutabilir miyiz ?Lider ;Eğer beyazsanız ?der Beyazlar Ali'yi ( Yani lideri ) yetişmek için koşarlar Hangisi önce Ali'ye dokunursa o lider olur ve oyuna böylece devam edilir
Parmak Şıklatma
Bu oyun, kolaydan zora dürüst, üç aşamada oynanmalıdır
Çocuklar halka olur, otururlar
a) Öğretmenin göstermesiyle ve hep birlikte
Hoca birikider, iki avucunu sayma temposuyla dizlerine vurur Çocuklar öykünerek yaparlar, aynı devinme bir kaç defa yinelenir
Hoca üçdörtder, iki avucunu sayma temposuyla birbirine vurur Çocuklar öykünerek yaparlar
Hoca birikiüçdörtder ve avuçlarını iki kez dizlerine, iki kez de birbirlerine ( sayma temposuna uyarak ) vurur Çocuklar öykünürler, yinelerler
Buraya dek alıştırma yöntemiyle öğretilen saymavurma işlemi pekiştikten daha sonra öğretmen, parmak şıklatmayı gösterir, anlatır; çocuklara birer birer ve topluca yaptırır Öğrenildiğini saptadıktan sonradan, sayarak parmak şıklatmaya geçer
Hoca beşaltıder, sağ ve sol elleriyle ( sayma temposuna göre ) parmaklarını şıklatır
Çocuklar öykünerek yaparlar, gerektiği kadar yinelenir
Son aşamada öğretmen, buraya kadar ayrı ayrı öğrenilmiş olan saymayapma devinimlerini birleştirir; birikiüç dörtbeşaltı diye sayarak, sırasıyla iki defa dizlerine, iki kez ellerine vurur, iki defa de parmaklarını şıklatır Çocuklar da öğretmene öykünerek ve tempoya uyarak yaparlar
Bu oyun iyice öğrenildikten sonra, alıştırmalar yaptırılmadan, ansızın altıya değin sayılarak gereken devinimler yaptırılır
Hoca, çocukların dikkatlerini, ritmik duyuşlarını ve reflekslerini ilerletmek nedeniyle, saymayapma temposunu hızlandırabilir, ağırlaştırabilir
Çiftçi Çukura Daldı ( şarkılı oyun )
Çocuklar elele tutuşup bir halka oluştururlar İçlerinden biri çiftlik sahibiolarak seçilir Çiftçi halkanın ortasında durur Çocuklar bir yana, aşağıda gösterilen sözlerle oyunun şarkısını söylerler, bir yana da sağa yada sola içten yan yan yürüye yürüye dönmeye çalışırlar
Oyun esnasında çiftçi hanımını aldısözleri söylenirken çiftlik sahibi olan çocuk halka içinden bir çocuğu seçer, yanına alır Sözlerin öbür dizelere tarafından, hanım çocuğunu, çocuk dadısını, dadı köpeğini, köpek kedisini, kedi sıçanını, sıçan da peynirini seçer Bunlar, ilk halkanın içinde ikinci bir halka oluştururlar Peynir seçilince çocuklar ellerini çırparak şarkının peynir apaçık kaldıdizesini söylerler ve oyun bu nedenle biter Oyunun yinelenmesinde peynirbu kez çiftlik sahibiyapılarak ödüllendirilir
Çiftçi çukura daldı Haydi peri kızı
Çiftçi çukura daldı
Çiftçi hanımını aldı Haydi peri kızı
Çiftçi hanımını aldı
Hanım çocuğunu aldı Haydi peri kızı
Hanım çocuğunu aldı
Çocuk dadısını aldı Haydi peri kızı
Çocuk dadısını aldı
Dadı köpeğini aldı Haydi peri kızı
Dadı köpeğini aldı
Köpek kedisini aldı Haydi peri kızı
Köpek kedisini aldı
Kedi sıçanını aldı Haydi peri kızı
Kedi sıçanını aldı
Sıçan peynirini aldı Haydi peri kızı
Sıçan peynirini aldı
Peynir apaçık kaldı Haydi peri kızı
Peynir apaçık kaldı ( oyun bitinceye dek bu mısra yinelenir)
Hangisi Yok Oyunu
Üniteye yerinde birkaç nesne, varsa bir masanın üstüne ( yada oyun alanına ) konulur herkes çocuklara Bunun adı nedir ?diye gösterilerek sorulur Çocuklar her nesnenin adını söylerler, yinelerler
İçlerinden biri ebe seçilir, dışarı çıkarılır Ebe dışarıdayken, nesnelerden birisi saklanır Ebe içeri çağırılır Demin burada bulunan nesnelerden hangisi yok ?diye sorulur Bilirse ebelikten kurtulur, kurtulan çocuk, bir diğer çocuğu ebe seçer Oyun böylece sürer
Esir Alma ve Verme
Oyuncular müşterek iki sıra olur Arasında 78 metre uzaklık vardır Her sıra sağdan numara sayar A sıranın bir numarası karşıya gider O sıranın önünden geçerken bir kişinin herhangi bir yerine dokunur ve yakalanmadan kendi sırasına dürüst kaçar Kendisine dokunulan oyuncu bunu değişik sıranın hizasına değin kovalamaya başlar Eğer oyuncuyu yakalarsa, yakalanan oyuncu B sırasına tutsak olarak gider, o sıranın en sonuna eklenir Dokunulmadan kaçarsa B sırasındaki kovalayan oyuncu tutsak olur ve A sırasının en sonuna eklenir Emin bir zaman sonra hangi sıra daha artı ise o taraf oyunu kazanır
Ağaçlardaki Sincaplar
Bütün çocuklar 78 şahsiyet gruplara ayrılırlar Her grup el ele tutarak bir daire yapar Bir kişi ortada bulunur Birisi de ebe olarak dışarıdadır Daireyi oluşturan çocuklar bir ağacı temsil eder Dairenin ortasındaki öğrenciler sincaplardır Ebe olan öğrenci de sincaptır Öğretmenin düdüğü ile sincaplar, kendi dairesinden çıkar ve başka daireye giderler Bu sırada ebe olan sincap da kendisine bir ağaç bulur Dışarıda kalan ebe sincap olur ( Öğretmen bütün çocuklara sincap olma olanağı verir)
Zıpçıktı Çiçek Açtı
Çocuklar halka biçiminde çömelirler Hoca, çocuklar, şu anda sizinle, zıpçıktı çiçek açtı oyunu oynayacağızder, oyunu anlatır
Oturan çocuklar, zıpçıktı çiçek açtıdenilince, hızla ayağa kalkar, kollarını yandan açar ve tekrar çömelirler Hoca bunun tersini de söyler: zıpçıktı çiçek açmadıdiyebilir Bu durumda çocuklar çömelik durumlarını bozmayacaklardır
Zıpçıktı çiçek açtıdenilince çömelik kalan yada zıpçıktı çiçek açmadıdenilince ayağa kalkan çocuk, yanmış olur; oyun dışı kalır
Üç Ufak Kuzu
Bir çocuk ( Büyük Kurt ) sınıfın önünde ve ayaktadır Diğerleri yerlerinde oturmuştur Kurt, sıraların aralarında dolaşır Üç küçük kuzunun ellerine vurur ve yeniden sınıfın önüne gelerek ; hurr, hurrder Bu kelimeler ile birlikte ellerine vurulan üç kuzunun yerlerini değiştirmesi gerekir Kurt da bu kuzulardan birinin yerine oturmaya çalışır Ayakta kalan kuzu bir sonraki oyun için Kurt olur Oyun böylece devam eder
Sözcük tombalası (1sınıf)
Bu aracın hazırlanabilmesi için,elde rahatlıkla gezdirilebilecek kumaş bir torba veya alışılagelmiş büyüklükte bir kutu,sınıftaki öğrenci sayısına göre tatmin edici sayıda 8x16 cmebadında tombala kartları tedarik edilmelidir Bu malzemeler hazırlandıktan daha sonra tombala kartlarının üzerine öbür kelimeler yazılmalı, ancak bunların büyüklüğü ufak fişlerin büyüklüğünde olmalıdırBu kartlarda yazılmış yer alan kelimeler temin edilen bez torba ya da kutunun içerisine bırakılmalıdırDaha daha sonra kartlar öğrencilere dağıtılmalıdır Torba içerisinde bulunan öğrenciler öğretmen veya bir öğrenci kadar çekilerek yüksek sesle okumalıdırOkunan sözcük kimin kartında varsa o kelimenin üzeri kapatılacaktırHangi öğrencinin kartındaki kelimeler önce kapanır ve tamamlanırsa o öğrenci oyunu kazanmış olacaktırKartlar değişik renklerde yapılabilir
*