iltasyazilim
FD Üye
Kadın ve erkek, birlikte “biri bütünler İkisi de birbirine muhtaç olan iki cüzdür
İslâm’a göre kâinâtta abes yoktur ve her şey ilahî bir hikmete hizmet eder Buna göre, bir file cüssesinin büyüklüğünden dolayı aşırı bir önem atfedilemeyeceği gibi bir mikrop da küçüklüğünden dolayı görmezden gelinemez Görürsünüz ki; ormanların kralı olan arslan, insanı bir pençesiyle öldürebilecek güçteyken, sirkte terbiyecisinin bir kamçısıyla kedi oluverir Ya da çıplak gözle göremediğimiz küçücük bir virüs, hasımlarını gücüyle mağlup eden koca bir pehlivanı yere serer Nitekim bütün varlıklar tabiattaki nizâmın olmazsa olmaz parçalarıdır; biri diğerinden daha az öneme sahip değildir ve hepsi insanın hizmetine verilmiştir
Kadın ve erkek de, birlikte Rabbü’lÂlemîn’e boyun eğerler; böylece kâinattaki kesret (çokluk), vahdete (bir’lik) inkılap eder Bunun zıddına bir bakış, ancak maddecilerin, evrimcilerin olabilir ki; onlara göre, tabiatta varlıklar, güçlerine göre bir değer ifade eder Şu hâlde başa dönersek; kadın da, erkek de birer yarımdırlar, birbirleriyle anlamlı bir bütün olup kemâle ulaşırlar
“Sûretler çoktur, mânâ ise birdir2
Kadın veya erkekten birini gâlip, diğerini mağlup görme temâyülündeki zihinler, mânâdaki birliği görememişlerdir Âyeti kerîmede:
“Hep birden Rabbinizin ipine sarılın, tefrikaya düşmeyin!3 buyrulmaktadır Dolayısıyla kadın da, erkek de Hak yolunda birbirlerinin yardımcılarıdırlar Safları bir, düşmanları birdir Ne erkek, kadının düşmanı; ne de kadın, erkeğin düşmanıdır Hayat eğer bir mücadeleyse; bu ancak şeytan ve nefsimizle bir mücadeledir, yekdiğerimizle değil!
“Sizlere içinizden huzura kavuşacağınız eşler yaratıp, aranızda muhabbet ve rahmet var etmesi, O’nun varlığının işaretlerindendir Bunda düşünen akıl sahipleri için nice ibretli dersler vardır4
Zikrettiğimiz âyetlerde karıkoca “ zevc, yani “eş kelimesiyle anlatılmıştır Tıpkı bir ayakkabının sağ ve sol eşleri gibi Eşler birbirlerine benzerler, ama tamamen aynı da değillerdir Ayakkabımızın sağ eşi, sol eşine çok benzer; ama onu sol ayağımıza giyemeyiz Ve bir eşinde bir problem olup giyemezsek ikisi de işe yaramaz Bunun gibi kadın ve erkeğin, fıtrattan gelen özelliklerini görmezden gelip onları tek tipleştirmek doğru değildir İkisi de kendi fıtrî özellikleri doğrultusunda bir fonksiyon icrâ ederler ve böylece hayat yolunda, Hakk’a varan bir yürüyüş mümkün olur
1 Mevlânâ, Fîhi Mâ Fîh, sh 197
2 Mevlânâ, Fîhi Mâ Fîh, sh 45
3 Âli İmran,103
4 Rum, 21
İslâm’a göre kâinâtta abes yoktur ve her şey ilahî bir hikmete hizmet eder Buna göre, bir file cüssesinin büyüklüğünden dolayı aşırı bir önem atfedilemeyeceği gibi bir mikrop da küçüklüğünden dolayı görmezden gelinemez Görürsünüz ki; ormanların kralı olan arslan, insanı bir pençesiyle öldürebilecek güçteyken, sirkte terbiyecisinin bir kamçısıyla kedi oluverir Ya da çıplak gözle göremediğimiz küçücük bir virüs, hasımlarını gücüyle mağlup eden koca bir pehlivanı yere serer Nitekim bütün varlıklar tabiattaki nizâmın olmazsa olmaz parçalarıdır; biri diğerinden daha az öneme sahip değildir ve hepsi insanın hizmetine verilmiştir
Kadın ve erkek de, birlikte Rabbü’lÂlemîn’e boyun eğerler; böylece kâinattaki kesret (çokluk), vahdete (bir’lik) inkılap eder Bunun zıddına bir bakış, ancak maddecilerin, evrimcilerin olabilir ki; onlara göre, tabiatta varlıklar, güçlerine göre bir değer ifade eder Şu hâlde başa dönersek; kadın da, erkek de birer yarımdırlar, birbirleriyle anlamlı bir bütün olup kemâle ulaşırlar
“Sûretler çoktur, mânâ ise birdir2
Kadın veya erkekten birini gâlip, diğerini mağlup görme temâyülündeki zihinler, mânâdaki birliği görememişlerdir Âyeti kerîmede:
“Hep birden Rabbinizin ipine sarılın, tefrikaya düşmeyin!3 buyrulmaktadır Dolayısıyla kadın da, erkek de Hak yolunda birbirlerinin yardımcılarıdırlar Safları bir, düşmanları birdir Ne erkek, kadının düşmanı; ne de kadın, erkeğin düşmanıdır Hayat eğer bir mücadeleyse; bu ancak şeytan ve nefsimizle bir mücadeledir, yekdiğerimizle değil!
“Sizlere içinizden huzura kavuşacağınız eşler yaratıp, aranızda muhabbet ve rahmet var etmesi, O’nun varlığının işaretlerindendir Bunda düşünen akıl sahipleri için nice ibretli dersler vardır4
Zikrettiğimiz âyetlerde karıkoca “ zevc, yani “eş kelimesiyle anlatılmıştır Tıpkı bir ayakkabının sağ ve sol eşleri gibi Eşler birbirlerine benzerler, ama tamamen aynı da değillerdir Ayakkabımızın sağ eşi, sol eşine çok benzer; ama onu sol ayağımıza giyemeyiz Ve bir eşinde bir problem olup giyemezsek ikisi de işe yaramaz Bunun gibi kadın ve erkeğin, fıtrattan gelen özelliklerini görmezden gelip onları tek tipleştirmek doğru değildir İkisi de kendi fıtrî özellikleri doğrultusunda bir fonksiyon icrâ ederler ve böylece hayat yolunda, Hakk’a varan bir yürüyüş mümkün olur
1 Mevlânâ, Fîhi Mâ Fîh, sh 197
2 Mevlânâ, Fîhi Mâ Fîh, sh 45
3 Âli İmran,103
4 Rum, 21