Ehlibeyt Sevgisi,
ehlibeyt sevgisi nedir,
ehlibeyt sevgisinin kulturumuzdeki yansımaları nelerdir
Ehli Beyt Sevgisi
Ehli beyt anlamı sozlukteev halkımanasına gelir Genel manada, Peygamber Efendimiz'in ailesini, hanımlarını, akrabalarını, torunlarını da icine alan bu tabir, has manada ele alındığında, tarihteki kullanılagelen şekline baktığımızda da anlaşıldığı uzere, Peygamber Efendimiz'in (sas) Hazreti Ali ile Hazreti Fatıma validemizle beraber, o ikisinden devam eden neslini ifade eder
Bununla beraber, Peygamberimizin beyan buyurdukları Her takva sahibi kimse Muhammed'in Ehli Beytindendir1 ifadelerine bakarak, ehli beyt mefhumunun dairesini daha geniş olduğunu da duşunebiliriz Fakat bu meseleyi, daha geniş olara başka bir makaleye havale ederek, burada hususiyle Ehli Beyt sevgisini nazarlarınıza arz etmek istiyoruz
Şura suresinin 23 ayetinde De ki: Ben bu risalet ve irşad hizmetinden oturu, sizden akrabalık sevgisinden başka beklediğim hicbir karşılık yokturbuyrularak, ummeti Muhammed'in (sas), Efendimiz'in akrabalarına ve bilhassa da ehli beytine karşı saygılı olmaları istenmiştir Peygamber Efendimiz (sas), bircok hadisinde, Hazreti Ali başta olmak uzere kendi nesli hakkında ummetini ikaz ve irşad buyurmuş, ehli beyte karşı saygı dolu bir bakış oluşturmuştur Veda hutbesinde beyan buyrulan şu hadisi şerif, bu konuda bir ornektir ve Şura suresinde gecen akraba sevgisiifadesinin de tefsiri mahiyetindedir: Size iki şey bırakıyorum Onlara sahip cıktıkca yoldan cıkmazsınız: Birisi Allah'ın kitabı Kur'an, diğer benim ehli beytim2
Elbette ki, Peygamber Efendimiz'in kendi neslini nazara vermesi, sırf bir cibilli yakınlıktan dolayı değildir Boyle bir anlayıştan Peygamber Efendimiz ve O'nun pak nesli fersah fersah uzaktır Oyleyse, burada başka bir hikmet aramak gerekir Esasen bu sozuyle Peygamber Efendimiz (sas), ilerde, fitne ve bidatların cıktığı, fesadın her tarafı kasıp kavurduğu, dinden uzaklaşıldığı, Kur'an'ı temsil eden bir cemaatin kalmadığı donemlerde, kendi neslinden olanların dine sahip cıkacaklarını, dolayısıyla ehli beytine sahip cıkanların, onları sevenlerin dine sahip cıkmış olacaklarını işaret buyurmuştur
Bir başka rivayette, Peygamberimizin buradaki ehli beytkelimesi yerine sunnetimbuyurduğu ifade edilmiştir Buradan şoyle bir mana anlayabiliriz: İleride benim sunnetimi, benim yolumu, ehli beytim temsil edip koruyacaktır Onun icin onlara sahip cıkarsanız, sunnetimden ayrılmamış olursunuz
Evet, Efendimiz (sas), bu turlu beyanlarıyla, hem dinine sahip cıkılmasını istemiş hem ileride maruz kalacakları sıkıntılardan dolayı kendi pak neslini onceden teselli etmiş, hem de yapacakları fedakarlık ve hilafetten cekilme gibi feragatlerinden dolayı da tebrik etmek istemiştir Bu manada Hazreti Hasan ve Hazreti Huseyin'in (radıyallahu anhuma) başlarını okşamış, boyunlarını opmuş, Hasan ve Huseyin, cennet ehlinin iki gencidir3 demiş ve Allahım, ben bunları seviyorum, sen de sev!4 gibi dualarda bulunmuştur Cennetle mujdelenmiş bu iki gencin babası olan Hazreti Ali hakkında ise pek cok inci mercan sozler soylemiştir Bu hadisi şeriflerden bazılarını ornek verelim: Ben kimin efendisi isem, Ali de onun efendisidir5, Her Peygamberin nesli kendindendir, benim neslim Ali'dendir6 Cennet uc kişinin hasretini ceker: Ali, Ammar bin Yasir ve Selman7
Tarih de gostermiştir ki, Peygamber Efendimizin en buyuk sevgisine mazhar olan bu mubarek nesil, ummete umit olmuşlar, daima dine hizmet icin yaşamışlar ve bu hizmet icindeyken Allah'a yurumuşlerdir Hazreti Ali, Hazreti Huseyin Hazreti Hasan efendilerimizden sonra, Caferi Sadık (ra), Muhammed Bakır (ra), Zeynelabidin Hazretleri (ra), Abdulkadir Geylani (ks), Şahı Nakşibend (ks) ve daha nice dev kametler, bulundukları devirleri aydınlatan birer yıldız gibi hep parlamışlar ve insanlığa ışık kaynağı olmuşlardır
Evet, ehli Beyt, ister ozel manasıyla Peygamber Efendimiz'in mubarek nesli olarak duşunulsun, ister geniş manasıyla akrabaları da dairenin icine alınsın, isterse de en geniş manasıyla Peygamberimizin gercek mirası olan dine ve ilme hizmeti hayatlarının gayesi haline getirenler mulahazaya alınsın, hepsi de sevilmeye layıktır, sevilmelidir, sevileceklerdir
Allah, onların şefaatlerine bizleri de nail eylesinAmin
Kaynaklar:
1 Camiu'sSagir, 155
2 Musned, 5181; Muslim, Fedailu'sSahabe 36, Tirmizi, Menakıb 31
3 Tirmizi, Menakıb, (3778
4 Tirmizi, Menakıb, (3784
5 Tirmizi, Menakıb 19; İbni Mace, Mukaddime 11
6 Taberani, elMucemu'l Kebir 343; Deylemi, Musned 1172
7 Tabakat, 485
ehlibeyt sevgisi nedir,
ehlibeyt sevgisinin kulturumuzdeki yansımaları nelerdir
Ehli Beyt Sevgisi
Ehli beyt anlamı sozlukteev halkımanasına gelir Genel manada, Peygamber Efendimiz'in ailesini, hanımlarını, akrabalarını, torunlarını da icine alan bu tabir, has manada ele alındığında, tarihteki kullanılagelen şekline baktığımızda da anlaşıldığı uzere, Peygamber Efendimiz'in (sas) Hazreti Ali ile Hazreti Fatıma validemizle beraber, o ikisinden devam eden neslini ifade eder
Bununla beraber, Peygamberimizin beyan buyurdukları Her takva sahibi kimse Muhammed'in Ehli Beytindendir1 ifadelerine bakarak, ehli beyt mefhumunun dairesini daha geniş olduğunu da duşunebiliriz Fakat bu meseleyi, daha geniş olara başka bir makaleye havale ederek, burada hususiyle Ehli Beyt sevgisini nazarlarınıza arz etmek istiyoruz
Şura suresinin 23 ayetinde De ki: Ben bu risalet ve irşad hizmetinden oturu, sizden akrabalık sevgisinden başka beklediğim hicbir karşılık yokturbuyrularak, ummeti Muhammed'in (sas), Efendimiz'in akrabalarına ve bilhassa da ehli beytine karşı saygılı olmaları istenmiştir Peygamber Efendimiz (sas), bircok hadisinde, Hazreti Ali başta olmak uzere kendi nesli hakkında ummetini ikaz ve irşad buyurmuş, ehli beyte karşı saygı dolu bir bakış oluşturmuştur Veda hutbesinde beyan buyrulan şu hadisi şerif, bu konuda bir ornektir ve Şura suresinde gecen akraba sevgisiifadesinin de tefsiri mahiyetindedir: Size iki şey bırakıyorum Onlara sahip cıktıkca yoldan cıkmazsınız: Birisi Allah'ın kitabı Kur'an, diğer benim ehli beytim2
Elbette ki, Peygamber Efendimiz'in kendi neslini nazara vermesi, sırf bir cibilli yakınlıktan dolayı değildir Boyle bir anlayıştan Peygamber Efendimiz ve O'nun pak nesli fersah fersah uzaktır Oyleyse, burada başka bir hikmet aramak gerekir Esasen bu sozuyle Peygamber Efendimiz (sas), ilerde, fitne ve bidatların cıktığı, fesadın her tarafı kasıp kavurduğu, dinden uzaklaşıldığı, Kur'an'ı temsil eden bir cemaatin kalmadığı donemlerde, kendi neslinden olanların dine sahip cıkacaklarını, dolayısıyla ehli beytine sahip cıkanların, onları sevenlerin dine sahip cıkmış olacaklarını işaret buyurmuştur
Bir başka rivayette, Peygamberimizin buradaki ehli beytkelimesi yerine sunnetimbuyurduğu ifade edilmiştir Buradan şoyle bir mana anlayabiliriz: İleride benim sunnetimi, benim yolumu, ehli beytim temsil edip koruyacaktır Onun icin onlara sahip cıkarsanız, sunnetimden ayrılmamış olursunuz
Evet, Efendimiz (sas), bu turlu beyanlarıyla, hem dinine sahip cıkılmasını istemiş hem ileride maruz kalacakları sıkıntılardan dolayı kendi pak neslini onceden teselli etmiş, hem de yapacakları fedakarlık ve hilafetten cekilme gibi feragatlerinden dolayı da tebrik etmek istemiştir Bu manada Hazreti Hasan ve Hazreti Huseyin'in (radıyallahu anhuma) başlarını okşamış, boyunlarını opmuş, Hasan ve Huseyin, cennet ehlinin iki gencidir3 demiş ve Allahım, ben bunları seviyorum, sen de sev!4 gibi dualarda bulunmuştur Cennetle mujdelenmiş bu iki gencin babası olan Hazreti Ali hakkında ise pek cok inci mercan sozler soylemiştir Bu hadisi şeriflerden bazılarını ornek verelim: Ben kimin efendisi isem, Ali de onun efendisidir5, Her Peygamberin nesli kendindendir, benim neslim Ali'dendir6 Cennet uc kişinin hasretini ceker: Ali, Ammar bin Yasir ve Selman7
Tarih de gostermiştir ki, Peygamber Efendimizin en buyuk sevgisine mazhar olan bu mubarek nesil, ummete umit olmuşlar, daima dine hizmet icin yaşamışlar ve bu hizmet icindeyken Allah'a yurumuşlerdir Hazreti Ali, Hazreti Huseyin Hazreti Hasan efendilerimizden sonra, Caferi Sadık (ra), Muhammed Bakır (ra), Zeynelabidin Hazretleri (ra), Abdulkadir Geylani (ks), Şahı Nakşibend (ks) ve daha nice dev kametler, bulundukları devirleri aydınlatan birer yıldız gibi hep parlamışlar ve insanlığa ışık kaynağı olmuşlardır
Evet, ehli Beyt, ister ozel manasıyla Peygamber Efendimiz'in mubarek nesli olarak duşunulsun, ister geniş manasıyla akrabaları da dairenin icine alınsın, isterse de en geniş manasıyla Peygamberimizin gercek mirası olan dine ve ilme hizmeti hayatlarının gayesi haline getirenler mulahazaya alınsın, hepsi de sevilmeye layıktır, sevilmelidir, sevileceklerdir
Allah, onların şefaatlerine bizleri de nail eylesinAmin
Kaynaklar:
1 Camiu'sSagir, 155
2 Musned, 5181; Muslim, Fedailu'sSahabe 36, Tirmizi, Menakıb 31
3 Tirmizi, Menakıb, (3778
4 Tirmizi, Menakıb, (3784
5 Tirmizi, Menakıb 19; İbni Mace, Mukaddime 11
6 Taberani, elMucemu'l Kebir 343; Deylemi, Musned 1172
7 Tabakat, 485