Elea Okulu Nedir? Hakkında Bilgi
Antik Cağ Yunan duşuncesinde Ksenofanes ve onu izleyenlerce geliştirilen oğreti
Elea, İtalya'da Napoli'nin guneyinde Latinlerin Velia adını verdikleri bir kıyı kentidir Kolophonlu Ksenofanes, hellen kentlerinde yetmiş yıl suren bir geziden sonra orada yerleşmiştir Coktanrıcılığa karşı tektanrı polemiğini orada yapmış, Homeros'la Hesiodos'a karşı cıkarak tanrının birliğini ve değişmezliğini savunmuştur Birlik ve değişmezlik duşunceleri ustune kurulan Elea oğretisi, Ksenofanes'in oğrencisi Parmenides'le gercekleşmiştir Melissos, Zenon, Gorgias gibi duşunurlerin surdurdukleri bu oğreti, antikcağ Yunan felsefesinin genel diyalektik yapısı icinde olumsuz yanı tutar; deneydışı usculuğu, değişmezliği, saltıklığı savunur Elea'lı Zenon'un devimi curutmek icin ileri surduğu cıkmazlar da unludur, bunlara Zenon cıkmazları denir Bu cıkmazlar gercekte kolaylıkla cozumlenebileceke yanıltmacalardır Felsefe tarihinde metafizik, Elea'lılarla başlamıştır Elea'lılar bilginin kaynağını, duyguda ve deneyde değil, duşuncede bulurlar Onlar icin varlık bir'dir ve saltıktır, hic değişmemiştir ve asla değişmeyecektir Bununla beraber kavramsal eytişimi, daha acık bir deyişle mantıksal kavramların diyalektik hareketini ilk kez ortaya atmakla Elea'lılar Hegel'in gercek onculleridir Nitekim Hegel, Felsefe Tarihi Ustune Dersler'inde ozellikle Zenon'u diyalektiğin başlatıcısısayar Platon idealizminin gercek temeli de Elea'lılardır Ksenofanes'in kendisi devimsiz olan tanrının sadece duşunmekle dunyayı kımıldattığı yolundaki metafizik varsayımı da Aristoteles metafiziğinin gercek kaynağıdır Ksenofanes, Homeros'la Hesiodos'un insanbicimli tanrılarıyla alay ederek ‘'okuzlerin elleri olsaydı ve resim yapmasını bilselerdi okuz tanrılar yaparlardı'' demekle yetinmiş ve metafiziğinin duşunsel gelişimini, Parmenides'e bırakmıştır Parmenides'e gore sadece varlık vardır, dahası varlıkla duşunme aynı şeydir Berkeley ozdeksizciliğinin gercek kaynağı da bu varsayımda gizlidir Parmenides'e gore varolma ve yokolma duyuların hokkabazlığıdır, duyularsa bir duşten daha gercek değildirler Yer değiştirme, renk değiştirme vb gibi insanların sozunu ettikleri şeyler sadece birer ad'dırlar Parmenides'in bu ileri suruşunde de adcılığın ters acıdan kokeni gorunur Parmenides'e gore varlık ulkesinde sadece şu nitelikler gecerlidir: Meydana gelmemiş, gecip gitmez, bolunmez, surekli, devimsiz, değişmez, aynı şeyde aynı şey, kendinde, toplu, bir, butun
Antik Cağ Yunan duşuncesinde Ksenofanes ve onu izleyenlerce geliştirilen oğreti
Elea, İtalya'da Napoli'nin guneyinde Latinlerin Velia adını verdikleri bir kıyı kentidir Kolophonlu Ksenofanes, hellen kentlerinde yetmiş yıl suren bir geziden sonra orada yerleşmiştir Coktanrıcılığa karşı tektanrı polemiğini orada yapmış, Homeros'la Hesiodos'a karşı cıkarak tanrının birliğini ve değişmezliğini savunmuştur Birlik ve değişmezlik duşunceleri ustune kurulan Elea oğretisi, Ksenofanes'in oğrencisi Parmenides'le gercekleşmiştir Melissos, Zenon, Gorgias gibi duşunurlerin surdurdukleri bu oğreti, antikcağ Yunan felsefesinin genel diyalektik yapısı icinde olumsuz yanı tutar; deneydışı usculuğu, değişmezliği, saltıklığı savunur Elea'lı Zenon'un devimi curutmek icin ileri surduğu cıkmazlar da unludur, bunlara Zenon cıkmazları denir Bu cıkmazlar gercekte kolaylıkla cozumlenebileceke yanıltmacalardır Felsefe tarihinde metafizik, Elea'lılarla başlamıştır Elea'lılar bilginin kaynağını, duyguda ve deneyde değil, duşuncede bulurlar Onlar icin varlık bir'dir ve saltıktır, hic değişmemiştir ve asla değişmeyecektir Bununla beraber kavramsal eytişimi, daha acık bir deyişle mantıksal kavramların diyalektik hareketini ilk kez ortaya atmakla Elea'lılar Hegel'in gercek onculleridir Nitekim Hegel, Felsefe Tarihi Ustune Dersler'inde ozellikle Zenon'u diyalektiğin başlatıcısısayar Platon idealizminin gercek temeli de Elea'lılardır Ksenofanes'in kendisi devimsiz olan tanrının sadece duşunmekle dunyayı kımıldattığı yolundaki metafizik varsayımı da Aristoteles metafiziğinin gercek kaynağıdır Ksenofanes, Homeros'la Hesiodos'un insanbicimli tanrılarıyla alay ederek ‘'okuzlerin elleri olsaydı ve resim yapmasını bilselerdi okuz tanrılar yaparlardı'' demekle yetinmiş ve metafiziğinin duşunsel gelişimini, Parmenides'e bırakmıştır Parmenides'e gore sadece varlık vardır, dahası varlıkla duşunme aynı şeydir Berkeley ozdeksizciliğinin gercek kaynağı da bu varsayımda gizlidir Parmenides'e gore varolma ve yokolma duyuların hokkabazlığıdır, duyularsa bir duşten daha gercek değildirler Yer değiştirme, renk değiştirme vb gibi insanların sozunu ettikleri şeyler sadece birer ad'dırlar Parmenides'in bu ileri suruşunde de adcılığın ters acıdan kokeni gorunur Parmenides'e gore varlık ulkesinde sadece şu nitelikler gecerlidir: Meydana gelmemiş, gecip gitmez, bolunmez, surekli, devimsiz, değişmez, aynı şeyde aynı şey, kendinde, toplu, bir, butun