nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Elealı zenon hakkında veri
Elealı zenon yaşam öyküsü
Aristoteles ’e göre Elealı Zenon (adeta 490430), düşüncenin düştüğü gelişmeler öğretisi anlamındaki dialektik ’in bulucusudur Zenon, Parmenides ’in Bir Olan ’ın biricik hakiki varlık olduğu öğretisini, çokluğu ve hareketi varsaymanın düşünülemeyeceğini, böyle bir düşüncenin çelişmelere sürükleyeceğini göstermeye çalışmakla desteklemiştir Bunu da o, çokluğa ve harekete aleyhinde ileri sürdüğü böylece ün salmış olan kanıtlarıyla yapmıştır
Çokluğun olamayacağını gösteren kanıtlardan birine kadar: Nesneler bir çokluk iseler, hem sonsuz ufak, hem de ölümsüz büyüktürler Çünkü varolanı böler de, bu böldüğümüz parçaların bundan böyle bölünemez noktalar olduğunu düşünürsek, bunlar büyüklüğü olmayan bir hiç olurlar; bir araya getirirsek bunları, yine olumlu bir büyüklük elde edemeyiz; büyüklüğü olmayan bir şeyin kendisine eklenmesiyle hiçbir şey, soylu davranış bakımından bir şey kazanmaz Bu parçaları uzamlı uzayda yer kaplıyorlar diye düşünürsek, çoğun bir araya gelmesiyle ebedi bir soylu davranış meydana gelecektir İkinci bir kanıta kadar: Nesneler çok iseler, sayıca hem sonlu, keza de sonsuz olurlar Sayıca sonludurlar, çünkü ne dek iseler öyle olacaklardır, daha çok veya daha eksik olamayacakladır Sayıca sonsuzdurlar da nesneler, çünkü boylu boyunca birbirlerinin sınırlarlar, böylece de kendilerini başka nesnelerden ayırırlar; bu diğer nesnelerin kendileri de yeniden yakınlarındaki nesnelerle sınırlanırlar ve bu böyle sürüp gider Üçüncü bir kanıtta Zenon “her şey uzaydadır deyince uzayın da bir uzay içinde bulunması, uzayın içinde bulunduğu bu uzayın da yeniden bir uzayda bulunması gerekir diyor: bu da böylece sonsuzluğa dek gider
Hareketin gerçekliğine karşısında Zenon ’un ileri sürmüş olduğu kanıtları Aristoteles ’deri öğreniyoruz Bunların arasında en fazla bilineni, Akhilleus ile kaplumbağa arasındaki yarış kanıtıdır Bu yarışta, kendisinden biraz önce yola meydana çıkan kaplumbağaya Akhilleus hiçbir süre yetişemeyecektir, çünkü başlangıçtaki kaplumbağa ile kendi arasındaki mesafeyi koşmak için geçen vakit içinde kaplumbağa, eksik da olsa, azıcık ilerlemiş olacaktır Akhilleus ’un dahası bu aralığı koşması gerekecektir, fakat giderken kaplumbağa, o kadar eksik da olsa, tekrar azıcık ilerlemişti; bu bu nedenle sonsuzluğa değin gider Bu kanıtın özünü bir başka kanıtta daha iyi görebiliyoruz: “ Bir koşu pistinin sonuna hiçbir süre ulaşamazsın, çünkü pistin önce yarısını geride bırakmak zorundasın, bu da bu nedenle sonsuzluğa kadar gider Sonlu bir süre içinde ebedi sayıdaki uzay aralıkları nasıl geçilebilir? Bir diğer kanıt: “ Uçan ok durmaktadır, çünkü bu ok her anda emin bir noktada bulunacaktır; emin bir noktada bulunmak seslenmek de durmak demektir; ama hareketin her bir anında duruyorsa, ok , yolunun bütününde de durmaktadır Şu son kanıt da hareketin göreliğine relatifliğine dayanmaktadır: Belirli bir noktalar dizisi, biri durmakta olan, öbür de ters doğrultuda ilerleyen iki dizinin yanından geçerse, benzer zaman içinde keza büyük, keza de ufak bir mesafeyi geçmiş olacaktır, yani bu dizinin aynı vakit içinde değişik hızları olacaktır, hareketini duran ya da ters doğrultuda ilerleyen dizi le ölçüştürdüğümüze tarafından
Zenon ’un bu keskin antinomia ’ları, tabii, yalnız şunu göstermek için: Varolanı bir çokluk ve hareket diye düşünürsek çelişmelere düşeriz, böylece ise Var olan fakat “bir ve hareketsiz olabilir *
Elealı zenon yaşam öyküsü
Aristoteles ’e göre Elealı Zenon (adeta 490430), düşüncenin düştüğü gelişmeler öğretisi anlamındaki dialektik ’in bulucusudur Zenon, Parmenides ’in Bir Olan ’ın biricik hakiki varlık olduğu öğretisini, çokluğu ve hareketi varsaymanın düşünülemeyeceğini, böyle bir düşüncenin çelişmelere sürükleyeceğini göstermeye çalışmakla desteklemiştir Bunu da o, çokluğa ve harekete aleyhinde ileri sürdüğü böylece ün salmış olan kanıtlarıyla yapmıştır
Çokluğun olamayacağını gösteren kanıtlardan birine kadar: Nesneler bir çokluk iseler, hem sonsuz ufak, hem de ölümsüz büyüktürler Çünkü varolanı böler de, bu böldüğümüz parçaların bundan böyle bölünemez noktalar olduğunu düşünürsek, bunlar büyüklüğü olmayan bir hiç olurlar; bir araya getirirsek bunları, yine olumlu bir büyüklük elde edemeyiz; büyüklüğü olmayan bir şeyin kendisine eklenmesiyle hiçbir şey, soylu davranış bakımından bir şey kazanmaz Bu parçaları uzamlı uzayda yer kaplıyorlar diye düşünürsek, çoğun bir araya gelmesiyle ebedi bir soylu davranış meydana gelecektir İkinci bir kanıta kadar: Nesneler çok iseler, sayıca hem sonlu, keza de sonsuz olurlar Sayıca sonludurlar, çünkü ne dek iseler öyle olacaklardır, daha çok veya daha eksik olamayacakladır Sayıca sonsuzdurlar da nesneler, çünkü boylu boyunca birbirlerinin sınırlarlar, böylece de kendilerini başka nesnelerden ayırırlar; bu diğer nesnelerin kendileri de yeniden yakınlarındaki nesnelerle sınırlanırlar ve bu böyle sürüp gider Üçüncü bir kanıtta Zenon “her şey uzaydadır deyince uzayın da bir uzay içinde bulunması, uzayın içinde bulunduğu bu uzayın da yeniden bir uzayda bulunması gerekir diyor: bu da böylece sonsuzluğa dek gider
Hareketin gerçekliğine karşısında Zenon ’un ileri sürmüş olduğu kanıtları Aristoteles ’deri öğreniyoruz Bunların arasında en fazla bilineni, Akhilleus ile kaplumbağa arasındaki yarış kanıtıdır Bu yarışta, kendisinden biraz önce yola meydana çıkan kaplumbağaya Akhilleus hiçbir süre yetişemeyecektir, çünkü başlangıçtaki kaplumbağa ile kendi arasındaki mesafeyi koşmak için geçen vakit içinde kaplumbağa, eksik da olsa, azıcık ilerlemiş olacaktır Akhilleus ’un dahası bu aralığı koşması gerekecektir, fakat giderken kaplumbağa, o kadar eksik da olsa, tekrar azıcık ilerlemişti; bu bu nedenle sonsuzluğa değin gider Bu kanıtın özünü bir başka kanıtta daha iyi görebiliyoruz: “ Bir koşu pistinin sonuna hiçbir süre ulaşamazsın, çünkü pistin önce yarısını geride bırakmak zorundasın, bu da bu nedenle sonsuzluğa kadar gider Sonlu bir süre içinde ebedi sayıdaki uzay aralıkları nasıl geçilebilir? Bir diğer kanıt: “ Uçan ok durmaktadır, çünkü bu ok her anda emin bir noktada bulunacaktır; emin bir noktada bulunmak seslenmek de durmak demektir; ama hareketin her bir anında duruyorsa, ok , yolunun bütününde de durmaktadır Şu son kanıt da hareketin göreliğine relatifliğine dayanmaktadır: Belirli bir noktalar dizisi, biri durmakta olan, öbür de ters doğrultuda ilerleyen iki dizinin yanından geçerse, benzer zaman içinde keza büyük, keza de ufak bir mesafeyi geçmiş olacaktır, yani bu dizinin aynı vakit içinde değişik hızları olacaktır, hareketini duran ya da ters doğrultuda ilerleyen dizi le ölçüştürdüğümüze tarafından
Zenon ’un bu keskin antinomia ’ları, tabii, yalnız şunu göstermek için: Varolanı bir çokluk ve hareket diye düşünürsek çelişmelere düşeriz, böylece ise Var olan fakat “bir ve hareketsiz olabilir *