
Jetgiller sağ olsun, uçan otomobiller uzun yıllardır çoğumuzun çocukluk hayallerini süsleyen fütüristik bir konsept; lakin birebirini uçan feribotlar için söylemek pek de mümkün değil. Daha doğrusu değildi.
Sıfır emisyonlu kargo gemilerinde uzmanlaşmış bir şirket olan Boundary Layer Technologies, denizin üzerinde ‘uçabilen’ feribotu Electra’yı tanıttı. Hem yüzebilen hem de uçabilen Electra’nın ismi ise, Yunan mitolojisindeki birebir isimli karakterden geliyor.
Electra, 2024 yılında faaliyete başlayacak
Şirketin tescilli hidrofil teknolojisi ve bölmeli tahrik sistemi sayesinde Electra, iki kat daha az sürtünmeye maruz kalıyor. Feribot, gideceği yere yüzmek yerine isterse uçarak da gidebiliyor. Bu sayede güç ihtiyaçları de yarıya iniyor ki bu da Electra’nın, mevcut elektrikli feribotların iki katı daha fazla menzil ve sürat kapasitesine sahip olduğu manasına geliyor.
Buna ek olarak Boundary Layer Technologies’in CEO’su Ed Kearney, Electra’nın, tek bir şarjla sırasıyla 40 ve 100 deniz mili süratte çalışabildiğini aktardı. Şirketin tanımladığı üzere 100 deniz mili, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki banliyö feribot rotalarının %90'ından fazlasını yahut Yunanistan bölgesindeki feribot rotalarının %48'ini kapsayacak yeterlilikte.
Gelen bilgiler, uçabilen feribotun, güverte altına monte edilmiş ve yalnızca 3 saat içerisinde büsbütün şarj olabilen 9.000 kWh’lik bir bataryaya sahip olacağı tarafında. Bununla birlikte akülü olması sebebiyle feribotun gürültüsü, geleneksek fosil yakıtlı gemilere oranla 20 desibele kadar daha az olacak ki bu da feribottaki yolcuların maruz kalacağı gürültünün değerli ölçüde azalacağı manasına geliyor. “Yolcu feribotlarının elektrifikasyonunu sağlamının anahtarı hidrofil teknolojisidir, “ biçiminde konuşan Kearney, Electra için de “dünya genelindeki feribot yollarının birçoklarının elektrifikasyonunun kapısını açan bir buluş” tabirlerini kullandı.

Çalışırken hiç duman üretmeyen Electra, sanayinin karbon ayak izini azaltmaya da büyük ölçüde yardımcı olmayı vadediyor. Electra’dan bağımsız olarak Boundary Layer Technologies, asıl maksatlarının GHG emisyonlarını global çapta en az yüzde 1 oranında azaltmak olduğunu aktardı. Şimdi bir konsept tasarımı olan Electra’nın birinci gemilerinin ise, 2024’ün başlarında Amerika Birleşik Devletleri, İskandinavya ve Akdeniz’de faaliyet göstermeye başlaması planlanıyor.