Hepimizin bildiği üzere yüksek karbon emisyonları sebebiyle oluşan çevresel tesirleri azaltmak için tüm dünya elektrikli otomobil kullanımına yönelmeye başlamış durumda. Birçok dev şirket, önümüzdeki yıllarda içten yanmalı motorlu araç üretmeyi durduracağını ve büsbütün elektrikli araçların satışına başlayacağını açıklıyor.
Durum bu türlü olunca ülkemizde de elektrikli araçlara yönelik yatırımlar artıyor. Geçtiğimiz aylarda dünyanın en büyük elektrikli araba üreticisi Tesla’nın Türkiye’ye geleceği duyurulmuştu. Buna ek olarak yerli araba TOGG da ülkemizdeki elektrikli arabaların artabileceğini göstermişti. Durum bu türlü olunca ülkemizde az olarak nitelendirilebilecek şarj istasyonları da gündeme gelmişti. Yakın vakitte devletin şarj istasyonu kurana 20 milyon lira dayanak vereceğini sizlerle paylaşmıştık. Artık ise Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’ndan (EPDK) buna yönelik bir atak geldi.
EPDK, Resmi Gazete’de ‘Şarj Hizmeti Yönetmeliği’ yayımladı
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), elektrikli araçlara güç sağlayacak olan şarj ünitesi ve istasyonların kurulması, şarj ağı ve şarj ağına bağlı istasyonların işletilmesi ile şarj hizmetinin sunulmasına ait metot ve asılları belirlemek için Resmi Gazete’de ‘Şarj Hizmeti Yönetmeliği’ yayımladı.
Yönetmeliğe nazaran, şarj ağı işletmeciliği EPDK’dan hususa ait alınan lisans kapsamında yürütülecek. Ayrıyeten bu lisans hiçbir durumda diğerine devredilemeyecek. Kurumun açıklamalarına nazaran lisans almak isteyenlerin, gerekli bilgi ve evraklarla EPDK Müracaat Sistemi üzerinden müracaat etmesi gerecek.
Buna ek olarak lisans müracaatında bulunacakların, anonim yahut limited şirket olarak kurulması gerektiğinin altı çizilirken lisansın en fazla 49 yıla kadar verilebileceği tabir edildi. EPDK, lisans mühletinin öngörülen azami lisans mühleti gözetilmek suretiyle uzatılabileceğini de açıklamalarına ekledi.
Lisans alanlar 6 ay içinde 50 adet şarj ünitesi kuracak
Yönetmeliğe nazaran şarj ağı işletmecisi, lisansını aldıktan sonraki 6 ay içinde 50 adet şarj ünitesinden ve en az 5 farklı ilçedeki istasyonlardan oluşan bir elektrikli araç şarj ağı oluşturacak. Bu ünitelerin en az yüzde 50’sinin DC 50 KW ve üzeri güçte (hızlı şarj) olması gerekecek.
Buna ek olarak; şarj hizmeti fiyatlarının işletmeci tarafından ünite güç fiyatı cinsine nazaran serbestçe belirlenebileceği, farklı tip ve güçteki ünitelerde farklı fiyatların bulunabileceği, fiyatların dijital mecralardan ilan edilmesinin gerekeceği, tüketicilerden üyelik bedeli üzere ek fiyatların alınmayacağı, makul ölçüde kârlılığın dikkate alınacağı üzere unsurlar de yönetmelikte yer aldı. Ayrıyeten zorlayan sebepler dışında şarj hizmetinin kullanıcılarda ayrım gözetmeksizin sürekli ve kesintisiz sunulması gerektiği de belirtildi.
Son olarak EPDK’nın kararında lisans başvurusu için başvuracak hükmî bireyler için belirlenen minimum sermaye fiyatının 4 milyon 500 bin lira olması gerekeceği söz edilirken, lisans alma bedelinin 300 bin lira, lisans tadili bedelinin 14 bin lira ve lisans sureti çıkartma bedelinin de 3 bin lira olarak belirlendiği söz edildi.