Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

En büyük korku kur: Fiyat tutturmak zorlaştı

En büyük korku kur: Fiyat tutturmak zorlaştı

elektronikci

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,347
Etkileşim
3
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
69
IHKIB%2DBaskani%2DGultepe%2DNet%2Dihracatta%2D14%2DMilyar%2DDolar%2Dile%2Dacik%2Dara%2Dondeyiz%2D209907%2Ejpg

Dokumacılık, hazır giysi ve perakendede 2019 için en büyük risk, döviz kurunun geleceği düzeyin öngörülememesi olacak. 2019 güçlü geçecek, TL’nin daha da kıymetlenmesi güç gözüküyor. Kumaş fiyatları bir yılda yüzde 50 zamlandı

Türkiye’de ihracatın ve istihdamın lokomotif bölümlerinden dokuma ve hazır giysi 2018’de yükselen kurlar nedeniyle önemli ıstırap yaşadı. Ani yükselen döviz kurları nedeniyle müşteriye fiyat vermekte zorlanan üreticiler birtakım siparişleri iptal etmek durumunda kaldı. Dal 2019’u da kurdaki belirsizliğin gölgesinde giriyor.

2017’de 137 milyar TL olan hazır giysi harcamaları 2018’de 165 milyar TL olarak öngörülüyor. Fakat farkın yüzde 17 - 18’i fiyat artışlarından kaynaklanıyor. Pazarda gerçek olarak yüzde 2 - 3 seviyesinde bir büyümeden kelam edebiliriz. 



Enflasyon kritik

Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği (TGSD) Lideri Haydi Karasu, dövizdeki çok dalgalanmayla fiyat yapma belirsizliğinin ortaya çıktığını, bilhassa ihracatta maliyet ve fiyat meçhullüğü nedeniyle üreticilerin birtakım siparişleri reddetmek zorunda kaldığını belirterek, “Ortalama ihracat ünite fiyatı geriledi. Yurtiçinde perakende satış kanallarında büyük külfet yaşandı. Kiralamalarda TL’ye dönüşle birçok firma satış kanallarında konsolidasyona başladı. Süratli artan enflasyon ve faiz oranları ile üretim maliyetlerinde sıçrama yaşandı. Kumaş ve gibisi girdi maliyetlerinde yıllık artış yüzde 50’yi aştı. Maliyet artışlarının tamamı içeride ve dışarıda müşterilere yansıtılamadığından kârlılıklar azaldı. İktisattaki bozulma ve dalgalanmalar birçok hazır giysi firmasını mali olarak olumsuz etkiledi; konkordato başvurusu yapan firmalar oldu” dedi. 



Kurlardaki gelişmelerle maliyetlerdeki artış seyrinin 2019’da dal açısından belirleyici olacağını vurgulayan Karasu, bilhassa 2019’a yüzde 25’lere yakın bir enflasyonla girerken TL’nin pahalanmasının kesimin rekabet gücünü ve kârlılığını olumsuz etkileyeceğini anlattı. 

Dövizde 2018’de yaşanan çok dalgalanmalar sonrasında 2019 için kur varsayımı yapmanın yeterlice güçleştiğini anlatan Haydi Karasu, “Kurun düzeyinden çok bizim için istikrarlı ve öngörülebilir olması değerli. Şiddetli geçeceğini varsayım ettiğimiz 2019’da TL’nin daha da pahalanması güç gözüküyor. Bu nedenle 2019’da iktisatta ve mali piyasalarda tam manasıyla istikrar sağlanması öncelikli olacak” diye konuştu.

2019’un genel iktisat ve bölümler için tekrar güçlü bir yıl olmaya aday gözüktüğünü vurgulayan Karasu, “Dengeleme siyasetleriyle hazır giysi harcamalarında gerçek büyümenin yeniden yüzde 2-3 aralığında kalacağını öngörebiliriz. Dünya iktisadı ve ticaretinde 2019’da korumacılık tedbirlerinin de tesiri ile yumuşak iniş senaryoları öne çıkıyor. Hazır giysi ihracatımızın 2019’da 19 milyar dolara yaklaşacak” halinde konuştu.



Sonlu istihdam

Karasu, 2019’da yeni istihdam yaratma imkanının üretim ve perakende tarafında sonlu kalacağını lisana getirerek, “Türk hazır giysi dalı açısından 2018, iktisadın geneli ve öbür kesimlerde olduğu üzere şiddetli geçti. Hazır giysi ihracatı, 2018’de beklentilerimiz doğrultusunda yüzde 5 artışla 18 milyar dolara yaklaşmış olacak” dedi.

Kârlar düşüyor

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Lideri Sinan Öncel, 2019’da döviz kurlarında en kıymetli belirleyici ögenin bölgesel çatışma risklerindeki artış ve azalışların olacağını tabir etti. Öncel, “2019’da enflasyonun yüzde 15’ler seviyesinde kalacağını ümit ediyorum. Markalar olarak 2019’da yeniden yurtdışı yüklü büyüyeceğiz. 2019’da mevcutlara en az 500 adet daha ekleyerek yurtdışındaki mağaza sayımızı 4 bin 500’e çıkaracağımızı öngörüyorum” dedi.

Kârlılıktaki düşüşle ilgili sorun devam ettiğini anlatan Öncel şöyle konuştu:

-Yurtiçi kârlılıkları kâfi seviyede olmayan markalarımızın bir kısmı yurtdışı yüklü büyüme stratejisi izliyor.

-2018’in birinci yarısı organize perakende ismine çok hareketli geçti. İkinci yarıda ise döviz kurlarının yükselmesiyle iç talepte bir daralma gözlemledik. İç pazardaki daralma, turist sayısındaki rekor artış ve kurun geldiği seviyeyi fırsata çevirmek isteyen yabancıların ağır talebi ile bir ölçüde de olsa dengelendi. 2018’de markalarımızın cirolarında yüzde 15 ile yüzde 30 ortasında artış oldu. 



-Markalarımızın yurt içinde 412 AVM’de ve alışveriş caddelerinde 70 binden fazla mağazası var. Yurt dışında ise Aralık 2018 sonu prestiji 106 markamız 117 ülkede 4000 mağazaya ulaşacak.

Fiyat tutturmak zorlaştı

İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Lideri Mustafa Gültepe, bilhassa 2018’in ikinci yarısından itibaren döviz kurlarındaki ani, günlük ve haftalık iniş-çıkışlar nedeniyle fiyat tutturmanın ve ileriye dönük fiyat iddiasının zorlaştığını anlatarak, “Kurların çok süratli yükselmesinin akabinde alıcılardan gelen baskıların sonucu fiyatların düşürülmek zorunda kalındı. Hammadde ve başka üretim girdilerinin fiyatlarındaki yüksek seviyeli artışlarla kredi maliyetlerinin yükselmesine paralel olarak finansmana erişimde yaşanan zorluklar ihracatımızı olumsuz etkiledi” dedi. 

Sanılanın bilakis yüksek kurun ihracatçı için her vakit avantajlı bir ticaret ortamı yaratmadığını anlatan Gültepe şu sözleri kullandı:

-Nitekim 2018’de bu meseleyle çok açık halde yüzleşmek zorunda kaldık. Dövize bağlı nedenlerle maliyetlerimiz artarken alıcıların baskısı sonucu fiyatları indirmek zorunda kaldık. Belirsizliklerden kaynaklı fiyat vermekte zorlandığımız ve kabul edemediğimiz siparişler oldu. İhracatçılar olarak bizler kurda ani ve yüksek seviyeli dalgalanma yerine istikrarlı, enflasyona paralel bir artışı tercih ediyoruz. 
Bölge ülkelerindeki siyasi istikrarsızlıklar, jeopolitik problemler ile global ticaret ve kur savaşları 2019 için de risk yaratmaya dediyor. 



Dolar 6, Avro 7 TL olmalı

-2018’de yaşadıklarımızdan sonra 2019 için isabetli bir kur iddiası yapmak mümkün değil. Kestirimin ötesinde ihracatçılar olarak temennimizi söyleyebilirim. Mevcut şartlarda ihracatçılar için dolarda 6, Avro’da 7, Sterlin’de 8 TL ülkü seviyesi oluşturuyor.

-Hazır giysi ve konfeksiyon bölümümüz 81 vilayetimizde 33 bin 500’ü aşkın işletmeyle üretim yapıyor. Ekim 2018 bilgilerine nazaran dalda 511 bin insanımızı istihdam ediyoruz. 2019’da öncelikle bu seviyesi koruyup, Anadolu’daki yeni yatırımlarımız ve ihracatımızda yüzde 10’luk artış doğrultusunda yeni istihdam yaratmaya çalışacağız.

Şehriban Kıraç/Cumhuriyet
 

Similar threads

Gültepe, net ihracatta ise açık orta tüm dalların önünde olduklarını ve Türkiye’nin cari açığının kapatılmasına geçen yıl 15,8 milyar dolar katkı yaptıklarını bildirdi. Hazır giysi sanayisinin 2018 ihracat performansını kıymetlendiren Mustafa Gültepe, tüm zorluklarına karşın genel olarak...
Cevaplar
0
Görüntüleme
43
İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Lideri Mustafa Gültepe, döviz kuru düzeyinin ihracatçının para kazanağı ve hayatını sürdüreceği bir düzey olmadığına dikkat çekti. Gültepe, “Bütün maliyet hesapları, müşteriyle yaptığımız pazarlıklar ve fiyatları verdiğimiz kur...
Cevaplar
0
Görüntüleme
47
Türkiye’de işsizliğin artış trendinde olduğu bir periyotta hazır giysi sanayisinin istihdam yaratmaya devam ettiğini vurgulayan İHKİB Lideri Mustafa Gültepe:  2018’de yüzde 4,7 büyüyen hazır giysi sanayi kayıtlı 520 bin istihdamla bir rekor daha kırdı. Ekim 2018’de 515 bin 600 çalışanla dal...
Cevaplar
0
Görüntüleme
35
Katma bedelli üretimde, istihdama katkıda ve net döviz getirisinde Türkiye’nin gururu olan moda sanayisinin 2018’de 17,6 milyar dolarlık ihracatına damga vuran firmalar, görkemli bir merasimle mükafatlarını aldı. Yıllardır ‘kazanan ve kazandıran’ ihracatçıların mükafatları, İstanbul Hazırgiyim...
Cevaplar
0
Görüntüleme
52
Avrupa Giysi ve Dokuma Konfederasyonu (EURATEX) İstanbul Kongresi ile 12. İstanbul Moda Konferansı eş vakitli olarak EURATEX, İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB), İstanbul Dokumacılık ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB), Türkiye Giysi Sanayicileri Derneği...
Cevaplar
0
Görüntüleme
39
858,500Konular
982,396Mesajlar
32,981Kullanıcılar
ilkinsanSon üye
Üst Alt