iltasyazilim
FD Üye
Sual: (Midye ve ıstakoz yemeye günah demek, âdet ve göreneklerle ilgilidir Deniz kıyılarında oturanlar, kültürlerinde olduğu için rahatlıkla yiyorlar, ancak denizden uzak yerlerde yaşayanlar bu kültürden yoksundur Denizden çıkan her şeyin temiz olduğu yönünde bir de hadis olduğu için, midyenin haram olduğu söylenemez Kur’anda da midye konusunda kesin bir hüküm olmadığı için rahatça yenebilir) deniyor Bu görüşe ne denir?
CEVAP
Bu görüş birkaç bakımdan yanlıştır:
Birincisi, dinimizde tek delil Kur’an değildir Hadisi şeriflerle bildirilen hükümler de vardır İki âyeti kerime meali:
(Resulümün verdiğini alın, yasakladığından da sakının!) Haşr 7
(O Peygamber, güzel şeyleri helâl, çirkin şeyleri haram kılar) Araf 157
İşte müctehid âlimler, Kur’anı kerimin emrine uyarak, Resulullah efendimizin bu konudaki hadisi şeriflerine de bakmışlardır Kur’anı kerimde, köpek, fare ve yılan etinin haram olduğu bildirilmiyor diye, bunları yemek caiz olur mu? Bunların haram oldukları hadisi şeriflerle bildirilmiştir
İkincisi, müctehid olmayanların hadisi şeriflere göre de amel etmeleri caiz olmaz Mezhebinin bildirdiği hükme uyması vacib olur (Denizin hayvanları helâldir) mealindeki hadisi şerifi, Hanefî âlimleri, balık ve balık şeklinde olanlar hariç, deniz haşeratlarının yenmesinin caiz olmadığı şeklinde anlamışlardır Hanefî olup da, mezhebinin hükmüne uymayan, mezhebinin hükümlerini beğenmeyen kimse, (Benim mezhebim var) dese de, mezhepsizdir
Netice: Midye ve ıstakoz gibi deniz haşeratının yenmemesinin gelenekle, kültürle, hayat tarzıyla hiçbir ilgisi yoktur Hanefî mezhebinde olan Müslümanların, deniz kenarında da yaşasalar, balık şeklinde olmayan yengeç, midye, istiridye, ıstakoz, kerevit, karides gibi deniz haşeratını yemeleri caiz değildir
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
CEVAP
Bu görüş birkaç bakımdan yanlıştır:
Birincisi, dinimizde tek delil Kur’an değildir Hadisi şeriflerle bildirilen hükümler de vardır İki âyeti kerime meali:
(Resulümün verdiğini alın, yasakladığından da sakının!) Haşr 7
(O Peygamber, güzel şeyleri helâl, çirkin şeyleri haram kılar) Araf 157
İşte müctehid âlimler, Kur’anı kerimin emrine uyarak, Resulullah efendimizin bu konudaki hadisi şeriflerine de bakmışlardır Kur’anı kerimde, köpek, fare ve yılan etinin haram olduğu bildirilmiyor diye, bunları yemek caiz olur mu? Bunların haram oldukları hadisi şeriflerle bildirilmiştir
İkincisi, müctehid olmayanların hadisi şeriflere göre de amel etmeleri caiz olmaz Mezhebinin bildirdiği hükme uyması vacib olur (Denizin hayvanları helâldir) mealindeki hadisi şerifi, Hanefî âlimleri, balık ve balık şeklinde olanlar hariç, deniz haşeratlarının yenmesinin caiz olmadığı şeklinde anlamışlardır Hanefî olup da, mezhebinin hükmüne uymayan, mezhebinin hükümlerini beğenmeyen kimse, (Benim mezhebim var) dese de, mezhepsizdir
Netice: Midye ve ıstakoz gibi deniz haşeratının yenmemesinin gelenekle, kültürle, hayat tarzıyla hiçbir ilgisi yoktur Hanefî mezhebinde olan Müslümanların, deniz kenarında da yaşasalar, balık şeklinde olmayan yengeç, midye, istiridye, ıstakoz, kerevit, karides gibi deniz haşeratını yemeleri caiz değildir
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız