Bu listedeki en âlâ sanal gerçeklik gözlüklerini yukarıdakileri göz önünde bulundurarak seçtik. Konfor, gözlüğün başınıza ne kadar düzgün oturduğunun yanı sıra mide bulantısını hafifletmek için ne kadar uygun tasarlandığının da değerli olduğudur (yenileme suratı ve azaltılmış ekran kapısı efekti çok önemlidir). Oyun kütüphanesi de hayati bir bahistir. Başlıkları genişletmek için bu gözlüklerin birçoğunu kırmak mümkün olsa da en düzgün sanal gerçeklik gözlükleri sizin için mümkün olan en az çabayı gerektirir. Ve elbette fiyat kritiktir, hepimiz sınırsız gelire sahip değiliz ama asıl kıymetli nokta kazandığınız paranın karşılığını vermesidir.
En düzgün sanal gerçeklik gözlüğü
Ekran: OLED | Çözünürlük: 2880 x 1600 | Yenileme Suratı: 72Hz | Görüş ortamı: 100 aşama | Denetleyicisi: Oculus Touch | Irtibatlar: Bağımsız (şarj etmek için USB-C, 3. parti kulaklıklar için 3,5 mm jak)
Oculus Go, kablosuz sanal gerçekliğe akıllıca atılmış birinci adımdı fakat her şeyden çok bir konsept kanıtıydı. Artık kablolu muadili Rift S üzere 399 dolara satılan Oculus Quest var. Ahir bağımsız sanal gerçeklik kazandı.
Kablosuz VR özgürlüğü sahiden eksiksiz. Oculus'un başka gözlük eserlerine onlarca saat harcayıp yorulduktan sonra bile Quest, taşınabilirliği ile beni şaşırttı. Rift S ile birebir performansa sahip olmasa da, kendi gözlerinizden görüyormuş hissi benzersiz. Seyahate mi gidiyorsunuz? Quest'i çantanıza atın ve gidin. 571g yükü ile epey hafif olan gözlük, sensör, kablo yahut öteki rastgele bir aksesuar gerektimez (mükemmel, zarif dokunmatik denetim cihazları dışında) ve çalışması için devasa, güçlü bir oyun PC'sine bağlı olması gerekmez. Sanal gerçekliği en inandırıcı halde sunması, 399 dolarlık fiyatını münasebetli hale getiriyor.
Windows Mixed Reality öbekten en yeterli sanal gerçeklik gözlüğü
Ekran: AMOLED | Çözünürlük: 2880 x 1600 | Yenileme Suratı: 90Hz | Görüş meydanı: 110 kademe | Denetleyici: Odyssey Denetleyicileri | Kontaklar: HDMI, USB 3.0
Varsayım ettiğiniz üzere orjinal Odyssey HMD’nin yeni versiyonu olan Odyssey + Samsung, kıymetli bir gelişme ve Windows Mixed Reality (WMR) eserinin en düzgün mahsulü. Bu kategori ismi sizi yanıltmasın, Odyssey + her şeyden evvel hususî bir VR gözlüğüdür. "Mixed" terimi, Microsoft'un HoloLens'i VR teşebbüsü ile birebir ekosisteme dahil etme konusundaki isteğinden geliyor.
Odyssey + 2880x1600 çözünürlüğü ile VR gözlüklerde olan en düzgün çözünürlüklerden birine sahip ve tıpkı hengamda Samsung HMD'lerin birçoklarında gördüğünüz ince çizgileri azaltmak için kullandığı tescilli anti ekran kapı efektinden de yararlanıyor. Odyssey + 'daki SDE (ekran kapı efekti) pratik olarak farkedilemez ve WMR inside-out izleme standardıyla birleştiğinde dikkat alımlı bir dalma seviyesi sağlar.
Başlangıçta dar oyun kütüphanesi nedeniyle Odyssey + yahut eski versiyonunu bu listeye dahil etmek konusunda kararsızdık. Lakin HTC Viveport tüm WMR gözlüklerine destek vermeye başlayınca, bu geniş abonelik kütüphanesi Odyssey'in kataloğuna eklenmiş oldu.
Bağımsız en âlâ VR gözlük
Ekran: LCD | Çözünürlük: 2560 x 1440 | Yenileme Suratı: 60-72Hz | Görüş yeri: 100 radde | Denetleyici: Tek tescilli denetleyici | Ilişkiler: Bağımsız (şarj etmek için Micro USB 2.0; 3. parti kulaklıklar için 3,5 mm jak)
199 dolar fiyatıyla Go, listemizin en ucuz gözlüğü ve bu potansiyel tasarrufların yalnızca görünen kısmı. Go büsbütün bağımsız bir gözlük olduğundan onu kullanmak için bir bilgisayara gereksiniminiz yok. Daha pahalı gözlüklerin gerektirdiği yüksek seviyeli bir PC'den daha ucuzdur. Buna karşın Go düşük fiyatı ile epey sağlam bir gözlük. Rift yahut Vive Pro’yla yarışma edemez gelgelelim tekrar de Vive Pro'dan yalnızca on radde daha az etkileyici bir 2560x1440 çözünürlük ve 100 radde görüş yeri sunar.
Sanal gerçekliğin yahut sahiden ayakta durmanızı yahut hareket etmenizi gerektiren rastgele bir sanal gerçeklik deneyiminin en büyük dertlerinden biri, mütemadi olarak kablolara takılma yahut dolanma kaygısıyla karşı zıdda kalmanızdır. Go bağımsız olduğundan, bu büyük handikabı büsbütün ortadan kaldırarak daha rahat ve inançlı bir deneyim sağlıyor. Go sizi hareket ederken uzayda izlemiyor olsa da, Rift'in yaptığı üzere tüm kabloları ve birebir devranda bir gözlük setinin içinde sıkışmaktan kaynaklanan rahatsızlıkları da ortadan kaldırıyor. Ve rahatlıktan bahsedersek, Go yüzünüze tam olarak oturduğunda büsbütün rahat hissettiriyor. İç astarı yumuşak ve yastıklı, cildinizi sertleştiren sert plastik sırtlar yok.
Go, Vive Pro Rift ile yarışma edemez lakin tıpkı halde PlayStation VR'nin sunduklarıyla da kıyaslanamaz. Gerekli tüm bileşenlerini başınıza tutturulmuş küçük bir gri kutuya yerleştiren bir set için sağlam bir teklif kütüphanesiyle inanılmaz bir teknoloji kesimi ve başkaca uzun suram yahut konfigürasyon gerektirmiyor. Yani ailenizi şaşırtmak yahut arkadaşlarınızı sanal gerçekliğin harikalarıyla tanıştırmak istediğinizde kullanmak epey yalın.
Büyük oyun kütüphanesi için en düzgün sanal gerçeklik gözlüğü
Ekran: LCD | Çözünürlük: 2560 x 1600 | Yenileme Suratı: 80Hz | Görüş ortamı: 110 kademe | Denetleyicisi: Oculus Touch | Kontaklar: DisplayPort / Mini DisplayPort, USB 3.0
Rift S enteresan bir teklif. Özgün Oculus Rift'in güncellenmiş hali olan Oculus Rift S eski versiyonu yanından etti lakin orijinaliyle birebir fiyata satılıyor. Bununla birlikte, yenileme suratında ufak bir düşüş ve OLED yanına LCD lensler kullanılmasının tuhaf bir geri adım olduğu da söyleniyor.
Bununla birlikte, Rift S PC için satın alabileceğiniz en uygun orta seviye kablolu gözlük. Yepyeni Rift'in piyasaya sürülmesinden bu yana büyük ölçüde olgunlaşmış ve genişletilmiş bir kütüphaneye sahip olmasının yanı sıra yüksek çözünürlüğü ve daha rahat oturması, yepyeni Rift'in artık eskimiş olduğu mealine geliyor Özgünü yukarıda belirtilen kategorilerden kimilerinde küçük bir avantaja sahip olsa da, Rift S, bilhassa inside-out izlemeyi tam olarak desteklediğinden ötürü irtibat kurmanız ve oyun yerinizdeki harici sensörler için bir taraf bulmanız gerekmez.
Hali hazırda orta seviye yahut daha yüksek bir oyun PC'sine yatırım yaptıysanız, mükemmel görünen ve oynanan bir numara sınıf bir VR deneyimi yaşamak için âlâ bir gözlük istiyor gelgelelim bunun için büyük bir ölçüde para harcamak istemiyorsanız, katiyen Rift S’i tercih etmelisiniz. Gerçekte umduğumuzdan daha çok tekrara düşmüş bir yükseltme olabilir fakat yeniden de kusursuz bir donanım modülü ve bilgisayar sahiplerinin sanal gerçeklik yerküresine adım atmaları için kusursuz bir yol.
Oyun PC'lerinde 1. sınıf deneyim için en yeterli sanal gerçeklik gözlüğü
Ekran: AMOLED | Çözünürlük: 2880x1600 | Yenileme Suratı: 120Hz, deneysel 144Hz modu | Görüş ortamı: ~ 130 kademe | Denetleyici: Dizin Denetleyicileri | Ilişkiler: DisplayPort, USB 3.0, USB 2.0
Vive Pro, Quest ve Odyssey + 'a eşit bir ekran çözünürlüğüne sahip gelgelelim 120Hz yenileme suratı (şu anda desteklenmeyen deneysel modda 144Hz'e kadar) ile piyasada olan HMD'lerin (kasklı ekran) en uygun görsellerinden kimilerine sahiptir. Yaklaşık 130°'lik görüş meydanı, sınıfının en uygunudur ve gözlükte neredeyse hiç tespit edilebilir bir ekran kapısı efekti yoktur. Tıpkı devranda, harika Index denetim cihazlarında parmak izi takibi, gelecekteki aksesuarlar için USB geçidi ve kulakların derhal üstünde bulunan hoparlörleri üzerinden gelen olağanüstü, kristal netliğinde ses üzere kimi etkileyici teknoloji ve kullanışlı özelliklere de sahiptir. Tıpkı devranda, itinayla seçilmiş yüksek kaliteli materyallerden yapılmış ve 1. sınıf tartı dağılımı ile giymek epey rahattır.
Ancak tabi ki tüm bunların bir bedeli var. Fiyatını göz gerisi ettiğiniz takdirde Valve Index piyasadaki en âlâ sanal gerçeklik gözlüğüdür. Neredeyse bin dolarlık fiyatıyla Index’in, Rift S yahut Quest'in fiyatının iki katından ve Odyssey'nin MSRP'sinin neredeyse iki katından daha çokça bir maliyeti var. Ayrıyeten denetim cihazlarının kayan yazı özelliği olan parmak izleme teknolojisi için tasarrufun güvenilirliği yok.
Bununla birlikte, bütçeniz varsa ve güçlü bir oyun bilgisayarına sahipseniz ve sanal gerçekliğin sunabileceği en düzgün performansı görmek istiyorsanız, Index şu anda mevcut olan en yeterli 1. sınıf gözlüktür.
Sanal gerçeklik tabirlerinden kimileri
Field of view (FOV) (Görüş alanı)
Görüş meydanı, gözlemcinin görebildiği bir ortamın ölçüsünü belirtir. Sanal gerçeklikte ise ekranda görünen oyun yerküresinin kapsamıdır. Bir sanal gerçeklik gözlüğündeki daha geniş bir FOV, oyunun içine girme hissinin ayrılmaz bir modülüdür.
Head mounted display (HMD) (Kasklı ekran)
Çoklukla VR kulaklıklara atıfta bulunmak için kullanılan grafik özelliklere sahip başa takılan rastgele bir giyilebilir.
Inside-out tracking (İçerden izleme)
Dış algılayıcıların bilakis dış algılayıcıların hareketi izlemek için kullanıldığı, kullanıcının sanal gerçeklikte gözlükten kaynaklanan hareketlerini izlemek için kullanılan sistemler. İzleme ve kullanılan formül, üç muaflık kademesini (sanal gerçeklikte rastgele bir yana bakabilme) yahut altı muaflık kademesini (sanal gerçeklikte vücudunuzu rastgele bir cihete hareket ettirebilme ve etrafa bakabilme) sağlamak için çok kıymetlidir.
Latency (Gecikme)
Bir girdi ve bir karşılık arasındaki gecikme, başınızı hareket ettirme yahut farklı bir yol ile gözlük ekranındaki karşılık arasında olan gecikmedir. Düşük gecikme, sanal gerçeklikte mide bulantısını azaltmak için hayati ehemmiyete sahiptir.
Resolution (Çözünürlük)
Bir fotoğrafın yahut ekranın yatay ve dikey piksel cinsinden ölçümü. Sanal gerçeklikte yüksek çözünürlük değerlidir zira ekranlar kullanıcının gözlerine o kadar yakındır ki, pürüzlü çizgiler, piksellenme ve ekran kapısı efektini vurgular.
Refresh rate (Yenileme hızı)
Bir ekranın saniyede görüntüleyebildiği, hertz cinsinden ölçülen manzara sayısı. Düşük yenileme suratı, mide bulantısına (hatta donmaya) neden olabileceğinden, gecikmede olduğu üzere VR için yüksek yenileme suratı değerlidir.
Screendooreffect (SDE) (Ekran kapısı efekti)
Yakın uzaklıktan, pikseller halinde oluşturulan bir imgenin, pikselleri arasındaki ince çizgilerin görülebildiği taraftır. Yüksek çözünürlük (veya Odyssey + 'da yerleşik olan gibisi çözümler) bu etkiyi azaltır.