iltasyazilim
FD Üye
engellilerin trafikte yayalara ait olarak karşılaştığı sorunlar
Ulaşım, Somut Çevre ve Ev
Engellilerin topluma katılmalarının önündeki en büyük engellerden biri de ulaşım, somut çevre ve ev sorunudur Engellilerin içinde yaşadıkları fiziki çevre, sahip oldukları maddesel işlev bozukluklarıyetersizlikleri ve bunun yol açtığı sınırlamalar yüzünden büyük önem taşımaktadır Eğitim konusunda belirttiğimiz gibi, toplumu tasarlarken, bir toplum modeli ortaya koyarken, içinde yaşanılan maddi çevreyi de o toplumun içinde yaşayan herkesi düşünerek tasarlamak gerekir Yaşanılan konuttan tüm kamusal yaşam alanlarına, ve ulaşım araçlarına kadar tüm çevresel unsurların engellilerin özellikleri ve gereksinimleri dikkate alınarak tasarlanmadığı bir gerçektir Yollar, kaldırımlar, ulus binaları, parklar ve bahçeler, okullar, içinde yaşanılan konutlar, ulaşım araçları ve bunun gibi daha bir fazla bedensel çevre unsuru, engellilerin topluma katılmasının önünde önemli birer engel oluşturmaktadır Böylece sahip olduğu engeli sebebiyle hareket yeteneği sınırlanmış insanların bu ve benzeri sebeplerle yaşadıkları sınırlama daha da pekişmektedir Bunun anlamı Hareket yeteneği sınırlanan bireyin toplumsal yaşamdan dışlanmasıdır Fakat bütün bunlar, engellilerin topluma katılmasını, toplumla bütünleşmesini kolaylaştıracak bir biçimde tasarlanabilir ve geliştirilebilir (9)
Standart Kuralların eşdeğer katılım için kasıt seçtiği alanlardan ilki “ulaşılabilme (kaide 5) konusudur Bu anlamda maddi çevre koşullarının engellilerin yaşamını kolaylaştıracak şekilde düzenlenmesi, eşit katılım açısından hayati değerde kabul edilmektedir Maddi çevrenin yapılandırılmasında sorumluluk sahibi birey ve kuruluşların engelli kişiler konusunda akıllı, bilinçli ve sağduyu davranmaları sağlanmalıdır Bu amaçla fiziksel çevrenin tasarlanması ve yapılandırılması süreçlerinde engellilerin, ailelerinin ve örgütlerinin katılımı konusu büyük yük taşımaktadır *
Ulaşım, Somut Çevre ve Ev
Engellilerin topluma katılmalarının önündeki en büyük engellerden biri de ulaşım, somut çevre ve ev sorunudur Engellilerin içinde yaşadıkları fiziki çevre, sahip oldukları maddesel işlev bozukluklarıyetersizlikleri ve bunun yol açtığı sınırlamalar yüzünden büyük önem taşımaktadır Eğitim konusunda belirttiğimiz gibi, toplumu tasarlarken, bir toplum modeli ortaya koyarken, içinde yaşanılan maddi çevreyi de o toplumun içinde yaşayan herkesi düşünerek tasarlamak gerekir Yaşanılan konuttan tüm kamusal yaşam alanlarına, ve ulaşım araçlarına kadar tüm çevresel unsurların engellilerin özellikleri ve gereksinimleri dikkate alınarak tasarlanmadığı bir gerçektir Yollar, kaldırımlar, ulus binaları, parklar ve bahçeler, okullar, içinde yaşanılan konutlar, ulaşım araçları ve bunun gibi daha bir fazla bedensel çevre unsuru, engellilerin topluma katılmasının önünde önemli birer engel oluşturmaktadır Böylece sahip olduğu engeli sebebiyle hareket yeteneği sınırlanmış insanların bu ve benzeri sebeplerle yaşadıkları sınırlama daha da pekişmektedir Bunun anlamı Hareket yeteneği sınırlanan bireyin toplumsal yaşamdan dışlanmasıdır Fakat bütün bunlar, engellilerin topluma katılmasını, toplumla bütünleşmesini kolaylaştıracak bir biçimde tasarlanabilir ve geliştirilebilir (9)
Standart Kuralların eşdeğer katılım için kasıt seçtiği alanlardan ilki “ulaşılabilme (kaide 5) konusudur Bu anlamda maddi çevre koşullarının engellilerin yaşamını kolaylaştıracak şekilde düzenlenmesi, eşit katılım açısından hayati değerde kabul edilmektedir Maddi çevrenin yapılandırılmasında sorumluluk sahibi birey ve kuruluşların engelli kişiler konusunda akıllı, bilinçli ve sağduyu davranmaları sağlanmalıdır Bu amaçla fiziksel çevrenin tasarlanması ve yapılandırılması süreçlerinde engellilerin, ailelerinin ve örgütlerinin katılımı konusu büyük yük taşımaktadır *