iltasyazilim
FD Üye
engellılerın oturma yerlerı nasıl olmalıdır
Ulaşım, Bedensel Çevre ve Konut
Engellilerin topluma katılmalarının önündeki en büyük engellerden biri de ulaşım, fiziksel çevre ve ev sorunudur Engellilerin içinde yaşadıkları maddesel çevre, sahip oldukları maddi işlev bozukluklarıyetersizlikleri ve bunun yol açtığı sınırlamalar yüzünden büyük tartma taşımaktadır Eğitim konusunda belirttiğimiz gibi, toplumu tasarlarken, bir toplum modeli ortaya koyarken, içinde yaşanılan maddi çevreyi de o toplumun içinde yaşamış herkesi düşünerek tasarlamak gerekir Yaşanılan konuttan bütün kamusal hayat alanlarına, ve ulaşım araçlarına kadar tüm çevresel unsurların engellilerin özellikleri ve gereksinimleri dikkate alınarak tasarlanmadığı bir gerçektir Yollar, kaldırımlar, millet binaları, parklar ve bahçeler, okullar, içinde yaşanılan konutlar, ulaşım araçları ve bunun gibi daha bir fazla somut çevre unsuru, engellilerin topluma katılmasının önünde önemli birer engel oluşturmaktadır Böylece sahip olduğu engeli nedeniyle hareket yeteneği sınırlanmış insanların bu ve yarı sebeplerle yaşadıkları sınırlama daha da pekişmektedir Bunun anlamı Hareket yeteneği sınırlanan bireyin toplumsal yaşamdan dışlanmasıdır Ama tüm bunlar, engellilerin topluma katılmasını, toplumla bütünleşmesini kolaylaştıracak bir biçimde tasarlanabilir ve geliştirilebilir (9)
Standart Kuralların eşdeğer katılım için niyet seçtiği alanlardan ilki ulaşılabilme(kural 5) konusudur Bu anlamda somut çevre koşullarının engellilerin yaşamını kolaylaştıracak şekilde düzenlenmesi, eşdeğer katılım açısından yaşamsal değerde kabul edilmektedir Fiziki çevrenin yapılandırılmasında sorumluluk sahibi birey ve kuruluşların engelli kişiler konusunda bilgili, bilinçli ve sağduyu davranmaları sağlanmalıdır Bu amaçla maddesel çevrenin tasarlanması ve yapılandırılması süreçlerinde engellilerin, ailelerinin ve örgütlerinin katılımı konusu büyük tartı taşımaktadır *
Ulaşım, Bedensel Çevre ve Konut
Engellilerin topluma katılmalarının önündeki en büyük engellerden biri de ulaşım, fiziksel çevre ve ev sorunudur Engellilerin içinde yaşadıkları maddesel çevre, sahip oldukları maddi işlev bozukluklarıyetersizlikleri ve bunun yol açtığı sınırlamalar yüzünden büyük tartma taşımaktadır Eğitim konusunda belirttiğimiz gibi, toplumu tasarlarken, bir toplum modeli ortaya koyarken, içinde yaşanılan maddi çevreyi de o toplumun içinde yaşamış herkesi düşünerek tasarlamak gerekir Yaşanılan konuttan bütün kamusal hayat alanlarına, ve ulaşım araçlarına kadar tüm çevresel unsurların engellilerin özellikleri ve gereksinimleri dikkate alınarak tasarlanmadığı bir gerçektir Yollar, kaldırımlar, millet binaları, parklar ve bahçeler, okullar, içinde yaşanılan konutlar, ulaşım araçları ve bunun gibi daha bir fazla somut çevre unsuru, engellilerin topluma katılmasının önünde önemli birer engel oluşturmaktadır Böylece sahip olduğu engeli nedeniyle hareket yeteneği sınırlanmış insanların bu ve yarı sebeplerle yaşadıkları sınırlama daha da pekişmektedir Bunun anlamı Hareket yeteneği sınırlanan bireyin toplumsal yaşamdan dışlanmasıdır Ama tüm bunlar, engellilerin topluma katılmasını, toplumla bütünleşmesini kolaylaştıracak bir biçimde tasarlanabilir ve geliştirilebilir (9)
Standart Kuralların eşdeğer katılım için niyet seçtiği alanlardan ilki ulaşılabilme(kural 5) konusudur Bu anlamda somut çevre koşullarının engellilerin yaşamını kolaylaştıracak şekilde düzenlenmesi, eşdeğer katılım açısından yaşamsal değerde kabul edilmektedir Fiziki çevrenin yapılandırılmasında sorumluluk sahibi birey ve kuruluşların engelli kişiler konusunda bilgili, bilinçli ve sağduyu davranmaları sağlanmalıdır Bu amaçla maddesel çevrenin tasarlanması ve yapılandırılması süreçlerinde engellilerin, ailelerinin ve örgütlerinin katılımı konusu büyük tartı taşımaktadır *