iltasyazilim
FD Üye
Epikürcülük,
Epikürcülük Nedir?
Epikürcülük Hakkında Data
Epikürcülük terimi, Epiküros'tan (MÖ 341271) türetilmiştir Bahçeadında cana yakın ve kibar atmosferiyle tanıdık okuluna Antik Devir için sıra dışı bir kullanım olarak kadınlar ve köleler de buyur edilirdi
Epikürcülük; Her bireyin mutluluğu nasıl temin ve muhafaza edilir?sorusuna şöyle cevap vermiştir: Yaşamdan hoşgörü almalı, ama düşünüp tartarak Bir diğer ifadeyle, iyi bir hayat, müreffeh olduğu dek acının ve ıstırabın olmadığı bir yaşamdır Yaşamımız boyunca, azami refahı ve mutluluğu almak ve minimum acı ve ıstıraba dayanmak için hesap yapmalıyız Misal olarak; sonra acı sürüklemek pahasına şu andaki hemen olan, yoğun hazzı mı aramalıyım, yahut şimdiki hazzı, ileride daha uzun süreli bir mutluluğu edinmek umuduyla ertelemeli miyim? Alternatif seçenekler arasında kâr hasar hesabı yapmalıyız Başka bir söylemle bu, irfan sahibi ve kendisinin farkında olan bir hedonistin tavrıdır! Hazzı ara; ama bu hoşgörü hesaplanmış, planlanmış olsun! Daha açık konuşmak gerekirse, siyasete ya da beraberinde endişe ve tehlike getiren diğer meselelere bulaşma! Bunlar yerine, şarabının ve peynirinin tadını, barışma ve huzur içinde çıkarabileceğin korunmuş bir çevre içinde olmaya bak Dolayısıyla Epikürcüler, körlemesine bir fazla düşkünlük ve doyum arayışına kendini kaptırmış, gayri ahlakî bir hayat süren sansualistler gibi değildirler Tam aksine, Epiküros, hayatta önlem ve ihtiyatı tavsiye etmiştir; çünkü mutluluğu garanti altına alma konusunda hakimi olduğumuz tek şey hazdır Epikürcü hayat felsefesi iki maddeyle özetlenebilir
1 Var olan tek iyi, hazdır
2 Azami hazzı tedarik edebilmek için, yalnızca teftiş edebildiğimiz nazların tadını çıkarmalıyız
Hazzı (Yunanca: hedone) en yüksek (tek) iyi olarak kabul eden öğretiye hedonizmdenir; yani, şımartma felsefesi Epikürcülüğün önlem ve ihtiyat ile şekillenmiş hazcılık olduğu söylenebilir Birinci planda Epikürcüler hazzı hemen olan duyumsal arzu olarak görmezler; Epikürcülük refahın ve mutluluğun, arkadaşlık ve yazınsal hevesler gibi, daha rafine, tehlikesiz biçimlerini vurgular Eğer kişisel mutluluğumuzu tedarik ve saklamak istiyorsak, bunlar gibi daha belirgin ve incelmiş nazların peşinden koşmalıyız
bununla birlikte Epikürcülük, sağladığı azıcık hazza karşılık çok yoğun endişeye yol açan siyasî faaliyetleri küçümseyip reddetmiştir Devleti veya toplumu bizatihi değer içeren unsurlar olarak görmez Yalnızca şımartma ancak bu da ister istemez bireyin hazzıdır, kendi içinde bir değere sahiptir Devlet ve toplum sadece bireyin hazzını sağladıkları ve bireyi acıdan uzaktan tuttukları ölçüde iyidirler Yasalar ve adetler yalnızca kişisel menfaatleri teşvik etmek nedeniyle varolduk larında bir değere sahiptirler İnsanları hukuka aleyhinde gelmekten alıkoyan şey cezalandırılma korkusudur yani acı korkusu Her şey, kişisel hazza dayanmaktadır Fakat en fazla kişisel hazzı hedeflediği sürece bir etik veya bir hukuk sisteminin iyiliğinden söz edilebilir Dürüst ve ahlakî olan için bunun ötesinde bir başlıca yoktur (Lakin öteki on kişinin duyacağı hazzın benim duyacağım hoşnutsuzluğa layık olduğunu belirleyecek olan kim? Ve öbür türdeki hazları birbirleriyle nasıl kıyaslayabilirim?!
Epikürcülükte gördüğümüz doğa felsefesi ve başlıca Demokritos'un materyalist atom teorisine karşılık gelir gibi görünen bir bakıma şöyle bir hayat felsefesini savunmuştur: Ruh ve erişilmez, değersiz tanrılar da dahil olmak üzere her şey maddî olduğuna tarafından dinî sınırlamaların bizi huzursuz etmesine müsade vermemeliyiz
Epiküros'un öğretisinden ayrı olarak; fiziki hazzınzevkin yaşamda değeri olan tek şey olduğunu söyleyen radikal bir hazcılık, bütün nimet ve hizmetlere nispeten kolayca ulaşabilen; hazzın ve zevkin fazla değerine, mahrumiyet ve acıdan ziyade güvenebilen insanlara hitap edebilir Ama antik çağdaki insanların büyük bir çoğunluğu için, böyle bir teori kolaylıkla ölümcül sonuçlar doğurabilirdi: Eğer insanların çoğu acı ve tutku arasındaki ilişkiyi hesaplayacak olsaydı, ortalama yanıt olumsuz yönde olacaktı Acıların toplamı nazların toplamını kolaylıkla aşardı Radikal hedonizme tarafından, böyle bir hayat da yaşamaya değer olmazdı Bu açıdan, zalim kaderin sefalete hükümlü ettiği halk müziği için; MÖ üçüncü yüzyılda yaşayan, hedonist filozof Hegesias'ın intihar önerisi garip bir zihin olmaktan öte bir amaç ifade eder Saf hazcılık, intiharın savunucusu haline gelebilir
Özel Baskı *
Epikürcülük Nedir?
Epikürcülük Hakkında Data
Epikürcülük terimi, Epiküros'tan (MÖ 341271) türetilmiştir Bahçeadında cana yakın ve kibar atmosferiyle tanıdık okuluna Antik Devir için sıra dışı bir kullanım olarak kadınlar ve köleler de buyur edilirdi
Epikürcülük; Her bireyin mutluluğu nasıl temin ve muhafaza edilir?sorusuna şöyle cevap vermiştir: Yaşamdan hoşgörü almalı, ama düşünüp tartarak Bir diğer ifadeyle, iyi bir hayat, müreffeh olduğu dek acının ve ıstırabın olmadığı bir yaşamdır Yaşamımız boyunca, azami refahı ve mutluluğu almak ve minimum acı ve ıstıraba dayanmak için hesap yapmalıyız Misal olarak; sonra acı sürüklemek pahasına şu andaki hemen olan, yoğun hazzı mı aramalıyım, yahut şimdiki hazzı, ileride daha uzun süreli bir mutluluğu edinmek umuduyla ertelemeli miyim? Alternatif seçenekler arasında kâr hasar hesabı yapmalıyız Başka bir söylemle bu, irfan sahibi ve kendisinin farkında olan bir hedonistin tavrıdır! Hazzı ara; ama bu hoşgörü hesaplanmış, planlanmış olsun! Daha açık konuşmak gerekirse, siyasete ya da beraberinde endişe ve tehlike getiren diğer meselelere bulaşma! Bunlar yerine, şarabının ve peynirinin tadını, barışma ve huzur içinde çıkarabileceğin korunmuş bir çevre içinde olmaya bak Dolayısıyla Epikürcüler, körlemesine bir fazla düşkünlük ve doyum arayışına kendini kaptırmış, gayri ahlakî bir hayat süren sansualistler gibi değildirler Tam aksine, Epiküros, hayatta önlem ve ihtiyatı tavsiye etmiştir; çünkü mutluluğu garanti altına alma konusunda hakimi olduğumuz tek şey hazdır Epikürcü hayat felsefesi iki maddeyle özetlenebilir
1 Var olan tek iyi, hazdır
2 Azami hazzı tedarik edebilmek için, yalnızca teftiş edebildiğimiz nazların tadını çıkarmalıyız
Hazzı (Yunanca: hedone) en yüksek (tek) iyi olarak kabul eden öğretiye hedonizmdenir; yani, şımartma felsefesi Epikürcülüğün önlem ve ihtiyat ile şekillenmiş hazcılık olduğu söylenebilir Birinci planda Epikürcüler hazzı hemen olan duyumsal arzu olarak görmezler; Epikürcülük refahın ve mutluluğun, arkadaşlık ve yazınsal hevesler gibi, daha rafine, tehlikesiz biçimlerini vurgular Eğer kişisel mutluluğumuzu tedarik ve saklamak istiyorsak, bunlar gibi daha belirgin ve incelmiş nazların peşinden koşmalıyız
bununla birlikte Epikürcülük, sağladığı azıcık hazza karşılık çok yoğun endişeye yol açan siyasî faaliyetleri küçümseyip reddetmiştir Devleti veya toplumu bizatihi değer içeren unsurlar olarak görmez Yalnızca şımartma ancak bu da ister istemez bireyin hazzıdır, kendi içinde bir değere sahiptir Devlet ve toplum sadece bireyin hazzını sağladıkları ve bireyi acıdan uzaktan tuttukları ölçüde iyidirler Yasalar ve adetler yalnızca kişisel menfaatleri teşvik etmek nedeniyle varolduk larında bir değere sahiptirler İnsanları hukuka aleyhinde gelmekten alıkoyan şey cezalandırılma korkusudur yani acı korkusu Her şey, kişisel hazza dayanmaktadır Fakat en fazla kişisel hazzı hedeflediği sürece bir etik veya bir hukuk sisteminin iyiliğinden söz edilebilir Dürüst ve ahlakî olan için bunun ötesinde bir başlıca yoktur (Lakin öteki on kişinin duyacağı hazzın benim duyacağım hoşnutsuzluğa layık olduğunu belirleyecek olan kim? Ve öbür türdeki hazları birbirleriyle nasıl kıyaslayabilirim?!
Epikürcülükte gördüğümüz doğa felsefesi ve başlıca Demokritos'un materyalist atom teorisine karşılık gelir gibi görünen bir bakıma şöyle bir hayat felsefesini savunmuştur: Ruh ve erişilmez, değersiz tanrılar da dahil olmak üzere her şey maddî olduğuna tarafından dinî sınırlamaların bizi huzursuz etmesine müsade vermemeliyiz
Epiküros'un öğretisinden ayrı olarak; fiziki hazzınzevkin yaşamda değeri olan tek şey olduğunu söyleyen radikal bir hazcılık, bütün nimet ve hizmetlere nispeten kolayca ulaşabilen; hazzın ve zevkin fazla değerine, mahrumiyet ve acıdan ziyade güvenebilen insanlara hitap edebilir Ama antik çağdaki insanların büyük bir çoğunluğu için, böyle bir teori kolaylıkla ölümcül sonuçlar doğurabilirdi: Eğer insanların çoğu acı ve tutku arasındaki ilişkiyi hesaplayacak olsaydı, ortalama yanıt olumsuz yönde olacaktı Acıların toplamı nazların toplamını kolaylıkla aşardı Radikal hedonizme tarafından, böyle bir hayat da yaşamaya değer olmazdı Bu açıdan, zalim kaderin sefalete hükümlü ettiği halk müziği için; MÖ üçüncü yüzyılda yaşayan, hedonist filozof Hegesias'ın intihar önerisi garip bir zihin olmaktan öte bir amaç ifade eder Saf hazcılık, intiharın savunucusu haline gelebilir
Özel Baskı *