Epikurculuk,
Epikurculuk Ne demek,
Epikurcu Felsefe,
Epikurculuk Nedir Anlamı
Epikurculuk terimi, Epikuros'tan (MO 341271) turetilmiştir Bahceadında samimi ve zarif atmosferiyle bilinen okuluna Antik Cağ icin sıra dışı bir uygulama olarak kadınlar ve koleler de buyur edilirdi
Epikurculuk; Her bireyin mutluluğu nasıl temin ve muhafaza edilir?sorusuna şoyle yanıt vermiştir: Yaşamdan zevk almalı, fakat duşunup tartarak Bir başka ifadeyle, iyi bir yaşam, mureffeh olduğu kadar acının ve ıstırabın olmadığı bir yaşamdır Yaşamımız boyunca, en fazla refahı ve mutluluğu elde etmek ve en az acı ve ıstıraba katlanmak icin hesap yapmalıyız Ornek olarak; daha sonra acı cekmek pahasına şu andaki anlık, yoğun hazzı mı aramalıyım, yoksa şimdiki hazzı, ileride daha uzun sureli bir mutluluğu elde etmek umuduyla ertelemeli miyim? Alternatif secenekler arasında kar zarar hesabı yapmalıyız Başka bir soylemle bu, irfan sahibi ve kendisinin farkında olan bir hedonistin tavrıdır! Hazzı ara; fakat bu haz hesaplanmış, planlanmış olsun! Daha acıkcası, siyasete veya beraberinde endişe ve risk getiren diğer meselelere bulaşma! Bunlar yerine, şarabının ve peynirinin tadını, barış ve huzur icinde cıkarabileceğin korunmuş bir cevre icinde olmaya bak Dolayısıyla Epikurculer, korlemesine bir aşırı duşkunluk ve doyum arayışına dalmış, gayri ahlaki bir yaşam suren sansualistler gibi değildirler Tam tersine, Epikuros, hayatta tedbir ve ihtiyatı tavsiye etmiştir; cunku mutluluğu garanti altına alma konusunda hakimi olduğumuz tek şey hazdır Epikurcu yaşam felsefesi iki maddeyle ozetlenebilir
1 Var olan tek iyi, hazdır
2 Azami hazzı temin edebilmek icin, sadece kontrol edebildiğimiz nazların tadını cıkarmalıyız
Hazzı (Yunanca: hedone) en yuksek (tek) iyi olarak kabul eden oğretiye hedonizmdenir; yani, haz felsefesi Epikurculuğun tedbir ve ihtiyat ile şekillenmiş hedonizm olduğu soylenebilir Birinci planda Epikurculer hazzı anlık duyumsal arzu olarak gormezler; Epikurculuk refahın ve mutluluğun, dostluk ve edebi hevesler gibi, daha rafine, guvenli bicimlerini vurgular Eğer kişisel mutluluğumuzu temin ve muhafaza etmek istiyorsak, bunlar gibi daha belirgin ve incelmiş nazların peşinden koşmalıyız
Aynı zamanda Epikurculuk, sağladığı azıcık hazza karşılık cok yoğun endişeye yol acan siyasi faaliyetleri kucumseyip reddetmiştir Devleti veya toplumu bizatihi değer taşıyan unsurlar olarak gormez Sadece haz ki bu da ister istemez bireyin hazzıdır, kendi icinde bir değere sahiptir Devlet ve toplum sadece bireyin hazzını sağladıkları ve bireyi acıdan uzak tuttukları olcude iyidirler Yasalar ve adetler sadece bireysel menfaatleri desteklemek amacıyla varolduk larında bir değere sahiptirler İnsanları hukuka karşı gelmekten alıkoyan şey cezalandırılma korkusudur yani acı korkusu Her şey, bireysel hazza dayanmaktadır Ancak azami bireysel hazzı hedeflediği surece bir ahlak veya bir hukuk sisteminin iyiliğinden soz edilebilir Doğru ve ahlaki olan icin bunun otesinde bir esas yoktur
Epikuros'un oğretisinden farklı olarak; fiziksel hazzınzevkin yaşamda değeri olan tek şey olduğunu soyleyen radikal bir hedonizm, butun nimet ve hizmetlere nispeten kolayca ulaşabilen; hazzın ve zevkin artı değerine, yoksunluk ve acıdan ziyade guvenebilen insanlara hitap edebilir Fakat antik cağdaki insanların buyuk bir coğunluğu icin, boyle bir teori kolaylıkla olumcul sonuclar doğurabilirdi: Eğer insanların coğu acı ve haz arasındaki ilişkiyi hesaplayacak olsaydı, ortalama yanıt negatif yonde olacaktı Acıların toplamı nazların toplamını kolaylıkla aşardı Radikal hedonizme gore, boyle bir yaşam da yaşamaya değer olmazdı Bu acıdan, zalim kaderin sefalete mahkum ettiği insanlar icin; MO ucuncu yuzyılda yaşamış, hedonist filozof Hegesias'ın intihar onerisi eksantrik bir fikir olmaktan ote bir anlam ifade eder Saf hedonizm, intiharın savunucusu haline gelebilir
Alıntı
Epikurculuk Ne demek,
Epikurcu Felsefe,
Epikurculuk Nedir Anlamı
Epikurculuk terimi, Epikuros'tan (MO 341271) turetilmiştir Bahceadında samimi ve zarif atmosferiyle bilinen okuluna Antik Cağ icin sıra dışı bir uygulama olarak kadınlar ve koleler de buyur edilirdi
Epikurculuk; Her bireyin mutluluğu nasıl temin ve muhafaza edilir?sorusuna şoyle yanıt vermiştir: Yaşamdan zevk almalı, fakat duşunup tartarak Bir başka ifadeyle, iyi bir yaşam, mureffeh olduğu kadar acının ve ıstırabın olmadığı bir yaşamdır Yaşamımız boyunca, en fazla refahı ve mutluluğu elde etmek ve en az acı ve ıstıraba katlanmak icin hesap yapmalıyız Ornek olarak; daha sonra acı cekmek pahasına şu andaki anlık, yoğun hazzı mı aramalıyım, yoksa şimdiki hazzı, ileride daha uzun sureli bir mutluluğu elde etmek umuduyla ertelemeli miyim? Alternatif secenekler arasında kar zarar hesabı yapmalıyız Başka bir soylemle bu, irfan sahibi ve kendisinin farkında olan bir hedonistin tavrıdır! Hazzı ara; fakat bu haz hesaplanmış, planlanmış olsun! Daha acıkcası, siyasete veya beraberinde endişe ve risk getiren diğer meselelere bulaşma! Bunlar yerine, şarabının ve peynirinin tadını, barış ve huzur icinde cıkarabileceğin korunmuş bir cevre icinde olmaya bak Dolayısıyla Epikurculer, korlemesine bir aşırı duşkunluk ve doyum arayışına dalmış, gayri ahlaki bir yaşam suren sansualistler gibi değildirler Tam tersine, Epikuros, hayatta tedbir ve ihtiyatı tavsiye etmiştir; cunku mutluluğu garanti altına alma konusunda hakimi olduğumuz tek şey hazdır Epikurcu yaşam felsefesi iki maddeyle ozetlenebilir
1 Var olan tek iyi, hazdır
2 Azami hazzı temin edebilmek icin, sadece kontrol edebildiğimiz nazların tadını cıkarmalıyız
Hazzı (Yunanca: hedone) en yuksek (tek) iyi olarak kabul eden oğretiye hedonizmdenir; yani, haz felsefesi Epikurculuğun tedbir ve ihtiyat ile şekillenmiş hedonizm olduğu soylenebilir Birinci planda Epikurculer hazzı anlık duyumsal arzu olarak gormezler; Epikurculuk refahın ve mutluluğun, dostluk ve edebi hevesler gibi, daha rafine, guvenli bicimlerini vurgular Eğer kişisel mutluluğumuzu temin ve muhafaza etmek istiyorsak, bunlar gibi daha belirgin ve incelmiş nazların peşinden koşmalıyız
Aynı zamanda Epikurculuk, sağladığı azıcık hazza karşılık cok yoğun endişeye yol acan siyasi faaliyetleri kucumseyip reddetmiştir Devleti veya toplumu bizatihi değer taşıyan unsurlar olarak gormez Sadece haz ki bu da ister istemez bireyin hazzıdır, kendi icinde bir değere sahiptir Devlet ve toplum sadece bireyin hazzını sağladıkları ve bireyi acıdan uzak tuttukları olcude iyidirler Yasalar ve adetler sadece bireysel menfaatleri desteklemek amacıyla varolduk larında bir değere sahiptirler İnsanları hukuka karşı gelmekten alıkoyan şey cezalandırılma korkusudur yani acı korkusu Her şey, bireysel hazza dayanmaktadır Ancak azami bireysel hazzı hedeflediği surece bir ahlak veya bir hukuk sisteminin iyiliğinden soz edilebilir Doğru ve ahlaki olan icin bunun otesinde bir esas yoktur
Epikuros'un oğretisinden farklı olarak; fiziksel hazzınzevkin yaşamda değeri olan tek şey olduğunu soyleyen radikal bir hedonizm, butun nimet ve hizmetlere nispeten kolayca ulaşabilen; hazzın ve zevkin artı değerine, yoksunluk ve acıdan ziyade guvenebilen insanlara hitap edebilir Fakat antik cağdaki insanların buyuk bir coğunluğu icin, boyle bir teori kolaylıkla olumcul sonuclar doğurabilirdi: Eğer insanların coğu acı ve haz arasındaki ilişkiyi hesaplayacak olsaydı, ortalama yanıt negatif yonde olacaktı Acıların toplamı nazların toplamını kolaylıkla aşardı Radikal hedonizme gore, boyle bir yaşam da yaşamaya değer olmazdı Bu acıdan, zalim kaderin sefalete mahkum ettiği insanlar icin; MO ucuncu yuzyılda yaşamış, hedonist filozof Hegesias'ın intihar onerisi eksantrik bir fikir olmaktan ote bir anlam ifade eder Saf hedonizm, intiharın savunucusu haline gelebilir
Alıntı