iltasyazilim
FD Üye
Epikürcülük,
Epikürcülük Ne demek,
Epikürcü Felsefe,
Epikürcülük Nedir Anlamı
Epikürcülük terimi, Epiküros'tan (MÖ 341271) türetilmiştir Bahçeadında arkadaş canlısı ve zarif atmosferiyle tanıdık okuluna Antik Çağ için sıra dışı bir dilekçe olarak kadınlar ve köleler de buyur edilirdi
Epikürcülük; Her bireyin mutluluğu nasıl tedarik ve muhafaza edilir?sorusuna şöyle yanıt vermiştir: Yaşamdan haz almalı, ama düşünüp tartarak Bir diğer ifadeyle, iyi bir hayat, müreffeh olduğu kadar acının ve ıstırabın olmadığı bir yaşamdır Yaşamımız her tarafında, maksimum refahı ve mutluluğu olmak ve minimum acı ve ıstıraba sabretmek için hesap yapmalıyız Misal olarak; daha sonra acı sürüklemek pahasına şu andaki hemen olan, yoğun hazzı mı aramalıyım, yoksa şimdiki hazzı, ileride daha uzun süreli bir mutluluğu olmak umuduyla ertelemeli miyim? Alternatif seçenekler arasında kâr hasar hesabı yapmalıyız Diğer bir söylemle bu, irfan sahibi ve kendisinin farkında bir hedonistin tavrıdır! Hazzı ara; fakat bu haz hesaplanmış, planlanmış olsun! Daha doğrusu, siyasete veya beraberinde endişe ve tehlike getiren öteki meselelere bulaşma! Bunlar yerine, şarabının ve peynirinin tadını, uzlaştırma ve huzur içinde çıkarabileceğin korunmuş bir çevre içinde olmaya bak Dolayısıyla Epikürcüler, körlemesine bir fazla düşkünlük ve doyum arayışına kendini kaptırmış, gayri ahlakî bir yaşam süren sansualistler gibi değildirler Bütün tersine, Epiküros, hayatta tedbir ve ihtiyatı nasihat etmiştir; çünkü mutluluğu garanti altına alma konusunda hakimi olduğumuz tek şey hazdır Epikürcü yaşam felsefesi iki maddeyle özetlenebilir
1 Var olan tek iyi, hazdır
2 Azami hazzı tedarik olabilmek için, sadece yoklama edebildiğimiz nazların tadını çıkarmalıyız
Hazzı (Yunanca: hedone) en yüksek (tek) iyi olarak kabul eden öğretiye hedonizmdenir; yani, haz felsefesi Epikürcülüğün tedbir ve ihtiyat ile şekillenmiş hazcılık olduğu söylenebilir Birinci planda Epikürcüler hazzı anlık duyumsal istek olarak görmezler; Epikürcülük refahın ve mutluluğun, dostluk ve yazınsal hevesler gibi, daha arıtılmış, tehlikesiz biçimlerini vurgular Eğer kişisel mutluluğumuzu tedarik ve saklamak istiyorsak, bunlar gibi daha keskin ve incelmiş nazların peşinden koşmalıyız
bununla beraber Epikürcülük, sağladığı azıcık hazza karşılık fazla yoğun endişeye yol açan siyasî faaliyetleri küçümseyip reddetmiştir Devleti veya toplumu bizatihi değer taşıyan unsurlar olarak görmez Sadece hoşgörü ki bu da ister istemez bireyin hazzıdır, kendi içinde bir değere sahiptir Devlet ve toplum sadece bireyin hazzını sağladıkları ve bireyi acıdan uzak tuttukları ölçüde iyidirler Yasalar ve adetler sadece bireysel menfaatleri cesaretlendirmek nedeniyle varolduk larında bir değere sahiptirler İnsanları hukuka karşı gelmekten alıkoyan şey cezalandırılma korkusudur yani acı korkusu Her şey, kişisel hazza dayanmaktadır Ama maksimum kişisel hazzı hedeflediği sürece bir ahlak ya da bir hukuk sisteminin iyiliğinden söz edilebilir Doğru ve ahlakî olan için bunun ötesinde bir başlıca yoktur
Epiküros'un öğretisinden bambaşka olarak; fiziki hazzınzevkin yaşamda değeri olan tek şey olduğunu söyleyen radikal bir hedonizm, tüm nimet ve hizmetlere nispeten zahmetsizce ulaşabilen; hazzın ve zevkin artı değerine, yoksunluk ve acıdan ziyade güvenebilen insanlara hitap edebilir Ama antik çağdaki insanların büyük bir çoğunluğu için, böyle bir teori kolaylıkla ölümcül sonuçlar doğurabilirdi: Eğer insanların çoğu acı ve zevk arasındaki ilişkiyi hesaplayacak olsaydı, ortalama cevap olumsuz yönde olacaktı Acıların toplamı nazların toplamını kolaylıkla aşardı Radikal hedonizme tarafından, böyle bir hayat da yaşamaya layık olmazdı Bu açıdan, zalim kaderin sefalete mahkum ettiği halk için; MÖ üçüncü yüzyılda yaşayan, hedonist filozof Hegesias'ın intihar önerisi alışılmadık bir akıl olmaktan öte bir anlam ifade eder Saf hedonizm, intiharın savunucusu haline gelebilir
Seçme Parça *
Epikürcülük Ne demek,
Epikürcü Felsefe,
Epikürcülük Nedir Anlamı
Epikürcülük terimi, Epiküros'tan (MÖ 341271) türetilmiştir Bahçeadında arkadaş canlısı ve zarif atmosferiyle tanıdık okuluna Antik Çağ için sıra dışı bir dilekçe olarak kadınlar ve köleler de buyur edilirdi
Epikürcülük; Her bireyin mutluluğu nasıl tedarik ve muhafaza edilir?sorusuna şöyle yanıt vermiştir: Yaşamdan haz almalı, ama düşünüp tartarak Bir diğer ifadeyle, iyi bir hayat, müreffeh olduğu kadar acının ve ıstırabın olmadığı bir yaşamdır Yaşamımız her tarafında, maksimum refahı ve mutluluğu olmak ve minimum acı ve ıstıraba sabretmek için hesap yapmalıyız Misal olarak; daha sonra acı sürüklemek pahasına şu andaki hemen olan, yoğun hazzı mı aramalıyım, yoksa şimdiki hazzı, ileride daha uzun süreli bir mutluluğu olmak umuduyla ertelemeli miyim? Alternatif seçenekler arasında kâr hasar hesabı yapmalıyız Diğer bir söylemle bu, irfan sahibi ve kendisinin farkında bir hedonistin tavrıdır! Hazzı ara; fakat bu haz hesaplanmış, planlanmış olsun! Daha doğrusu, siyasete veya beraberinde endişe ve tehlike getiren öteki meselelere bulaşma! Bunlar yerine, şarabının ve peynirinin tadını, uzlaştırma ve huzur içinde çıkarabileceğin korunmuş bir çevre içinde olmaya bak Dolayısıyla Epikürcüler, körlemesine bir fazla düşkünlük ve doyum arayışına kendini kaptırmış, gayri ahlakî bir yaşam süren sansualistler gibi değildirler Bütün tersine, Epiküros, hayatta tedbir ve ihtiyatı nasihat etmiştir; çünkü mutluluğu garanti altına alma konusunda hakimi olduğumuz tek şey hazdır Epikürcü yaşam felsefesi iki maddeyle özetlenebilir
1 Var olan tek iyi, hazdır
2 Azami hazzı tedarik olabilmek için, sadece yoklama edebildiğimiz nazların tadını çıkarmalıyız
Hazzı (Yunanca: hedone) en yüksek (tek) iyi olarak kabul eden öğretiye hedonizmdenir; yani, haz felsefesi Epikürcülüğün tedbir ve ihtiyat ile şekillenmiş hazcılık olduğu söylenebilir Birinci planda Epikürcüler hazzı anlık duyumsal istek olarak görmezler; Epikürcülük refahın ve mutluluğun, dostluk ve yazınsal hevesler gibi, daha arıtılmış, tehlikesiz biçimlerini vurgular Eğer kişisel mutluluğumuzu tedarik ve saklamak istiyorsak, bunlar gibi daha keskin ve incelmiş nazların peşinden koşmalıyız
bununla beraber Epikürcülük, sağladığı azıcık hazza karşılık fazla yoğun endişeye yol açan siyasî faaliyetleri küçümseyip reddetmiştir Devleti veya toplumu bizatihi değer taşıyan unsurlar olarak görmez Sadece hoşgörü ki bu da ister istemez bireyin hazzıdır, kendi içinde bir değere sahiptir Devlet ve toplum sadece bireyin hazzını sağladıkları ve bireyi acıdan uzak tuttukları ölçüde iyidirler Yasalar ve adetler sadece bireysel menfaatleri cesaretlendirmek nedeniyle varolduk larında bir değere sahiptirler İnsanları hukuka karşı gelmekten alıkoyan şey cezalandırılma korkusudur yani acı korkusu Her şey, kişisel hazza dayanmaktadır Ama maksimum kişisel hazzı hedeflediği sürece bir ahlak ya da bir hukuk sisteminin iyiliğinden söz edilebilir Doğru ve ahlakî olan için bunun ötesinde bir başlıca yoktur
Epiküros'un öğretisinden bambaşka olarak; fiziki hazzınzevkin yaşamda değeri olan tek şey olduğunu söyleyen radikal bir hedonizm, tüm nimet ve hizmetlere nispeten zahmetsizce ulaşabilen; hazzın ve zevkin artı değerine, yoksunluk ve acıdan ziyade güvenebilen insanlara hitap edebilir Ama antik çağdaki insanların büyük bir çoğunluğu için, böyle bir teori kolaylıkla ölümcül sonuçlar doğurabilirdi: Eğer insanların çoğu acı ve zevk arasındaki ilişkiyi hesaplayacak olsaydı, ortalama cevap olumsuz yönde olacaktı Acıların toplamı nazların toplamını kolaylıkla aşardı Radikal hedonizme tarafından, böyle bir hayat da yaşamaya layık olmazdı Bu açıdan, zalim kaderin sefalete mahkum ettiği halk için; MÖ üçüncü yüzyılda yaşayan, hedonist filozof Hegesias'ın intihar önerisi alışılmadık bir akıl olmaktan öte bir anlam ifade eder Saf hedonizm, intiharın savunucusu haline gelebilir
Seçme Parça *