Erbatur: Aile mi korunmalı; bayan mı? 4320 Sayılı Ailenin Korunmasına Kanun'unun değişmesini isteyen CHP'li Erbatur, yasa şiddete aleyhinde kadını korumalıderken, aksaklıklara uyarı çekti: Yasa kadını koca dayağından koruyor, baba dayağından korumuyor Hem bekar bayan yararlanamıyordedi Türkiye Büyük Irk Meclisi'ne (TBMM) 4320 sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun'da değiştirme önerisi veren Cumhuriyet Halk Parti (CHP) Adana milletvekili Gaye Erbatur, kanun'un, kadına yönelik şiddeti önlemek için çıkarıldığını söylüyor Erbatur, Töre Iffet Araştırma komisyonunun çalışmaları esnasında, uygulamalar sırasında aksaklıklar çıktığını gördükdiye konuşuyor Bayan örgütlerinin talepleri vardı 4320 Sayılı Kanun'la ilgili olarak Türkiye Barolar Birliği Bayan Hukuku Komisyonu'nun (TÜBAKKOM) ve kadın örgütlerinin değişiklik talepleri olduğunu söylüyor Erbatur: 4320 sayılı Kanun, 1998 den beri uygulanıyor Bayan avukatların ve kadın örgütlerinin talepleri vardı O değişiklikleri yasal olarak önermek istedimdedi Evlilik dışı birliktelikleri yasa tanımıyor Erbatur, 4320 sayılı yasada kusurlu benzeşen tanımının olduğunu söylüyor ve evlilik dışı birlikteliklerin yasanın korumasından uzaktan olduğuna uyarı çekiyor: İki birey bir arada yaşıyorsa bu yasa, uygulanamayacak; çünkü yasal olarak evli olmadıklarından benzeyen değiller Ama yasanın uygulanması zorunlu Kusurlu benzer deyince koca şiddeti söz konusu olabiliyor Fakat şiddeti uygulayan baba, oğul, kayınvalide, büyük baba olabiliyor O aile bireylerinin tamamı zor uygulayabilir Kusurlu birey tanımını getirmemiz doğru olarak diye düşündük ve onu koyduk4320 Sayılı Yasa'yla ilgili madde değişim gerekçeleri Madde 1; Gerçekte sözel kuvvet, psikolojik güç, cinsel şiddet gibi zor türlerinin göz ardı edildiği ve kuvvet denilince sadece fiziksel şiddetin algılanmakta olduğu göz önünde bulundurularak 14011998 tarihli 4320 Sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun'un 1maddesine şiddetin herhangi bir türü ibaresi eklenerek kanunun ruhuna yerinde olan etkin korumanın sağlanması amaçlanmıştır Madde 2; Ülkemizdeki geniş aile yapısı göz önünde tutularak, şiddeti uygulayan bireyin yalnızca eşlerden biri olmadığı olaylar mevcuttur Nasıl ama baskı gören kavramı benzer çatı altında yaşamış öteki aile bireyleri denilerek sadece eşlerden biri ya da çocuklar ile sınırlı tutulmamışsa, kanun şiddeti uygulayan birey açısından da benzer şekilde mütalaa edilmelidir Madde 3; Karakolların, emniyet müdürlüklerinin ve suçüstü savcılığının, aile içi zorlama içerikli bütün vakalarla ilgili sorumluluğunun olması zorunludur Koruma kararı verilmiş kişi eğer ama bu karara tutarsız davranmış ise kanunun sağlaması gereken etkili koruma için verilecek olan hapis cezasının paraya çevrilememesi ve ertelenememesi gerekmektedir Mağdur olan bireyin haklarının etkili bir şekilde kullanabilmesi için ücretsiz yasal yardımdan faydalanabilmesi gerekmektedir Talep üzerine sağlanacak olan bu hukuki takviye ile Türkiye Cumhuriyeti Devleti taraf olduğu bir çok uluslararası anlaşma ile zorunluluk altına girdiği adil yargılanma hakkını mağdura sağlamış olacaktır Benzer fıkra hükmünde bulunan sığınma evine yerleştirilmesi hususu da mağdurun bilhassa bireysel güvenliğinden üzüntü duyulduğu, gerçekleşmesi olası olaylardan zarar görmemesini sağlamaya yöneliktir Maddenin yedinci fıkrasında bahsedilen sosyal tahlil raporu ile zorunlu gözetim, koruma ve teftiş mekanizmalarının dinç işleyebilmesi amaçlanmıştır Görevlendirilmiş gerekli bir uzman kadar hazırlanacak bu rapor zorlama uygulayan aile bireyine uygulanacak olan tedbirin süresini etkileyecektir 4320 Sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun'da Değişim Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Madde 1 14011998 tarihli 4320 Sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun'un 1maddesinin 1fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir Türk Medeni Kanununda öngörülen tedbirlerden ayrı ayrı, eşlerden birinin ya da çocukların ya da benzer çatı altında yaşamış öteki aile bireylerinden birinin aile içi şiddetin herhangi bir türüne maruz kaldığını kendilerinin ya da Cumhuriyet Başsavcılığının bildirmesi halinde, Sulh Hukuk Hakimi re'sen meselenin mahiyetini göz önünde bulundurarak aşağı sanılan tedbirlerden bir ya da bir kaçına birlikte ya da yerinde göreceği sanki başkaca tedbirlere de hükmedebilir Madde 2 14011998 tarihli 4320 Sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun'un 1 maddesinin 2fıkrasındaki kusurlu eşinibaresi Zorlama uygulayan aile bireyininolarak değiştirilmiştir id Madde 3 14011998 tarihli 4320 Sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun'un 2 maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir Emniyet, güvenlik müdürlükleri ya da suçüstü savcılığına gelen, aile içi şiddete ilişkin tüm başvuru formu ve şikayetler bütün deliller toplanarak incelenmek üzere hakime tevdi edilir Koruma kararının bir örneği mahkemece Cumhuriyet Başsavcılığına tevdi olunur Cumhuriyet Başsavcılığı koruma kararının uygulanmasını zabıta marifetiyle izler Koruma kararına uyulmaması halinde zabıta, mağdurların şikayet dilekçesi vermesine lüzum kalmadan, re'sen soruşturma yaparak evrakı en kısa zamanda Cumhuriyet Başsavcılığına intikal ettirir Cumhuriyet Başsavcılığı koruma kararına uymayan aile bireyi hakkında Sulh Cinayet Mahkemesinde kamu davası açar Bu davanın duruşması yer ve süre kaybına bakılmaksızın 3005 sayılı Meşhut Suçların Muhakeme Usulü Kanunu hükümlerine kadar yapılır Hapis cezası paraya çevrilemez Fiili başka bir kabahat oluştursa bile, koruma kararına aykırı davranan aile bireyine üç aydan altı avuç içi kadar hapis cezası hükmolunur Koruma kararına tutarsız davranan aile bireyine verilecek hapis cezası paraya çevrilemez ve ertelenemez Hem koruma kararına aykırı davranan kişi Cumhuriyet Savcılığınca tutuklama istemiyle anında sorgu hakimliğine sevk edilir Şiddete maruz kalan aile bireyinin müdafii yardımından faydalandırılması zorunludur Şiddete maruz kalan aile bireyi, istek üzerine Cumhuriyet Başsavcılığınca uygun görülen bir sığınma evine yerleştirilir Şiddete maruz kalan aile bireyinin izlenmesi ve tedbir kararlarının uygulanıp uygulanmadığının denetlenmesi için o aileye sosyal çözümleme raporu hazırlatılmak üzere zorunlu bir sosyal hizmet uzmanı görevlendirilir Görevlendirilen uzman ortaya çıkacak ihlalleri hemen Cumhuriyet Savcılığına ihbarla yükümlüdür Hem görevlendirilen bilirkişi önlem müddeti sonunda bir inceleme raporu hazırlar ve hakime sunar Başat inceleme raporuna tarafından tedbirin uzatılıp uzatılmayacağına karar verir