İstanbul Havalimanı'nda üçüncü bağımsız pisti, Devlet Konukevi ve cami, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katıldığı merasimle hizmete açıldı. stanbul Havalimanı’ndaki kelam konusu pist, saatlik uçak iniş-kalkış kapasitesini 80‘den 120’ye çıkaracak. Kelam konusu pist ile İstanbul Havalimanı, bu sayıda pist ile bağımsız paralel operasyon yapabilen Türkiye’de birinci, Avrupa’da Amsterdam Schiphol Havalimanı’ndan sonra ikinci havalimanı pozisyonuna yükseliyor. İstanbul Havalimanı Terminali'nin doğusunda yer alan 3. bağımsız pistin faaliyete geçmesi ile birlikte iç sınır uçuşlarındaki mevcut taksi müddetlerinde yaklaşık yüzde 50 oranında bir azalma yaşanacak.
Erdoğan, burada yaptığı konuşmada, yeni havalimanının İstanbul'un dünya markası vasfını bir adım ileriye taşıyacağını söyledi. Hizmete girdiği tarihten itibaren ülkenin gururu haline gelen İstanbul Havalimanı'nın üçüncü bağımsız pistine, ikinci kulesine ve yeni taksi yoluna kavuştuğunu belirten Erdoğan, ayrıyeten havalimanı bünyesinde yer alan tesislerden Devlet Konukevi ile caminin açılışlarını da bu vesileyle gerçekleştireceklerini kaydetti.
Her üç yapıtın de güzel olmasını dileyen Erdoğan, bu yapıtların ülkeye kazandırılmasında emeği geçenleri tebrik etti. Önceki devir Ulaştırma Bakanları Binali Yıldırım, Mehmet Cahit Turan ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ile bu süreci birlikte yürüttüklerini anlatan Cumhurbaşkanı Erdoğan, şöyle konuştu:
"İnşaat müddetinden kapasitesine kadar gerçek manada dünya çapında bir şaheser olan bu havalimanımız, Türkiye'nin 2023 amaçlarının sembollerinden biridir. İstanbul Havalimanı'nın resmi açılışını 29 Ekim 2018'de yaptık lakin havalimanımız tam kapasiteyle yaklaşık 14 ay evvel, 6 Nisan 2019 tarihinde çalışmaya başladı. Bugüne kadar havalimanımız iç sınırlarda 107 bin, dış sınırlarda 316 bin olmak üzere, toplam 423 bin uçuşa ve 65 milyon yolcuya mesken sahipliği yaptı. Yeni hizmete girecek üçüncü pist, ikinci kule ve taksi yolu ile iç ve dış çizgilerde bekleme müddetleri kısalacağı için bu sayılar süratle artacaktır. Açılışını yaptığımız pistimizin bir öbür özelliği de dünyanın en büyük uçaklarının dahi rahatça iniş kalkış yapabilmesine, park edebilmesine imkan sağlamasıdır. Ayrıca dünyada bu pistin çabucak bitişiğindeki ikinci kule ile yüksek yoğunluklu hava trafiğini denetim eden çok az sayıda havalimanı vardır. Pistimiz her türlü hava koşulunda kullanılmasına imkan veren teknik alt yapısıyla da örnek yapıttır. Hala inşası süren metro sınırının açılmasıyla havalimanımızın kentle olan ilişki mühleti de kısalacaktır."
'200 milyon yolcuya kadar geliştirilebilecek'
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, İstanbul Havalimanının mevcut haliyle yılda 90 milyon yolcu kapasitesine sahip olduğunu belirterek, şöyle konuştu:
"Havalimanımız, gereksinim halinde yıllık 200 milyon yolcuya kadar geliştirilebilecek bir planlamayla inşa edildi. Salgın sebebiyle verilen ortayı bir kenara bırakarak tabir etmek gerekirse İstanbul Havalimanı'ndan neredeyse ulaşılamayacak hiçbir kıymetli merkez bulunmuyor. Kullanan herkesin hayranlığını lisana getirdiği havalimanımızın devreye girmesiyle adeta global ve bölgesel hava ulaşımında yeni bir devir başladı. O denli ki pek çok ülke, mevcut havalimanlarının durumlarını ve yeni havalimanı yatırımlarını gözden geçirmek zorunda kaldı. Kimi ülkeler geçmişten gelen sömürge birikimleri, kimi ülkeler zahmetsizce elde ettikleri doğal kaynak gelirleriyle büyürken, biz kendi kalkınma modellerimizi kendimiz oluşturuyoruz."
* Dünya çapında bir şaheser olan bu havalimanımız, Türkiye’nin 2023 amaçlarının sembollerinden biridir.
* Hizmete girdiği tarihten beri ülkemizin gururu haline gelen İstanbul Havalimanımız bugün üçüncü bağımsız pistine, ikinci kulesine ve yeni taksi yoluna kavuşuyor.
* Havalimanımız, yıllık 200 milyon yolcuya kadar geliştirilebilecek bir planlamayla inşa edildi.
* Devlet konuk konutumuzun ve camimizin hizmete girmesiyle havalimanımızın iki kıymetli eksiğini daha tamamlıyoruz.
* Yalnızca ulaşım alanında yaptıklarımızın dahi tek başına yüzümüzü ak etmeye kâfi olduğuna inanıyorum.
* Yurt dışında yalnızca 60 noktaya olan uçuşları 350'ye çıkarmayı başardık
* Bilhassa ulaşım ve sıhhatte çıtayı her geçen gün daha da üst çıkarıyoruz.
* Ulaştırma ve altyapı yatırımlarını kesintisiz olarak sürdürmekte kararlıyız.
* Bugün Türkiye'yi dünyada güçlü kılan ne varsa hepsini çok büyük gayretler ve arbedeler sonunda inşa edebildik.
* Lütfen maske, ara, paklık, buna dikkat edelim.
* Milletimiz kimin ülke için çalıştığını, kimin de kendi çıkarı peşinden koştuğunu çok yeterli görüyor.
* Çeyrek asır, yarım asır öncesinin Türkiye'sinin refleksleriyle geleceğin Türkiye'si inşa edilemez.
* Eğer bir gün bizden daha güzel eser üretecek bizden daha düzgün hizmet verecek birileri gelir, milletimiz de onu tercih ederse, inanın bundan yalnızca memnuniyet duyarız.
TAKSİ MÜHLETİ KISALACAK
Yapılan simülasyonlara nazaran ortalama uçak iniş müddeti 15 dakikadan 11 dakikaya, ortalama uçak kalkış müddeti ise 22 dakikadan 15 dakikaya inecek. Hava trafiğinin çok ağır olduğu havalimanlarındaki sıkışıklığı hafifletmeyi amaçlayan, ikinci "End-Around Taksi Yolu" da yeni pist ile birlikte hizmete girecek. Böylece birebir anda iniş kalkış yapılan İstanbul Havalimanı’nda, uçakların yerdeki hareketlerinde kısıtlama olmayacak.
İstanbul Havalimanı, şu an 3 bağımsız ana pist ve 2 yedek pistleri ile 5 adet operasyonel piste sahip olacak. Yeni pist sayesinde hava trafik kapasitesi saatte 80 uçak kalkış-iniş sayısından en düşük 120’ye çıkarken, hava yollarının slot esnekliği de artacak. Yeni pist ile günlük olarak ortalama 2 bin 800’den fazla iniş kalkışa müsaade verebilecek kapasiteye ulaşılabilecek. Piste ilişkin taksi yolları 23 metre gövde ve her iki kısımda 10.5 metre kaplamalı banket genişliğine sahip. Toplamda taksi yollarının genişlikleri, kaplamalı banket dahil 44 metre oldu. Taksi yollarından, 4 adeti kuzeyli operasyonlarda, 4 adeti de güneyli operasyonlarda pisten süratli çıkışı sağlayacak özelliğe sahip, süratli çıkış taksi yolu kullanıldı.
Öbür taksi yolları, enine ilişki taksi yolları ve uzunluğuna ilişki hizmeti sağlayan paralel taksi yolları olarak hizmet veriyor ve toplamda 25 adet taksi yolu içeriyor. Havalimanındaki 3. bağımsız pist havacılıkta "CAT-III" olarak isimlendirilen en kuvvetli hava şartlarında iniş ve kalkışa imkan sağlayacak elektrik ve elektronik seyrüsefer sistemlerine sahip. Pisti gövde kaplaması asfalt ve beton olmak üzere iki çeşit gövde kaplaması içeriyor. Toplam 36 pist başının bulunduğu kısımda yüklü inişlerin olacağı planlanarak, 375 metre beton kaplama yapıldı. Pistin geri kalan kısmı 2 bin 685 metre asfalt olarak inşa edildi. Pistin kaplamalı banketleri de külliyen asfalt kaplama olarak yapıldı.