iltasyazilim
FD Üye
Erezyon Deneyi
Erezyon Deneyi deney örnekleri
Erezyon Deneyi Yapılışı,Erezyon Nasıl Gerçekleşir
Erozyon deneyi
Deneyin amacı:Erozyon nasıl gerçekleşir?
denek vasıta gereçler:Toprak,saç kurutma makinesi
Deneyin uygulandığı yaş gurubu:56
Deneyin yapılışı:Toprağı yokuş biçiminde yığınSaç kurutma makinesiyle rüzgar etkisi yapın ve gözleyin
Deneyin sonucu:Rüzgar etkisiyle toprak kayması olacaktır
Deneyin Adı: Erozyonu Öğreniyorum
Deneyin Amacı: Çocuklara erozyonun sebeplerini açıklama yapmak ve onlara ağaç dikme bilinci kazandırmak
Deney Türü: Grup Deneyi
Deney VasıtaGereçleri:
Fon kartonları
Ağaç maketleri
Bir tedarik toprak
Uhutak yapıştırıcısı
Hazırlık Aşaması:
Çocuklara “Erozyon kelimesini daha önce duydunuz mu?, “Erozyon sizce ne demektir? tarzında sorular sorularak çocukların erozyon hakkında düşünmeleri ve zihinlerinde bir şema oluşması sağlanırArkasında çocuklara bir fotoğraf üstünde erozyon sebepleri ve erozyon oluşumu anlatılır
“Ağaçsız bölgelerde toprak, dış etkilere karşısında savunmasızdırToprak, kökleri ile kendisi tutarak taşınmasını önleyen ağaçlar olmadığı vakit, rüzgarlarla savrulup, sularla süpürülüp yok olabilirİşte ağaçsız bölgelerde toprağın rüzgar veya sularla başka yerlere taşınıp,yok olmasına erozyon denir denilerek çocukların erozyon hakkında data sahibi olması amaçlanırÇocuklara erozyonla ilgili bir fotoğraf gösterilir
Data verildikten sonra “Şimdi erozyonun nasıl oluştuğunu görmeye ne dersiniz? denilerek deneyin uygulanmasına geçilir
Kullanım Aşaması:
Bu deney, bir grup deneyi olduğundan çocuklarla birlikte yapılırEğitimci, hevesli olan çocuklardan birkaçını seçerek onlara değişik yönergeler verilirÇocuklardan biri kartonu yerleştirirken, diğerleri de yapıştırıcıyı kullanarak önceden hazır olan ağaç maketlerini kartonun üzerine yapıştırırSon olarak da ağaçların olduğu bölgeye bir arz toprak serpiştirilir
Peşinde eğitimci çocuklardan bir kaçının maketin arka tarafından toprağın bulunduğu kısma içten üflemesini isterArdından eğitimci ağaç maketlerinden birkaçını kaldırır ve çocuklara baştan üflemeleri yönergesini verirİlk durumda toprağın karton üzerinde kaldığı, ikinci durumda ise üflemenin etkisi ile sağa sola saçıldıkları görülür
Eğitimci, çocuklardan her iki durumu birbiri ile karşılaştırmalarını ister
Değerlendirme Aşaması:
Eğitimci, çocukların karşılaştırmalarını dinledikten daha sonra hatırlatıcı olması açısından bir kez daha erozyonun tanımını yapar ve çocuklara dağıtılmış sorular sorar
“Toprak neden üfleyince etrafa saçıldı?
“Ağaçların buradaki görevi neydi?
“Niçin çevremizi ağaçlandırmalıyız? gibi
Gerisinde, ağaçlandırma konusuna değinilirTopraklarımızın erozyonla değil olmaması için çevremizi ağaçlandırmamız gerektiği anlatılır(Pekiştirici olması açısından o hafta TEMA vakfına bir gezi düzenlenebilir)
Son olarak da birkaç bilmece sorularak değer biçme tamamlanır
Kayalardan ezilir,
Yeryüzüne dökülür,
Geliştirmek için ot gibi yaşama,
Oraya dikilir
(Toprak)
Ağaç engeller onu,
Toprağı alır götürür
Rüzgar tesir eder,
Bilin bakalım nedir bu?
(Erozyon) *
Erezyon Deneyi deney örnekleri
Erezyon Deneyi Yapılışı,Erezyon Nasıl Gerçekleşir
Erozyon deneyi
Deneyin amacı:Erozyon nasıl gerçekleşir?
denek vasıta gereçler:Toprak,saç kurutma makinesi
Deneyin uygulandığı yaş gurubu:56
Deneyin yapılışı:Toprağı yokuş biçiminde yığınSaç kurutma makinesiyle rüzgar etkisi yapın ve gözleyin
Deneyin sonucu:Rüzgar etkisiyle toprak kayması olacaktır
Deneyin Adı: Erozyonu Öğreniyorum
Deneyin Amacı: Çocuklara erozyonun sebeplerini açıklama yapmak ve onlara ağaç dikme bilinci kazandırmak
Deney Türü: Grup Deneyi
Deney VasıtaGereçleri:
Fon kartonları
Ağaç maketleri
Bir tedarik toprak
Uhutak yapıştırıcısı
Hazırlık Aşaması:
Çocuklara “Erozyon kelimesini daha önce duydunuz mu?, “Erozyon sizce ne demektir? tarzında sorular sorularak çocukların erozyon hakkında düşünmeleri ve zihinlerinde bir şema oluşması sağlanırArkasında çocuklara bir fotoğraf üstünde erozyon sebepleri ve erozyon oluşumu anlatılır
“Ağaçsız bölgelerde toprak, dış etkilere karşısında savunmasızdırToprak, kökleri ile kendisi tutarak taşınmasını önleyen ağaçlar olmadığı vakit, rüzgarlarla savrulup, sularla süpürülüp yok olabilirİşte ağaçsız bölgelerde toprağın rüzgar veya sularla başka yerlere taşınıp,yok olmasına erozyon denir denilerek çocukların erozyon hakkında data sahibi olması amaçlanırÇocuklara erozyonla ilgili bir fotoğraf gösterilir
Data verildikten sonra “Şimdi erozyonun nasıl oluştuğunu görmeye ne dersiniz? denilerek deneyin uygulanmasına geçilir
Kullanım Aşaması:
Bu deney, bir grup deneyi olduğundan çocuklarla birlikte yapılırEğitimci, hevesli olan çocuklardan birkaçını seçerek onlara değişik yönergeler verilirÇocuklardan biri kartonu yerleştirirken, diğerleri de yapıştırıcıyı kullanarak önceden hazır olan ağaç maketlerini kartonun üzerine yapıştırırSon olarak da ağaçların olduğu bölgeye bir arz toprak serpiştirilir
Peşinde eğitimci çocuklardan bir kaçının maketin arka tarafından toprağın bulunduğu kısma içten üflemesini isterArdından eğitimci ağaç maketlerinden birkaçını kaldırır ve çocuklara baştan üflemeleri yönergesini verirİlk durumda toprağın karton üzerinde kaldığı, ikinci durumda ise üflemenin etkisi ile sağa sola saçıldıkları görülür
Eğitimci, çocuklardan her iki durumu birbiri ile karşılaştırmalarını ister
Değerlendirme Aşaması:
Eğitimci, çocukların karşılaştırmalarını dinledikten daha sonra hatırlatıcı olması açısından bir kez daha erozyonun tanımını yapar ve çocuklara dağıtılmış sorular sorar
“Toprak neden üfleyince etrafa saçıldı?
“Ağaçların buradaki görevi neydi?
“Niçin çevremizi ağaçlandırmalıyız? gibi
Gerisinde, ağaçlandırma konusuna değinilirTopraklarımızın erozyonla değil olmaması için çevremizi ağaçlandırmamız gerektiği anlatılır(Pekiştirici olması açısından o hafta TEMA vakfına bir gezi düzenlenebilir)
Son olarak da birkaç bilmece sorularak değer biçme tamamlanır
Kayalardan ezilir,
Yeryüzüne dökülür,
Geliştirmek için ot gibi yaşama,
Oraya dikilir
(Toprak)
Ağaç engeller onu,
Toprağı alır götürür
Rüzgar tesir eder,
Bilin bakalım nedir bu?
(Erozyon) *