iltasyazilim
FD Üye
Ertuğrul fırkateyni, Osmanlı döneminde inşa edilmiş ve çıktığı bir Uzakdoğu seferinde Japonya açıklarında kayalıklara çarpması sonucu batan, bir şileptir Osmanlı İmparatorluğu döneminde yaptırılmış en büyük ihtişamlı gemilerden biri olan Ertuğrul fırkateyni, dönemin hükümdarı ya da başka bir ifadeyle Sultanı Abdülaziz Han tarafından 19 Ekim 1863 tarihinde denize indirilmiştir Buhar gücüyle çalışma prensibine sahip olan Ertuğrul fırkateyni, Osmanlı kadar inşa edilmiş en kayda değer deniz araçlarından biri konumundaydı Her ne dek gemiyi üreten Osmanlı olsa da geminin motor ve cihaz kısımlarının yanı sıra kazan dairesi Birleşmiş Krallık ’ta yapılmış ve keza da gemiye yine Birleşmiş Krallık topraklarında ilave edilmiştir 19 Ekim 1863 yılında sularla buluşan Ertuğrul fırkateyni, az kalsın 30 yıl süreyle Osmanlı İmparatorluğu ’na hizmet etmiştir Ertuğrul fırkateyni, askeri bir fırkateyn olarak Osmanlı Donanması çatısı aşağı çoğu hizmette bulunmuştur
Osmanlı ’nın sahip olduğu en kayda değer savaş gemileri arasında yer alan Ertuğrul fırkateyni, bütün olarak 79 metre uzunluğunda ve 15,5 metre genişliğinde idi Dönemin şartlarına göre oldukça iyi bir mühendisliğe sahip olan Ertuğrul fırkateyni, saate 18,5km yol alabilecek bir motor kapasitesine sahip olması ile de meşhurdur Her ne değin dönemin şartlarına tarafından modern olarak adlandırılsa da geminin ahşap konstrüksiyonu geminin en çelimsiz noktasını oluşturmakta idi Yoğun esnemelere karşı koyabilecek bir frekansa sahip olmayan gemi gövdesi, 1890 yılında kayalara çarparak su almaya başlamış ve mürettebat ne değin mücadele gösterse de gemiyi bir türlü su üzerinde tutmayı başaramamıştır Ertuğrul fırkateyni, 1889 yılında Sultan Abdülhamit ’in emri doğrultusunda Japonya ’ya bir ziyaret gerçekleştirmiştir Japon İmparatorluğu ile zinde ilişkiler kuran Sultan Abdülhamit, her iki imparatorluğun arasının daha da iyi olması için, daha önce kendisini ziyarete gelen Japon İmparatorluğu ’nun yeğeninin yaptığı ziyarete karşı iadeyi ziyaret gerçekleştiren Ertuğrul fırkateyni, 1889 yılında Japonya ’ya doğru yola çıkmıştır
Birçok Afrika ve Asya ülkesine uğrayarak yol ve yakıt bölge Ertuğrul fırkateyni, adeta 1 sene süren gezi ardından nihayetinde 7 Haziran 1890 tarihinde Japonya ’ya ulaşmayı başarmıştır Japonya ’nın en manâlı liman şehirlerinden Yokohama ’ya demir atan Ertuğrul fırkateyni, burada az kalsın 3 ay gibi bir zaman demirli kalmıştır Fazla yoğun bir ilgi ve sevgi ile ağırlanan Türk ekip, Japonya ’da aylarca kaldı Sefer süresi sona erdiğinde tarihler 15 Eylül 1890 tarihini göstermekte idi Bölgede bu dönemlerde ciddi anlamda büyük fırtınalar yaşanmakta idi Japon uzmanlar da Ertuğrul fırkateyninin limandan demir almasından önce söz konusu mesele ile ilgili uyarılarda bulundular Ama Ertuğrul fırkateyni mürettebatı, demir almakta kararlıydı ve o kadar de yaptılar Oysa Ertuğrul fırkateyni, 16 Eylül 1890 tarihinde dramatik bir şekilde Japonya ’nın Kuşimato açıklarında kayalıklara çarpması sonucunda battı Gemi batarken, beraberinde de kayıplara da yol açsa yine de kazadan kurtulan 69 birey bulunmaktaydı Ertuğrul fırkateyni ile ilgili Japonya ’da bir müze bulunmaktadır
Osmanlı ’nın sahip olduğu en kayda değer savaş gemileri arasında yer alan Ertuğrul fırkateyni, bütün olarak 79 metre uzunluğunda ve 15,5 metre genişliğinde idi Dönemin şartlarına göre oldukça iyi bir mühendisliğe sahip olan Ertuğrul fırkateyni, saate 18,5km yol alabilecek bir motor kapasitesine sahip olması ile de meşhurdur Her ne değin dönemin şartlarına tarafından modern olarak adlandırılsa da geminin ahşap konstrüksiyonu geminin en çelimsiz noktasını oluşturmakta idi Yoğun esnemelere karşı koyabilecek bir frekansa sahip olmayan gemi gövdesi, 1890 yılında kayalara çarparak su almaya başlamış ve mürettebat ne değin mücadele gösterse de gemiyi bir türlü su üzerinde tutmayı başaramamıştır Ertuğrul fırkateyni, 1889 yılında Sultan Abdülhamit ’in emri doğrultusunda Japonya ’ya bir ziyaret gerçekleştirmiştir Japon İmparatorluğu ile zinde ilişkiler kuran Sultan Abdülhamit, her iki imparatorluğun arasının daha da iyi olması için, daha önce kendisini ziyarete gelen Japon İmparatorluğu ’nun yeğeninin yaptığı ziyarete karşı iadeyi ziyaret gerçekleştiren Ertuğrul fırkateyni, 1889 yılında Japonya ’ya doğru yola çıkmıştır
Birçok Afrika ve Asya ülkesine uğrayarak yol ve yakıt bölge Ertuğrul fırkateyni, adeta 1 sene süren gezi ardından nihayetinde 7 Haziran 1890 tarihinde Japonya ’ya ulaşmayı başarmıştır Japonya ’nın en manâlı liman şehirlerinden Yokohama ’ya demir atan Ertuğrul fırkateyni, burada az kalsın 3 ay gibi bir zaman demirli kalmıştır Fazla yoğun bir ilgi ve sevgi ile ağırlanan Türk ekip, Japonya ’da aylarca kaldı Sefer süresi sona erdiğinde tarihler 15 Eylül 1890 tarihini göstermekte idi Bölgede bu dönemlerde ciddi anlamda büyük fırtınalar yaşanmakta idi Japon uzmanlar da Ertuğrul fırkateyninin limandan demir almasından önce söz konusu mesele ile ilgili uyarılarda bulundular Ama Ertuğrul fırkateyni mürettebatı, demir almakta kararlıydı ve o kadar de yaptılar Oysa Ertuğrul fırkateyni, 16 Eylül 1890 tarihinde dramatik bir şekilde Japonya ’nın Kuşimato açıklarında kayalıklara çarpması sonucunda battı Gemi batarken, beraberinde de kayıplara da yol açsa yine de kazadan kurtulan 69 birey bulunmaktaydı Ertuğrul fırkateyni ile ilgili Japonya ’da bir müze bulunmaktadır