Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Esma-ül Hüsna

Esma-ül Hüsna

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Dinlerle ilgili ilmî araştırmalara paralel olarak dinler değişik açılardan çeşitli kıstaslara göre tasnife tâbi tutulmuş ve ele alınan kıstaslara göre farklı tasnif şemaları ortaya çıkmıştır

Batıda din tasnifleri genelde Tanrı kavramı, sosyolojitarih ve coğrafyatarih açılarından olmak üzere üç kavrama dayalı olarak yapılmaktadır

Tanrı kavramı ele alınarak yapılan tasnif şu şekildedir:

1 Tek tanrılı dinler (ilâhî dinler) 2 Düalist (iki tanrılı) dinler (Mecûsîlik) 3 Çok tanrılı dinler (Eski Yunan, Roma ve Mısır dinleri gibi) 4 Tanrı konusunda açık ve net olmayanlar (Budizm, Şintoizm gibi)

Sosyolojiktarihî açıdan yapılan din tasniflerinden birisi şu şekildedir:

1 Kurucusu olan dinler (Yahudilik, Hıristiyanlık, İslâm, Budizm gibi) 2 Geleneksel dinler (kimin tebliğ ettiği belli olmayan dinler, ilkel dinler, Eski Yunan, Eski Mısır dini gibi)

Bir diğer tasnif ise şöyledir: 1 İlkel dinler Bundan maksat, bazılarının dinî gelişmenin ilk basamağı olarak düşündükleri animizm, natürizm, totemizm, fetişizm gibi aslında sadece bir kült olarak dikkate alınabilecek nazariyeler değil, ilkel kabile dinleridir (Nuer, Dinka, Ga dinleri gibi) 2 Millî dinler Genellikle bir kurucusundan söz edilmeyen, sadece bir millete ait olan geleneksel yapıdaki dinlerdir (Eski Yunan, Mısır, Roma dinleri gibi) 3 Dünya dinleri Hıristiyanlık ve İslâm gibi

Coğrafîtarihî açıdan ise dinler; Ortadoğu veya Sâmi grubu (Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslâm), Hint grubu (Hinduizm, Budizm, Jainizm), ÇinJapon grubu (Konfüçyüsçülük, Taoizm, Şintoizm), Afrika grubu şeklinde bir ayırıma tâbi tutulabilir

Dinler tipolik, morfolojik, fenomenolojik özellikleri göz önünde tutularak da tasnif edilebilir Vahye dayanandayanmayan, misyonerliğe yer verenvermeyen, âhiret inancı olanolmayan, kutsal kitabı olanolmayan, geçmişingünümüzün dinleri, bir bölgeye veya kıtaya özgü dinlerdeğişik bölge ve kıtalara yayılan dinler gibi tasnif kitlelerine göre de din tasnifleri yapılabilir

İslâm bilginlerinin din tasnifi hak dinbâtıl dinşeklindedir ve bu ayırım Kur'ânı Kerîm’e dayanmaktadır

Kur'ânı Kerîm’de İslâm için Allah katındaki din(Âli İmrân 319), dosdoğru din(erRûm 3030), hak din(etTevbe 933; elFetih 4828; esSaf 619) tabirleri yer almaktadır Yine Kur'ânı Kerîm'de İslâm dışındaki inanç sistemlerine de din denilmektedir (etTevbe 933; elFetih 4828; esSaf 619; elKâfirûn 1096) Buna göre kaynağının ilâhî olması ve orijinal şeklini koruması sebebiyle İslâm hak dindir İlâhî vahye dayanmakla birlikte aslî şeklini koruyamamış dinlere de (Yahudilik, Hıristiyanlık) değiştirilmiş, tahrif edilmiş anlamında muharref dinler denilmektedir İlâhî vahye dayanmayan dinler ise bâtıl dinlerdir
İslâmî kaynaklarda vahye dayanan dinler için genellikle milel, bâtıl dinler için nihalkelimeleri de kullanılır Nihle (çoğulu nihal) kelimesi, din içinde oluşan fırka anlamında da kullanılır

Bu temel sınıflandırma dışında bazı İslâm bilginleri tarafından daha ayrıntılı tasnifler de yapılmıştır Meselâ, tanınmış İslâm bilginlerinden Şehristânî ilâhî dinlerbâtıl dinler ayırımını yapmakta, aslî mânada din ehli olarak müslümanları; Ehli kitap denilen yahudileri ve hıristiyanları; kitabı bulunması şüpheli olan Mecûsîler’i saymakta; kendi beşerî telakkilerine uyan kimseler olarak da filozoflar, Sâbiîler, Dehrîler, yıldızlara ve putlara tapanlarla Brahmanlar’ı zikretmektedir

İslâm inancına ve Kur'ânı Kerîm'e göre ilk insan çeşitli teorilerde öne sürüldüğü gibi ilkel, mantıkî düşünce ve yorumdan yoksun bir vahşi değil, Allah’ın emirlerine muhatap olan sorumluluğunun bilincinde ve en güzel biçimde yaratılmış seçkin bir varlıktır İlk insan aynı zamanda diğer bütün varlıklar arasında Allah’ın halife olarak niteleyip seçtiği bir peygamberdir Yahudilik ve Hıristiyanlık'ta olduğu gibi İslâm’da da din ilâhî bir kaynağa dayanmaktadır Dolayısıyla dinin ilk şekli, XIX ve XX yüzyıllarda öne sürülen teorilerde olduğu gibi çok tanrıcılık, bâtıl inançlar, hurafeler ve putperestlik değil, bir yüce kudrete iman yani tevhid inancıdır Nitekim monoteist (tek tanrı) teori de bunu doğrulamaktadır

İslâm’a göre ilk peygamberin tebliğ ettiği din ile daha sonra gelen peygamberlerin ve son peygamber Hz Muhammed’in tebliğ ettiği din, temel nitelikleriyle aynıdır Allah’a iman, peygamberlik müessesesi ve âhiret inancı hepsinde vardır Sadece yaşanılan bölge ve döneme göre değişen bazı kurallar dışında temel inanç esaslarında ve genel prensiplerde değişme yoktur Çünkü dinin hitap ettiği insan, temel nitelikleri bakımından her dönemde aynı insandır

Bütün peygamberler hak dini tebliğ etmiş, onun yaşanmasını teşvik etmiş, kendileri de örnek olmuşlardır Hz Mûsâ’nın getirdiği dine Yahudilik, Hz Îsâ’nın getirdiği dine de Hıristiyanlık adı sonradan verilmiştir Ne Hz Mûsâ, ne de Hz Îsâ bu adları kullanmışlardır Onlar Allah’ın emirlerini tebliğ etmiş, bir olan Allah’a iman ve kulluğa çağırmış, ilâhî kitap olan Tevrat ve İncil’e göre yaşamaya davet etmişlerdir

Kur'ânı Kerîm, peygamberlerin getirdikleri dinlerin aynı hak din olduğunu kaynak ve temel esaslar açısından belirtmiş, ama İslâm adını son peygamberin tebliğ ettiği dine ad olarak vermiştir Bugün size dininizi ikmal ettim, üzerinize nimetimi tamamladım ve sizin için din olarak İslâm’ı seçtim(elMâide 53) meâlindeki âyet de bunu ifade eder

Kaynak: İlmihal I İman ve İbadetler Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları
 

Similar threads

İslâm inancına göre dini vahiy yoluyla bildiren Allah’tır; bütün gerçek dinler Allah’tan gelmiş ve safiyetlerini korudukları sürece yürürlükte kalmıştır İlk insan aynı zamanda ilk peygamberdir ve kendisine bildirilen din de tevhid dinidir Allah’ın varlığı ve birliği ile nübüvvet ve âhiret inancı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
98
Yeniden doğuş 'reenkarnasyon', ebedi mutluluğun tadılacağı ahiret inancına sahip İslam dininde asla yoktur İlk peygamber Hz Âdem'den (Aleyhisselam) itibaren son peygamber Hz Muhammed'e (SAV) kadar Cenabı Hakk'ın gönderdiği bütün dinlerin ortak adı Kur'anı Kerim'in ifadesiyle İSLÂMdır Allah...
Cevaplar
0
Görüntüleme
74
İslamiyet - Sünnilik (1. Bölüm) Arapça “selem” kökünden alınmış olan islâm, lügatta, “itaat etmek, boyun eğmek, teslim olmak, kötülüklerden salim bulunmak, selamete ulaşmak” vb. anlamlara gelen bir mastardır. islâm Hz. Muhammed (s.a.v)’e Allah tarafından vahiyle bildirilen son ve kâmil dinin...
Cevaplar
1
Görüntüleme
210
“Ilıman İslâm İfâdesi, Allah’ın Dini Olan İslâm’a Bir İftiradır Ilımlıkelimesi, bilindiği gibi, lügat anlamıyla, fazla sıcak ve soğuk olmayan demektir İnsanlar ve onların ideolojileri, inançları için kullanıldığında da, aşırı olmayan, ölçülü, mûtedilanlamlarında kullanılır Yani sıcaklığı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
124
SORU: İslâm dininin özellikleri nelerdir? 1) İslâm son ilâhî dindir İslâm'dan sonra Allah yeni bir din göndermemiş ve kıyamete kadar da göndermeyecektir İslâm, önceki dinleri tasdik etmekle beraber, zamanla bozulmaya uğradıkları için bu dinlerin hükümlerini ortadan kaldırmıştır 2)...
Cevaplar
0
Görüntüleme
73
858,497Konular
982,554Mesajlar
30,292Kullanıcılar
Bell noSon üye
Üst Alt