Esmaul Hüsna Ya EVVEL ya evvel duası ya evvel ahir ne çağrıda bulunmak ahir zahir batın Evvel : Varlığının başı olmayan Cenabı Adalet buyuruyor: O Evvel'dir, Ahir'dir, Zâhir'dir, Bâtın'dır(1) Cenabı Yargı yaratmayı başlatan ve sürdürendir Tüm mükevvenatı var eden, tüm nesne ve olayları icad edip ortaya çıkarandır Her şeyden evveldir Bir evveli, bir öncesi yoktur O'dur Evvel, her şeyden önce, başlangıcı yoktur ve her şeyin ilkidir Çünkü varlıkların hepsinin başlangıcı ve hepsini ortaya çıkarandır Ve son, hepsinin değil olmasından sonra O, bâkidir O'nun zâtından başka her şey helak olacaktır(Kasas,88), Yer yüzünde bulunan her canlı yok olacak, ama azamet ve ikram sahibi Rabbinin zâtı bâki kalacak (Rahmân, 26,27) âyetlerinin ifade ettikleri mânâya kadar varlıkların hepsi helak ve fenâya gider ve gidebilir, oysa O, kalır Bütün yaratıkların, varlık sebepleri ortadan kalkınca aslında helak edilirler ve değil olurlar Daha Sonra bütün işler ona döndürülür Binaenaleyh O, hepsinden evvel olduğu gibi, hepsinin gayesi ve varlığın sonudur Binaenaleyh O'nun için ne yalnız Evvel ve de yalnız Ahir diye hükmetmemeli, Evvel ve Ahirdemelidir (2) Allah Teâlâ, başlangıcı olmayan evvel, sonu olmayan Âhir'dir O, her şeyden önceki Evvel'dir, her şeyden sonraki Âhir'dir O, var etmede ve yaratmada Evvel, hidayete ve başarıya erdirmede Âhir'dir O, kalplerdekini haberdar olan Avvel, ayıp ve kusurları örten Âhir'dir Başlangıç başlangıçta Allah'la başladı, son olarak dönüş tekrar O'nadır (3) Bu İsmi Bilmenin Faydası: Allah'ın Evvel olduğunu iyi anlamak, sadece sebeplere bakmaktan, bunlar üstünde durup düşünmekten kurtulmamızı ve daha geniş düşünmemizi sğlar O'nun salt lütuf ve ihsanına ve merhametine bakmamıza takviye eder Hiçbir varlığın herhangi bir katkısı olmadan O'nun bize sayısız nimetler verdiğini düşünmemizi sağlar Mutlak yokluğun olduğu bir ortamda tüm varlığı daha sonra da bizleri yarattı Bütün varlıklar değil iken, adı zeka zikredilmezken O, her şeyi bizim için hazırladı BiBize baskı ve zor verdi, varlıklar için sebepnetice kanunu koydu O'nun varlığı hiç bir vesileye emrindeki değildir Allah'ın Evvel ismini bu şekilde anlayan O'na mutlak manada yoksul olduğunu bilir Tüm içtenliği ile O'na ibadet etmesi gerektiğini daha iyi anlar (3) 'Evvel' ve 'Ahir'in yarattıklarının bir başı ve bir sonu vardır Yaşımız kadar yaşıyoruz ve bizi ilk kere getiren, son kez götürüyor Yani O'ndan geldik O'na dönüyoruz Pek ise O'na yaraşır işler yapalım Uğurlu hizmetlerde ilklere imza atalım Kaynaklar: 1) Hadid, 3 2) Elmalı Tefsiri, Hadid 3) Esmâül Hüsna, Karınca Yayınları, Nisan 2004