ESP Nedir? ESP Ne İşe Yarar?
imagesespnedirespneiseyarar5af76b996ff22
ESP Nedir?
Esp ’nin İngilizce anlamı Electronic Stability program ’dır Burada soylenen stabilite ise denge, kararlılık ve sağlamlık anlamları taşır ESP tek başına bir sistem olmakla birlikte ABS yani kilitlenmeyi onleyen fren sistemi, ASR patinaj onleme sistemi ES ‘yi destekler durumdadır Yani bir aracta ABS ve ASR olmadan ESP varlığından soz edilemez ESP ’yi oluşturan parcalar kısaca şoyle acıklanabilir
Teker hız algılayıcılar, aracın tekerleklerinde bulunan ve aynı zamanda hızını ayrı ayrı olcebilen algılayıcılardır
Yanal hız algılayıcılar, aracın doğrultusundan ne derece saptığını ve yanal hızlarının ne olduklarını ESP ’ye bildiren algılayıcılardır
ABS hidroliği ve fren basınc algılayıcısı, ani fren durumlarında aracın tekerleklere uygulanan fren basıncını algılar ve tekerin kilitlenmesini onleyen parcadır
Direksiyon acısı algılayıcısı, surucunun gitmek istediği yonu algılayabilen parcadır
Elektronik kontrol unitesi, butun algılayıcılardan gelen bilgileri kısa sure icinde değerlendirip kritik durumlarda ESP ’yi devreye sokan bir unitedir
Peki, ESP nasıl calışır?
Surucunun aractan istedikleri ve aracın davranış şekli surekli bir şekilde ESP tarafınca kontrol altındadır Bunlar arasında bir dengesizlik olursa ESP devreye girer
Yani ESP arka planda surekli olarak faal durumdadır Ancak onemli ve kritik zamanlarda devreye girer Hızlı bir şekilde ilerlerken onunuze engel cıkarsa veya keskin bir viraja girerseniz aracın burnu duz olarak sabit bir doğrultuda kaymaya başlar Direksiyonu cevirdiğiniz yone arac gitmez Bu durumda teker hızı algılayıcıları on tekerlerin kontrolden cıktığını saptar, ESP algılayıcılar ise surucunun gitmek istediği yon ile aracın gitmek istediği yon arası farkı algılar Surucu sağ yone gitmek istiyorsa sağ arka tekere ESP fren uygular Bu sayede aracın burnu gitmek istenilen yone doğru duzelmiş olur
Bunların dışında yolun kaygan oluşu veya buzlu oluşu gibi durumlarda aracın dengesinde bir duzensizlik olması halinde yine devreye ESP girer
Yaşam kurtarma konusunda iddialı olan ESP sistemi ile donatılan Mercedes marka araclar gectiğimiz yıl %45 oranında daha az kazaya karışmıştır Amerika otoyol guvenlik idaresi tarafından 19972002 yılları arası kapsayan bir başka araştırmalara gore savrulmadan kaynaklı yaşanan olum sonuclu kazalar ESP sayesinde %30 gibi bir oranda azalmıştır SUV sınıfındaki araclarda ise kaza oranı %65 ’lere kadar duşmuştur
imagesespnedirespneiseyarar5af76b996ff22
ESP Nedir?
Esp ’nin İngilizce anlamı Electronic Stability program ’dır Burada soylenen stabilite ise denge, kararlılık ve sağlamlık anlamları taşır ESP tek başına bir sistem olmakla birlikte ABS yani kilitlenmeyi onleyen fren sistemi, ASR patinaj onleme sistemi ES ‘yi destekler durumdadır Yani bir aracta ABS ve ASR olmadan ESP varlığından soz edilemez ESP ’yi oluşturan parcalar kısaca şoyle acıklanabilir
Teker hız algılayıcılar, aracın tekerleklerinde bulunan ve aynı zamanda hızını ayrı ayrı olcebilen algılayıcılardır
Yanal hız algılayıcılar, aracın doğrultusundan ne derece saptığını ve yanal hızlarının ne olduklarını ESP ’ye bildiren algılayıcılardır
ABS hidroliği ve fren basınc algılayıcısı, ani fren durumlarında aracın tekerleklere uygulanan fren basıncını algılar ve tekerin kilitlenmesini onleyen parcadır
Direksiyon acısı algılayıcısı, surucunun gitmek istediği yonu algılayabilen parcadır
Elektronik kontrol unitesi, butun algılayıcılardan gelen bilgileri kısa sure icinde değerlendirip kritik durumlarda ESP ’yi devreye sokan bir unitedir
Peki, ESP nasıl calışır?
Surucunun aractan istedikleri ve aracın davranış şekli surekli bir şekilde ESP tarafınca kontrol altındadır Bunlar arasında bir dengesizlik olursa ESP devreye girer
Yani ESP arka planda surekli olarak faal durumdadır Ancak onemli ve kritik zamanlarda devreye girer Hızlı bir şekilde ilerlerken onunuze engel cıkarsa veya keskin bir viraja girerseniz aracın burnu duz olarak sabit bir doğrultuda kaymaya başlar Direksiyonu cevirdiğiniz yone arac gitmez Bu durumda teker hızı algılayıcıları on tekerlerin kontrolden cıktığını saptar, ESP algılayıcılar ise surucunun gitmek istediği yon ile aracın gitmek istediği yon arası farkı algılar Surucu sağ yone gitmek istiyorsa sağ arka tekere ESP fren uygular Bu sayede aracın burnu gitmek istenilen yone doğru duzelmiş olur
Bunların dışında yolun kaygan oluşu veya buzlu oluşu gibi durumlarda aracın dengesinde bir duzensizlik olması halinde yine devreye ESP girer
Yaşam kurtarma konusunda iddialı olan ESP sistemi ile donatılan Mercedes marka araclar gectiğimiz yıl %45 oranında daha az kazaya karışmıştır Amerika otoyol guvenlik idaresi tarafından 19972002 yılları arası kapsayan bir başka araştırmalara gore savrulmadan kaynaklı yaşanan olum sonuclu kazalar ESP sayesinde %30 gibi bir oranda azalmıştır SUV sınıfındaki araclarda ise kaza oranı %65 ’lere kadar duşmuştur