iltasyazilim
FD Üye
Eti yenilip yenilemeyen hayvanların tespiti neye dayanılarak yapılmıştır?
İslam, insanı maddî ve manevî her türlü zarardan gözetmek için bazı kurallar koymuş ve insana hasar verebilecek kirli ve kötü olan her şeyi (habâis) yasaklamış; pak, güzel ve yardımcı olanı da (tayyibât) helâl kılmıştır (Bakara, 2168, 173; A ’raf 7157) Kur ’ân ve sünnette etleri yenebilecek hayvanlarla ilgili bir liste verme yönüne gidilmemiş, yalnızca belirli ilke ve ölçüler konulmakla yetinilmiştir Hem sağlıksız maddelerin tüketilmemesi İslâm ’ın genel ilkelerinden kabul edilmiştir Hz Peygamber ’in (sav) sünneti, Kur ’ânı Kerîm ’deki yasaklamaları onay eden ifadelerin yanı sıra, “kirli ve iğrenç yiyeceklerin özelliklerine ilişkin ayrıntılı açıklamaları da içermektedir Meselâ Hz Peygamber (sav), yırtıcı hayvanların (parçalayıcı uzun ve sivri dişleri olan hayvanlar) ve yırtıcı kuşların (pençesi ile avını parçalayan kuşlar) etlerinin yenmeyeceğini bilhassa belirtmiştir Keza Rasûlullah ’tan (sav), bazı hayvanların etlerinin yenilmesine dair hükümleri ihtiva eden diğer hadisler de söylenti edilmiştir (Müslim, Sayd, 15,16; Ebû Dâvud, Et ’ime, 32) İslâm âlimleri, belirtilmiş kasıt ve ilkeler ışığında ictihad ederek hangi hayvanların etinin helâl ve haram olduğunu ya bir bir ya da gruplandırarak belirlemeye çalışmışlardır Bu belirlemelerde, bir takım hadislerin sıhhati konusundaki bambaşka değerlendirmelerin ve ayrı yorumlanmasının yanı sıra, insan tabiatının, örfün ve mahallî alışkanlıkların ve söz konusu ilkeleri somut olaylara uygulamadaki değer biçme farklılıklarının etkin olduğu bir gerçektir *
İslam, insanı maddî ve manevî her türlü zarardan gözetmek için bazı kurallar koymuş ve insana hasar verebilecek kirli ve kötü olan her şeyi (habâis) yasaklamış; pak, güzel ve yardımcı olanı da (tayyibât) helâl kılmıştır (Bakara, 2168, 173; A ’raf 7157) Kur ’ân ve sünnette etleri yenebilecek hayvanlarla ilgili bir liste verme yönüne gidilmemiş, yalnızca belirli ilke ve ölçüler konulmakla yetinilmiştir Hem sağlıksız maddelerin tüketilmemesi İslâm ’ın genel ilkelerinden kabul edilmiştir Hz Peygamber ’in (sav) sünneti, Kur ’ânı Kerîm ’deki yasaklamaları onay eden ifadelerin yanı sıra, “kirli ve iğrenç yiyeceklerin özelliklerine ilişkin ayrıntılı açıklamaları da içermektedir Meselâ Hz Peygamber (sav), yırtıcı hayvanların (parçalayıcı uzun ve sivri dişleri olan hayvanlar) ve yırtıcı kuşların (pençesi ile avını parçalayan kuşlar) etlerinin yenmeyeceğini bilhassa belirtmiştir Keza Rasûlullah ’tan (sav), bazı hayvanların etlerinin yenilmesine dair hükümleri ihtiva eden diğer hadisler de söylenti edilmiştir (Müslim, Sayd, 15,16; Ebû Dâvud, Et ’ime, 32) İslâm âlimleri, belirtilmiş kasıt ve ilkeler ışığında ictihad ederek hangi hayvanların etinin helâl ve haram olduğunu ya bir bir ya da gruplandırarak belirlemeye çalışmışlardır Bu belirlemelerde, bir takım hadislerin sıhhati konusundaki bambaşka değerlendirmelerin ve ayrı yorumlanmasının yanı sıra, insan tabiatının, örfün ve mahallî alışkanlıkların ve söz konusu ilkeleri somut olaylara uygulamadaki değer biçme farklılıklarının etkin olduğu bir gerçektir *