Eti yenilip yenilemeyen hayvanların tespiti neye dayanılarak yapılmıştır?
İslam, insanı maddi ve manevi her turlu zarardan korumak icin bir takım kurallar koymuş ve insana zarar verebilecek pis ve kotu olan her şeyi (habais) yasaklamış; temiz, guzel ve faydalı olanı da (tayyibat) helal kılmıştır (Bakara, 2168, 173; A’raf 7157) Kur’an ve sunnette etleri yenebilecek hayvanlarla ilgili bir liste verme yonune gidilmemiş, sadece belli ilke ve olculer konulmakla yetinilmiştir Ayrıca sağlığa zararlı maddelerin tuketilmemesi İslam’ın genel ilkelerinden kabul edilmiştir Hz Peygamber’in (sav) sunneti, Kur’anı Kerim’deki yasaklamaları teyit eden ifadelerin yanı sıra, “pis ve iğrenc yiyeceklerin ozelliklerine ilişkin detaylı acıklamaları da icermektedir Mesela Hz Peygamber (sav), yırtıcı hayvanların (parcalayıcı uzun ve sivri dişleri olan hayvanlar) ve yırtıcı kuşların (pencesi ile avını parcalayan kuşlar) etlerinin yenmeyeceğini ozellikle belirtmiştir Ayrıca RasUlullah’tan (sav), bazı hayvanların etlerinin yenilmesine dair hukumleri ihtiva eden başka hadisler de rivayet edilmiştir (Muslim, Sayd, 15,16; EbU Davud, Et’ime, 32) İslam alimleri, belirtilen amac ve ilkeler ışığında ictihad ederek hangi hayvanların etinin helal ve haram olduğunu ya tek tek veya gruplandırarak belirlemeye calışmışlardır Bu belirlemelerde, bazı hadislerin sıhhati konusundaki farklı değerlendirmelerin ve farklı yorumlanmasının yanı sıra, insan tabiatının, orfun ve mahalli alışkanlıkların ve soz konusu ilkeleri somut olaylara uygulamadaki değerlendirme farklılıklarının etkili olduğu bir gercektir
İslam, insanı maddi ve manevi her turlu zarardan korumak icin bir takım kurallar koymuş ve insana zarar verebilecek pis ve kotu olan her şeyi (habais) yasaklamış; temiz, guzel ve faydalı olanı da (tayyibat) helal kılmıştır (Bakara, 2168, 173; A’raf 7157) Kur’an ve sunnette etleri yenebilecek hayvanlarla ilgili bir liste verme yonune gidilmemiş, sadece belli ilke ve olculer konulmakla yetinilmiştir Ayrıca sağlığa zararlı maddelerin tuketilmemesi İslam’ın genel ilkelerinden kabul edilmiştir Hz Peygamber’in (sav) sunneti, Kur’anı Kerim’deki yasaklamaları teyit eden ifadelerin yanı sıra, “pis ve iğrenc yiyeceklerin ozelliklerine ilişkin detaylı acıklamaları da icermektedir Mesela Hz Peygamber (sav), yırtıcı hayvanların (parcalayıcı uzun ve sivri dişleri olan hayvanlar) ve yırtıcı kuşların (pencesi ile avını parcalayan kuşlar) etlerinin yenmeyeceğini ozellikle belirtmiştir Ayrıca RasUlullah’tan (sav), bazı hayvanların etlerinin yenilmesine dair hukumleri ihtiva eden başka hadisler de rivayet edilmiştir (Muslim, Sayd, 15,16; EbU Davud, Et’ime, 32) İslam alimleri, belirtilen amac ve ilkeler ışığında ictihad ederek hangi hayvanların etinin helal ve haram olduğunu ya tek tek veya gruplandırarak belirlemeye calışmışlardır Bu belirlemelerde, bazı hadislerin sıhhati konusundaki farklı değerlendirmelerin ve farklı yorumlanmasının yanı sıra, insan tabiatının, orfun ve mahalli alışkanlıkların ve soz konusu ilkeleri somut olaylara uygulamadaki değerlendirme farklılıklarının etkili olduğu bir gercektir