Etkili Dinleme ve Anekdot Alma rüyada düşük not edinmek rüyada anekdot edinmek Dinleme bir beceridir Ve bu maharet birtakım ilke ve yöntemlerle fazla daha etkili bir şekilde kullanılabilir İnsan iletişiminin yaklaşık %90 ı sözel olarak yapılmaktadır Bu iletişinin ancak yarısı kısa bir zaman daha sonra hatırlanabilir Aradan daha pozitif vakit geçtiğinde ise %2025 ini bile güç hatırlarız Bütün bu nedenlerden nedeniyle etkili dinleme ilke ve yöntemlerini öğrenmek ve bunları kullanmak daha da yük kazanmaktadır Etkin dinleme sadece söylenilenleri duymak değil, bununla birlikte bu söylenenleri manâlı bulmak, iyi anlamak ve değerlendirmektir Keza etkili dinleme etkin bir süreçtir Olaya bundan başka diğer bir boyuttan bakalım Etkili dinleme hocaöğrenci ilişkilerini de olumlu bir yönde etkiler Hoca genelde kendini dinleyen ve dinlediğini değişik biçimlerde muhakkak eden öğrencilere daha artı ilgi gösterir ve onlara dönerek konuşur Öğretmen dersi anlatırken dinleyicilere gereksinim duyar böylece başını sallayan, anekdot tutan, dikkatini yoğunlaştıran aktif öğrencilere daha pozitif alaka gösterir Öğetmenin derslik içindeki en kayda değer görevlerinden biri öğrenciye bilgi aktarmaktır ve bunu öğretmen genellikle anlatarak gerçekleştirir Öğrenci ise öğretmenin bu anlattıklarını anlayışlı olmak amacıyla dinlemektedir İşte kayda değer olan da öğrencinin bu dinleme işlevini nasıl yaparsa daha başarılı olacağıdır Etkili bir dinleeyici olmak için İFİKANadlı bir yöntemi uygulayabiliriz Bu usul; İ İleriye F Görüşler İ İşaretler K Katıl A Araştır N Anekdot tut olmak üzere 6 basamaktan oluşmaktadır Bu basamakları özetle açıklayalım Başta ileriye bak basamağından başlayalım Öğrenci sınıfta öğretmenini dinlerken, öğetmenin anlattıklarından yola çıkarak sonradan neler söyleyebileceğini tahmin etmeye çalışmalıdır Bu da öğrencinin dikkatinin dağılmasını engeller ve öğrenciyi devamlı kurnaz tutar Hatta öğrencinin faal olarak katılmasını sağlar Öğrenci daha evvelden o günkü konuları okuyarak sınfa gelirse hem anlatılanlara tanıdık olmayan kalmamış olur keza de dersteki tahminlerini daha kolayyy bir şekilde yapar Bu yontemle öğrenci derste anlatılanları daha önce okuduğu için daha basit bir şekilde hatırlar İkinci olarak fikirler basamağı karşımıza çıkıyor Bu basamak bize manâlı düşünce ve düşüncelere ağırlık vermemiz gerektiğini ve bunları göz ardı etmememiz gerektiğini anlatmaktadır Öğrenci öğretmenin bir ders baştan başa anlattıklarının esas fikrini bulmaya çalışmalıdır Ders baştan başa kendi kendine bu konunun belli başlı fikri nedir?, Burada anlatılmak istenen nedir? gibi sorular sorması gerekir Bu sorular öğrencinin esas hafıza ve kavramları bulmasına yardımcı olur Üçüncü olarak işaretler basamağına bakalım Öğrenci sınıf içinde devamlı kurnaz almak zorundadır Öğretmenin hiçbir dediğini kaçırmamalıdır Öğretmenin işaretlerine karşısında dikkatli ve açıkgöz olmalıdır Bir hoca konuyu anlatırken mutlaka minik ipuçları verir Bir Takım konuların üzerinde ısrarla durur Örneğin bir konunun manâlı bir bölümünü anlatırken belirtilmiş kelimeler kullanır, ses tonunda farklılıklar yaratarak çeşitli ipuçları verir Öğretmenler seslerini yükselterek ya da burası önemli, dikkat edersenizgibi sözel vurgularla kayda değer noktalara muhabere ederler Bir öğretmen hiçbir zaman bu bir sınav sorusudur demez, lakin değişik ipuçlarıyla bunu belirlenmiş eder Bu ipuçlarından birkaçına örnek verirsek: kayda değer, esas, can müşteri, burada hafıza, şunu unutmayın ama, sonuç olarak, bu sebeple, özet olarak vb Bu ipuçlarına uyarı edildiği taktirde öğrenci sınavda sorulabilecek soruları tahmin edebilir Bir başka basamak ise katılbasamağıdır Öğrenci derslik içinde devamlı etkin olmalıdır Edilgen bir öğrenci hiçbir vakit başarılı olamaz Öğrenci derse her fıratta katılmalıdır Ilk Kez derse zamanında gelmeli, sınıfta oturacağı yeri iyi seçmeli, görebileceği, duyabileeği bir yere oturmalıdır Ve ders sırasında öğretmenin söylediklerine gülümseyerek, kaşlarını çatarak, başını sallayarak olumlu ya da olumsuz tepki göstermelidir Bu Nedenle hoca de anlaşılan veya anlaşılmayan yerleri fazla daha iyi bir şekilde görebilir Keza bu öğretmeni de memnun eder Onun motivasyonunu artıtırır, onu cesaretlendirir Öğretmen dinlenildiğinin farkına varır halbu ki anlattıklarına aleyhinde hiçbir tepki göstermeyen donuk, pasif öğrenciler karşı öğretmen de bir şeyler izah etmek istemez Öğrenciler öğretmene tepkide bulunarak dersin kalitesini yükseltmekte öğrencilerin elindedir Beşinci olarak karşımıza araştırbasamağı çıkıyor Öğrenciler nedense ders esnasında soru sormaktan fazla çekinmektedirler Ve fikirlerini, görüşlerini rahatça söyleyememektedirler halbu ki bu fazla yanlıştır Ders esnasında anlaşılmayan bir yer varsa veya merak edilen bir soru varsa bu soru rahatlıkla sorulmalıdır Hiçbir şekilde çekinilecek bir koşul söz konusu değildir Sorulara bahşedilen yanıt anlaşılmadıysa ve talimatlar tatmin edici değilse, yeni sorular sorulmalı ve yorumlama yapılmasmı istenilmelidir Eğer ders içerisinde zaman yetmediyse, ders bittikten sonra öğretmene veya diğer öğrencilere de sorulabilir En son basamak ise Anekdot Alıkoymabasamağıdır Dinleme yoluyla öğrenilen bilgiler çok uzun süreler hafızada duramaz Öğrenilenlerin zaman zaman yeniden edilmesi gerekir Bir öğrenci ders sonunda, o derste dinlediğinin fakat %55 ini hatırlayabilirTekrar yapılmadığı sürece bu oran bir hafta daha sonra %17 lere düşer Bu yüzden anekdot tutmanın çok büyük bir önemi vardır Not tutmanın iki önemli yararı vardır Bunlar da birincisi eğitimin esas şartı olan Etkin katılımısağlar Öğrenci derste dingin durumdan aktif duruma ggeçer Anekdot alıkoyma tamamen derste devamlı açıkgöz olur, dikkatini derse yoğunlaştırır ve dikkatinin dağılmasını engeller İkinci manâlı yararı ise unutmayı engelemesidir Hafıza Kaybı düşmanını bizim avantajımıza çevirerek en önemli girişim not tutmaktır Bilhassa alınan notlar eve gelince bundan başka temize çekilirse hafızaya daha iyi yerleşir Anekdot tutulurken uyarı edilmesi gereken bazı noktalar bulunmaktadır • Ilk Kez not tutulan kağıt konusunda eli açık olmamız gerekir İleride okuduğumuz vakit anlayabileceğimiz şekilde, boşluklar bırakılarak not tutmamız da yarar vardır Hiçbir zaman ufak bir kağıda sıkışık bir şekilde anekdot tutulmamalıdır Hatta anekdot tutmak için bir defter olursa daha düzenli anekdot tutulur Ve de sayfanın altında, üzerinde, tabi taraflarında avarelik bırakılırsa buralara yetkisiz kalan bigileri sonra yazabiliriz • Not tutmaya birincil günden başlanılması gerekir Ve düzenli olarak anekdot tutulması fazla önemlidir • Dinleme ile not tutma aralarında bir denge meydana getirmek gerekir Tüm dikkati dinlemeye ayırırsak, bereketli bir şekilde not tutamayız Aynı şekilde fazla detaylı anekdot almaya kalkışırsak bu sefer de anlatılanları anlamamız güçleşir ve bu da dinlemeyi olumsuz etkiler Dolayısıyla dinleme ve not alıkoyma arasındaki dengeyi ayarlamamız gerekir • Derste not tutarken asıl fikirleri, kayda değer noktaları anekdot etmek fazla önemlidir Anekdot alırken seçici olmakta yarar vardır Önemli noktaları belilerken öğretmen bize çeşitli ipuçları verir Burası kayda değer,Burada esas olan, Dikkat edersenizvb ipuçlarıyla bu bölümlerin önemini vurgular Bu bölümler mutlaka not alınmalı ve önemli olduğunu spesifize etmek için de yanında * işareti konmalı ya da altı çizilmelidir • Not tutarken zamandan tasarruf etmek ve geri kalmamak için, öğrenci kendi anlayabileceği şekilde farklı alanlara yönlendirilmiş kısaltmalar kullanmalıdırn Bu kısaltmalardan bazılarına misal verirsek: ve & gibi mesela ör neticede sonol değin matematik mat yüzyıl yy birbirine 11 buna ilave olarak + açısından ? • Anekdot tutarken öğrenci kendi cümleleriyle anekdot almalıdır Bu şekilde keza öğrenci öğretmenin anlattıklarını özetleme imkanı bulur, keza de anladığı biçimde not alma imkanı bulur Bir Takım durumlarda anlatılanların aynı şekilde anekdot alınması gerekebilir ya da tahtada yazılanları benzer şekilde kaydetmek gerekebilir Bu durumda anlatılanlar veya yazılanlar aynı şekilde not alınmalıdır • Öğrenci anekdot tutarken aklına takılan yerleri ya da anlayamadığı bölümleri öğretmene sormaktan çekinmemelidir Bu Nedenle anekdot alırken hem eksik not alımamış olunur ayrıca de anlayarak anekdot alınır • Öğrenci hafızasına fazla güvense bile mutlaka sınıfta öğretmen tarafından söylenen ve vnemli gördüğü her şeyinot etmelidir Bu Nedenle bellek yitimi sonucu doğabilecek negatif sonuçları engellemiş olur • Uyarı edilmesi gereken en kayda değer noktalardan biri de tutulan notların mutlaka temize geçirilmesidir Öğrenci tuttuğu notları temize geçirirken bir defa daha bitmiş etmiş olur ve bu da unutmasını engeller Eğer mümkünse tutulan notlar o gece veya bir sonraki dersten önce temize geçirilmelidir İyi dinlemek venot tutmak yalnızca eğitimin değil, hayat başarısının da en önemli unsurudur İyi bir dinleyici olmanın temel kuralı iyi anekdot tutmak, iyi not tutmanın yolu da iyi bir dinleyici olmaktır Bu anlamda iyi not tutmak ve iyi bir dinleyici edinmek birbirleriyle bağlantılı iki kavramdır Teorikte anlatılan bu hususlar, pratikte uygulandığında öğenciye çoğu yararlar sağlar Çok ufakmış gibi görünen ayrıntılar ileride büyük farklar yaratacaktır Bunu sizler de yaşayıp görebilirsiniz alıntı
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.