Farabi ve Ahlak Anlayışı
Farabinin Ve Onun Ahlak Anlayışı
Tam adı, EbU Nasr Muhammed b Muhammed b Tarkhan bUzluğ b Turhan elFarabi etTurkidir Turkistanın Farab şehriyakınlarındaki Vesicte yaklaşık 258 (871) yılında doğmuşAldığı ilk tahsilin temeli dini eğitim ve dil bilimleriydi;fıkıh, tefsir ve hadis okudu
Farabiye gore insanın fiziki bunyesinin yetkinliği ahlakın (huylar) yetkinliği gibidir İnsanın ahlakının yetkinliğini sağlayan eylemlerin durumu, insanın bedeni yetkinliğini sağlayan şeylerin durumuna benzer Sağlıklıyken onun korunması, ondan yoksun kaldığında kazanılması gerektiği gibi, bizde var olan iyi ahlakın korunması, olmadığında ise kazanılması gerekir
Farabinin felsefesinin merkezini siyaset felsefesi oluşturmaktadır; ahlak veya ahlak felsefesi ise siyaset felsefesine tabidir Ahlak bireyin mutluluğu ile, siyaset ise toplum mutluluğu ile ilgilenir
Ahlaki erdemler (fazilet) ve aşağılıklar(rezilet) ancak belirli bir huydan doğan eylemlerin, belli bir zamanda defalarca tekrar edilmesi ve ona alışıkhale gelmesiyle, insanda meydana gelir ve yerleşir Bu sebeple huyun değişmesi zordur Bu huylar, iyiyseler erdem; kotuyseler aşağılık olacaklardır
Farabi, bircok milletin, bir milletin veyabir şehrin başına ortak bir olaygeldiğinde, onların ortak (erdemli)faziletli amacları icin en faydalı olan nesneyi iyice keşfetmeyi sağlayan bir duşunme erdemi (fazileti) olduğunu soyluyor Ona gore, bir erdemli amac icinen faydalı olan ile en guzel olan arasında fark yoktur Bu duşunme erdeminin siyasi bir duşunme erdemi olduğunu ifade eder
Farabinin Ve Onun Ahlak Anlayışı
Tam adı, EbU Nasr Muhammed b Muhammed b Tarkhan bUzluğ b Turhan elFarabi etTurkidir Turkistanın Farab şehriyakınlarındaki Vesicte yaklaşık 258 (871) yılında doğmuşAldığı ilk tahsilin temeli dini eğitim ve dil bilimleriydi;fıkıh, tefsir ve hadis okudu
Farabiye gore insanın fiziki bunyesinin yetkinliği ahlakın (huylar) yetkinliği gibidir İnsanın ahlakının yetkinliğini sağlayan eylemlerin durumu, insanın bedeni yetkinliğini sağlayan şeylerin durumuna benzer Sağlıklıyken onun korunması, ondan yoksun kaldığında kazanılması gerektiği gibi, bizde var olan iyi ahlakın korunması, olmadığında ise kazanılması gerekir
Farabinin felsefesinin merkezini siyaset felsefesi oluşturmaktadır; ahlak veya ahlak felsefesi ise siyaset felsefesine tabidir Ahlak bireyin mutluluğu ile, siyaset ise toplum mutluluğu ile ilgilenir
Ahlaki erdemler (fazilet) ve aşağılıklar(rezilet) ancak belirli bir huydan doğan eylemlerin, belli bir zamanda defalarca tekrar edilmesi ve ona alışıkhale gelmesiyle, insanda meydana gelir ve yerleşir Bu sebeple huyun değişmesi zordur Bu huylar, iyiyseler erdem; kotuyseler aşağılık olacaklardır
Farabi, bircok milletin, bir milletin veyabir şehrin başına ortak bir olaygeldiğinde, onların ortak (erdemli)faziletli amacları icin en faydalı olan nesneyi iyice keşfetmeyi sağlayan bir duşunme erdemi (fazileti) olduğunu soyluyor Ona gore, bir erdemli amac icinen faydalı olan ile en guzel olan arasında fark yoktur Bu duşunme erdeminin siyasi bir duşunme erdemi olduğunu ifade eder