iltasyazilim
FD Üye
finlandiya'da eğitim
finlandiyada eğitim öğretim sistemi
2003 yılı itibariyle gerekli eğitimde 580000 çocuk bulunmaktadır Finlandiya ’nın iki asıl dili vardır: Fince ve İsveççe Esas öğretimde ve ortaöğretim ikinci devrede öğrenim görebilen öğrencilerin yaklaşık olarak yüzde beşi öğrenim dilinin İsveççe olduğu okullarda okumaktadırlar Her iki dil grubunun da yüksek öğrenim düzeyinde de öğretim kurumları bulunmaktadır Buna ek olarak, tüm öğretimin ya da öğretimin bir kısmının yabancı bir dilde verildiği bir takım eğitim kurumları da mevcuttur (genelde İngilizce) Laponya ’nın Saami dili konuşulan bölgelerinde lokal merciler bununla beraber Saami dilinde eğitim de düzenlemektedirler Çingeneler ve diğer azınlıklara mensup olanların yanı sıra göze çarpan dilini kullanan kişiler için de eğitim olanakları sunulmasına itina gösterilmektedir
Idari yoklama ve millet sektörü tarafından finanse edilen eğitimin oranı
Finlandiya ’da eğitim, Eğitim Bakanlığı ’nın sorumluluğu altındadır Milli Eğitim Kurulu Bakanlıkla birlikte ilk, orta ve erişkin eğitimi için eğitim hedeflerini, içeriklerini ve metotlarını için çalışmaktadır Buna ilave olarak, altı Finlandiya Eyaleti ’nin herkes bu konularla ilgilenen bir Eğitim ve Kültür Bakanlığı ’na sahiptir Lokal yönetim, eğitim verme hususunda çok kayda değer roller üstlenen lokal yetkililerin (belediyeler) sorumluluğu altındadır
İlköğretim ve ortaöğretim ikinci devrede öğretim sunan kurumların bir birçok lokal yetkililer veya müşterek belediye kurulları (belediye birlikleri) göre yöneticilik edilmektedir 2003 yılında öğrencilerin %98 ’i halk göre finanse edilen ilköğretim okullarında öğrenim görmekte iken kamu göre finanse edilen Ortaöğretim ikinci devre okullarına devam edenlerin oranı %97 , halk tarafından finanse edilen ortaöğretim ikinci devre okullarına devam edenlerin oranı ise 87% oranında idi Finlandiya ’da özel kurumlar devlet gözetimi aşağı bulundurulmaktadır Bu kurumlar da Milli Eğitim Kurulu kadar onaylanan başlıca ulusal öğretim programı ve yeterlilik tüzüklerini takip etmektedirler Bu kurumlar bununla beraber kamu kadar finanse edilen okulların aldığı mali destekle benzer düzeyde kamusal mali takviye almaktadırlar Eğitimi finanse etme sorumluluğu Devlet ile lokal yetkililer arasında bölünmüştür Ilk ve orta öğretim için kullanılan fonlarda devlet masrafların %57 ’sini karşılarken belediyelerin sağladığı katkı sıradan olarak %43 civarında seyretmektedir
Okullara ne değin özerklik verileceğine lokal yetkililer karar vermektedirler Okullar, kanunun gerektirdiği temel işlevleri yere getirdikleri sürece kendi yönetimsel düzenlemelerine kadar eğitim hizmeti sunma hakkına sahiptirler
Teknik okulların çoğu belediyeye yan ya da özel okullardır Tüm üniversiteler Devlet göre idare edilmektedirler ve büyük oranda özerkliğe sahiptirler
Ayrı bir mektep denetimi mevcut değildir ve okullara yapılan ve devlet yetkilileri kadar düzenlenen denetleme ziyaretleri artık gerçekleştirilmemektedir Eğitim verenlerin etkinlikleri yönetmelikler ve esas ulusal öğretim programında belirtilen hedefler kadar idare edilmektedir Sistem öğretim programında ortaya konulan hedeflerin karşılanması hususunda eğitimcilerin gösterdiği uzmanlığa dayanmaktadır İç değerleme ve dış değerlendirme konularının her ikisine de önemli oranda odaklanılmıştır Öbür bir Eğitim ve Öğretim Değer Biçme Konseyi 2003 yılının Nisan ayından beri Eğitim Bakanlığı ile müşterek bir şekilde çalışmalarını sürdürmektedir Bu komite temel ve ortaöğretim ikinci devre eğitim ve öğretimin planlanması, yöneticilik edilmesi, yönetilmesi ve geliştirilmesinden sorumludur Teknik Ortaöğretim ikinci devreler ve üniversiteler kendi etkinliklerinin ve çıktılarının değerlendirilmesinden kendileri sorumludurlar Bu bağlamda, bunlar Yüksek Öğretim Değer Biçme Konseyi ’nden destek almaktadırlar
Ilk öğretim öncesi
Doğumlarından 6 yaşına kadar olan vakit boyunca çocuklar kreşlere (kindersartenler) ya da herkes ailenin gelirine kadar akla uygun fiyatlar talep eden özel yuvalarda bulunan daha küçük boyuttaki aile anaokulu gruplarına gidebilmektedirler 2001 yılından bu yana 6 yaşındaki bütün çocuklar ücretsiz okul öncesi eğitim alma hakkına sahiptirler Her yerel yöneticilik okul öncesi eğitimi okullarda, kreşlerde veya Çocukların Gündüz Bakımına ilişkin (361973) sayılı kanununda belirli olan aile kreşlerine ya da diğer uygun başka yerlerde vermeye karar verebilir 2002 yılında 6 yaşındaki çocukların %98 ’i okul öncesi eğitime katılmıştır
Zorunlu tam zamanlı öğretim
(a) Safhaları
PeruskouluGrundskola (kapsamlı mektep)
Form 16 712 Yaş
Form 79 1316 Yaş
1 Ocak 1999 tarihinden beri yürürlükte olan Esas Eğitim Kanunu (6281998) bundan böyle kapsamlı okulları birinci devre ve ikinci devre almak üzere iki aşamaya ayırmamaktadır Bu kanun, yalnızca eğitimin 9 yıl sürdüğünü ve ilk 6 yılda eğitimin derslik öğretmeni kadar verilirken son üç yılda ise konu öğretmenleri göre verilmesi gerektiğini belirtmektedir
(b) Kabul Kriterleri
Çocuklar yedinci yaşlarını doldurdukları sene içerisinde zorunlu öğretime açtırmak zorundadırlar Yaklaşık %1 oranında çocuk öğretime bir sene erken başlamaktadır ancak bunun gerçekleştirilebilmesi için çocuğun okula başlamaya hazırlanmış olduğunu kanıtlayan bir doküman gerekmektedir Tüm temel öğretim ücretsizdirLokal yönetim her çocuğa yaşadıklara yere yakın bir mektep yeri ödev etmektedir oysa emin kısıtlamalar uygulanmasına karşın aileler kendi seçim ettikleri detaylı okulu seçme konusunda özgürdürler
(c) Okul günününhaftasınınyılının uzunluğu
Mektep yılı Ağustos ortasından başlayan ve Haziran ’ın başına değin aralıksız dönemde 190 gün içermektedir Okullar haftanın beş günü açıktır ve haftalık alınan ders sayısı düzeye ve alınan seçmeli derslerin sayısına bağlı olarak minimum 19 saatten en fazla 30 saate değin değişmektedir Buna ilave olarak, fazladan tatillerle ilgili yerel özerklik laf konusudur
(d) Sınıf büyüklüğü öğrencilerin gruplandırılması
Sınıf büyüklüğüne ilişkin bir yönetmelik bulunmamaktadır Gruplar normalde benzer yaştaki çocuklardan oluşmaktadır Oysa yerinde görüldüğü durumlarda ayrı yaş grubundaki çocuklara özellikle minik okullarda birlikte öğretim verilebilir Ilk altı yılda öğrenciler çoğunlukla konuların çoğu için benzer öğretmene bağlıdırlar ama özellikle görsel sanatlar, müzik ve cisim eğitimi gibi konularda konu öğretmenleri de kullanılmaktadır 7 ila 9 sınıflardaki çocuklar az daha her konu için öbür öğretmenden eğitim almaktadırlar
(e) Öğretim programı kontrolü ve içerik
Asıl milli öğretim programı Ulusal Eğitim Kurulu göre belirlenmiştir ve hedefleri ve değerlendirme kriterlerini içermektedir Bu çerçevede okullar ve lokal yönetim kendi yerel kapsamlarına uygun kendi öğretim programını yönetmelikleri oluştururlar Öğretmenler kendi öğretim metotlarını seçerler ve tekrar kendi eğitim malzemelerini belirleme konusunda özgürdürler Temel eğitimde gerekli asıl konular belli başlı dil (Fince veya İsveççe) ve edebiyat, ikinci ulusal dil, tanıdık olmayan diller, çevre çalışmaları, afiyet eğitimi, din ya da ahlak bilimi, tarih, sosyal bilgiler, matematik, fizik, kimya, biyoloji, coğrafya, karoser eğitimi, müzik, görsel sanatlar, el sanatları, ev ekonomisi ve rehberlik dersleridir
(f) Değerleme, ilerleme ve yeterlilikler
Öğretmenler öğretim programında yazılmış olan hedefler temelinde kendi farklı konularında değerlendirmeler gerçekleştirirler Değer Biçme günlük okul hayatının kesintisiz bir parçasıdır ve her öğrenci yılda asgari bir kez bir rapor almaktadır Buna ilave olarak bir okul yılı içerisinde en düşük bir defa bir ara rapor verilebilir Başarı hem durmadan keza de öğretmenlerin uyguladığı sınavlarla değerlendirilmektedir Ayrıntılı mektep hayatının 9 yılını başarıyla tamamlayan öğrenciye bir evrak verilmektedir Seçmeli olan 10 yılı tamamlayan öğrencilere ilave bir doküman sunulmaktadır
Ortaöğretim ikinci devre eğitimi ve Ortaöğretim ikinci devre sonrası eğitim
(a) Öğretim Türleri
LukioGymnasium (Genel Ortaöğretim ikinci devre) Ammatillnen oppolaitos Yrkeslaroanstalt (mesleki Ortaöğretim ikinci devre) 1619 Yaş
(b) Kabul kriterleri
Zorunlu öğretimi başarıyla tamamlayan öğrenciler genel ve mesleki eğitim ve öğretim için uygundurlar Dilekçe süreci esasen müşterek ulusal kullanım sistemi vasıtasıyla gerçekleşmektedir Öğrenciler Ortaöğretim ikinci devre öğrenimi sunan herhangi bir öğrenim kurumuna milli kapsamda uygulama yapma hakkına sahiptirler Ortaöğretim ikinci devrelere öğrenci seçimi aslında daha önceki mektep çalışması kayıtlarına tarafından gerçekleşirken mesleki Ortaöğretim ikinci devreler göre kullanılan seçme kriterleri iş deneyimi ve diğer karşılaştırılabilir faktörleri ve muhtemelen de antre ve kabiliyet sınavlarını da kapsayabilir Mektep ücreti olmamasına rağmen, öğrenim ekipmanı vasıtasıyla katkı maddesi yapılması gerekebilir Öğrencilerin %90 ’ından fazlası esas eğitimin anında arkasından eğitimlerine devam etmektedirler Bu öğrencilerin takriben %54 ’ü genel Ortaöğretim ikinci devreye devam etmeyi seçerken %36 ’sı ise mesleki eğitim veren Ortaöğretim ikinci devreleri tercih etmektedir Ayrıca genel Ortaöğretim ikinci devre eğitiminin hem de mesleki Ortaöğretim ikinci devre eğitimin tamamlanması öğrencilere yüksek öğrenime devam etmeleri açısından seçilebilirlik sağlamaktadır
(c) Öğretim programı kontrolü ve içeriği
Milli Eğitim Kurulu ayrıca genel Ortaöğretim ikinci devre eğitiminin hem de mesleki Ortaöğretim ikinci devre eğitim ve öğretiminin konu ve alıştırma modüllerinin hedeflerini ve esas içeriklerine karar vermektedir İlgili ulusal temel öğretim programına dayalı olarak her eğitim veren kişi lokal öğretim programını oluşturur
Genel Ortaöğretim ikinci devre eğitimindeki gerekli konular esas dil ve edebiyat, ikinci ulusal dil, tanıdık olmayan diller, matematik ve doğal bilim çalışmaları, insani bilimler ve sosyal bilimler, din ya da etik bilgisi, bedensel ya da sağlık eğitiminin yanı sıra sanat ve uygulamalı konuları içermektedir Buna ek olarak, öğretim programı hükümleri okullar tarafından belirlenen uzmanlaşma ve uygulamalı dersleri içermektedir Öğrenciye aynı zamanda danışmanlık hizmeti de sunulmalıdır
Bir mesleki eğitim kurumuna sürekli bir öğrenci için temel öğretim programı ana dil, ikinci ulusal dil, yabancı diller, matematik, fizik, kimya, sosyal bilimler ve egzersiz hayatı, bedensel ya da sıhhat eğitiminin yanı sıra sanat ve kültür derslerini içermektedir
Mesleki Ortaöğretim ikinci devre eğitimi yeterlilikleri okul tabanlı eğitimde veya stajyerlik eğitiminde edinilebilir Öğrencinin bireysel egzersiz planları kendi seçimlerini ve çalışmalarının ilerleyişini belirlemektedir
(d) Değerlendirme, derslik geçme ve yeterlilikler
Genel Ortaöğretim ikinci devre eğitiminin öğretim programı üç yıl olarak belirlenmiştir ancak öğrenciler bu eğitimi 2 veya 4 yılda da tamamlayabilmektedirler Eğitim takvim derslere kadar organize edilmiş değildir Her ders, dersin tamamlanmasına kadar değerlendirmeye bağlı tutulur ve bir öğrenci zorunlu sayıda dersi tamamladığı vakit okul diplomasını alır
Genel Ortaöğretim ikinci devre eğitimi iki milli başlıca dili, bir yabancı dili ve matematik veya genel dersleri (insani bilimler ve doğal bilimler) taşıyan dört gerekli testten oluşan ulusal bir üniversite antre sınavı ile sona ermektedir Öğrenciler sınavda seçmeli testler de alabilmektedirler Üniversite giriş sınavının ve bütün Ortaöğretim ikinci devre eğitimi öğretim programının başarılı bir şekilde geçilmesinin arkasında öğrenciler geçilen testlerin ayrıntılarını, elde edilen derece ve notları belirten ayrı bir sertifika almaktadırlar Mesleki Ortaöğretim ikinci devre eğitim ve öğretimi gören öğrenciler de üniversite antre sınavına girebilmektedirler
Mesleki eğitim ve öğretim yedi farklı eğitim alanını, 112 ayrı alıştırma programını içeren 52 mesleki yeterliliği kapsamaktadır Çalışmaların kapsamı üç yıldır (120 kredi) Her mesleki tatminkarlık en az 20 kredilik kısmı şirketlerde işi öğrenme olmak üzere, diller ve bilimle gibi temel konular ve seçmeli konuları içermektedir Çalışmalar öğrenci danışmanlığını ve bir final projesini de içermektedir Bir Takım araştırmalar zorunludur, bazıları ise seçmelidir
Öğrenci becerileri ve bilgisi her alıştırma modülünü tamamlanmasının ardındaki değerlendirilmektedir Bir yeterlilik sertifikası bireysel egzersiz planına dahil edilmiş olan bütün çalışmaların tamamlanmasının arkasından verilmektedir
Yüksek öğrenim
(a) Kurum tipleri
Yüksek öğrenim, profesyonel hayata karşın yüksek öğrenim kurumları olan üniversiteler ve teknik okullarda sunulmaktadır Her ikisinin de kendi profilleri bulunmaktadır; üniversiteler bilimsel araştırma ve öğretimi vurgularken teknik okullar daha uygulamaya karşın bir teşebbüs benimsemişlerdir
(b) Erişim
Finlandiya ’daki üniversite giriş sınavı yüksek öğrenim için genel seçilebilirlik olanağı sunmaktadır Buna ilave olarak, Finlandiya teknik mektep derecesine sahip olanlar, Ortaöğretim ikinci devre sonrası mesleki yeterliliklere sahip olanlar ya da en azından üç takvim bir mesleki yeterliliğe sahip olanlar da üniversite eğitimi için seçilebilirliğe sahip olarak addedilmektedirler Üniversiteler aynı zamanda alakalı üniversite göre zorunlu olarak addedilen açık üniversite çalışmalarını tamamlamış olan ya da üniversitenin çalışmaları bitirmek için zorunlu hüner ve bilgiye sahip olduğuna inandığı kişileri de kabul edebilir
Bütün çalışma alanlarına kısıtlanmış antre, “numerus clausus bulunmaktadır Başvuru yapan birey sayısı mevcut kapasiteyi geçtiği için üniversiteler değişik öğrenci seçme kriterlerine başvurmaktadırlar
Kabul için genel şart genel ortaöğretim ikinci devre eğitiminin ya da mesleki ortaöğretim ikinci devre eğitim ve öğretiminin işlenmiş olmasıdır Öteki bir deyişle, altında belirtilmiş adaylar teknik mektep çalışmaları gerçekleştirme hususunda tatminkarlık sahibi olarak kabul edilmektedirler: üniversite giriş sınavına girmiş olanlar ya da ortaöğretim ikinci devre eğitimini tamamlamış olanlar veya mesleki yeterliliğe sahip olanlar (ya da Ortaöğretim ikinci devre sonrası bir yeterliliğe sahip olanlar) veya eşit bir uluslararası ya da tanıdık olmayan yeterliliğe sahip olanlar
Teknik okullara öğrenci seçimi esas olarak mektep başarısına ve iş deneyimine ve çoğunlukla de giriş sınavlarına dayanmaktadır
(c) Yeterlilikler
Üniversitelerdeki derece sistemine kadar düşük ya da daha yüksek seviyede akademik derece almak mümkündür Daha düşük seviyedeki ya da lisans seviyesindeki derece (120 kredi) 3 yılda ve yüksek veya mastır derecesi (160180 kredi) 56 yılda tamamlanabilir Buna ek olarak, üniversiteler bilimsel lisans üstü derecesi olan licentiate ve doktora dereceleri vermektedirler
Bir teknik mektep derecesi olmak için gerekli incelemeler 3,54 sene veya 140160 kredi gerektirmektedir bu da teknik okulların öğrenciye bir derece sertifikası verdiği egzersiz alanına kadar değişmektedir Bazı teknik okullar 1 Ağustos 2002 tarihinden itibaren bir imtihan sistemine tarafından lisans üstü derecesi çalışmaları önermektedir (Cf 2 bölüm)
Erişkin eğitim ve öğretimi
Gençler için ortaya konulan ve yaygın okullardan üniversite öğrenimine kadar değişen tüm eğitim ve öğretim şekilleri yetişkinler için de sunulmaktadır Bazı eğitim kurumları yalnızca yetişkin eğitim ve öğretimine odaklanmışlardır Yetişkin eğitim ve öğretimi firmalar içerisinde hizmet içi eğitim şeklinde de verilmektedir
Yetişkinler için ortaöğretim ikinci devre sonrası eğitimde, yetişkinler tıpkı gençler gibi üniversite antre sınavı için eğitim görebilir ve benzer sınava katılabilirler Yetişkinler aynı zamanda gençlerle aynı ortaöğretim ikinci devre sonrası mesleki yeterliliklere de sahip olabilirler
Yetişkinlerin bilhassa yetişkinler için tasarlanmış olan yeterlik tabanlı yeterlilikler sistemi vasıtasıyla mesleki yeterlilikler için eğitim görmeleri ve bunları kazanmaları elastik bir yoldur Sistem kişilere kendi mesleki becerilerini bu becerileri işte, mektep çalışmalarında ya da kendi anlamsız zaman etkinlikleri sırasında kazanmış olmalarından bağımsız bir biçimde yeterlik testlerinde görüntü şansı tanımaktadır Araştırmalar her öğrenci için ayrı olarak hazırlanan bireysel öğrenme programlarına dayanmaktadır Yeterlik tabanlı üç tatminkarlık bulunmaktadır: ortaöğretim ikinci devre sonrası , ileri mesleki yeterlilikler ve özel mesleki yeterlilikler Yeterlik tabanlı yeterlilikler Milli Eğitim Kurulu kadar saptanmaktadır Diğer yandan sistemin kurulumu ve denetlenmesi meslek veren, çalışan ve öğretmen temsilcilerinden oluşan üç kenarlı tatminkarlık komitesinin sorumluluğu altındadır
Yeterlik tabanlı yeterlilik sistemi yaşam boyu öğrenmenin ilkelerini yansıtmaktadır Devlet aynı zamanda hayat boyu öğrenme ilkesini liberal erişkin eğitim kurumlarını finanse ederek de desteklemektedir Bu eğitim kurumlarının geniş bir özerkliğinin yanı sıra verilen eğitimin hedeflerine, kasıt kitlesine ve metotlarına karar verme özgürlüğü de bulunmaktadır
Özel ihtiyaçlar
Temel eğitimde, özel ihtiyaç eğitimi belli başlı olarak normal okul eğitimiyle bağlantılı bir şekilde sağlanmaktadır Eğer bir öğrenciye engelli veya hasta olması, geç gelişme görünüm, ruhsal bozukluklar ya da aynı diğer nedenlerden ötürü adi bir öğrenme grubu içerisinde eğitim sağlanamıyorsa, bu öğrencinin özel ihtiyaç sahibi kişiler için sağlanan eğitime kabul edilmesi ya da aktarma edilmesi gerekmektedir Bu tür durumlarda, özel gereklilik eğitimi özel bir sınıfta ya da uygun başka bir yerde de verilebilir Eğitim özel sınıf öğretmeni vasıtasıyla verilir Özel gereksinim eğitimine kabul edilen veya aktarma edilen her öğrenci için bireysel bir öğretim programı hazırlanması zorunludur Buna ilave olarak, özel desteğe ihtiyacı olan öğrencilere yerinde olan durumlarda normal kurumlar göre ilkokul öncesi ve mesleki eğitim ve öğretim sunulmaktadır
Öğretmenler
Kreşlerdeki öğretmenler ve rehber elemanlar ya bir üniversiteden ya da teknik okuldan lisans derecesine sahiptirler ya da ortaöğretim ikinci devre sonrası mesleki yeterlilikler olarak bilinmekte olan yeterliliklere sahiptirler Buna ek olarak, ortaöğretim ikinci devre düzeyinde ilgili mesleki yeterliliklere sahip olan diğer çocuk bakımı profesyonelleri göre desteklenmektedirler
Esas eğitimin ilk altı yılında görev yapan öğretmenler başlıca bütün derslere girmektedirler (sınıf öğretmenleri), buna karşılık son üç takvim dönemde ve ortaöğretim ikinci devre düzeyinde konu uzmanı öğretmenler (konu öğretmenleri) ödev yapmaktadır Sınıf öğretmenleri Eğitim Mastırı yapmış kişiler iken konu öğretmenleri pedagojik derslerin yanı sıra ders verdikleri konuda Mastır derecesine sahip kişilerdir
Sınıf öğretmenliği eğitimine başvuran kişilerin üniversite giriş sınavını başarıyla tamamlamış olmaları gerekmektedir Derslik öğretmenliği eğitimi için antre sınavı yazılı bir sınav, bir kabiliyet testi ve görüşme içermektedir Bazı üniversiteler bununla birlikte bir grup şart çalışması ve seçmeli olarak kendi sınavlarına girilmesini talep etmektedirler
Konu öğretmenliği için başvuruda bulunan kişiler her zamanki prosedürü takip ederek ayrı ayrı üniversite fakültelerine ve kendi belli başlı konularından sorumlu olan bölümlere (mesela matematik) başvuru yapmaktadırlar Konu öğretmeni olmayı açlık eden kişiler üstelik keza konu öğretmenliği eğitimi için başvuruda bulunacaklardır Bazı üniversite fakültelerinde öğrenciler doğrudan konu öğretmenliği eğitimine başvuru formu yapabilmektedirler
Kuruma ve konuya bağlı olarak, mesleki ve teknik mektep öğretmenlerinin ya 1) uygun bir lisans (veya lisansüstü) akademik derece 2) yerinde bir teknik mektep derecesi veya 3) kendi mesleki alanlarında olası olan en üstteki düzeyde yeterliliğe, alanda asgari 3 takvim deneyime ve en az 35 kredilik (525 ECTS) pedagojik çalışmaya sahip olmaları gerekmektedir Üniversite öğretim görevlilerinin çoğunlukla bir doktora ya da diğer lisansüstü derecelere sahip olmaları gereklidir
Eğitim Alanında Sürdürülmekte Olan Reformlar ve Tartışma Konuları
Esas Eğitim
Esas eğitim için temel ulusal öğretim programı yenilenmiştir ve aşamalı olarak kabul edilecektir Aralık 2001 tarihinde Hükümet kadar onaylanmış olan yeni bir zaman dağılımı, yeni esas milli öğretim programı ile birlikte kabul edilecektir Bütün eğitim verenlerin yeni öğretim programını en geç Ağustos 2006 tarihinde uygulamaya koyması gerekmektedir 1994 yılından kalma esas milli öğretim programı ile karşılaştırıldığında en büyük şans daha açık ve net yönergeler ve bağlamsal çerçeve olacaktır Haftalık toplam ders sayısı afiyet eğitimi adında yeni bir ders koyulmuş olmasına karşın değiştirilmemiştir
Hükümet Temel Eğitim Yasasının okul çağındaki çocuklar için öğretim programı dışı sabahleyin ve öğleden sonradan etkinliklerine ilişkin tüzüklerine bazı eklemelerde bulunmuştur Belediyeler Ağustos 2004 tarihi itibariyle Devletten esas eğitim 1 ve 2 derslik öğrencileri ve özel ihtiyaç sahibi öğrenciler için düzenlenen bu tür etkinlikleri planlamak için yardım alma yetkisine sahiptirler bununla beraber, belediyeler sabah ve öğleden sonradan etkinlikleri sunmaya zorunlu değildirler, ama eğer bunu yaparlarsa ailelerden para toplayabilmektedirler Bu etkinliklerin hedefleri ve asıl içerikleri 2004 yılının başlarında Ulusal Eğitim Kurulu göre ortaya konulmuştur Hükümet bununla birlikte bu etkinliğe dahil olan personelin sahip olması gereken yeterliliklere ilişkin bir kararname yayınlamıştır Hükümet sabah ve öğleden sonra etkinliklerinin gelişimini denetleyecek ve 2006 yılında raporunu sunacaktır
Genel Ortaöğretim İkinci Devre Eğitimi
Genel Ortaöğretim ikinci devre eğitimi için öğretim programı reformu da yoldadır Yeni bir temel öğretim programı oluşturulmuş ve esas öğretim programı tabanlı yeni lokal öğretim programları okullarda Ağustos 2005 tarihinde kullanılacaktır
Üniversite giriş sınavında reform gerçekleştirme konusu epeyce tartışılan bir konudur Burada amaç öğrencilere adayların kendi esas dillerinin yanı sıra arasında ikinci ulusal dil, yabancı dil, matematik ve genel bilimlerin olduğu sınavlardan üçünü tercih etmek durumunda oldukları daha pozitif seçenek sunmaktır Genel bilimlerde sınavın yapısında reform gerçekleştirilmiştir (2006 tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir) Amaçlardan bir parça başına bu testi yüksek öğrenim için öğrenci seçmede daha uygulanabilir ışık halkası getirmektir
Yetişkin Eğitim ve Öğretimi
İnsanların Finlandiya ’da ortalama olarak 59 yaşında emekli olmalarının en manâlı nedenlerinden bir tanesi yetkisiz mesleki beceriler olarak gösterilmektedir Araştırma sonuçları göstermektedir fakat düşük seviyede bilgisayar bilgisi ve okuma bilgisi katılımsızlığa veya erişkin eğitimine katılmamaya bilinçli bir şekilde karar alınmasına katkıda bulunmaktadır Meslek gücündeki yaklaşık yarım milyon kişi yalnızca Ortaöğretim birinci devre mezunudur Bu şahısların mesleki yeterliğini ve istihdamlarını garanti altına edinmek için 20032007 dönemi için öbür bir Hükümet programı oluşturulmuştur Programın amacı Ortaöğretim ikinci devre eğitimine sahip olmayan mümkün olduğunca çok yetişkinin mesleki yeterlilik, ileri mesleki yeterlilik veya uzman mesleki yeterliliği sahibi olmasını sağlamaktır Çalışan grup kaynakların büyük çoğunluğunun mesleki ortaöğretim ikinci devre yeterliliklerine yönelten ya da bunları destekleyen çalışmalara ayrılacağını düşünmektedir Çalışmaların hedefi bir girişim gerçekleştirmek ve bütün erişkin nüfusun eğitime katılımını artırmak, uzun bir süreden beri eğitim veya öğretime katılmamış olan şahısların çalışma becerilerini geliştirmek ve daha ileri düzey eğitim edinmek için olanaklar ödev edilmesini garanti altına almaktır Bu program için tahsis edilen kaynakların bir kısmı bilgi toplumunun gereksinim duyduğu becerilerin eğitimine ayrılacaktır Program 3059 yaş grubunu hedeflemektedir
Yüksek Öğretim
1997 yılında teknik okullarda lisansüstü derecelere duyulan gereklilik sorunu ortaya çıkmış ve iki yıl daha sonra lisansüstü derecelere ilişkin karar 2000 yılının başında alınmıştır Teknik okullarda lisansüstü derecelere ilişkin yasa 1 Ocak 2002 tarihinde yürürlüğe girmiştir ve Eğitim Bakanlığı 20 teknik okula üçlü derece programları başlatmaları için müsade vermiştir 2003 yılında daha artı teknik okul bu kapsama girmiştir Bu denemeye 2005 yılında son verilecektir
Teknik mektep lisansüstü derecesi, yeni bir üniversite derecesi ve bir teknik okul derecesini veya öteki alakalı yüksek öğrenim derecelerini tamamlamış olan ve derecenin tamamlanmasının peşinde bu derecenin tamamlandığı alanda en düşük 3 yıllık iş deneyimi olan kişileri hedeflemektedir Yeni yüksek öğretim derecesi egzersiz hayatı ihtiyaçlarına göre belirlenmiştir ve erişkin eğitimi hedefleri doğrultusunda uygulanmaktadır
Bologna süreciyle ilişkili olarak yüksek öğrenimde iki aşamalı derece sisteminin kabulü planı Finlandiya ’da uygulamaya konulmaktadır Değişikliğe uğramış bir Üniversiteler Yasası 1 Ağustos 2005 tarihinde yürürlüğe girecektir ve iki kademeli derece yapısını başlatacaktır İki aşamalı derece yapısında, Mastır derecesi lisans derecesine veya karşılaştırılabilir eğitime tabi olacaktır Bu derece yapısı tıp ve dişçilik hariç tüm alanlar için geçerli olacaktır Finlandiya ders kredi sisteminin yerini Avrupa ECTS kredi sistemi alacak ve bu da Fin üniversite derecelerini uluslararası çapta karşılaştırmak için rahatlık sağlayacaktır
Yüksek öğrenim derecesini tamamlamak için gereken sürenin kısaltılması için de uğraş gösterilmektedir: Üzerinde değişiklik yapılmış Üniversiteler Yasası üniversite ve teknik okul derecesi öğrencilerinin eğitim haklarına ilişkin yönetmelikleri içerecektir Üniversiteler öğrencilere ortaya koyulan vakit sınırları içerisinde derecelerini alabilmeleri için rehberlik ve eğitim sağlamakla görevli olacaklardır
İyileştirilmiş rehberliğe ilave olarak, öğrencilere, yan oldukları vergiler üzerinden bir öğrenci kredisi indirimi hakkı tanınarak, bu öğrencilerin mektep çalışmalarını ortaya konulmuş olan vakit sınırları içerisinde tamamlamaları özendirme edilecektir *
finlandiyada eğitim öğretim sistemi
2003 yılı itibariyle gerekli eğitimde 580000 çocuk bulunmaktadır Finlandiya ’nın iki asıl dili vardır: Fince ve İsveççe Esas öğretimde ve ortaöğretim ikinci devrede öğrenim görebilen öğrencilerin yaklaşık olarak yüzde beşi öğrenim dilinin İsveççe olduğu okullarda okumaktadırlar Her iki dil grubunun da yüksek öğrenim düzeyinde de öğretim kurumları bulunmaktadır Buna ek olarak, tüm öğretimin ya da öğretimin bir kısmının yabancı bir dilde verildiği bir takım eğitim kurumları da mevcuttur (genelde İngilizce) Laponya ’nın Saami dili konuşulan bölgelerinde lokal merciler bununla beraber Saami dilinde eğitim de düzenlemektedirler Çingeneler ve diğer azınlıklara mensup olanların yanı sıra göze çarpan dilini kullanan kişiler için de eğitim olanakları sunulmasına itina gösterilmektedir
Idari yoklama ve millet sektörü tarafından finanse edilen eğitimin oranı
Finlandiya ’da eğitim, Eğitim Bakanlığı ’nın sorumluluğu altındadır Milli Eğitim Kurulu Bakanlıkla birlikte ilk, orta ve erişkin eğitimi için eğitim hedeflerini, içeriklerini ve metotlarını için çalışmaktadır Buna ilave olarak, altı Finlandiya Eyaleti ’nin herkes bu konularla ilgilenen bir Eğitim ve Kültür Bakanlığı ’na sahiptir Lokal yönetim, eğitim verme hususunda çok kayda değer roller üstlenen lokal yetkililerin (belediyeler) sorumluluğu altındadır
İlköğretim ve ortaöğretim ikinci devrede öğretim sunan kurumların bir birçok lokal yetkililer veya müşterek belediye kurulları (belediye birlikleri) göre yöneticilik edilmektedir 2003 yılında öğrencilerin %98 ’i halk göre finanse edilen ilköğretim okullarında öğrenim görmekte iken kamu göre finanse edilen Ortaöğretim ikinci devre okullarına devam edenlerin oranı %97 , halk tarafından finanse edilen ortaöğretim ikinci devre okullarına devam edenlerin oranı ise 87% oranında idi Finlandiya ’da özel kurumlar devlet gözetimi aşağı bulundurulmaktadır Bu kurumlar da Milli Eğitim Kurulu kadar onaylanan başlıca ulusal öğretim programı ve yeterlilik tüzüklerini takip etmektedirler Bu kurumlar bununla beraber kamu kadar finanse edilen okulların aldığı mali destekle benzer düzeyde kamusal mali takviye almaktadırlar Eğitimi finanse etme sorumluluğu Devlet ile lokal yetkililer arasında bölünmüştür Ilk ve orta öğretim için kullanılan fonlarda devlet masrafların %57 ’sini karşılarken belediyelerin sağladığı katkı sıradan olarak %43 civarında seyretmektedir
Okullara ne değin özerklik verileceğine lokal yetkililer karar vermektedirler Okullar, kanunun gerektirdiği temel işlevleri yere getirdikleri sürece kendi yönetimsel düzenlemelerine kadar eğitim hizmeti sunma hakkına sahiptirler
Teknik okulların çoğu belediyeye yan ya da özel okullardır Tüm üniversiteler Devlet göre idare edilmektedirler ve büyük oranda özerkliğe sahiptirler
Ayrı bir mektep denetimi mevcut değildir ve okullara yapılan ve devlet yetkilileri kadar düzenlenen denetleme ziyaretleri artık gerçekleştirilmemektedir Eğitim verenlerin etkinlikleri yönetmelikler ve esas ulusal öğretim programında belirtilen hedefler kadar idare edilmektedir Sistem öğretim programında ortaya konulan hedeflerin karşılanması hususunda eğitimcilerin gösterdiği uzmanlığa dayanmaktadır İç değerleme ve dış değerlendirme konularının her ikisine de önemli oranda odaklanılmıştır Öbür bir Eğitim ve Öğretim Değer Biçme Konseyi 2003 yılının Nisan ayından beri Eğitim Bakanlığı ile müşterek bir şekilde çalışmalarını sürdürmektedir Bu komite temel ve ortaöğretim ikinci devre eğitim ve öğretimin planlanması, yöneticilik edilmesi, yönetilmesi ve geliştirilmesinden sorumludur Teknik Ortaöğretim ikinci devreler ve üniversiteler kendi etkinliklerinin ve çıktılarının değerlendirilmesinden kendileri sorumludurlar Bu bağlamda, bunlar Yüksek Öğretim Değer Biçme Konseyi ’nden destek almaktadırlar
Ilk öğretim öncesi
Doğumlarından 6 yaşına kadar olan vakit boyunca çocuklar kreşlere (kindersartenler) ya da herkes ailenin gelirine kadar akla uygun fiyatlar talep eden özel yuvalarda bulunan daha küçük boyuttaki aile anaokulu gruplarına gidebilmektedirler 2001 yılından bu yana 6 yaşındaki bütün çocuklar ücretsiz okul öncesi eğitim alma hakkına sahiptirler Her yerel yöneticilik okul öncesi eğitimi okullarda, kreşlerde veya Çocukların Gündüz Bakımına ilişkin (361973) sayılı kanununda belirli olan aile kreşlerine ya da diğer uygun başka yerlerde vermeye karar verebilir 2002 yılında 6 yaşındaki çocukların %98 ’i okul öncesi eğitime katılmıştır
Zorunlu tam zamanlı öğretim
(a) Safhaları
PeruskouluGrundskola (kapsamlı mektep)
Form 16 712 Yaş
Form 79 1316 Yaş
1 Ocak 1999 tarihinden beri yürürlükte olan Esas Eğitim Kanunu (6281998) bundan böyle kapsamlı okulları birinci devre ve ikinci devre almak üzere iki aşamaya ayırmamaktadır Bu kanun, yalnızca eğitimin 9 yıl sürdüğünü ve ilk 6 yılda eğitimin derslik öğretmeni kadar verilirken son üç yılda ise konu öğretmenleri göre verilmesi gerektiğini belirtmektedir
(b) Kabul Kriterleri
Çocuklar yedinci yaşlarını doldurdukları sene içerisinde zorunlu öğretime açtırmak zorundadırlar Yaklaşık %1 oranında çocuk öğretime bir sene erken başlamaktadır ancak bunun gerçekleştirilebilmesi için çocuğun okula başlamaya hazırlanmış olduğunu kanıtlayan bir doküman gerekmektedir Tüm temel öğretim ücretsizdirLokal yönetim her çocuğa yaşadıklara yere yakın bir mektep yeri ödev etmektedir oysa emin kısıtlamalar uygulanmasına karşın aileler kendi seçim ettikleri detaylı okulu seçme konusunda özgürdürler
(c) Okul günününhaftasınınyılının uzunluğu
Mektep yılı Ağustos ortasından başlayan ve Haziran ’ın başına değin aralıksız dönemde 190 gün içermektedir Okullar haftanın beş günü açıktır ve haftalık alınan ders sayısı düzeye ve alınan seçmeli derslerin sayısına bağlı olarak minimum 19 saatten en fazla 30 saate değin değişmektedir Buna ilave olarak, fazladan tatillerle ilgili yerel özerklik laf konusudur
(d) Sınıf büyüklüğü öğrencilerin gruplandırılması
Sınıf büyüklüğüne ilişkin bir yönetmelik bulunmamaktadır Gruplar normalde benzer yaştaki çocuklardan oluşmaktadır Oysa yerinde görüldüğü durumlarda ayrı yaş grubundaki çocuklara özellikle minik okullarda birlikte öğretim verilebilir Ilk altı yılda öğrenciler çoğunlukla konuların çoğu için benzer öğretmene bağlıdırlar ama özellikle görsel sanatlar, müzik ve cisim eğitimi gibi konularda konu öğretmenleri de kullanılmaktadır 7 ila 9 sınıflardaki çocuklar az daha her konu için öbür öğretmenden eğitim almaktadırlar
(e) Öğretim programı kontrolü ve içerik
Asıl milli öğretim programı Ulusal Eğitim Kurulu göre belirlenmiştir ve hedefleri ve değerlendirme kriterlerini içermektedir Bu çerçevede okullar ve lokal yönetim kendi yerel kapsamlarına uygun kendi öğretim programını yönetmelikleri oluştururlar Öğretmenler kendi öğretim metotlarını seçerler ve tekrar kendi eğitim malzemelerini belirleme konusunda özgürdürler Temel eğitimde gerekli asıl konular belli başlı dil (Fince veya İsveççe) ve edebiyat, ikinci ulusal dil, tanıdık olmayan diller, çevre çalışmaları, afiyet eğitimi, din ya da ahlak bilimi, tarih, sosyal bilgiler, matematik, fizik, kimya, biyoloji, coğrafya, karoser eğitimi, müzik, görsel sanatlar, el sanatları, ev ekonomisi ve rehberlik dersleridir
(f) Değerleme, ilerleme ve yeterlilikler
Öğretmenler öğretim programında yazılmış olan hedefler temelinde kendi farklı konularında değerlendirmeler gerçekleştirirler Değer Biçme günlük okul hayatının kesintisiz bir parçasıdır ve her öğrenci yılda asgari bir kez bir rapor almaktadır Buna ilave olarak bir okul yılı içerisinde en düşük bir defa bir ara rapor verilebilir Başarı hem durmadan keza de öğretmenlerin uyguladığı sınavlarla değerlendirilmektedir Ayrıntılı mektep hayatının 9 yılını başarıyla tamamlayan öğrenciye bir evrak verilmektedir Seçmeli olan 10 yılı tamamlayan öğrencilere ilave bir doküman sunulmaktadır
Ortaöğretim ikinci devre eğitimi ve Ortaöğretim ikinci devre sonrası eğitim
(a) Öğretim Türleri
LukioGymnasium (Genel Ortaöğretim ikinci devre) Ammatillnen oppolaitos Yrkeslaroanstalt (mesleki Ortaöğretim ikinci devre) 1619 Yaş
(b) Kabul kriterleri
Zorunlu öğretimi başarıyla tamamlayan öğrenciler genel ve mesleki eğitim ve öğretim için uygundurlar Dilekçe süreci esasen müşterek ulusal kullanım sistemi vasıtasıyla gerçekleşmektedir Öğrenciler Ortaöğretim ikinci devre öğrenimi sunan herhangi bir öğrenim kurumuna milli kapsamda uygulama yapma hakkına sahiptirler Ortaöğretim ikinci devrelere öğrenci seçimi aslında daha önceki mektep çalışması kayıtlarına tarafından gerçekleşirken mesleki Ortaöğretim ikinci devreler göre kullanılan seçme kriterleri iş deneyimi ve diğer karşılaştırılabilir faktörleri ve muhtemelen de antre ve kabiliyet sınavlarını da kapsayabilir Mektep ücreti olmamasına rağmen, öğrenim ekipmanı vasıtasıyla katkı maddesi yapılması gerekebilir Öğrencilerin %90 ’ından fazlası esas eğitimin anında arkasından eğitimlerine devam etmektedirler Bu öğrencilerin takriben %54 ’ü genel Ortaöğretim ikinci devreye devam etmeyi seçerken %36 ’sı ise mesleki eğitim veren Ortaöğretim ikinci devreleri tercih etmektedir Ayrıca genel Ortaöğretim ikinci devre eğitiminin hem de mesleki Ortaöğretim ikinci devre eğitimin tamamlanması öğrencilere yüksek öğrenime devam etmeleri açısından seçilebilirlik sağlamaktadır
(c) Öğretim programı kontrolü ve içeriği
Milli Eğitim Kurulu ayrıca genel Ortaöğretim ikinci devre eğitiminin hem de mesleki Ortaöğretim ikinci devre eğitim ve öğretiminin konu ve alıştırma modüllerinin hedeflerini ve esas içeriklerine karar vermektedir İlgili ulusal temel öğretim programına dayalı olarak her eğitim veren kişi lokal öğretim programını oluşturur
Genel Ortaöğretim ikinci devre eğitimindeki gerekli konular esas dil ve edebiyat, ikinci ulusal dil, tanıdık olmayan diller, matematik ve doğal bilim çalışmaları, insani bilimler ve sosyal bilimler, din ya da etik bilgisi, bedensel ya da sağlık eğitiminin yanı sıra sanat ve uygulamalı konuları içermektedir Buna ek olarak, öğretim programı hükümleri okullar tarafından belirlenen uzmanlaşma ve uygulamalı dersleri içermektedir Öğrenciye aynı zamanda danışmanlık hizmeti de sunulmalıdır
Bir mesleki eğitim kurumuna sürekli bir öğrenci için temel öğretim programı ana dil, ikinci ulusal dil, yabancı diller, matematik, fizik, kimya, sosyal bilimler ve egzersiz hayatı, bedensel ya da sıhhat eğitiminin yanı sıra sanat ve kültür derslerini içermektedir
Mesleki Ortaöğretim ikinci devre eğitimi yeterlilikleri okul tabanlı eğitimde veya stajyerlik eğitiminde edinilebilir Öğrencinin bireysel egzersiz planları kendi seçimlerini ve çalışmalarının ilerleyişini belirlemektedir
(d) Değerlendirme, derslik geçme ve yeterlilikler
Genel Ortaöğretim ikinci devre eğitiminin öğretim programı üç yıl olarak belirlenmiştir ancak öğrenciler bu eğitimi 2 veya 4 yılda da tamamlayabilmektedirler Eğitim takvim derslere kadar organize edilmiş değildir Her ders, dersin tamamlanmasına kadar değerlendirmeye bağlı tutulur ve bir öğrenci zorunlu sayıda dersi tamamladığı vakit okul diplomasını alır
Genel Ortaöğretim ikinci devre eğitimi iki milli başlıca dili, bir yabancı dili ve matematik veya genel dersleri (insani bilimler ve doğal bilimler) taşıyan dört gerekli testten oluşan ulusal bir üniversite antre sınavı ile sona ermektedir Öğrenciler sınavda seçmeli testler de alabilmektedirler Üniversite giriş sınavının ve bütün Ortaöğretim ikinci devre eğitimi öğretim programının başarılı bir şekilde geçilmesinin arkasında öğrenciler geçilen testlerin ayrıntılarını, elde edilen derece ve notları belirten ayrı bir sertifika almaktadırlar Mesleki Ortaöğretim ikinci devre eğitim ve öğretimi gören öğrenciler de üniversite antre sınavına girebilmektedirler
Mesleki eğitim ve öğretim yedi farklı eğitim alanını, 112 ayrı alıştırma programını içeren 52 mesleki yeterliliği kapsamaktadır Çalışmaların kapsamı üç yıldır (120 kredi) Her mesleki tatminkarlık en az 20 kredilik kısmı şirketlerde işi öğrenme olmak üzere, diller ve bilimle gibi temel konular ve seçmeli konuları içermektedir Çalışmalar öğrenci danışmanlığını ve bir final projesini de içermektedir Bir Takım araştırmalar zorunludur, bazıları ise seçmelidir
Öğrenci becerileri ve bilgisi her alıştırma modülünü tamamlanmasının ardındaki değerlendirilmektedir Bir yeterlilik sertifikası bireysel egzersiz planına dahil edilmiş olan bütün çalışmaların tamamlanmasının arkasından verilmektedir
Yüksek öğrenim
(a) Kurum tipleri
Yüksek öğrenim, profesyonel hayata karşın yüksek öğrenim kurumları olan üniversiteler ve teknik okullarda sunulmaktadır Her ikisinin de kendi profilleri bulunmaktadır; üniversiteler bilimsel araştırma ve öğretimi vurgularken teknik okullar daha uygulamaya karşın bir teşebbüs benimsemişlerdir
(b) Erişim
Finlandiya ’daki üniversite giriş sınavı yüksek öğrenim için genel seçilebilirlik olanağı sunmaktadır Buna ilave olarak, Finlandiya teknik mektep derecesine sahip olanlar, Ortaöğretim ikinci devre sonrası mesleki yeterliliklere sahip olanlar ya da en azından üç takvim bir mesleki yeterliliğe sahip olanlar da üniversite eğitimi için seçilebilirliğe sahip olarak addedilmektedirler Üniversiteler aynı zamanda alakalı üniversite göre zorunlu olarak addedilen açık üniversite çalışmalarını tamamlamış olan ya da üniversitenin çalışmaları bitirmek için zorunlu hüner ve bilgiye sahip olduğuna inandığı kişileri de kabul edebilir
Bütün çalışma alanlarına kısıtlanmış antre, “numerus clausus bulunmaktadır Başvuru yapan birey sayısı mevcut kapasiteyi geçtiği için üniversiteler değişik öğrenci seçme kriterlerine başvurmaktadırlar
Kabul için genel şart genel ortaöğretim ikinci devre eğitiminin ya da mesleki ortaöğretim ikinci devre eğitim ve öğretiminin işlenmiş olmasıdır Öteki bir deyişle, altında belirtilmiş adaylar teknik mektep çalışmaları gerçekleştirme hususunda tatminkarlık sahibi olarak kabul edilmektedirler: üniversite giriş sınavına girmiş olanlar ya da ortaöğretim ikinci devre eğitimini tamamlamış olanlar veya mesleki yeterliliğe sahip olanlar (ya da Ortaöğretim ikinci devre sonrası bir yeterliliğe sahip olanlar) veya eşit bir uluslararası ya da tanıdık olmayan yeterliliğe sahip olanlar
Teknik okullara öğrenci seçimi esas olarak mektep başarısına ve iş deneyimine ve çoğunlukla de giriş sınavlarına dayanmaktadır
(c) Yeterlilikler
Üniversitelerdeki derece sistemine kadar düşük ya da daha yüksek seviyede akademik derece almak mümkündür Daha düşük seviyedeki ya da lisans seviyesindeki derece (120 kredi) 3 yılda ve yüksek veya mastır derecesi (160180 kredi) 56 yılda tamamlanabilir Buna ek olarak, üniversiteler bilimsel lisans üstü derecesi olan licentiate ve doktora dereceleri vermektedirler
Bir teknik mektep derecesi olmak için gerekli incelemeler 3,54 sene veya 140160 kredi gerektirmektedir bu da teknik okulların öğrenciye bir derece sertifikası verdiği egzersiz alanına kadar değişmektedir Bazı teknik okullar 1 Ağustos 2002 tarihinden itibaren bir imtihan sistemine tarafından lisans üstü derecesi çalışmaları önermektedir (Cf 2 bölüm)
Erişkin eğitim ve öğretimi
Gençler için ortaya konulan ve yaygın okullardan üniversite öğrenimine kadar değişen tüm eğitim ve öğretim şekilleri yetişkinler için de sunulmaktadır Bazı eğitim kurumları yalnızca yetişkin eğitim ve öğretimine odaklanmışlardır Yetişkin eğitim ve öğretimi firmalar içerisinde hizmet içi eğitim şeklinde de verilmektedir
Yetişkinler için ortaöğretim ikinci devre sonrası eğitimde, yetişkinler tıpkı gençler gibi üniversite antre sınavı için eğitim görebilir ve benzer sınava katılabilirler Yetişkinler aynı zamanda gençlerle aynı ortaöğretim ikinci devre sonrası mesleki yeterliliklere de sahip olabilirler
Yetişkinlerin bilhassa yetişkinler için tasarlanmış olan yeterlik tabanlı yeterlilikler sistemi vasıtasıyla mesleki yeterlilikler için eğitim görmeleri ve bunları kazanmaları elastik bir yoldur Sistem kişilere kendi mesleki becerilerini bu becerileri işte, mektep çalışmalarında ya da kendi anlamsız zaman etkinlikleri sırasında kazanmış olmalarından bağımsız bir biçimde yeterlik testlerinde görüntü şansı tanımaktadır Araştırmalar her öğrenci için ayrı olarak hazırlanan bireysel öğrenme programlarına dayanmaktadır Yeterlik tabanlı üç tatminkarlık bulunmaktadır: ortaöğretim ikinci devre sonrası , ileri mesleki yeterlilikler ve özel mesleki yeterlilikler Yeterlik tabanlı yeterlilikler Milli Eğitim Kurulu kadar saptanmaktadır Diğer yandan sistemin kurulumu ve denetlenmesi meslek veren, çalışan ve öğretmen temsilcilerinden oluşan üç kenarlı tatminkarlık komitesinin sorumluluğu altındadır
Yeterlik tabanlı yeterlilik sistemi yaşam boyu öğrenmenin ilkelerini yansıtmaktadır Devlet aynı zamanda hayat boyu öğrenme ilkesini liberal erişkin eğitim kurumlarını finanse ederek de desteklemektedir Bu eğitim kurumlarının geniş bir özerkliğinin yanı sıra verilen eğitimin hedeflerine, kasıt kitlesine ve metotlarına karar verme özgürlüğü de bulunmaktadır
Özel ihtiyaçlar
Temel eğitimde, özel ihtiyaç eğitimi belli başlı olarak normal okul eğitimiyle bağlantılı bir şekilde sağlanmaktadır Eğer bir öğrenciye engelli veya hasta olması, geç gelişme görünüm, ruhsal bozukluklar ya da aynı diğer nedenlerden ötürü adi bir öğrenme grubu içerisinde eğitim sağlanamıyorsa, bu öğrencinin özel ihtiyaç sahibi kişiler için sağlanan eğitime kabul edilmesi ya da aktarma edilmesi gerekmektedir Bu tür durumlarda, özel gereklilik eğitimi özel bir sınıfta ya da uygun başka bir yerde de verilebilir Eğitim özel sınıf öğretmeni vasıtasıyla verilir Özel gereksinim eğitimine kabul edilen veya aktarma edilen her öğrenci için bireysel bir öğretim programı hazırlanması zorunludur Buna ilave olarak, özel desteğe ihtiyacı olan öğrencilere yerinde olan durumlarda normal kurumlar göre ilkokul öncesi ve mesleki eğitim ve öğretim sunulmaktadır
Öğretmenler
Kreşlerdeki öğretmenler ve rehber elemanlar ya bir üniversiteden ya da teknik okuldan lisans derecesine sahiptirler ya da ortaöğretim ikinci devre sonrası mesleki yeterlilikler olarak bilinmekte olan yeterliliklere sahiptirler Buna ek olarak, ortaöğretim ikinci devre düzeyinde ilgili mesleki yeterliliklere sahip olan diğer çocuk bakımı profesyonelleri göre desteklenmektedirler
Esas eğitimin ilk altı yılında görev yapan öğretmenler başlıca bütün derslere girmektedirler (sınıf öğretmenleri), buna karşılık son üç takvim dönemde ve ortaöğretim ikinci devre düzeyinde konu uzmanı öğretmenler (konu öğretmenleri) ödev yapmaktadır Sınıf öğretmenleri Eğitim Mastırı yapmış kişiler iken konu öğretmenleri pedagojik derslerin yanı sıra ders verdikleri konuda Mastır derecesine sahip kişilerdir
Sınıf öğretmenliği eğitimine başvuran kişilerin üniversite giriş sınavını başarıyla tamamlamış olmaları gerekmektedir Derslik öğretmenliği eğitimi için antre sınavı yazılı bir sınav, bir kabiliyet testi ve görüşme içermektedir Bazı üniversiteler bununla birlikte bir grup şart çalışması ve seçmeli olarak kendi sınavlarına girilmesini talep etmektedirler
Konu öğretmenliği için başvuruda bulunan kişiler her zamanki prosedürü takip ederek ayrı ayrı üniversite fakültelerine ve kendi belli başlı konularından sorumlu olan bölümlere (mesela matematik) başvuru yapmaktadırlar Konu öğretmeni olmayı açlık eden kişiler üstelik keza konu öğretmenliği eğitimi için başvuruda bulunacaklardır Bazı üniversite fakültelerinde öğrenciler doğrudan konu öğretmenliği eğitimine başvuru formu yapabilmektedirler
Kuruma ve konuya bağlı olarak, mesleki ve teknik mektep öğretmenlerinin ya 1) uygun bir lisans (veya lisansüstü) akademik derece 2) yerinde bir teknik mektep derecesi veya 3) kendi mesleki alanlarında olası olan en üstteki düzeyde yeterliliğe, alanda asgari 3 takvim deneyime ve en az 35 kredilik (525 ECTS) pedagojik çalışmaya sahip olmaları gerekmektedir Üniversite öğretim görevlilerinin çoğunlukla bir doktora ya da diğer lisansüstü derecelere sahip olmaları gereklidir
Eğitim Alanında Sürdürülmekte Olan Reformlar ve Tartışma Konuları
Esas Eğitim
Esas eğitim için temel ulusal öğretim programı yenilenmiştir ve aşamalı olarak kabul edilecektir Aralık 2001 tarihinde Hükümet kadar onaylanmış olan yeni bir zaman dağılımı, yeni esas milli öğretim programı ile birlikte kabul edilecektir Bütün eğitim verenlerin yeni öğretim programını en geç Ağustos 2006 tarihinde uygulamaya koyması gerekmektedir 1994 yılından kalma esas milli öğretim programı ile karşılaştırıldığında en büyük şans daha açık ve net yönergeler ve bağlamsal çerçeve olacaktır Haftalık toplam ders sayısı afiyet eğitimi adında yeni bir ders koyulmuş olmasına karşın değiştirilmemiştir
Hükümet Temel Eğitim Yasasının okul çağındaki çocuklar için öğretim programı dışı sabahleyin ve öğleden sonradan etkinliklerine ilişkin tüzüklerine bazı eklemelerde bulunmuştur Belediyeler Ağustos 2004 tarihi itibariyle Devletten esas eğitim 1 ve 2 derslik öğrencileri ve özel ihtiyaç sahibi öğrenciler için düzenlenen bu tür etkinlikleri planlamak için yardım alma yetkisine sahiptirler bununla beraber, belediyeler sabah ve öğleden sonradan etkinlikleri sunmaya zorunlu değildirler, ama eğer bunu yaparlarsa ailelerden para toplayabilmektedirler Bu etkinliklerin hedefleri ve asıl içerikleri 2004 yılının başlarında Ulusal Eğitim Kurulu göre ortaya konulmuştur Hükümet bununla birlikte bu etkinliğe dahil olan personelin sahip olması gereken yeterliliklere ilişkin bir kararname yayınlamıştır Hükümet sabah ve öğleden sonra etkinliklerinin gelişimini denetleyecek ve 2006 yılında raporunu sunacaktır
Genel Ortaöğretim İkinci Devre Eğitimi
Genel Ortaöğretim ikinci devre eğitimi için öğretim programı reformu da yoldadır Yeni bir temel öğretim programı oluşturulmuş ve esas öğretim programı tabanlı yeni lokal öğretim programları okullarda Ağustos 2005 tarihinde kullanılacaktır
Üniversite giriş sınavında reform gerçekleştirme konusu epeyce tartışılan bir konudur Burada amaç öğrencilere adayların kendi esas dillerinin yanı sıra arasında ikinci ulusal dil, yabancı dil, matematik ve genel bilimlerin olduğu sınavlardan üçünü tercih etmek durumunda oldukları daha pozitif seçenek sunmaktır Genel bilimlerde sınavın yapısında reform gerçekleştirilmiştir (2006 tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir) Amaçlardan bir parça başına bu testi yüksek öğrenim için öğrenci seçmede daha uygulanabilir ışık halkası getirmektir
Yetişkin Eğitim ve Öğretimi
İnsanların Finlandiya ’da ortalama olarak 59 yaşında emekli olmalarının en manâlı nedenlerinden bir tanesi yetkisiz mesleki beceriler olarak gösterilmektedir Araştırma sonuçları göstermektedir fakat düşük seviyede bilgisayar bilgisi ve okuma bilgisi katılımsızlığa veya erişkin eğitimine katılmamaya bilinçli bir şekilde karar alınmasına katkıda bulunmaktadır Meslek gücündeki yaklaşık yarım milyon kişi yalnızca Ortaöğretim birinci devre mezunudur Bu şahısların mesleki yeterliğini ve istihdamlarını garanti altına edinmek için 20032007 dönemi için öbür bir Hükümet programı oluşturulmuştur Programın amacı Ortaöğretim ikinci devre eğitimine sahip olmayan mümkün olduğunca çok yetişkinin mesleki yeterlilik, ileri mesleki yeterlilik veya uzman mesleki yeterliliği sahibi olmasını sağlamaktır Çalışan grup kaynakların büyük çoğunluğunun mesleki ortaöğretim ikinci devre yeterliliklerine yönelten ya da bunları destekleyen çalışmalara ayrılacağını düşünmektedir Çalışmaların hedefi bir girişim gerçekleştirmek ve bütün erişkin nüfusun eğitime katılımını artırmak, uzun bir süreden beri eğitim veya öğretime katılmamış olan şahısların çalışma becerilerini geliştirmek ve daha ileri düzey eğitim edinmek için olanaklar ödev edilmesini garanti altına almaktır Bu program için tahsis edilen kaynakların bir kısmı bilgi toplumunun gereksinim duyduğu becerilerin eğitimine ayrılacaktır Program 3059 yaş grubunu hedeflemektedir
Yüksek Öğretim
1997 yılında teknik okullarda lisansüstü derecelere duyulan gereklilik sorunu ortaya çıkmış ve iki yıl daha sonra lisansüstü derecelere ilişkin karar 2000 yılının başında alınmıştır Teknik okullarda lisansüstü derecelere ilişkin yasa 1 Ocak 2002 tarihinde yürürlüğe girmiştir ve Eğitim Bakanlığı 20 teknik okula üçlü derece programları başlatmaları için müsade vermiştir 2003 yılında daha artı teknik okul bu kapsama girmiştir Bu denemeye 2005 yılında son verilecektir
Teknik mektep lisansüstü derecesi, yeni bir üniversite derecesi ve bir teknik okul derecesini veya öteki alakalı yüksek öğrenim derecelerini tamamlamış olan ve derecenin tamamlanmasının peşinde bu derecenin tamamlandığı alanda en düşük 3 yıllık iş deneyimi olan kişileri hedeflemektedir Yeni yüksek öğretim derecesi egzersiz hayatı ihtiyaçlarına göre belirlenmiştir ve erişkin eğitimi hedefleri doğrultusunda uygulanmaktadır
Bologna süreciyle ilişkili olarak yüksek öğrenimde iki aşamalı derece sisteminin kabulü planı Finlandiya ’da uygulamaya konulmaktadır Değişikliğe uğramış bir Üniversiteler Yasası 1 Ağustos 2005 tarihinde yürürlüğe girecektir ve iki kademeli derece yapısını başlatacaktır İki aşamalı derece yapısında, Mastır derecesi lisans derecesine veya karşılaştırılabilir eğitime tabi olacaktır Bu derece yapısı tıp ve dişçilik hariç tüm alanlar için geçerli olacaktır Finlandiya ders kredi sisteminin yerini Avrupa ECTS kredi sistemi alacak ve bu da Fin üniversite derecelerini uluslararası çapta karşılaştırmak için rahatlık sağlayacaktır
Yüksek öğrenim derecesini tamamlamak için gereken sürenin kısaltılması için de uğraş gösterilmektedir: Üzerinde değişiklik yapılmış Üniversiteler Yasası üniversite ve teknik okul derecesi öğrencilerinin eğitim haklarına ilişkin yönetmelikleri içerecektir Üniversiteler öğrencilere ortaya koyulan vakit sınırları içerisinde derecelerini alabilmeleri için rehberlik ve eğitim sağlamakla görevli olacaklardır
İyileştirilmiş rehberliğe ilave olarak, öğrencilere, yan oldukları vergiler üzerinden bir öğrenci kredisi indirimi hakkı tanınarak, bu öğrencilerin mektep çalışmalarını ortaya konulmuş olan vakit sınırları içerisinde tamamlamaları özendirme edilecektir *