iltasyazilim
FD Üye
formula 1 ile ilgili bilgi
Formula 1
Kısaltması F1 olan, Grand Prix Yarışları olarak da bilinen Formula 1; tek şahsiyet, açık tekerlekli otomobil yarışlarının en yüksek düzeyini oluşturan yarışlar dizisidir
F1; bir yıl boyunca, her birine Grand Prix adı bahşedilen ve genelde değişik ülkelerde özel yollarda koşulan yarışlardan oluşur Sene sonunda toplanan puanlara tarafından Dünya Sürücüler Birinciliği ile Dünya Takımlar Birinciliği (Araba Yapımcıları Birinciliği) ödülleri verilir
Yarışları Max Mosley'in başkanlığını yaptığı FIA (Milletlerarası Otomobil Federasyonu) düzenler F1'in geçmişinde yarışların çoğunluğu Avrupa'da yapılmış olmasına rağmen, son yıllarda büyüyen sayıda yarışlar Avrupa dışına kaydırılmaktadır Bunda belli başlı neden, FIA'nın artan yeni pazarlara açtırmak istemesi olsa da, hukuki düzenlemelerin AB ülkelerindeki değin sıkı olmadığı ülkelerin çekiciliği de bu kararda etkili olmuştur Son yıllarda AB'deki yarışlarda, sıhhat gerekçeleriyle tütün ürünlerinin tanıtımlarının yasaklanması, ölümle sonuçlanan bazı kazaların lokal savcılıklarca (takımların savsaması sonucu olup olmadığının) soruşturulması, FIA'ca hoş karşılanmamıştır
Otomobiller
Modern F1 otomobilleri tek karakter olup, sürücü yeri ile tekerlekleri açıktadır Takımlar otomobilleri kendileri üretseler de, anında hepsi büyük araba markalarının motorlarını, parçalarını kullanırlar Formula 1' de kullanılan motorlar önceleri V tipi 3 litre, 10 silindirli ve dakikada 19000 döngüde 900 BG güç üretirlerken, 2006 yılı için yapılan kaide değişiklikleri neticesinde artık V tipi 2,4 litre, 8 silindir ve dakikada 22000 döngüyle 700 750 BG şiddet üretmektedir Her araba benzer motorla iki yarış son vermek durumundadır Hız (vites) kutusu 7 sanki otomatik sürat konumundan oluşur Sürücü bir sürat konumundan ötekine direksiyondaki düğmelere basarak (debriyaja dokunmadan) geçer
F1 otomobilleri, öbür tüm tek karakter yarış otomobillerinden daha hızlıdırlar ABD'de yapılan Indy yarışlarında kullanılan otomobillere oranla daha hafif ve teknolojik olarak daha gelişmişlerdir
Kurallar
Standart ECU (Elektronik Teftiş Ünitesi)
McLaren Electronic Systems ve Microsoft'un birlikte geliştirdiği; motoru, vites kutusunu ve debriyajı kontrol eden ECU bütün araçlarda standart olacak
Her aracın üzerinde bulunan 100'den fazla sensörle veri toplayan ünite, FIA'ya, çekiş teftiş ve sürücüye tezgâhtar öteki sistemleri yasaklanma olanağı sağladı
Renault'ya kadar, sürücülere özellikle ıslak ve kaygan zeminlerde yardımcı bu sistemlerin kaldırılması, tur başına 04 saniyeye değin kayıp anlamına geliyor
Ferrari ve Renault gibi takımlar, McLaren'in sistemi geliştiren iki gruptan biri olması dolayısıyla, İngiliz takımının sezonun birincil yarışlarında ayrıcalıklı olabileceği görüşünde
Pilotlar, çekiş yoklama sisteminin kalkmasıyla sürüş güvenliği sorunları yaşanabileceği, geçişin artacağı ve pilotun yeteneğinin ön plana çıkacağı konusunda anlaşmaya varılmış
Motor değişim
Yeni sezonda pilotlar, birincil motor değiştirmede gridde 10 sıra geri düşme cezası almayacak tekrar tekrar iki yarışa benzer motorla çıkma zorunluluğu devam ediyor Ilk değişiklikten sonraki herhangi bir motor değiştirme halinde eskisi gibi 10 sıra geriden başlama cezası uygulanacak
Başın korunması
Yükseltilen kokpit duvarları baştan sona pilotların yandan gelecek darbelerde baş bölgesinin korunması daha iyi korunması amaçlanıyor
2007 Avustralya Grand Prix'sindeki kazada David Coulthard'ın Red Bull'unun, Williams pilotu Alexander Wurz'un başının çok az farkla üzerinden geçmesi, FIA'yı bu konuda harekete geçirmişti
Bioyakacak
Yeni sezonda F1 araçlarında kullanılacak yakıtın en az yüzde 575'i, Avrupa Birliği kararlarına uygun olarak biyoloji ile ilgili kaynaklardan sağlanmak zorunda
Protez araçlar
Her ekip bir yarış hafta sonunda benzer anda iki araçtan fazlasını kullanamayacak Bu kaide, takımların, garajlarında yedek araç bulunduramayacağı anlamına geliyor
Vites kutusu
Bir vites kutusu defalarca dört yarışı çıkarmak zorunda (CumartesiPazar) Değişiklik halinde pilota yarışa beş sıra geriden başlangıç cezası verilecek
Pilot, kendisinin veya takımının kontrol edemeyeceği sorunlardan ötürü finiş göremezse, peşine düşüp takip eden yarışta vites kutusunu değiştirme hakkına sahip Aynı durum motor için de geçerli
Koyma
Sıralamanın bitişinden yarışın başlamasına dek yakıt ikmali yapmak yasak Sıralamada ilk tur 20, ikinci tur 15 dakika, 10 aracın kaldığı final turunun süresi ise 10 dakikaya indirildi Böylece final turunun başında görülen yakacak tüketmeye karşın yararsız turların önüne geçilecek *
Formula 1
Kısaltması F1 olan, Grand Prix Yarışları olarak da bilinen Formula 1; tek şahsiyet, açık tekerlekli otomobil yarışlarının en yüksek düzeyini oluşturan yarışlar dizisidir
F1; bir yıl boyunca, her birine Grand Prix adı bahşedilen ve genelde değişik ülkelerde özel yollarda koşulan yarışlardan oluşur Sene sonunda toplanan puanlara tarafından Dünya Sürücüler Birinciliği ile Dünya Takımlar Birinciliği (Araba Yapımcıları Birinciliği) ödülleri verilir
Yarışları Max Mosley'in başkanlığını yaptığı FIA (Milletlerarası Otomobil Federasyonu) düzenler F1'in geçmişinde yarışların çoğunluğu Avrupa'da yapılmış olmasına rağmen, son yıllarda büyüyen sayıda yarışlar Avrupa dışına kaydırılmaktadır Bunda belli başlı neden, FIA'nın artan yeni pazarlara açtırmak istemesi olsa da, hukuki düzenlemelerin AB ülkelerindeki değin sıkı olmadığı ülkelerin çekiciliği de bu kararda etkili olmuştur Son yıllarda AB'deki yarışlarda, sıhhat gerekçeleriyle tütün ürünlerinin tanıtımlarının yasaklanması, ölümle sonuçlanan bazı kazaların lokal savcılıklarca (takımların savsaması sonucu olup olmadığının) soruşturulması, FIA'ca hoş karşılanmamıştır
Otomobiller
Modern F1 otomobilleri tek karakter olup, sürücü yeri ile tekerlekleri açıktadır Takımlar otomobilleri kendileri üretseler de, anında hepsi büyük araba markalarının motorlarını, parçalarını kullanırlar Formula 1' de kullanılan motorlar önceleri V tipi 3 litre, 10 silindirli ve dakikada 19000 döngüde 900 BG güç üretirlerken, 2006 yılı için yapılan kaide değişiklikleri neticesinde artık V tipi 2,4 litre, 8 silindir ve dakikada 22000 döngüyle 700 750 BG şiddet üretmektedir Her araba benzer motorla iki yarış son vermek durumundadır Hız (vites) kutusu 7 sanki otomatik sürat konumundan oluşur Sürücü bir sürat konumundan ötekine direksiyondaki düğmelere basarak (debriyaja dokunmadan) geçer
F1 otomobilleri, öbür tüm tek karakter yarış otomobillerinden daha hızlıdırlar ABD'de yapılan Indy yarışlarında kullanılan otomobillere oranla daha hafif ve teknolojik olarak daha gelişmişlerdir
Kurallar
Standart ECU (Elektronik Teftiş Ünitesi)
McLaren Electronic Systems ve Microsoft'un birlikte geliştirdiği; motoru, vites kutusunu ve debriyajı kontrol eden ECU bütün araçlarda standart olacak
Her aracın üzerinde bulunan 100'den fazla sensörle veri toplayan ünite, FIA'ya, çekiş teftiş ve sürücüye tezgâhtar öteki sistemleri yasaklanma olanağı sağladı
Renault'ya kadar, sürücülere özellikle ıslak ve kaygan zeminlerde yardımcı bu sistemlerin kaldırılması, tur başına 04 saniyeye değin kayıp anlamına geliyor
Ferrari ve Renault gibi takımlar, McLaren'in sistemi geliştiren iki gruptan biri olması dolayısıyla, İngiliz takımının sezonun birincil yarışlarında ayrıcalıklı olabileceği görüşünde
Pilotlar, çekiş yoklama sisteminin kalkmasıyla sürüş güvenliği sorunları yaşanabileceği, geçişin artacağı ve pilotun yeteneğinin ön plana çıkacağı konusunda anlaşmaya varılmış
Motor değişim
Yeni sezonda pilotlar, birincil motor değiştirmede gridde 10 sıra geri düşme cezası almayacak tekrar tekrar iki yarışa benzer motorla çıkma zorunluluğu devam ediyor Ilk değişiklikten sonraki herhangi bir motor değiştirme halinde eskisi gibi 10 sıra geriden başlama cezası uygulanacak
Başın korunması
Yükseltilen kokpit duvarları baştan sona pilotların yandan gelecek darbelerde baş bölgesinin korunması daha iyi korunması amaçlanıyor
2007 Avustralya Grand Prix'sindeki kazada David Coulthard'ın Red Bull'unun, Williams pilotu Alexander Wurz'un başının çok az farkla üzerinden geçmesi, FIA'yı bu konuda harekete geçirmişti
Bioyakacak
Yeni sezonda F1 araçlarında kullanılacak yakıtın en az yüzde 575'i, Avrupa Birliği kararlarına uygun olarak biyoloji ile ilgili kaynaklardan sağlanmak zorunda
Protez araçlar
Her ekip bir yarış hafta sonunda benzer anda iki araçtan fazlasını kullanamayacak Bu kaide, takımların, garajlarında yedek araç bulunduramayacağı anlamına geliyor
Vites kutusu
Bir vites kutusu defalarca dört yarışı çıkarmak zorunda (CumartesiPazar) Değişiklik halinde pilota yarışa beş sıra geriden başlangıç cezası verilecek
Pilot, kendisinin veya takımının kontrol edemeyeceği sorunlardan ötürü finiş göremezse, peşine düşüp takip eden yarışta vites kutusunu değiştirme hakkına sahip Aynı durum motor için de geçerli
Koyma
Sıralamanın bitişinden yarışın başlamasına dek yakıt ikmali yapmak yasak Sıralamada ilk tur 20, ikinci tur 15 dakika, 10 aracın kaldığı final turunun süresi ise 10 dakikaya indirildi Böylece final turunun başında görülen yakacak tüketmeye karşın yararsız turların önüne geçilecek *