Fransa, İslam düşmanlığı konusunda yeni bir sınırlama getirdi. Giysi firması Modanisa’nın “Bereketli Kasım” ve “Bereketli Cuma” sloganıyla yaptığı indirim kampanyalarında kullandığı “Bereketli” sözüne laiklik gerekçesiyle müsaade verilmedi. Firmanın, Eylül ayında başörtülü görsellerin yer aldığı afişleri de yasaklanmıştı.
Birçok bahiste İslamofobik uygulamaları ile dikkat çeken Fransa, yaptığı uygulamalarla girişimcileri de etkiliyor. Ülkede artan İslam aksiliği o denli bir noktaya ulaştı ki artık işletmelerin en temel girişimcilik faaliyeti olan reklamlar bile akıl almaz münasebetlerle sansürleniyor. Bu hal, tıpkı vakitte, burada yaşayan milyonlarca Müslümanın eser ve hizmetlere erişim özgürlüğüne de müdahale manasına geliyor.
SİSTEMATİK AYRIMCILIK
Son olarak giysi ve e-ticaret firması Modanisa’nın, reklam kampanyası için kullanmak istediği afişlerdeki fotoğraf ve tabirlere tahammül gösterilmedi. Firma, indirim dönemi için ‘Bereketli Kasım’ yahut ‘Bereketli Cuma’ yerine geçecek ‘Blessed’ (kutsal) tabirini bu ülkede kullanamadı. Noel öncesinde, ‘Happy Christmas’ ilanlarını her yerde süsleyen Fransız yetkililer farklı inanç ve kültürlerin hassasiyetlerine karşı tıpkı demokratik tutumu sergileyemedi.
BAŞÖRTÜLÜ AFİŞLERE DE YER VERİLMİYOR
Modanisa Lider Yardımcısı Samim Sürel, eylül ayından itibaren ülkede yaşadıkları ayrımcı uygulamalar hakkında Yeni Şafak’a açıklamalarda bulundu. Eylül ayında hazırlanan ve başörtülü bayanların bulunduğu kampanya afişlerinin engellendiğini belirten Sürel, 40’a yakın ülkede itiraz edilmeyen örneklerin Fransa’da sayısız mahzurla karşılaştığını anlattı.
Sürel, özgür piyasa şartlarına ve teşebbüs özgürlüğüne alışılmamış kararlar hakkında “Avrupa Kurulu tarafından hazırlanan bir kampanya da ne yazık ki, Fransa’nın itirazı nedeniyle sonlandırıldı” diye konuştu. Samim Sürel son olarak kasım indirim günleri için firmanın kullandığı ve Almanya, İngiltere üzere onlarca ülkede sıkıntısız yayınlanan ‘Blessed (kutsal)’ tabirinin bulunduğu görsellerin ve içeriklerin laikliğe karşıt olduğu gerekçesiyle engellenmek istendiği bilgisini paylaştı.
Samim Sürel, engelleme teşebbüsünü şu sözlerle özetledi:
“Firma olarak Türkiye’de kasım indirim kampanyalarını ‘Bereketli Kasım’ ve ‘Bereketli Cuma’ sözleriyle yapıyoruz. İngilizce konuşulan ülkelerde ise, Cuma’nın kutsallığına gönderme yaparak ‘Blessed’ı kullanıyoruz. İlanlar, Fransızca ve Almanca’da da bu formuyla kullanılıyor. Lakin öteki ülkelerde sorun yaşamadığımız halde Fransa’da ‘Blessed November’ sözlü afişlerimiz laikliğe uygun olmadığı gerekçesiyle yayınlanmadı. İtirazımız ise geçerli sayılmadı. Bu ifadeyi değiştirmemiz istendi.”
FOTOĞRAFLARA TEK TEK KONTROL
Samim Sürel, kampanya için anlaştıkları reklam ajansının, Fransız makamlardan onay alamazsınız münasebetini öne sürdüğünü söz etti. İtirazlarının karşılıksız kaldığını ve sonradan yollanan 10 kadar fotoğraf içinde lakin bir adedinin zar güç yayınlanabildiğini belirten Sürel misal engellemelerin devam edebileceğine dikkat çekti. Sürel, “Demokrasisi ile övünen Fransa’da bu bahisteki reaksiyonları şaşkınlıkla karşılıyoruz” diye konuştu.