Fureya Koral Hayatı ve Eserleri
Doğum 2 Haziran 1910İstanbul
Olumu 26 Ağustos 1997 İstanbul
Meslek Seramik sanatcısı
1910 yılında İstanbul ’da doğmuştur Oğrenim hayatının bir kısmını Fransa ’da tamamlayan Koral, universite hayatını İstanbul Universitesi Edebiyat Fakultesi Felsefe Bolumunde bitirmiştir Sağlık problemleri nedeniyle tedavi icin İsvicre ’ye gitmiştir Bu donemler sanata olan meylini guclendirmesi acısından onemlidir İsvicre ’de ve Paris ’te resim, heykel ve seramik calışmalarında bulunmuş olan sanatcı Turkiye ’nin ilk kadın seramik ve cağdaş seramiğin oncusu olması nedeniyle onemli bir şahıstır Aynı zamanda gazetelerde eleştirmenlik yaptığı ve ceviriler de bulunduğu da bilinmektedir Yurtdışındaki atolyelerde calışmalarını buyuten sanatcı, Maya Galerisinde actığı ilk kişisel sergisinden sonra yurda geri donmuştur İstanbul ’da kendi seramik atolyesini acan Koral, pek cok sanatcıda yetiştirmiştir 1951 yılından gunumuze kadar yurticinde ve yurtdışında toplam 32 sergi acmış, eserleri pek cok muzenin kalıcı koleksiyonuna eklenmiş ve odullere layık gorulmuştur 87 yaşına geldiği zaman 1997 de hayatını kaybetmiştir
SANAT USLUBU
Sanatcının en buyuk ozelliği seramiğin ana malzemesi olan kili, ozgun yorumunu sunmakta bir arac olarak kullanmasıydı Bu tutumu 1950 ’lili yıllara kadar Batı dunyasında bile yaygın olmayan bir usluptu Fureya Koral ’ın cağdaş onculuğu işte bu anlamda onemli bir noktadadır Calışmalarıyla seramik sanatını dunyaya acmış, bunun yanında geleneksel sanatımız ciniyi yine cağdaş bir yorumla yeniden Turk mimarisine kazandırmıştır Duvar resimleri, pano ve şomine ustune calışmalar yapan sanatcı, 1960 yılında Ankara ’da bir otele 1966 yılında İstanbul Ziraat Bankası ’na ve daha pek cok otele panolar yapmıştır Mustafa Kemal Ataturk başta olmak uzere donemin onemli isimleriyle yakın dostluk icerisinde olan Koral, acmış olduğu atolyesinde Ahmet Hamdi Tanpınar, Bedri Rahmi Eyuboğlu, Abidin Dino ve dayısı Cevat Şakir Kabaağac gibi unlu isimleri ağırlıyordu Calışmalarıyla ve duşunceleriyle insanı doyuruyordu Yazar Ayşe Kulin sanatcının hayatını ele aldığı biyografi romanında acıkca dile getirdiği ifadeler ile Koral ’ı bize anlatmıştır Sanatcı eserlerini oluştururken folklorik oğelerden yararlanmış, eski cevre motiflerinden nakışlardan yazı sanatlarından esinlenmiştir Hitit sanatının etkilerinin gorulduğu eserlerinde cağdaş yorumu onu her zaman farklı kılmıştır Seramikleri her zaman Anadolu kokan resim havasındadır Devamlılığı gorulen eserlerinde hep bir pentur tadı gozlenmektedir Tabakları evin ic dekorasyonunda bir arac olarak kullanmış, bu tabaklara kuş, balık, baykuş gibi figurler işlemiştir
BAŞLICA ESERLERİ
Yuruyen İnsanlar, heykel calışmalarına ornektir Bu kucuk boyutlarda ki heykelleriyle kişiliğini yitirmiş insan tipini yansıtmaya calışmıştır Marmara Oteli Lobisindeki Duvar Panosu (1960), Ankara Ulus Carşısı ’ndaki Duvar Panosu (1962), İstanbul Manifaturacılar Carşısı ’ndaki Duvar Panosu (1969)
Doğum 2 Haziran 1910İstanbul
Olumu 26 Ağustos 1997 İstanbul
Meslek Seramik sanatcısı
1910 yılında İstanbul ’da doğmuştur Oğrenim hayatının bir kısmını Fransa ’da tamamlayan Koral, universite hayatını İstanbul Universitesi Edebiyat Fakultesi Felsefe Bolumunde bitirmiştir Sağlık problemleri nedeniyle tedavi icin İsvicre ’ye gitmiştir Bu donemler sanata olan meylini guclendirmesi acısından onemlidir İsvicre ’de ve Paris ’te resim, heykel ve seramik calışmalarında bulunmuş olan sanatcı Turkiye ’nin ilk kadın seramik ve cağdaş seramiğin oncusu olması nedeniyle onemli bir şahıstır Aynı zamanda gazetelerde eleştirmenlik yaptığı ve ceviriler de bulunduğu da bilinmektedir Yurtdışındaki atolyelerde calışmalarını buyuten sanatcı, Maya Galerisinde actığı ilk kişisel sergisinden sonra yurda geri donmuştur İstanbul ’da kendi seramik atolyesini acan Koral, pek cok sanatcıda yetiştirmiştir 1951 yılından gunumuze kadar yurticinde ve yurtdışında toplam 32 sergi acmış, eserleri pek cok muzenin kalıcı koleksiyonuna eklenmiş ve odullere layık gorulmuştur 87 yaşına geldiği zaman 1997 de hayatını kaybetmiştir
SANAT USLUBU
Sanatcının en buyuk ozelliği seramiğin ana malzemesi olan kili, ozgun yorumunu sunmakta bir arac olarak kullanmasıydı Bu tutumu 1950 ’lili yıllara kadar Batı dunyasında bile yaygın olmayan bir usluptu Fureya Koral ’ın cağdaş onculuğu işte bu anlamda onemli bir noktadadır Calışmalarıyla seramik sanatını dunyaya acmış, bunun yanında geleneksel sanatımız ciniyi yine cağdaş bir yorumla yeniden Turk mimarisine kazandırmıştır Duvar resimleri, pano ve şomine ustune calışmalar yapan sanatcı, 1960 yılında Ankara ’da bir otele 1966 yılında İstanbul Ziraat Bankası ’na ve daha pek cok otele panolar yapmıştır Mustafa Kemal Ataturk başta olmak uzere donemin onemli isimleriyle yakın dostluk icerisinde olan Koral, acmış olduğu atolyesinde Ahmet Hamdi Tanpınar, Bedri Rahmi Eyuboğlu, Abidin Dino ve dayısı Cevat Şakir Kabaağac gibi unlu isimleri ağırlıyordu Calışmalarıyla ve duşunceleriyle insanı doyuruyordu Yazar Ayşe Kulin sanatcının hayatını ele aldığı biyografi romanında acıkca dile getirdiği ifadeler ile Koral ’ı bize anlatmıştır Sanatcı eserlerini oluştururken folklorik oğelerden yararlanmış, eski cevre motiflerinden nakışlardan yazı sanatlarından esinlenmiştir Hitit sanatının etkilerinin gorulduğu eserlerinde cağdaş yorumu onu her zaman farklı kılmıştır Seramikleri her zaman Anadolu kokan resim havasındadır Devamlılığı gorulen eserlerinde hep bir pentur tadı gozlenmektedir Tabakları evin ic dekorasyonunda bir arac olarak kullanmış, bu tabaklara kuş, balık, baykuş gibi figurler işlemiştir
BAŞLICA ESERLERİ
Yuruyen İnsanlar, heykel calışmalarına ornektir Bu kucuk boyutlarda ki heykelleriyle kişiliğini yitirmiş insan tipini yansıtmaya calışmıştır Marmara Oteli Lobisindeki Duvar Panosu (1960), Ankara Ulus Carşısı ’ndaki Duvar Panosu (1962), İstanbul Manifaturacılar Carşısı ’ndaki Duvar Panosu (1969)