iltasyazilim
FD Üye
GAFLET
Gaflet pismanliga yol açar Gaflet nimetin elden gitmesine sebep olur Gaflet faydaliligi engeller Gaflet kiskançligi azdirir Gaflet kinanmaya ve nedamete sebep olur
Hikâye edilir ki, salihlerden biri rüyasinda hocasini görür ve ona en çok neden pismansinizdiye sorar
Hocasi da ona en büyük pismanligim gafletimdendi» diye cevap verir
Yine anlatilir ki, salihlerden biri Zunnuni Misrî'yi (rahimullahu) rüyasinda görür ve ona Allah (CC)sana ne yaptidiye sorar
Zunnuni Misrî de beni karsisina dikerek seni gidi palavraci, seni gidi yalanci! Beni sevdigini ileri sürdün, sonra da benden gaflete düstün diye beni azarladicevabini verdi
Sair bu konuda söyle der:
Kendin gaflettesin, kalbin yanilmada
Ömür geçti, günahlar oldugu gibi
Anlatildigina göre salihlerden biri bebesini rüyasinda görür, ona babacigim! nasilsin, durumun nasildiye sorar Babasi da yavrum! dünyada gafil yasadik ve gafil olarak öldükdiye cevap verir
Zehril Riyazda rivayet edildigine göre Hz Yakub (AS) ölüm melegi (azrail) ile dosttu Bir gün Azrail HzYakub (AS)´u ziyarete gider HzYakub (AS) O'na Ya Azrail, görüsmeye mi geldin, yoksa canimi almaya midiye sorar
Azrail, gelisim ziyaret içindircevabini verir
HzYakub (AS) senden bir ricam varder Azrail nedirder HzYakub (AS) ölümümün yaklastigini, canimi almaya hazirlandigini bana önceden bildirmeni istiyorumder
Azrail, hay hay, sana iki veya üç haberci gönderirimkarsiligini verir
HzYakub (AS)'un ömrü dolunca bir gün yine ölüm meleri karsisina dikilir HzYakub (AS) yine sorar, ziyaretçi misin, yoksa canimi almaya mi geldin?
Azrail, canini almaya geldimcevabini verir
HzYakub (AS) sen bana daha önce iki veya üc haberci gönderecegini söylemedinmi?diye sorar
Azrail su cevabi verir, söyledigimi yaparak sana üc haberci gönderdim: Önce siyah iken sonra agaran sacin, güçlü iken halsizlesen vücudun ve dimdik iken kamburlasan vücudun, ey Yakub iste bunlar benim ademogullarina gönderdigim ön haberciierdir
Sair bu durumu söyle tasvir eder:
Geçti yillar, günler, günahlar üremekte
Geldi ölüm hcbercisi fakct kalb gafil
Dünyadan nasibin aldanmak ve pismanlik
Dünyada kalman ise imkânsiz ve bos kuruntu
Ebu Ali edDekkak (rehimehullahu) anlatiyor: Hasta olan salin bir dostumu ziyaret etmeye vardim, büyük bir seyh idi, etrafini talebeleri çevirmisti, agliyordu, iyice yaslanmisti Ey seyh! Neye agliyorsun, yoksa dünyaya midiye sordum
Asla! Kacirdigim namazlara agliyorumdiye cevap verdi
Nasil olur, sen namazini kacirmazdindedim
Bana su cevabi verdi Su günüme kadar geidim, ne gafletsiz secdeye vardigim oldu ne de gafietsiz secceden basimi kaldirdigim var, iste simdi de gaflet içinde ölüyorum
Arkasindan derin bir nefes çekerek su siiri söyledi:
Mezarimdan dogrulacagim günü ve mahsere varacagimi düsündüm
Dört köselik cukurumdaki ikamet süremi
Yapayalniz ve tek basima, nice izzet ve mevkiden sonra
Günahimin ve topragimin tutuklusu olarak, onunla basbasa hesaplasman üzerinde eni boyu düsündüm
Ve amel defterim verildigi zamanki halimin perisanligini,
Fakat ümidim sendedir Rabb'im, yaraticim! Umarim ki, ey Allah'im sen bagislarsin günahkâri!
Uyunut Ahbar adli eserde Sakik elBelhî'nin (rehimehullahu) su sözleri nakledilir:
Insanlar su üc sözü söylerler, ama davranislari sözlerine ters düser Birincisi biz Allah (CC)´in kuluyuzderler, fakat basiboslar gibi davranirlar, bu durum sözlerine ters düser Allah (CC) bizim rizkimiza kefildirderîer, fakat kalbleri yalniz dünya ile dünya varligi biriktirmekle tatmin olur Bu davranis da sözlerine ters düser Ölümden kurtulusumuz yokturderler, fakat hic ölmeyecekmis gibi hareket ederler, bu durum da hic süphesiz sözlerine ters düser
Ey kardesim, sen kendine bak! Hangi vücudLa Allah (CC)'in huzuruna dikileceksin, hangi dille O'na cevap vereceksin, her seyi inceden inceye sana sordugunda ne cevap vereceksin Sorulara cevap ve cevaplara dogruluk hazirla Allah (CC)'dan kork, çünkü O, iyikötü bütün davranislarindan haberdardir
Sakikul Belhî sözlerine devam ederek müminlere Allah (CC)'in emrinden ayrilmamalarini ve gizli açik her durumda O'nu tek ilâh olarak bilmelerini ögütledi
Hadisi Serifde varid olduguna göre, Peygamber'imiz (SAS) söyle buyurmustur
Ars'in direginde yazar ki, bana itaat edenin ben de mükâfatini veririm, beni seveni ben de severim, bana yalvaranin istegini karsilarim, benden af dileyenin günahlarini bagislarim
Akli basinda olan kimsenin Allah (CC)'a korku içinde ve ibadetini sirf O'na yönelterek O'nun takdirinden hosnut olarak O'ndan gelen belâya sabirla katlanarak verdigi nimetlere sükreder ve verdigi ile yetinerek itaat etmesi gerekir
Nitekim ulu Allah (CC) buyurur ki: benim takdir ettigimden hosnut olmayanlar, gönderdigim belâya sabirla katlanamayanlar, nimetlerime sükretmeyenler ve verdigimi yeterli bulmayanlar, benden baska Allah arasinar
Biri Hasan elBasrî'ye (rehimehullahu) ibadetten zevk çimiyorumder Hasan elBasrî de ona her halde sen Allah (CC)'dan korkmayan birinin yüzüne bakmissin! Kulluk, her seyden hakkiyla siyrilarak Allah (CC)'a yönelmektircevabini verir
Baska birisi de ayni konuyu Ebu Yezid elBestami'ye (rehimehullahu) açar, ibadetten zevk almiyorumder
Ebu Yezid elBestamî de ona söyle cevap verir Çünkü sen ibadete tapiyorsun Allah (CC)'a ibadet etmiyorsun! Allah (CC)'a ibadet et ki, ibadetten lezzet alasin
Anlatildigina göre adamin biri namaza durur, «fatiha» süresini okurken sira «iyyake na'budü (sade sana kulluk ederiz)» ayetine geldigi zaman gerçekten sirf Allah (CC)'a kulluk ettigini içinden geçirir O sirada gizli bir ses ona «yalan söylüyorsun, sen insanlara kulluk ediyorsun» diye seslenir Hemen tevbe eder, insanlarla münasebetlerini keser ve yine namaza durur
Yine sira «iyyeke na'budü» ayetine gelince ayni sesi bir kere deha duyar «Yalan söylüyorsun, sen servetine tapiyorsun», bu sefer üzerine bütün varligini fakirlere dagitir, yine namaza durur, sira yine «iyyake na'budü» ayetine geldigi zamen gizli ses bir daha kulagina gelir» «yalan söylüyorsun, sen elbiselerinin kölesisin»
Derhal vücudunu örtmek için gerekli olanlarin disinda kalan bütün elbiselerini fakirlere verir ve namaza durur Sira bir daha «iyyake na'budü» ayetine gelince bu sefer gizli ses kulagina söyie seslenir, «simdi dogru söylüyorsun, gerçekten su anda sen sirf Allah (CC)'a kulluk ediyorsun»
Revnakul Meranîs de der ki: «Adamin biri heybesini kaybetmis kime verdigini bir türlü hatirlayamiyormus, bu düsünce içinde namaza durmus, namazda iken heybeyi kime verdigini hatirlamis Selâm verince kölesini çagirmis, «falan oglu filâna git, heybemizi geri al» demis
Köle «onda oldugu ne zaman hatirina geidi» diye sormus, adam «namazda iken» diye cevap vermis
Bunun üzerine köle ona söyle demis, «efendim, demek ki sen Allah'in rizasi pesinde degil, heybenin pesinde imissin» Adam da saglam itikadina hürmet ederek köleyi derhal azad etmis Bundan dolayi akli basinda olan kimsenin dünyadan gönül siyirarak sirf Allah'a kulluk etmesi, ilerisini düsünerek ahiret saadetini aramasi gerekir
Nitekim ulu Allah (CC) söyle buyuruyor:
Kim ki, Ahiret ürününü (sevabini) dilerse onun ürününü artiririz Buna karsilik dünya ürününe (elbise, yiyecek, içecek gibi dünya lezzetle*rine) talip ise ondan payini veririz, fakat onun ahirette hiç bir payi olmaz {ahiret sevgisi kalbinden çikarilir)
(Kuran´i Kerim Sûra Sûresi 20)
Böyle oldugu içindir ki, Hz Ebubekir (RA) Peygamberimiz (SAV)ugruna kirk bin dinar açiktan ve kirk bin dinar gizlice harcamis ve sonunda kendisine hiç bir sey birakmamistir Peygamberimizin (SAS) kendisi olsun, yakinlari olsun dünyadan, onun azgin istek ve arzularindan yüz çevirmislerdi
Nitekim Hz Fatma (R Anha)´in Hz Ali (kerremeliahu vechehu) ile evlendigi zaman çeyizi debbaglanmis koç derisi bir post ile içine agaç kabugu doldurulmus deri bir yastiktan ibaretti
http:img246**************img2462930besmelekuran3pv
Gaflet pismanliga yol açar Gaflet nimetin elden gitmesine sebep olur Gaflet faydaliligi engeller Gaflet kiskançligi azdirir Gaflet kinanmaya ve nedamete sebep olur
Hikâye edilir ki, salihlerden biri rüyasinda hocasini görür ve ona en çok neden pismansinizdiye sorar
Hocasi da ona en büyük pismanligim gafletimdendi» diye cevap verir
Yine anlatilir ki, salihlerden biri Zunnuni Misrî'yi (rahimullahu) rüyasinda görür ve ona Allah (CC)sana ne yaptidiye sorar
Zunnuni Misrî de beni karsisina dikerek seni gidi palavraci, seni gidi yalanci! Beni sevdigini ileri sürdün, sonra da benden gaflete düstün diye beni azarladicevabini verdi
Sair bu konuda söyle der:
Kendin gaflettesin, kalbin yanilmada
Ömür geçti, günahlar oldugu gibi
Anlatildigina göre salihlerden biri bebesini rüyasinda görür, ona babacigim! nasilsin, durumun nasildiye sorar Babasi da yavrum! dünyada gafil yasadik ve gafil olarak öldükdiye cevap verir
Zehril Riyazda rivayet edildigine göre Hz Yakub (AS) ölüm melegi (azrail) ile dosttu Bir gün Azrail HzYakub (AS)´u ziyarete gider HzYakub (AS) O'na Ya Azrail, görüsmeye mi geldin, yoksa canimi almaya midiye sorar
Azrail, gelisim ziyaret içindircevabini verir
HzYakub (AS) senden bir ricam varder Azrail nedirder HzYakub (AS) ölümümün yaklastigini, canimi almaya hazirlandigini bana önceden bildirmeni istiyorumder
Azrail, hay hay, sana iki veya üç haberci gönderirimkarsiligini verir
HzYakub (AS)'un ömrü dolunca bir gün yine ölüm meleri karsisina dikilir HzYakub (AS) yine sorar, ziyaretçi misin, yoksa canimi almaya mi geldin?
Azrail, canini almaya geldimcevabini verir
HzYakub (AS) sen bana daha önce iki veya üc haberci gönderecegini söylemedinmi?diye sorar
Azrail su cevabi verir, söyledigimi yaparak sana üc haberci gönderdim: Önce siyah iken sonra agaran sacin, güçlü iken halsizlesen vücudun ve dimdik iken kamburlasan vücudun, ey Yakub iste bunlar benim ademogullarina gönderdigim ön haberciierdir
Sair bu durumu söyle tasvir eder:
Geçti yillar, günler, günahlar üremekte
Geldi ölüm hcbercisi fakct kalb gafil
Dünyadan nasibin aldanmak ve pismanlik
Dünyada kalman ise imkânsiz ve bos kuruntu
Ebu Ali edDekkak (rehimehullahu) anlatiyor: Hasta olan salin bir dostumu ziyaret etmeye vardim, büyük bir seyh idi, etrafini talebeleri çevirmisti, agliyordu, iyice yaslanmisti Ey seyh! Neye agliyorsun, yoksa dünyaya midiye sordum
Asla! Kacirdigim namazlara agliyorumdiye cevap verdi
Nasil olur, sen namazini kacirmazdindedim
Bana su cevabi verdi Su günüme kadar geidim, ne gafletsiz secdeye vardigim oldu ne de gafietsiz secceden basimi kaldirdigim var, iste simdi de gaflet içinde ölüyorum
Arkasindan derin bir nefes çekerek su siiri söyledi:
Mezarimdan dogrulacagim günü ve mahsere varacagimi düsündüm
Dört köselik cukurumdaki ikamet süremi
Yapayalniz ve tek basima, nice izzet ve mevkiden sonra
Günahimin ve topragimin tutuklusu olarak, onunla basbasa hesaplasman üzerinde eni boyu düsündüm
Ve amel defterim verildigi zamanki halimin perisanligini,
Fakat ümidim sendedir Rabb'im, yaraticim! Umarim ki, ey Allah'im sen bagislarsin günahkâri!
Uyunut Ahbar adli eserde Sakik elBelhî'nin (rehimehullahu) su sözleri nakledilir:
Insanlar su üc sözü söylerler, ama davranislari sözlerine ters düser Birincisi biz Allah (CC)´in kuluyuzderler, fakat basiboslar gibi davranirlar, bu durum sözlerine ters düser Allah (CC) bizim rizkimiza kefildirderîer, fakat kalbleri yalniz dünya ile dünya varligi biriktirmekle tatmin olur Bu davranis da sözlerine ters düser Ölümden kurtulusumuz yokturderler, fakat hic ölmeyecekmis gibi hareket ederler, bu durum da hic süphesiz sözlerine ters düser
Ey kardesim, sen kendine bak! Hangi vücudLa Allah (CC)'in huzuruna dikileceksin, hangi dille O'na cevap vereceksin, her seyi inceden inceye sana sordugunda ne cevap vereceksin Sorulara cevap ve cevaplara dogruluk hazirla Allah (CC)'dan kork, çünkü O, iyikötü bütün davranislarindan haberdardir
Sakikul Belhî sözlerine devam ederek müminlere Allah (CC)'in emrinden ayrilmamalarini ve gizli açik her durumda O'nu tek ilâh olarak bilmelerini ögütledi
Hadisi Serifde varid olduguna göre, Peygamber'imiz (SAS) söyle buyurmustur
Ars'in direginde yazar ki, bana itaat edenin ben de mükâfatini veririm, beni seveni ben de severim, bana yalvaranin istegini karsilarim, benden af dileyenin günahlarini bagislarim
Akli basinda olan kimsenin Allah (CC)'a korku içinde ve ibadetini sirf O'na yönelterek O'nun takdirinden hosnut olarak O'ndan gelen belâya sabirla katlanarak verdigi nimetlere sükreder ve verdigi ile yetinerek itaat etmesi gerekir
Nitekim ulu Allah (CC) buyurur ki: benim takdir ettigimden hosnut olmayanlar, gönderdigim belâya sabirla katlanamayanlar, nimetlerime sükretmeyenler ve verdigimi yeterli bulmayanlar, benden baska Allah arasinar
Biri Hasan elBasrî'ye (rehimehullahu) ibadetten zevk çimiyorumder Hasan elBasrî de ona her halde sen Allah (CC)'dan korkmayan birinin yüzüne bakmissin! Kulluk, her seyden hakkiyla siyrilarak Allah (CC)'a yönelmektircevabini verir
Baska birisi de ayni konuyu Ebu Yezid elBestami'ye (rehimehullahu) açar, ibadetten zevk almiyorumder
Ebu Yezid elBestamî de ona söyle cevap verir Çünkü sen ibadete tapiyorsun Allah (CC)'a ibadet etmiyorsun! Allah (CC)'a ibadet et ki, ibadetten lezzet alasin
Anlatildigina göre adamin biri namaza durur, «fatiha» süresini okurken sira «iyyake na'budü (sade sana kulluk ederiz)» ayetine geldigi zaman gerçekten sirf Allah (CC)'a kulluk ettigini içinden geçirir O sirada gizli bir ses ona «yalan söylüyorsun, sen insanlara kulluk ediyorsun» diye seslenir Hemen tevbe eder, insanlarla münasebetlerini keser ve yine namaza durur
Yine sira «iyyeke na'budü» ayetine gelince ayni sesi bir kere deha duyar «Yalan söylüyorsun, sen servetine tapiyorsun», bu sefer üzerine bütün varligini fakirlere dagitir, yine namaza durur, sira yine «iyyake na'budü» ayetine geldigi zamen gizli ses bir daha kulagina gelir» «yalan söylüyorsun, sen elbiselerinin kölesisin»
Derhal vücudunu örtmek için gerekli olanlarin disinda kalan bütün elbiselerini fakirlere verir ve namaza durur Sira bir daha «iyyake na'budü» ayetine gelince bu sefer gizli ses kulagina söyie seslenir, «simdi dogru söylüyorsun, gerçekten su anda sen sirf Allah (CC)'a kulluk ediyorsun»
Revnakul Meranîs de der ki: «Adamin biri heybesini kaybetmis kime verdigini bir türlü hatirlayamiyormus, bu düsünce içinde namaza durmus, namazda iken heybeyi kime verdigini hatirlamis Selâm verince kölesini çagirmis, «falan oglu filâna git, heybemizi geri al» demis
Köle «onda oldugu ne zaman hatirina geidi» diye sormus, adam «namazda iken» diye cevap vermis
Bunun üzerine köle ona söyle demis, «efendim, demek ki sen Allah'in rizasi pesinde degil, heybenin pesinde imissin» Adam da saglam itikadina hürmet ederek köleyi derhal azad etmis Bundan dolayi akli basinda olan kimsenin dünyadan gönül siyirarak sirf Allah'a kulluk etmesi, ilerisini düsünerek ahiret saadetini aramasi gerekir
Nitekim ulu Allah (CC) söyle buyuruyor:
Kim ki, Ahiret ürününü (sevabini) dilerse onun ürününü artiririz Buna karsilik dünya ürününe (elbise, yiyecek, içecek gibi dünya lezzetle*rine) talip ise ondan payini veririz, fakat onun ahirette hiç bir payi olmaz {ahiret sevgisi kalbinden çikarilir)
(Kuran´i Kerim Sûra Sûresi 20)
Böyle oldugu içindir ki, Hz Ebubekir (RA) Peygamberimiz (SAV)ugruna kirk bin dinar açiktan ve kirk bin dinar gizlice harcamis ve sonunda kendisine hiç bir sey birakmamistir Peygamberimizin (SAS) kendisi olsun, yakinlari olsun dünyadan, onun azgin istek ve arzularindan yüz çevirmislerdi
Nitekim Hz Fatma (R Anha)´in Hz Ali (kerremeliahu vechehu) ile evlendigi zaman çeyizi debbaglanmis koç derisi bir post ile içine agaç kabugu doldurulmus deri bir yastiktan ibaretti
http:img246**************img2462930besmelekuran3pv