Galata Koprusu
Galata Koprusu, İstanbul yarım ada girintisinde Halic uzerine yapılmış Eminonu ile Karakoy semtlerini birbirine bağlayan koprudur
TARİHCESİ
Eski adıyla Cisri Cedit (Yeni Kopru) koprusu, 1845 yılında I Abdulmecit ’in annesi Valide Sultan tarafından ahşap olarak inşa ettirildi Kısa surede eskiyen kopruyu, Kaptanı Derya Hasan Ahmet Paşa 1863 yılında yenileyerek, tekrardan hizmete sundu 19Yuzyılın sonlarına doğru Kopru ’de artan yaya trafiği nedeniyle, cıkan asayiş olaylarını denetim altına almak icin Kopru ’nun Galata ucunda, eklektik usluplu ve suslemeli Aziziye Karakolu inşa edildi Kopru 37 yıl bu şekilde hizmet verdikten sonra, yerine suyun hareketiyle sallanan ağır bir kopru inşa ettirildi ve 1912 senesinde Sultan 5 Mehmet Reşat ’ın tahta cıkışının ucuncu yıldonumunde acıldı Ocak 1914 senesine gelindiğinde ise; Elektrikli tramvayların bu kopru uzerinden EminonuKarakoy bağlantısı sağlandı 1987 senesinde Kopru ’nun Halic ’e bakan tarafında yeni bir koprunun yapımına başlandı Ve bu koprunun yapımı tamamlanmadan once, 1992 yılı mayıs ayında Tarihi Galata Koprusu nedeni bilinmeyen bir yangın sonucu yanarak buyuk hasar gordu Yangından sonra diğer koprunun yapımı hızlandırılarak, 1992 Haziranında Tarihi Kopru ’nun yerinde hizmete acıldı On bir parcadan meydana gelen Tarihi Kopru ’nun Karakoy tarafındaki parcaları yerinde bırakıldı ve yanmayan kısımları da taşınarak Ataturk Koprusu ’nun Unkapanı ayağında karaya bağlandı
Galata Koprusu eski zamanlarda yangınlardan sıkı bir şekilde korunuyordu Bu sebeple ahşap doşemelerin yanmaması icin, gunduzleri kopruden gecenlerin tutun icmeleri yasaklanmıştı Ayrıca; Kopru geceleri de kapatılırdı Kopru ucretli tarifeyle yayalara hizmet ettiği bilindiği gibi, alınan ucrete de mururiye denirdi
ESKİ HALİ
16 yyda Sultan Beyazıt Donemi ’nde Floransa ’ya bağlı Vinci kasabasında doğan Leonardo da Vinci; EminonuKarakoy bağlantısını sağlayacak bir kopru inşası icin İstanbul ’a davet edilir Kopruyu yapmak icin İstanbul ’a gelmeye karar veren Leonardo, Venedik Limanı ’nda donemin yonetimi tarafından vazgecirtilir Leonardo ’nun bu konuda calışmaları olduğu, bugun Topkapı Muzesi ’nde bulunan yazışmalardan belli olmaktadır Leonardo ’nun Halic ’e yapılacak kopru projesi, iki binli yıllarda Norvec ’te hayata gecirilmiştir Ayrıca Michelangelo ’nun da burada yapılmasını planladığı bir kopru projesi de vardır
Galata Koprusu, İstanbul yarım ada girintisinde Halic uzerine yapılmış Eminonu ile Karakoy semtlerini birbirine bağlayan koprudur
TARİHCESİ
Eski adıyla Cisri Cedit (Yeni Kopru) koprusu, 1845 yılında I Abdulmecit ’in annesi Valide Sultan tarafından ahşap olarak inşa ettirildi Kısa surede eskiyen kopruyu, Kaptanı Derya Hasan Ahmet Paşa 1863 yılında yenileyerek, tekrardan hizmete sundu 19Yuzyılın sonlarına doğru Kopru ’de artan yaya trafiği nedeniyle, cıkan asayiş olaylarını denetim altına almak icin Kopru ’nun Galata ucunda, eklektik usluplu ve suslemeli Aziziye Karakolu inşa edildi Kopru 37 yıl bu şekilde hizmet verdikten sonra, yerine suyun hareketiyle sallanan ağır bir kopru inşa ettirildi ve 1912 senesinde Sultan 5 Mehmet Reşat ’ın tahta cıkışının ucuncu yıldonumunde acıldı Ocak 1914 senesine gelindiğinde ise; Elektrikli tramvayların bu kopru uzerinden EminonuKarakoy bağlantısı sağlandı 1987 senesinde Kopru ’nun Halic ’e bakan tarafında yeni bir koprunun yapımına başlandı Ve bu koprunun yapımı tamamlanmadan once, 1992 yılı mayıs ayında Tarihi Galata Koprusu nedeni bilinmeyen bir yangın sonucu yanarak buyuk hasar gordu Yangından sonra diğer koprunun yapımı hızlandırılarak, 1992 Haziranında Tarihi Kopru ’nun yerinde hizmete acıldı On bir parcadan meydana gelen Tarihi Kopru ’nun Karakoy tarafındaki parcaları yerinde bırakıldı ve yanmayan kısımları da taşınarak Ataturk Koprusu ’nun Unkapanı ayağında karaya bağlandı
Galata Koprusu eski zamanlarda yangınlardan sıkı bir şekilde korunuyordu Bu sebeple ahşap doşemelerin yanmaması icin, gunduzleri kopruden gecenlerin tutun icmeleri yasaklanmıştı Ayrıca; Kopru geceleri de kapatılırdı Kopru ucretli tarifeyle yayalara hizmet ettiği bilindiği gibi, alınan ucrete de mururiye denirdi
ESKİ HALİ
16 yyda Sultan Beyazıt Donemi ’nde Floransa ’ya bağlı Vinci kasabasında doğan Leonardo da Vinci; EminonuKarakoy bağlantısını sağlayacak bir kopru inşası icin İstanbul ’a davet edilir Kopruyu yapmak icin İstanbul ’a gelmeye karar veren Leonardo, Venedik Limanı ’nda donemin yonetimi tarafından vazgecirtilir Leonardo ’nun bu konuda calışmaları olduğu, bugun Topkapı Muzesi ’nde bulunan yazışmalardan belli olmaktadır Leonardo ’nun Halic ’e yapılacak kopru projesi, iki binli yıllarda Norvec ’te hayata gecirilmiştir Ayrıca Michelangelo ’nun da burada yapılmasını planladığı bir kopru projesi de vardır