Pandemide ‘maskeli’ yapılan yap-işlet-devret projelerini üstlenen müteahhitlerin döviz borcu da halka yıkılıyor. Garanti yetmedi, YİD borcunun direkt Hazine tarafından üstlenilmesi tarafında kanun teklifi hazırlandı.
Meczup Dumrul projeleri olarak bilinen hazine garantili yap-işlet-devret (YİD) projelerini yapacak şirketlere yabancı kreditörler güvenip borç vermeyince yük yeniden halka kalacak. AKP milletvekilleri, geçen yıl pandemiye karşın yapılan ve isimleri ‘maskeli ihaleler'e çıkan 50 milyar lirayı aşkın otoyol ve tren yolu ihalelerini kazanan şirketlerin yurt dışından bulacakları kredi borçlarını Hazine'nin yani halkın üstlenmesi için yeni bir yasa teklif hazırlayıp TBMM'ye sundu.
Sözcü'den Erdoğan Süzeri'in haberine nazaran yasa çıkarsa, bugüne kadar birçok şirketin 17.2 milyar dolarlık (yaklaşık 127 milyar TL) borcunu üstlenmek zorunda bırakılan Hazine'ye 50 milyar liranın üzerinde yeni borç yükü bineceği kestirim ediliyor.
AKP Milletvekili Ahmet Kılıç imzasını taşıyan Kanun Teklifi, geçen yıl Ulaştırma Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'nün herkese açmadan ‘davet' yordamıyla gerçekleştirdiği otoyol ve tren yolu ihalelerini alan şirketlerin yurt dışından buldukları borcun Hazine tarafından üstlenilmesini öngörüyor. YİD projelerini yapan şirketlerin döviz kredilerine Hazine ‘garanti' veriyor olmasına karşın şirketler garantiyi kâfi bulmayıp borcun direkt Hazine tarafından üstlenilmesini de istiyor.
İtiraf üzere dilekçe.
Yasa teklifinin münasebetinde, geçen yıl yapılan ihaleleri kazanan firmaların yurt dışından kredi arayışına gittikleri, lakin yabancı kreditörlerin ‘geri alamayız' tasasıyla firmalara borç para vermediği bir manada itiraf edilirken, güvensizlik pandemiye yüklenmeye çalışıldı.
50 milyar TL'yi aşıyor...
Hazine'ye yeni yük getirecek düzenlemeden, toplamda 44 milyar lirayı aşan Rönesans'ın iki, Kalyon ve ERG İnşaat'ın birer projesinin yararlandırılacağı, öbür projelerle birlikte fiyatın 50 milyar lirayı geçebileceği belirtiliyor. Geçen yıl yapılan ihalelerle Rönesans Kuzey Marmara Otoyolu'nun “Nakkaş-Başakşehir” kısmını 8.4 milyar lirayla; Mersin -Adana- Osmaniye- Gaziantep Yüksek Standartlı Demiryolu İnşaatı ihalesini de 6.8 milyar lirayla kazanmıştı. ERG İnşaat 2.2 milyar Euro'yla (yaklaşık 20 milyar TL) Ankara-İzmir Süratli Tren, Kalyon da 9.5 milyar lirayla Bandırma- Bursa- Yenişehir- Osmaneli Demiryolu Çizgisi ihalesini kazanmıştı.