BAHTIM ADALI - SUDI ETUZ MARKASI YARATICISI
Seçtiği vakitsiz modül: Anneannesinden kalan tamamı inciden örülmüş ceket
“Tamamı el personelliği olan bu kesimin üretim yılı, tasarım şekliyle da çok benzediği Paco Robanne’nin kuruluş yıllarına denk geliyor. Kıymetli ve yarı kıymetli taşlarla bezenmiş, yarı transparan bir ceket. Tıpkı Chanel’in birinci tüvit ekiplerinin müze objesi bedeli taşımaları üzere bu ceket de yüksek moda zanaatının gerçek bir örneği.”
İncili ceketin kıssasını bizimle paylaşır mısınız?
Benim için bedeli sonsuz, hayatımda çok özel bir yeri olan bu parçayı taşımak istedim bugün. Bana anneannemden kalan, benden de kızlarıma yadigar olacak, bedeni saran, tamamı incilerden örülmüş, bir “cape” niteliği taşıyan ve giyildiğinde ikinci deri hissi yaratan bir tasarım bu. Kıssası de çok özel. 60’ların sonlarında anneannem bir İtalya seyahati sırasında siyah incilerden örülmüş bir bolero alır, Türkiye’ye döndüğündeyse boleronun uzun bir versiyonunu buradaki terzisine sipariş eder. Türkiye’de beyaz inciler lameye dönen bir maviyle kaplanır ve tekrar yorumlanan bir kesim ortaya çıkar. Anneannem bu parçayı birinci olarak Dolmabahçe Sarayı’nda bir davette lame straples bir tulumun üzerine giyer ve çok beğenilir. Akabinde bir kostümlü baloda temsil ettiği Kleopatra temasını yeniden bu kesimle tamamlar ve basında yer alır.
Bu kesimin sizden sonra kimin eline geçmesini, ne halde pahalanmasını istek ederdiniz?
Bu özel parçayı anneannem bana evlilik armağanı olarak emanet etti. Artık bir aile yadigârı niteliği taşıyan, bilhassa manevi pahası sebebiyle değer biçemediğim tasarımı ben de kızlarıma emanet edeceğim.
Bu parçayı genel olarak nasıl bir kıyafetle, hangi modül ve aksesuarlarla kombinliyorsunuz?
Sudi Etuz’la “street couture” kimliğini sahipleniyoruz. Markamda ve özel hayatımda gece görünümlerini gündüze aktaran kesimlerle eşlemeyi tercih ediyorum. Grotesk tülleri denimlerle, ince askılı elbiseleri body ve gömleklerle görmek çok keyifli. Bu parçayı da yeniden sokak yansımasını irdelemek ismine bu biçimde taşımak istedim.
Bugün nasıl tamamladınız anneannenizin ceketini?
Sudi Etuz denim pantolon ve üzerime de beyaz bir tişört giydim. Begüm Khan küpeleri ve Amina Muaddi turuncu ayakkabılarla kombini tamamladım. Böylelikle anneannemin uzun yıllar evvel bir saray davetinde giydiği kesim günümüz de çok daha günlük, daha “street” bir görünümle buluşabildi. Vakitsiz kesimlerin pahası de buradan geliyor aslında. Devrinin zanaatkarları tarafından üretilen kesimler istenilen vakitte tekrar yorumlanarak çağa uyumlanabiliyor.
Moda yatırımı, vakitsiz ve klasik sayılabilecek bir modül sizce hangi özelliklere sahip olmalı?
Bir moda tasarım objesinin yatırımlık olabilmesini ikiye ayırıyorum. Birincisi, geçmişte kurulup kendini tasarım ve sanat alanında kanıtlamış, daha uzun yıllar yaşayacak, büyük bir modaevine ilişkin olan modüller. İkincisi de lokal zanaatkarların ve terzilerin ellerinden çıkan süper siluetli, el emeği kesimler. Esaslı modaevlerinin dünyayı değiştiren akımlarını yansıttığı vintage modülleri araştırmak ya da lokal kültürümüzü temsil eden, el personelliği kesimleri edinmek bilhassa koleksiyoner olan üretime o kadar güzel geliyor ki...
İlkbahar/Yaz 2021 döneminden moda yatırımı sayılabilecek birkaç modül söyler misiniz?
Büyük markaların seri üretime giren dizaynları bence uzun gelecekte yatırımlık paha taşımayacak. “Limited edition” kapsüller ve spesifik bahisleri ele alan markaların (özellikle yeni çıkış yapan markaların) birinci koleksiyon kesimleri çok kıymetlenecek. Örneğin Marine Serre’in Ball Bag çantası, Jacquemus’un pastoral yorumlu Chiquito çantası.
Vakitsiz kesimlere sahip olmak neden pahalı?
Yaşanmışlık ve yaşanırken yıpranmışlığın hoşluğunu hissettiren, kişiyi saklama, müdafaa, koruma etmeye iten duy gular uyandıran kesimler insanlık tarihinde her vakit kıymetlidir. Kendimizi yine keşfettiğimiz bu günlerde yeni ve hızlıyı sahiplenmektense yaşanana paha atfetmek çok aziz. Moda yatırımı için de sürdürülebilirliğe kıymet veren markaların akıllı tasarım ve modülleri benim için eşsiz bir vintage modül kadar bedelli.
Tarz ve modayla ilgili motto’nuz nedir?
Nasıl bulduysan daha hoş bırak.
YAZI: SELİN MİLOŞYAN
FOTOĞRAFLAR: YEŞİM ÖZÜGELDİ
ELLE Türkiye Nisan 2021 sayısından alınmıştır.